PDA

View Full Version : boost pedaal met of zonder buizen?



danee
20 mei 2013, 11:13
Hoi,

Je hebt net een mooie amp gekocht, volledig uitgerust met de warme sound dat alleen voortgebracht kan worden door een paar gloeiende buizen. Hoewel er gitaristen zijn die beweren dat de huidige techniek buizen overbodig heeft gemaakt is het overgrote deel verre van overtuigt.

Voor zover de inleiding, nu mijn vraag: We zijn (over het algemeen) het ermee eens dat buizen techniek in versterkers nog steeds onovertroffen is.... Maar hoe zit dat met boost en overdrive pedalen?

Wie heeft er ervaring met boost/overdrive pedalen met buizen? Wat zijn de bevindingen? Voor en nadelen?

Groeten,
Marcel

kassie
20 mei 2013, 11:35
Een buizenversterker klinkt warm door zijn Eindbuizen... niet door de voorversterkerbuizen. In fact.. gooi je een typische 12ax7 preamp op een solid state hifi eindtrap zodat je het pure 'buizen' geluid van de preamp krijgt. Dan heb je echt geen fijne sound hoor.

Dat even terzijde.. een boost pedaal kan ook keurig op basis van transistortechniek. Ik gebruik daarvoor de CAE Booster Linedriver... Vind ik erg transparant. Als je kleuring wil kun je ook kijken naar een EQ pedaal. Of inderdaad een overdrive pedaal.

De beste overdrive pedalen zijn nog altijd transistor. Denk bijvoorbeeld aan Tubescreamer, Klon Centaur, Fulltone OCD. Een aantal daarvan zijn ook goed als boost inzetbaar.

Marbles
20 mei 2013, 12:18
Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik bij pedalen die buizen bevatten altijd het idee dat het meer een gimmick is. Een soort valvestate/hybrid omdat iedereen enthousiast is als er 'buizen' op staat. Daar moet ik bij zeggen dat ik nog nooit op een buizenpedaal heb gespeeld, dus nergens op gebaseerd.

kassie
20 mei 2013, 12:34
Zonder enige vorm van onderbouwing heb ik bij pedalen die buizen bevatten altijd het idee dat het meer een gimmick is. Een soort valvestate/hybrid omdat iedereen enthousiast is als er 'buizen' op staat. Daar moet ik bij zeggen dat ik nog nooit op een buizenpedaal heb gespeeld, dus nergens op gebaseerd.

ja pcies.. ik heb wel eens over een buizenpedaal gespeeld. H&K tubeman. Klinkt goed, en de blackstar series. Klinkt ook wel goed. Maar om nu te zeggen dat dat buisje nu verantwoordelijk is voor de kwaliteit... Verder zijn er nog wat tube kitjes bij tubetown.de als je zelf wil solderen.

the sure thing
20 mei 2013, 13:08
Een buizenversterker klinkt warm door zijn Eindbuizen... niet door de voorversterkerbuizen. In fact.. gooi je een typische 12ax7 preamp op een solid state hifi eindtrap zodat je het pure 'buizen' geluid van de preamp krijgt. Dan heb je echt geen fijne sound hoor.

Dat even terzijde.. een boost pedaal kan ook keurig op basis van transistortechniek. Ik gebruik daarvoor de CAE Booster Linedriver... Vind ik erg transparant. Als je kleuring wil kun je ook kijken naar een EQ pedaal. Of inderdaad een overdrive pedaal.

De beste overdrive pedalen zijn nog altijd transistor. Denk bijvoorbeeld aan Tubescreamer, Klon Centaur, Fulltone OCD. Een aantal daarvan zijn ook goed als boost inzetbaar.

Eehhhhh... Heb je het hier over de CAE/MXR 402? Die booster en een aparte knop voor de overdrive?

Pepe
20 mei 2013, 13:09
Ik gebruik beiden en het ligt er aan waarvoor je ze precies wil gebruiken en wat je terug wil horen. Voor clean boost vind ik buizen omslachtig en een beetje onzinnig. In de huiskamer hoor je misschien verschil maar live valt dat helemaal weg. Voor overdrive klinken buizen, in mijn pedalen, natuurlijker, groter en levendiger dan de transistor counterparts maar zijn wispelturiger met volume en amps. Een Ibanez TS klinkt overal wel redelijk op, met een buizen overdrive kan je ook een enorm kut geluid krijgen als het niet matcht.

