PDA

View Full Version : Koptelefoon door emulated line out?



dikkiedik
19 mei 2013, 17:40
Ik heb een vraagje hierover. Ik heb momenteel een Blackstar HT40 met een pedaaltjes ervoor en ook wat pedalen in de FX loop. Gister speelde ik bij een gig door de emulated line out over de PA ipv een microfoon ervoor, klonk best wel redelijk nog!

Nou vroeg ik mij af of ik mijn Boss GT-10 POD zou kunnen verkopen om met dat geld een mixer te kopen de ge emuleerde output naar de mixer te laten lopen en daarna de koptelefoon in de output.

Ik gebruik mijn GT-10 overigens alleen maar om met koptelefoon te oefenen en daarnaast helemaal niet, dus eigenlijk een beetje zonde.

Dus bij deze mijn vraag: kan dit? En zo ja, zal dit een redelijk geluid geven (gelijk aan de GT-10 ongeveer?)

harrie-beton
19 mei 2013, 22:35
Je verschuift ermee een probleem. De GT 10 is niet zo goed als de modernere apparaten maar ik zou eerst zorgen dat je een goede sound uit je Blackstar haalt. Dat is toch een volledig buizenversterker? Zet daar een microfoon voor en je hebt de sound die je wenst toch?

Als je een emulator (heet ook wel speaker simulator of modeler) gebruikt zijn er vele keuzes. Maar wat is er mis je blackstar?

dikkiedik
20 mei 2013, 11:13
Ik zal het even iets verduidelijken. Het is zo dat ik het geluid uit mijn Blackstar erg lekker vind. Ik woon in een rijtjeshuis dus ik moet gewoon regelmatig met koptelefoon spelen. Nu doe ik dat over mijn Boss GT-10 wat opzich oké is.

Nu wil ik graag ook kunnen opnemen en met koptelefoon spelen met mijn blackstar via de emulated line out. Dus als volgt.

Blackstar --> mixer --> koptelefoon/computer

Nu is mijn vraag of dit kan? Kan ik zo gewoon thuis oefenen met koptelefoon over een buizenversterker? Ik weet namelijk dat een koptelefoon direct in de line out absoluut niet kan.

harrie-beton
20 mei 2013, 11:59
Ik ben een modeling gebruiker van het eerste uur maar je treft me net weer in een buizenfase. Is het isoleren van je blackstar niet een optie dan? Zoek maar eens op ISO cab. Kan je ook zelf maken.

Puur voor oefenen thuis is een g10 behoorlijk maar de klank direct uit je blackstar is superieur ten opzichte van alle emulated line out oplossingen. Ik denk niet dat het verschil tussen de emulated line out beter klinkt dan je gt10.

Nitefly7
20 mei 2013, 12:12
Ik zal het even iets verduidelijken. Het is zo dat ik het geluid uit mijn Blackstar erg lekker vind. Ik woon in een rijtjeshuis dus ik moet gewoon regelmatig met koptelefoon spelen. Nu doe ik dat over mijn Boss GT-10 wat opzich oké is.

Nu wil ik graag ook kunnen opnemen en met koptelefoon spelen met mijn blackstar via de emulated line out. Dus als volgt.

Blackstar --> mixer --> koptelefoon/computer

Nu is mijn vraag of dit kan? Kan ik zo gewoon thuis oefenen met koptelefoon over een buizenversterker? Ik weet namelijk dat een koptelefoon direct in de line out absoluut niet kan.

Kun je de speaker van de Blackstar uitzetten/op mute zetten als je de emulated out gebruikt?
In dat geval kan 't namelijk gewoon.

Je kunt een koptelefoon wel op de line-out zetten, alleen klinkt 't dan nergens naar (impedantie en zo).
Het is niet alsof het heel veel schade kan, maar een line-out moet naar een ingang op lijn-niveau, zoals een mixer of bijvoorbeeld een koptelefoonversterker (dat bestaat ook).
Ik speel thuis ook alleen maar via modellers via een mengpaneel, en als ik hier een ampje heb staan, doe ik dat meestal ook via een line-out (speaker vind ik echt te hard voor thuis).

dikkiedik
20 mei 2013, 15:11
Isocab is meteen een behoorlijk dure grap. Het gaat er meer om dat ik een acceptabel geluid via een koptelefoon kan krijgen. Hoeft niet beter dan de GT-10 maar een ongeveer vergelijkbaar geluidskwaliteit. Uiteraard zal het een beetje digitaal klinken, maar dat hoort erbij denk ik.

de speaker kan je inderdaad gewoon helemaal eruit laten. Bovendien is de emulated line out actief als de versterker op stanby staat (versterkt dus niet) maar dan is de voorversterker dus wel actief.

Dus ik begrijp dat het gewoon kan Nitefly? (omdat de speaker gewoon gemute kan worden)

dikkiedik
21 mei 2013, 10:44
Oké, de uitkomst: het kan zeker, en erg goed zelfs. Ik heb nu een veel betere sound door mijn koptelefoon dan via mijn boss GT-10. Dat pedaal gaat dus ook gewoon weg. Ik heb de goedkoopste tweedehandse mixer gekocht volgens mij. Behringer 1222USB. Prima, geen ruis, kan via USB naar de PC voor 100 euro. 10 kanalen. Allemaal dik in orde dus, en ik kan leuk oefenen via koptelefoon met mijn eigen analoge effecten zonder dat de buren daar last van hebben!

Zeker een aanrader!