PDA

View Full Version : Kan hier zo een speaker aan?



Japcaster
20 mei 2013, 16:44
De kop zegt het al; geen idee waar de klepel hangt. Sterker nog, misschien is ook de klok wel uit zicht...

Waar het om gaat, ik vond deze compacte versterker om zelf te bouwen op internet:
http://diyguitarfreak.wordpress.com/2010/09/15/the-miniamp-2-0/

Voor alles moet een eerste keer zijn en qua versterker, leek dit me een leuke en interessante om mee te beginnen. En het gaat nog verder, want ik loop tevens al een tijd met het idee om een kleine versterker met een goede, doch compacte speaker in een gitaarkoffer te bouwen.
Praktisch om mee te nemen en wat te kunnen prutsen, maar vooral leuk om te doen.

Ik ben handig genoeg om dat voor elkaar te krijgen, maar de kennis ontbreekt me op versterker gebied totaal om te weten of het gaat werken als ik zomaar een speaker aan deze versterker verbind. Kan dat of is dit slechts een voorversterker waar nog een eindversterker na moet komen? Ik moet bekennen dat ik eerst niet eens wist dat er onderscheid in was, ook maar net opgepikt... ;)

SantaX
20 mei 2013, 17:08
Foei Japcaster, het antwoord staat notabene in de link die je plaatst.

8 ohm is het antwoord, al is er iemand die met 16 en 4 getest heeft. De maker zegt dat je hem kunt aanpassen voor 16 ohm maar dat gaat mij de pet meteen te boven en aangezien ik je niet de dood wil in jagen met mijn amateurisme laat ik verdere uitleg over aan de heren die daadwerkelijk weten waar ze het over hebben :P

Hendriks
20 mei 2013, 17:19
Er moet een speaker aan.

cluseau
20 mei 2013, 20:45
Daar kan idd een speaker aan. Een koptelefoon kan ook, dit ding is niet zo kritisch wat impedantie betreft. Ben ook al een tijdje bezig om een dergelijk low budget ampje te ontwerpen maar dan nog eenvoudiger. Vreet alleen tijd en daar heb ik niet zo veel van over.

Tabula Rasa
20 mei 2013, 21:02
Daar kan idd een speaker aan. Een koptelefoon kan ook, dit ding is niet zo kritisch wat impedantie betreft. Ben ook al een tijdje bezig om een dergelijk low budget ampje te ontwerpen maar dan nog eenvoudiger. Vreet alleen tijd en daar heb ik niet zo veel van over.

Cool, wil ik tegen die tijd meer van weten. Zoek ook een super low budget projectje voor tussen door.

Dutch66
22 mei 2013, 10:42
Ik ben handig genoeg om dat voor elkaar te krijgen, maar de kennis ontbreekt me op versterker gebied totaal om te weten of het gaat werken als ik zomaar een speaker aan deze versterker verbind. Kan dat of is dit slechts een voorversterker waar nog een eindversterker na moet komen? Ik moet bekennen dat ik eerst niet eens wist dat er onderscheid in was, ook maar net opgepikt...

Japcaster, je zult echt eerst wat meer basis kennis over (buizen)versterkers moeten opdoen. Het zelf in elkaar knutselen van zo'n versterkertje is inderdaad een waanzinnig leuke hobby, maar je zult gewoon vooraan moeten beginnen en dan is voor nu Google nog even je beste vriend.

Mocht je iets verder zijn, dan is AX84 een leuke leerzame DIY site, waar je op basis van verschillende "blokken" een goed klinkende versterker kunt bouwen. Je vind daar echt alles, schema's, onderdelenlijst, chassis plan, en misschien nog wel het belangrijkste heel veel ervaringen..

Tenslotte, een buizenbak is een prachtig ding totdat je er een flinke klap van krijgt, dus lees zeker ook over hoe je "veilig" aan een project kunt werken.

Heel veel succes!

Japcaster
1 juni 2013, 20:00
Thanks allen!

En ja, het antwoord staat inderdaad in de link die ik gaf. Echter, omdat ik er echt nog niets van weet, had ik dat echt niet door, gna...

En dan kom ik op de laatste tip, om onderaan te beginnen. Een hele goede uiteraard, dank daarvoor. Maar ik ben eigenlijk altijd wel gewend om meteen in het diepe te springen en niet eerst iets te maken wat ik eigenlijk niet wil. Lekker eigenwijs en ook niet verstandig met buizen incluis hun hoogspanning, maar gelukkig ben ik ook wel weer voorzichtig genoeg wat dat betreft.

Ik ga 'm gewoon maar bouwen en zie onderweg wel wat ik nog tegenkom. Wie weet komt het wel goed. ;)

Hoe dan ook, er kan (inderdaad, moet) zo een speaker aan, dus wat dat aangaat is mijn vraag beantwoord. Top!

SantaX
1 juni 2013, 22:03
Tip, maak een bouwverslag hier met foto's. Er zitten hier een paar hele goede electrotechnici die je altijd willen helpen en je ook voor (eventuele levensgevaarlijke) fouten kunnen behouden. Daarnaast vinden wij het ook heel leuk om te zien.

Japcaster
3 juli 2014, 14:59
En zoals met alle leuke plannen die je bedenkt, is deze ook weer in de ijskast geplaatst...

Plant
3 juli 2014, 15:53
Foei Japcaster, het antwoord staat notabene in de link die je plaatst.

8 ohm is het antwoord, al is er iemand die met 16 en 4 getest heeft. De maker zegt dat je hem kunt aanpassen voor 16 ohm maar dat gaat mij de pet meteen te boven en aangezien ik je niet de dood wil in jagen met mijn amateurisme laat ik verdere uitleg over aan de heren die daadwerkelijk weten waar ze het over hebben :P

Ik zie een schema met een Hammond 125B uitgangstrafo en 4Ω en 8Ω tap:

http://diyguitarfreak.files.wordpress.com/2010/09/miniamp2-schematic1.jpg