Ik heb goede hoop om mijn mooie Marble Blues box voor live gigs te gebruiken maar voorlopig is het een Klon of de Psionic Audio Telos die mee gaat.

Braindead
20 mei 2013, 13:43
Een gimmick. Tja het is natuurlijk een leuke verkoopstunt als je 1 buisje in de preamp hebt en kan zeggen dat het geen solid state is. Het moge duidelijk zijn dat je nooit een vette buizenscheur haalt uit 1 buisje maar daar staat tegenover dat een Marshall valvestate (met 1 buisje in de preamp) toch wel degelijk een snufje buizen feel heeft (vergeleken met een solid state dan) In hoeverre dat buisje daarvoor verantwoordelijk is zou ik dan weer niet durven te zeggen.

Ik vind overigens ook voor cleansounds buizen over het algemeen lekkerder dan solid state.

on topic: Een boostpedaal met buizen heb ik geen ervaring mee.

Useless
20 mei 2013, 14:09
Als je hem enkel als boost gebruikt, denk ik niet dat het buisje ook maar iets uitmaakt.
Ik denk zelf dat je daarmee je originele geluid een beetje verkracht.

Als stand-alone kan het misschien wel werken.

Heb zo ééntje gehad ( van vox, dacht ik ), zag er het nut niet van in :-(
Denk dat het ook meer marketing was, om de mensen weer eens te verleiden met iets nieuws.

kassie
20 mei 2013, 14:18
Eehhhhh... Heb je het hier over de CAE/MXR 402? Die booster en een aparte knop voor de overdrive?

Nee gewoon puur de booster. 401. Die vind ik prima. Die overdrive erbij vind ik niet zo prima In m'n fx loop doet ie precies wat ie moet doen op 18volt. Flinke boost zonder echt wat kleuring.

minas
21 mei 2013, 12:58
Het scheelt gewoon zeer veel aan de amp waar je het pedaal voor zet, los van of er een buis in zit of niet. Maar toch heb ik het gevoel dat een goede overdrive/preamp pedaal met buizen wel iets wat overtuigender (amp-like?) klinkt.

Op het moment heb ik een overdrive pedaal/preamp met buizen, Bad Cat two-tone. Deze klinkt (voor mij) zeer overtuigend (gebruik hem over een oude Vox ac30 JMI), heb het idee dat het pedaal toch meer je echte versterker sound behoud. Maar dit kan ook tussen mijn oren zitten natuurlijk ;-)

Vergelijkingsmateriaal:
- Crowther Hot Cake
- Wampler Pinnacle
- Java Boost
- Tubescreamer
- Xotic RC booster

Al blijven sommige overdrive pedalen toch wel altijd op mijn plank naast de Two tone:)

danee
21 mei 2013, 17:53
Ik speel zelf op een Mesa quad preamp en een engl 840 eindtrap. Als boost heb ik diverse pedalen geprobeerd. Gek genoeg vind ik de Boss overdrive (die kanarie gele) het lekkerst omdat hij zo transparant is. Bij mij is hij true bypass doordat ik een voodoolab grx gebruik.

De meeste mensen hebben veel geld uitgegeven aan gitaar en versterkers. Deze investering hoort niet door een printplaatje van nog geen 100 euro te gaan. Wat je in je versterker stopt komt er uit. Dus dure gitaar met goede elementen ----> pedaal van 100 euro -----> dure versterker. Dat klopt ergens niet. Veel gitaristen kiezen er dan ook vaak voor om alle zooi er tussen weg te halen en weer op het pure versterkergeluid over te stappen (less is more). Na een poosje missen ze de pedaaltjes en langzamerhand komen er weer pedaaltjes bij. Volgens mij zit dat vooral in de combinatie transistor techniek en buizen techniek.

