PDA

View Full Version : beginnen



aadtos
17 januari 2002, 20:29
ik wil semi acoustisch spelen
ik heb geen verstand van acoustische gitaren,
wie kan me daar bij helpen...

ik wil niet al te duur gaan beginnen, want het is wel me 2e instrument zegmaar... maar een een of andere gare gitaar hoef ik nou ook weer niet...

alvast bedankt

sickpunk
17 januari 2002, 22:49
addjuh bij ons op school zijn zat gitaristen, dennis, stefan(nie k), tiemen, martin, frank enz. (standaard skate/punk groepie) k kan je nie helpen want speel nie semi, maar de rest (hier en op school spelen al wat langer dan mij) ga gewoon naar rijkers toe anders die helpen je wel een goeie vinden.

DOLBY
18 januari 2002, 11:26
Godin heeft wel mooie semi-acoustische, kijk maar op http://www.godinguitars.com
Weet niet hoe duur ze zijn

Leen Kap
18 januari 2002, 19:27
als je serieus wilt beginnen, koop dan gelijk een goede gitaar. Een goede gitaar is niet alleen goed genoeg voor een goede gitarist maar voor een gitarist die een goede gitarist wil worden!
Koop een Taylor zou ik zeggen!

anoniem
18 januari 2002, 20:06
Hoihoi,

Ik haak gelijk maar effe in op dit onderwerp. Ook ik wil beginnen met gitaarspelen, maar heb geen idee of ik dat ook onwijs leuk ga vinden.

Volgens een kennis is het handig om eerst een tweedehandsgitaartje te kopen en wat lessen en tabs van het internet af te plukken. Nou heb ik het 'probleem' dat ik linkshandig ben. Kun je een accoestische gitaar ombouwen naar linkshandig, of moet je echt een linkshandige kopen, of kun je het misschien ook wel met rechts leren???

En wat voor gitaar kan ik het beste kopen. Ben nog niet zo thuis in alle termen. Heb wel gehoord dat er verschil zit tussen nylon en stalen snaren en dat het laatste voor de muziek die ik wil leren spelen beter is. Maar dan heb je ook nog Spaanse, accoestische en klassieke gitaren!!!

M.a.w. Wil iemand me het één en ander duidelijk maken, zodat ook ik kan beginnen met het bespelen van dit mooie instrument!

Alvast bedankt en grtz,

Dexter

Supermarco
18 januari 2002, 22:14
Je zou kunnen beginnen met een Spaanse gitaar: niet duur en een goede gitaar om het te leren, hanteerbaar / nylon snaren / en een brede hals. Dat laatste klinkt misschien vreemd, immers een brede hals is moeilijker te "grijpen" maar de gedachte erachter is, dat als je dat kan spelen kan je alles spelen. Dus koop een spaanse (ervaring).
Succes Marco

Sjaak_H
18 januari 2002, 22:57
Dexter,

<<Nou heb ik het 'probleem' dat ik linkshandig ben. Kun je een accoestische gitaar ombouwen naar linkshandig, of moet je echt een linkshandige kopen, of kun je het misschien ook wel met rechts leren???>>


Ik ben zelf ook linkshandig en het voor mijn gevoel lijkt soms wel of ik rechts spastisch ben. Toch heb ik mijn gitaar gewoon rechtshandig gespannen. Mijn overweging was: Stel dat ik ooit ergens kom waar een gitaar staat en ik wil spelen.. Hoe groot is de kans dat ie voor een linkshandige klaar staat?
Ik moet zeggen dat oefening kunst baart... Ook de coördinatie van de rechter hand blijkt goed te trainen en te verbeteren.

Sjaak

SchaapOpJeHoofd
21 januari 2002, 14:56
Kun je een accoestische gitaar ombouwen naar linkshandig, of moet je echt een linkshandige kopen, of kun je het misschien ook wel met rechts leren???


Een spaanse gitaar (dus een waarvan de hoogst snaren van nylon zijn) kan je "andersom" besnaren en dan gewoon linkshandig spelen. Een elektrische gitaar moet je anders laten afstellen en je slagplaat beschermt niks. Er zijn best wel wat linkshandige elektrische gitaren. Western linkshandig bestaat ook, als je een rechtshandige gitaar koopt zit je weer met een slagplaat die er voor jan met de korte achternaam bij zit en je moet de brug laten veranderen.
Nylon is makkelijk beginnen, western geeft het idee van zo'n eiersnijder.

anoniem
21 januari 2002, 15:57
Heyhey,

Allemaal bedankt! Kort resumerend kan ik dus het beste een spaanse gitaar kopen, waarvan ik de snaren dan om kan zetten! Vet koel. Heeft er iemand nog tips voor het stemmen van een gitaar. Van een vriendin heb ik gehoord dat er electrische apparaatjes in de markt zijn, waarmee stemmen een stuk makkelijker gaat. Iemand enig idee waar ik die dingen kan kopen?

anoniem
21 januari 2002, 16:33
erm bij de muziekwinkel?

SchaapOpJeHoofd
22 januari 2002, 16:58
Op 2002-01-21 15:33, schreef anoniem:
erm bij de muziekwinkel?

Kijk, dat zijn de tips!

Let wel even op dat je geen te goedkoop ding kkopt. Van die QuckTune dingen (Of hoe je het ook schrijft) zijn een beetje rot. Stem apparaten met een analoge meter, dus een wijzertje, werken meestal wat makkelijker dan uitsluitend LCD dingen.
Als je net begint is het misschien zonde om 200 gulden aan zo'n ding uit te geven, als je een piano of keyboard in de buurt hebt kan je het daarmee doen. Of anders met een stemvork en daarna snaren op elkaar stemmen.
Stemfluitjes vind ik zelf klote werken en ik heb me laten vertellen dat deze ook nog eens erg temperatuurgevoelig zijn.

Anno Niem
23 januari 2002, 19:55
Probeer de Intellituner eens van OnBoard. Is iets prijziger dan de gemiddelde tuner, maar werkt echt geweldig. Je kan hem op je gitaar bevestigen en hij reageert niet op geluid, maar herkent de noten dmv trilling.

aadtos
24 januari 2002, 18:55
Op 2002-01-23 18:55, schreef Anno Niem:
Probeer de Intellituner eens van OnBoard. Is iets prijziger dan de gemiddelde tuner, maar werkt echt geweldig. Je kan hem op je gitaar bevestigen en hij reageert niet op geluid, maar herkent de noten dmv trilling.


hoe duur? zijn dat toevallig die grijze dingentjes voor bas en gitaar?

Anno Niem
24 januari 2002, 21:10
Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat de IntelliTouch Tuner precies kost. Ik heb er laatst een bij Casa Benelly in Den Haag gekocht, ik schat zo'n 50 Euro, maar dat is hij dan ook wel waard. Werkt echt heel nauwkeurig en heeft een handige backlight display. Hij werkt trouwens ook bij andere instrumenten dan een gitaar, als het instrument maar trillingen opwekt.