PDA

View Full Version : The scale that will change...(?)



HouseMetalJazz
18 mei 2013, 19:48
Any comment on this?


http://www.youtube.com/watch?v=5hknSMFlIVI

Gesualdo
18 mei 2013, 20:15
Dat ie gewoon een pentatonische mineur speelt met af en toe de M7 als leidtoon.
Vrij standaard in mijn optiek.

HouseMetalJazz
18 mei 2013, 20:32
Dus jouw leven is vanavond niet veranderd Gesualdo... ;)

terrasbeest
18 mei 2013, 20:32
Als toonladders je ding zijn, moet je het proberen.
Als je chord/scale theorie loslaat, verandert je leven elke 5 seconden.

HouseMetalJazz
18 mei 2013, 20:48
Ik vind um eigenlijk niet zo leidtonerig klinken die 7. Daarvoor wordt ie teveel benadrukt in de arpeggio-achtige penta. Ik hoor die 7 ook 'keihard' in de bas, zoals in een C/Ab-akkoord, waar ie zelfs een rustpunt kan zijn...

Gesualdo
19 mei 2013, 01:00
Dus jouw leven is vanavond niet veranderd Gesualdo... ;)

Nee, niet echt ;)

Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.

Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.

Luke-wannabe
19 mei 2013, 02:06
Nee, niet echt ;)

Hij zegt zelf: '...have it resolved back to A minor', wat impliceert dat hij vanuit A mineur denkt. Dan is de G# de leidtoon. Bewust of onbewust eindigt hij zelf met G# > A doordat die eerste toonladder slechte resolutie geeft. Klinkt inderdaad 'off' zoals hij zelf zegt. Nu kan 'off' erg leuk zijn, maar uiteindelijk willen we graag resolutie horen, vandaar dat hij eindigt op een A welke wel als af klinkt. In deze context beschouw ik het dus als een A pentatonische mineur met af en toe een M7. Is het een melodie in de context van Ab dan wordt het een ander verhaal, maar daar heeft hij het niet over.

Een C/Ab trekt mijns inziens te sterk naar C majeur ipv A mineur door die C majeur triade bovenop een non-chord tone. Wel een spannend akkoord overigens. Ook goed in te zetten bij moduleren tussen A mineur en C vanwege die Ab die naar zowel de A wil (tonica) als wel de G (dominant van nieuwe tonica). Heeft in de verte een beetje een augmented 6th 'feel'.
Dit vind ik interessant!!
Heb je daar voorbeelden van? Waar een dergelijk akkoord in deze situatie die je hier schetst gebruikt wordt om te moduleren?

terrasbeest
19 mei 2013, 11:17
Hoe ' outside' dit klinkt hangt af van het onderliggende akkoord,en dat bepaalt ook de resolutie.
Als je deze noten gebruikt icm bvb een E7 akkoord ( bvb : e, g, ab, c, d , e ), krijgen we het volgende:
Ab : 3.
C :#5.
D : 7.
E :root.
G : #9.

Da's superlocrisch dus. (Zie F melodic minor ).

Ook mogelijkheden bij D7, C7.....

Gesualdo
19 mei 2013, 12:03
Dit vind ik interessant!!
Heb je daar voorbeelden van? Waar een dergelijk akkoord in deze situatie die je hier schetst gebruikt wordt om te moduleren?

Bijvoorbeeld:


e|-:-0--1--0-:----------0--|
B|-:-1--3--0-:-5--5--3--1--|
G|-:-2--2--1-:-5--5--4--0--|
D|-:-2--0--0-:-7--5--3--2--|
A|-:-0-----2-:-7--3--5--3--|
E|-:-------0-:-5--4--3-----|

marter544
19 mei 2013, 15:21
Beuh, vind het niet zo bijzonder..

Gesualdo
19 mei 2013, 16:13
Precies, laat staan je leven veranderen...

Wel een goede opmerking van terrasbeest; het is slechts opeenvolging van bepaalde noten. Zonder context, afwisseling, dynamiek etc. blijft het slechts bij een aantal noten op een rij.

terrasbeest
19 mei 2013, 16:40
..... en met een ' aantal noten' op een rij raak je al een heel eind. Vaak verder dan met het oefenen van ' toonladders/ systemen/concepten' die vooral goed zijn voor de auteurs van boeken en DVD's die een centje willen bijverdienen ( uitzonderingen niet meegerekend ). Numeral analyse en je oren leren gebruiken om dat rijtje noten in een context te leren ' horen' dus.
Als je toch een boekje nodig zou hebben, koop dan ' Developing a Jazz Language' van Jerry Bergonzi.