Ik heb het gevoel dat er winst valt te halen met een goed boost pedaal. Een boost pedaal is voor mij de meest essentiële toevoeging als het gaat om effecten. Geen preamp maar een pedaal dat volledig gericht is op het boosten van een buizen versterker. En omdat we het er over eens zijn dat buizen techniek superieur is denk ik dat een boost pedaal met buis wat op kan leveren. Alleen vraag ik me af waarom het nog zo weinig op de markt is? Is dat omdat het niet werkt of simpelweg omdat er geen markt voor is?

Pepe
21 mei 2013, 18:24
En omdat we het er over eens zijn dat buizen techniek superieur is denk ik dat een boost pedaal met buis wat op kan leveren. Alleen vraag ik me af waarom het nog zo weinig op de markt is? Is dat omdat het niet werkt of simpelweg omdat er geen markt voor is?

Als je puur volume wil gebruiken om je amp te boosten wil je geen rotzooi in je signaal en transistors zijn daar beter en goedkoper in. Ik geloof helemaal niet dat buizen superieur zijn. Zoals Leo F ooit zei, tubes are good when you do them right and transistors are good when you do them right.

Buizen kunnen mooi saggen maar dat is het laatste wat je van een boost wil.

Dirk_Hendrik
21 mei 2013, 19:16
Deze investering hoort niet door een printplaatje van nog geen 100 euro te gaan. Wat je in je versterker stopt komt er uit. Dus dure gitaar met goede elementen ----> pedaal van 100 euro -----> dure versterker. Dat klopt ergens niet.


Wat hier niet in klopt "zie" ik dus echt niet. Voor 100 euro kun je een bijzonder hoogkwalitatieve booster maken. dan is de verhouding duur dus voor alle 3 de apparaten in de keten volledig gelijk.



Ik heb het gevoel dat er winst valt te halen met een goed boost pedaal. Een boost pedaal is voor mij de meest essentiële toevoeging als het gaat om effecten. Geen preamp maar een pedaal dat volledig gericht is op het boosten van een buizen versterker.

En wat is een booster? Een voorversterker. Wat is een preamp? Een voorversterker. Waarin zie je dan het veschil tussen een preamp en een boost pedaal (voor het boosten van ene versterker)? Ik zie dat toch echt als hetzelfde ding.



En omdat we het er over eens zijn dat buizen techniek superieur is denk ik dat een boost pedaal met buis wat op kan leveren. Alleen vraag ik me af waarom het nog zo weinig op de markt is? Is dat omdat het niet werkt of simpelweg omdat er geen markt voor is?

Is genoeg markt voor maar geen grote. Daarnaast is alleen ook vrij prijzige techniek en aanzienlijk minder handelbaar (zwaar, groot) dan een klein pedaaltje. Dat maakt de groep gitaristen die voor zo'n oplossing kiest kleiner.


Meer ontopic,
Een buizenbooster is redelijk eenvoudig te maken. Veel gitaristen verwachten echter ook meteen een forse scheur uit zo'n pedaal. En dat ga je met 1 of 2 buizen niet halen. Het vroege hotrodden van versterkers begon niet voor niets met het toevoegen van extra buizen. Om die reden gaan fabrikanten van buizenpedalen met buizen op zoek naar andere methodiek om die scheur met minder buis toch voor elkaar te krijgen. En passen ze dus andere technieken toe waaronder diodeclipping (Mesa V-twin, de Blackstars, ibanez TK999HT om er een paar te noemen). En da's waar een volgende groep gitaristen vervolgens weer van roept dat het "niet echt" (wat is echt) is en het links laat liggen.
En de kleinere groep van buizenpedalen die full tube zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan de Koch pedaltone. Met dus wel het nadeel van groot en log.

Dirk_Hendrik
21 mei 2013, 19:48
Voor de thuisknutselaars die aan de buis willen,
Puur buis
http://dirk-hendrik.com/temp/Reussenzehn_blackface.pdf (Dank aan Peter Heijnen)
http://dirk-hendrik.com/temp/Reussenzehn_Max_Rohrig.pdf
http://www.dirk-hendrik.com/temp/Sarno_steel_guitar_blackbox.pdf

Buis plus extra non-buis clipping.
http://dirk-hendrik.com/temp/Aria_TD1.pdf (dank aan Pepe)
http://dirk-hendrik.com/temp/Chandler_Tubedriver_Rack.pdf
http://dirk-hendrik.com/ibanez_tk999_japanese.pdf
http://dirk-hendrik.com/ibanez_tk999_us.pdf
http://dirk-hendrik.com/temp/ibanez_tk999ht.pdf

danee
22 mei 2013, 09:43
dank voor de inzichten :)

LordOfLager
22 mei 2013, 10:14
Ik heb dus beide gehad en gebruikt zowel een buizen boost / buizen overdrive en een transistor.

