PDA

View Full Version : For No One



Ernest01
19 mei 2013, 17:30
Een cover opgenomen "For no one".... misschien ook wel voor niemand.... :soinnocent:

Eastman E10OM
Audacity met diverse plugins.
Samson C02 pair mics.

https://soundcloud.com/ernest01/for-no-one

Graag jullie commentaar/tips

Rizz
19 mei 2013, 18:29
Ja leuk! Altijd een fan van Beatles-liedjes. Beter bij stem, zo te horen. De gitaar is wat statisch en dan bedoel ik je spel. Er mag wel wat mer jeu inzitten, hier en daar wat langer klinkende noten of wat galm? en misschien iets meer zorg aan het solootje kunnen geven.. Voor de rest leuk en jij dondert het hier gewoon neer, ik durf dat niet eens.. (en ik heb er de spullen niet voor..)

Han S
19 mei 2013, 19:01
Een van de betere Beatle songs met een voor de Beatles buitengewoon goede tekst. Je hebt een of ander effect over je stem en dat vind ik minder. Het is een intiem liedje en dat mag ook intiem klinken. Er zijn veel prachtige covers van, maar het solootje van het origineel blijf ik geweldig vinden.

Je hebt tijdens jouw solo duidelijk timingproblemen. Heb je een click gebruikt? Niet? Dan gewoon een click in de vorm van een niet irritant geluidje, een bongo of een hi hat gebruiken met kwarten en daarop inspelen.

Leuk gedaan en het kan altijd beter.

Ernest01
19 mei 2013, 22:34
@Rizz. De gitaar partij is redelijk staccato, dus dat heb ik proberen te doen.
Die solo heb ik een beetje 'verwaarloosd'. Ben een tijd op zoek geweest naar een plug-in die van een
gitaar een hoorn kon maken. Maar ja, van een analoog signaal naar midi schijnt niet mogelijk te zijn.
Dus kreeg een beetje een 'hekel' aan die riedel.
Wilde het eerst ook weglaten, maar ja, het hoort er wel in.

@Han. Waarschijnlijk iets teveel reverb gebruikt. Of het "double-effect" is te sterk, kan ook.
En wat die solo betreft : zie boven.
Als "click" had ik wel de begeleidings-gitaar gebruikt, maar ja, niet genoeg aandacht gegeven dus.

Allebei bedankt voor de adviezen.

Duhsjaak
20 mei 2013, 10:08
Hi Ernest, Duhsjaak hiero!
Daarom was je op zoek naar iets dat een French horn kon maken. Ik mis het niet eens.
Dubbelen van mijn stem doe ik maar hoogstzelden. En dan vaak om een idioot geluid te maken. Als ik het in ernst gebruik, dan zet ik de eerste stem op 100% en de 2e op 80%. Geen hond die ernaar kraait.

Waar Han het over heeft is meen ik het chorus/flanger achtige geluidje dat over de stem meedraait. Dat heeft een hoog love it or leave it gehalte.

Ikzelf stoor mij daar minder aan maar kan mij de bedenkingen wel voorstellen van mensen die zo'n cover dan toch liever wat meer true to life willen hebben.

Je ontwikkelt je nog steeds in een hoog tempo en je bent nog steeds in the running for the Dutch next top top musicus (of hoe zegt dat uitgemergelde latina'tje dat ook weer?).

Vandaag Pinksterdag en pleuris weer. Kom op. Doe eens gek. Maak nog eens zo'n leuk lied!
Dit soort heerlijk onge-pretentie-luistergedoe is er veel te weinig. Of veels te wanug, zo je wilt.
Aan de slag, jongmensch!
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
20 mei 2013, 22:14
Geluid over de stem lag aan de doubling plug-in.
Eens goed geluisterd en het 'mankement' gevonden.

Dus, bedankt Han en Gus voor de hint.
Volgende keer beter dus.

Oh... en "Dutch next top top musicus".... ga ik niet meer redden, maar evengoed bedankt Gus !

Han S
20 mei 2013, 22:53
Dit soort liedjes moet je klein houden. John Lennon had altijd een heel korte delay op zijn stem en dat was gewoon onzekerheid. Als je naar het origineel luistert hoor je ook eigenlijk geen effecten en als je een galm gebruikt, neem dan een korte plate of een room en zorg dat het niet opvalt. Als je galm goed gebruikt hoor je het pas als je het aan en uitzet.

ADT (automatic double tracking) is leuk met rock, maar je moet met effecten altijd bedenken dat het op het moment misschien goed klinkt, maar over 14 dagen kan het je gruwelijk irriteren. Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak, maar dit liedje mag intiem klinken, het is een van de mooiste liedjes van de fab four die ik ken.

Succes met opnemen, het is leuk om te doen en het houdt je van de straat.

Duhsjaak
21 mei 2013, 02:49
Na herlezing: Je hebt hier mee een punt dan ik aanvankelijk dacht.

Misschien moet de boodschap luiden, meer in het algemeen dus: Vertrouw meer op je eigen kracht. Kijk uit met effecten, want voor je het weet ga je je eraan ergeren!
Vriendelijke groet, Gus