Over het filmpje. Henry Johnson verkoopt hier geen Groot Jazz Geheim. Wat wil je dat de brave man antwoord op een vraag van een rock gitarist die niet veel meer dan pentatonische toonladders heeft geleerd ?

HouseMetalJazz
19 mei 2013, 17:27
Hoe ' outside' dit klinkt hangt af van het onderliggende akkoord,en dat bepaalt ook de resolutie.
Als je deze noten gebruikt icm bvb een E7 akkoord ( bvb : e, g, ab, c, d , e ), krijgen we het volgende:
Ab : 3.
C :#5.
D : 7.
E :root.
G : #9.

Da's superlocrisch dus. (Zie F melodic minor ).

Ook mogelijkheden bij D7, C7.....

Ik denk idd dat die jazzgitarist van wie ie het had daarop doelde. Ten eerste omdat jazzies sowieso veel 'geijlen' op mod. 7 melo-min. En ten tweede omdat die E7 het V7-akkoord is tov die A waar vanaf ie de boel benadert. Oftewel een mooie lick over een V7-akkoord in een blues...

terrasbeest
19 mei 2013, 17:50
Ik denk idd dat die jazzgitarist van wie ie het had daarop doelde. Ten eerste omdat jazzies sowieso veel 'geijlen' op mod. 7 melo-min. En ten tweede omdat die E7 het V7-akkoord is tov die A waar vanaf ie de boel benadert. Oftewel een mooie lick over een V7-akkoord in een blues...

Niet.( er zit trouwens geen g en geen c in E7/toonladder van A maj ) Het werkt omdat die tensienoten erin zitten.Als je het speelt zoals ik het schreef eindig je op een ' e', en dat is een akkoordtoon ( resolutie).Je kan ook oplossen op een andere akkoordnoot natuurlijk, of helemaal niet als het niet de bedoeling is .Je kan voor die laatste ' e' ook nog eens een ' f' proberen.....( f = b9 van een E7 )

(en jazzies geilen op lange benen en ferme tieten )

HouseMetalJazz
19 mei 2013, 18:05
Niet.( er zit trouwens geen g en geen c in E7/toonladder van A maj ) Het werkt omdat die tensienoten erin zitten.Als je het speelt zoals ik het schreef eindig je op een ' e', en dat is een akkoordtoon ( resolutie).Je kan ook oplossen op een andere akkoordnoot natuurlijk, of helemaal niet als het niet de bedoeling is .Je kan voor die laatste ' e' ook nog eens een ' f' proberen.....( f = b9 van een E7 )

(en jazzies geilen op lange benen en ferme tieten )

Ik heb het niet over de toonladder A majeur. Ik heb het over een A blues. Met I7 - IV7 en V7. Die E7 kun je heel goed als V7 zien in dat schema. Juist vanwege die Ab die de 3 is van E7 en de leidtoon naar I7.

Gesualdo
19 mei 2013, 19:05
..... en met een ' aantal noten' op een rij raak je al een heel eind. Vaak verder dan met het oefenen van ' toonladders/ systemen/concepten' die vooral goed zijn voor de auteurs van boeken en DVD's die een centje willen bijverdienen ( uitzonderingen niet meegerekend ).

Hmmm...ik zie niet zo het verschil tussen het toonladdertje uit het filmpje en een superaeolocrischmyxolydisch toonladdertje door één of andere metalhead die wil verdienen aan de pretentie dat hij een 'bijzondere' toonladder heeft gecreëerd. Context is alles, losse noten is niets.

HouseMetalJazz
19 mei 2013, 19:28
Is dat besmettelijk? Dat cynisme dat jazzies ontwikkelen?

;)

Gesualdo
19 mei 2013, 19:54
Ik denk het wel. Dat komt omdat net zoals Trekkies, Jazzies gijlen op lange benen en dikke tetten, maar dat nooit zullen krijgen :D

HouseMetalJazz
19 mei 2013, 20:08
Gelukkig leidt lijden tot goede muziek. Jan Rot maakte zijn verkering altijd uit als ie te gelukkig dreigde te worden. Was slecht voor de inspiratie, vond ie...

Gesualdo
19 mei 2013, 20:13
Haha :p

Vraag me af of dat ook geldt voor vrolijke nummers...

terrasbeest
19 mei 2013, 20:14
Cynisme ? Valse bescheidenheid : 'wat die allemaal kan en kent en toch een eenvoudige jongen gebleven gebleven'. Nerds zijn het. Jazzmuzikanten antwoorden op al je vragen, ze houden niks achter, maar ze weten dat je het toch niet snapt.Daar zorgen ze wel voor.
Als je dat doorhebt, kan je ècht aan je jazzstudie beginnen.

davidof
20 mei 2013, 10:15
Dan vind ik harmonisch mineur toch een pak leuker klinken ;)