Vroeger speelde ik op een Blackstar Boost (buis) icm met een Blackstar overdrive (buis) en later de blackstar boost met een tijdelijke OCD.
Daarna een Mesa V-Twin gehad (ook buizen) en nu speel ik dus met een Fulltone GT-500 (transistor). Die V-Twin staat hier nog wel als een backup-achtig iets.

Ik kan niet zeggen dat de buizenboosters ook maar enigszins het effect benaderen wat jij volgens mij wilt. Zoals, Dirk_Hendrik al zei:
Veel gitaristen verwachten echter ook meteen een forse scheur uit zo'n pedaal. En dat ga je met 1 of 2 buizen niet halen

Er zijn ook nadelen aan buizenboosters zoals een aparte voeding, meestal lomp en groot en in het algemeen duurder.
Daarnaast is het wel handig dat de meesten als een emulator kunnen werken...

Ik heb, puur persoonlijk, nooit uit een buizenbooster het echte "warme" randje kunnen halen waar ik naar zocht en ben uiteindelijk toch weer terug gegaan naar een transistorgeval. Ook omdat ik een "beetje" ruimte tekort had op mijn bord..

Pepe
22 mei 2013, 10:20
Die Aria die je gemod hebt D_H, die heb ik toevallig vorige week weer eens uit de mottenballen gehaald. Je moet hem nou niet zien als overdrive maar als booster is het een GEWELDIG ding, ik vind hem lekkerder klinken dan de Klon of Xotic EP.

Maar dat als een terzijde.

Dirk_Hendrik
22 mei 2013, 11:51
Grijns.
In esentie is het ook een tubedriver waar de firma die em voor Aria bedacht heeft geprobeerd de allesverzengende mayhem van distortion aan toe te voegen. dar zijn ze knap slecht in geslaagd. Nou weet elke Tubewors of Chandler tubedriver gebruikende gitarist dat zo'n ding een knap beroerde distortion is. Maar prima werkt om je versterker mee op z'n lazer te geven. Niet proberen je klank door de dist van de tubedriver te vormen maar em gebruiken om wat meer pep uit die versterker te halen. en zo gebruik je je Aria nu dus ook ;)

danee
22 mei 2013, 17:30
Ik ben niet op zoek naar een boost voor extra scheur. De mesa quad preamp klinkt prima en heeft meer dan voldoende scheur. En met 4 kanalen heb ik genoeg keuzer uit hoeveel scheur ik toepas. Ik gebruik een boost voornamelijk als ik extra sustain wil en noten mooi lang na wil laten zingen of gillen :) De gain van het boost pedaal stel ik zuinig. Dat bedoelde ik ook met "een boost pedaal die in dienst staat van de versterker" De versterker is de basis, het boost pedaal ondersteund het signaal door een dat er harder ingestuurd word. Boost pedalen heb ik het liefst zo transparant mogelijk.

Brum
22 mei 2013, 23:00
Dan voldoet een simpele MXR Micro Amp waarschijnlijk al. Of, als het qua prijs niet bij de rest van je gear past, een Xotic AC Booster, die is wat duurder. Ik zou het alleen meer op je oortjes aan laten komen, niet op de prijs, maar da's mijn mening.

danee
23 mei 2013, 14:20
Prijs is geen issue hier. Het gaat mij om de inzichten van anderen als het gaat om buizen techniek vs transistor bij het gebruik van boost pedalen.

Met het voorbeeld rondom de prijs van het gemiddelde boost pedaal wilde ik de vraag stellen of "wij" de kwaliteit van een goede gitaar en versterker deels te niet doen door het gebruik van relatieve goedkope techniek. Zoals ik zelf al aangaf maak ik gebruik van een boss od pedaal van net 60 euro (nieuw). Terwijl ik een prs custom gitaar, en mesa/engl versterker gebruik. Dus daar zit geen waardeoordeel van mijn kant.

Vanuit de technische kant gekeken (wat doet een boss od pedaal met je signaal voordat hij je buizen amp in gaat) kan je daar wel een aantal kritische vraagtekens bij zetten. Maar de meeste gitaristen hebben vanuit ervaring geen probleem met dit gegeven. Ik probeer een beetje te zoeken of buizen techniek in een pedaal om te boosten de potentie heeft om een verschil te maken met de transistor pedalen.

Ik ben samen met een vriend bezig met een project waarbij we ook willen leren van de ervaringen en kennis van anderen. Gitaarnet is een mooi platform om te leren :) Dus nogmaals dank voor de info. Ik ben heel erg benieuwd of er mensen zijn die een uitgesproken mening hebben over buizen tov transistor pedalen.

kassie
23 mei 2013, 14:30
Even heel cru gezegd, als jij die boss zo instelt dat hij daadwerkelijk voor jouw wat toevoegt. Dan is het van toegevoegde waarde.
Er zijn legio gitaristen / pedalboard designers die bijvoorbeeld een Xotic efffects EP booster gebruiken als 'signal conditioner'. Zo'n solid state apparaatje voegt dus wat dynamiek toe. Zie daarvoor youtube vids.

Eenzelfde effect kan worden bereikt met bijvoorbeeld een Mi audio Boost n' Buff. Of een MXR CAE Booster/Linedriver.
Sommigen houden van een Zvex Sho, die wat meer high end toevoegt en ontzettend over zijn nek kan gaan.

Van Weelden heeft net zijn Royal Overdrive gebaseerd die het gros van de overdrive pedalen zou doen verbleken. Hij heeft juist niet voor buizen gekozen maar voor solid state.

Welnu, als jij een heel pedalboard vol hebt met pedalen, en je wilt zoveel mogelijk de 'pure toon behouden'. Dan zou je kunnen kijken naar een true bypass looper. Met eventueel een goede buffer erin. Die zowel pedalen als de kabels ernaartoe bypassed. Goede buffers zijn echter ook solid state. Met twee van de bekendsten de zgn; Klon buffer, en de Cornish buffer. http://www.tagboardeffects.blogspot.nl/

danee
23 mei 2013, 14:32
Grijns.
In esentie is het ook een tubedriver waar de firma die em voor Aria bedacht heeft geprobeerd de allesverzengende mayhem van distortion aan toe te voegen. dar zijn ze knap slecht in geslaagd. Nou weet elke Tubewors of Chandler tubedriver gebruikende gitarist dat zo'n ding een knap beroerde distortion is. Maar prima werkt om je versterker mee op z'n lazer te geven. Niet proberen je klank door de dist van de tubedriver te vormen maar em gebruiken om wat meer pep uit die versterker te halen. en zo gebruik je je Aria nu dus ook ;)

Dit is precies wat ik bedoel, ik ga er van uit dat de versterker in zijn basis prima klinkt en er voor het basis geluid geen toevoegingen van een pedaal nodig zijn. Vanuit mijn benadering heb je de verkeerde versterker als je je distorion geluiden uit een pedaal moet halen. Pedalen, en ook boost/od pedalen zijn voor mij "add ons" die de versterker en gitaar (je basis) veelzijdiger maken. Pedalen horen vanuit deze insteek niet de versterker deels te vervangen. (dit is slechts mijn "uitgangspunt", en daarmee geen waarde oordeel voor gitaristen die andere keuzes maken :) )

danee
23 mei 2013, 14:37
Ik ben bekend met de diverse boost pedalen, heb er vele geprobeerd. Gek genoeg klinkt die boss voor mij het lekkerst.
Mijn pedalen zitten in mijn rack en hangen aan een voodoolab looper. Dus idd zoveel mogelijk pure tone :)

Maar het gaat mij niet om "true bypass". Het verschil tussen buizen en transistor is hoe het signaal word verwerkt en wat er vervolgens uit komt. Beide zijn prima maar verschillend. Ze geven een andere uitkomst. De vraag is vooral voor de mensen die van de warme sound van buizen houden of een buizen boost pedaal je keuze voor een buizenversterker nog meer tot zijn recht laat komen

Dirk_Hendrik
23 mei 2013, 19:25
Je doet me denken aan toen ik een jaar of 4 geleden aan het expirimenteren was met z.g.n. penciltubes. Miniatuurbuisjes dus die in dat geval werkten op een (in dit geval maximale) spanning van een volt of 40. Uitgebreid circuitje opgezet en na wat verificatie dat alles netjes werkte aangesloten. Meesterlijke sound. Waah! Wat een smoothe leadscheur. Yummie mommy!

Tot ik nattigheid begon te voelen. Tijdens die eerdere verificatie had ik gecheckt dat alles keurig werkte maar geen enkele suggestie van vervorming/clipping gezien (oscilloscoop dus). Dat was dus te mooi om waar te zijn. En inderdaad, ik zat niet te luisteren naar m'n clippende tubebooster maar naar m'n buizenbak er achter die heerlijk stond te scheuren.

En die minibuisjes... die waren zo goed verzonnen dat ik ze met de beste wil van de wereld niet echt over de zeik kreeg, laat staan met een mooi clippingkarakter.

kassie
23 mei 2013, 19:32
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/04/boob-tube-v15.html

Misschien dit wat waard om te proberen?

Pepe
23 mei 2013, 20:42
Je doet me denken aan toen ik een jaar of 4 geleden aan het expirimenteren was met z.g.n. penciltubes.

Hetzelfde idee waar Hermida's Nu valve op gebaseerd is?

danee
23 mei 2013, 22:17
Dat betekend dat boost pedaal met buis, nog niet zo eenvoudig is om te maken vanwege de hoge voltages die een buis nodig heeft. Het kan maar dan krijg je dus een behoorlijk zwaar pedaal pedaal.

Speelt dat mee in de overweging om transistor techniek te gebruiken? Simpelweg omdat de winst qua geluid niet opweegt tegen de vooral niet praktische eigenschappen van een buizen pedaal? Moet een bouwer veel consessies doen om de techniek in een klein pedaal te bouwen? Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Veel kunst en vliegwerk om alles draagbaar, klein en handzaam te houden.

Einzeln
25 mei 2013, 09:45
Is er als het puur gaat om volumeboost wel een winst? Wat kan een buis wat solidstate niet kan, als het gaat om volumeboost zoals omschreven in het verhaal van Dirk_Hendrik?

Dirk_Hendrik
25 mei 2013, 18:05
http://tagboardeffects.blogspot.nl/2012/04/boob-tube-v15.html

Misschien dit wat waard om te proberen?

Nee. Niet echt.
Als je wilt gaan voor dist met een buis ga ik voor de opties en circuits die ik eerder al in dit draadje postte. Met 1 buis, zonder additionele pre-drive ga je geen lekkere dist krijgen. Ook niet op 40 volt.

@Einzeln,
Naar mijn mening geen enkel voordeel.

onrust nv
27 mei 2013, 11:33
Je doet me denken aan toen ik een jaar of 4 geleden aan het expirimenteren was met z.g.n. penciltubes. Miniatuurbuisjes dus die in dat geval werkten op een (in dit geval maximale) spanning van een volt of 40. Uitgebreid circuitje opgezet en na wat verificatie dat alles netjes werkte aangesloten. Meesterlijke sound. Waah! Wat een smoothe leadscheur. Yummie mommy!

Tot ik nattigheid begon te voelen. Tijdens die eerdere verificatie had ik gecheckt dat alles keurig werkte maar geen enkele suggestie van vervorming/clipping gezien (oscilloscoop dus). Dat was dus te mooi om waar te zijn. En inderdaad, ik zat niet te luisteren naar m'n clippende tubebooster maar naar m'n buizenbak er achter die heerlijk stond te scheuren.

En die minibuisjes... die waren zo goed verzonnen dat ik ze met de beste wil van de wereld niet echt over de zeik kreeg, laat staan met een mooi clippingkarakter.

En als je de gloeispanning(of de input gain/of beide) omhoog doet, blijven de buisjes dan ook clean? (rode wangetjes)