PDA

View Full Version : Van multichannel naar single - een kleine zoektocht in de Fender catalogus.



DarknessAwaits
18 mei 2013, 18:26
Vandaag is m'n Koch de deur uitgegaan, met enige spijt in m'n hart maar 2x60 Watt voor thuis is wat overdreven en daardoor gebruikte ik 'm ook niet.

Wat ik nu over heb ik een Blackstar HT5 en dat is eigenlijk heel leuk voor thuis. Klinkt goed, beide kanalen goed bruikbaar, fx-loop... kortom, een van de slimmere aankopen op gitaargebied geweest.

Maar toch ben ik op zoek naar nog iets leuks voor 'erbij' of voor 'de heb' zoals ze dat zo leuk kunnen zeggen. Het feit dat ik gewoon al een aardige versterker heb staan heeft me vandaag bij de Feedback dan ook kunnen behoeden voor een eventuele impuls-aankoop, samen met m'n vriendin.

Waar ik naar op zoek ben is eigenlijk vrij simpel en volgens mij wordt dat belichaamd door wat men de Fender Deluxe Reverb noemt: een 1-kanaals amp met het fameuze blackface clean en een mooie reverb om het af te maken.

Gisteren was ik al even langs de winkel gereden om een beter beeld te kunnen vormen van wat ik wilde, maar helaas leek het alsof men in de testhokjes hun tent had opgezet en aan het kamperen was - na een half uur rond te hebben gelopen was er nog geen mogelijkheid om iets uit te proberen en ben ik toch maar naar huis gegaan. Vandaag m'n Koch verkocht en toch zin om weer even te gaan kijken.

Wat ik heb getest:

Fender Deluxe ('Vintage Modified', 40 watt 1x12)
Fender Super-sonic (60 watt 1x12)
Fender Twin Reverb (65 watt 2x12)
Egnater Tweaker Cube 112 (30? watt 1x12)
Blackstar Studio 20 (20 watt 1x12)
Ampeg gvt52-112 (50 watt 1x12)

Zoals je ziet was ik gaanderweg een beetje van het doel afgedwaald, eigenlijk simpelweg omdat de interessante Fenders op waren. Er stond nog een Blues Deville (als ik het me goed herinner) 4x10 en nog zo'n formaat Fender combo - maar dat wordt te gek en heb ik daarom ook maar niet geprobeerd.

Vanochtend had ik me al weer een tijdje bezig gehouden met lezen over de diverse Fender versterkers, vandaar dat ik de Fender Deluxe als begin had genomen - zou het meest op de Deluxe Reverb moeten lijken ... maar dan een goedkopere uitvoering, 2-kanaals en met DSP effecten... Maar behalve dat... ;)

Anyway: eenmaal begonnen moet ik zeggen dat de Deluxe een fijne klank had en ook de (digitale) reverb klonk in het geheel niet onaardig. Kanaal 2 was een beetje on-Fenderlike en ging eigenlijk met gemak tot standje metal. Grappig, maar niet wat ik zocht - al is de aanwezigheid van meer features dan je zoekt ook niet echt een criteria om iets af te keuren. De overige FX waren niet echt denderend, de delay deed het nog wel leuk maar de chorus had ik echt niks mee.

Samengevat was het een beetje meer dan ik zocht, maar klonk het vrij goed. Echter niet overtuigend genoeg en wat zeker het vermelden waard is: de hoeveelheid ruis die uit de versterker komt. Het was niet in een dergelijke mate dat je elkaar niet zou kunnen verstaan maar zeker voor thuis was het een hinderlijke hoeveelheid. Het kan zijn dat het aan de stoomvoorziening o.i.d. in het testhokje lag want iedere Fender amp die ik daar heb getest had een aardige hoeveelheid ruis. En gek genoeg leek dat niveau niet afhankelijk van het volume waarop de versterker stond afgesteld.

Ok, verder naar de Super-sonic. Hier had ik de hoogste verwachtingen van omdat het een wat 'puurder' ontwerp zou zijn, volledig buizen en geen digitale opsmuk. Dit was overigens ook de versterker die ik eerder had bespeeld en m'n interesse in het Blackface clean had doen opleven. Eenmaal aangeslingerd werd ik beloond met een mooi sprankelend clean, mooie reverb en even later een 'burn'-kanaal waar ik eigenlijk niet zoveel mee kon. Geen ramp, maar wat echt niet zo fraai was was dat de reverb vrolijk ging rondzingen. En ook niet een beetje, maar vanaf standje 3/4 kwam er na loop van een tijd een olijk fluitje uit de versterker. Ik had al begrepen dat ze niet allemaal even netjes in elkaar waren gestoken, te lezen uit de verschillende verhalen op het internet - maar dit had ik toch niet verwacht.

Op naar de volgende: Twin Reverb. Was sowieso niet van plan deze te kopen, zeker niet nadat ik 'm het hokje had ingesleept. Zware combo, lastig te hanteren en dan later 3 smalle trappen op... Nee, dat ging 'm niet worden en bovendien ook aardig aan de prijs. Ook het feit dat ie dienst had gedaan bij North Sea Jazz deed daar niets aan af, de desbetreffende sticker zat er dan nog wel half op maar de prijs wat de volle mep. Waarschijnlijk moest je extra betalen voor de koffie vlekken op de grille... Vervolgens het geluid: clean, maar een beetje terughoudend vergeleken met de Super-sonic. Reageerde uitermate goed op de bass/middle/treble settings en een mooie reverb. Althans... wanneer hij niet ging rondzingen. Hierdoor ben ik mezelf gaan afvragen of het misschien iets in de omgeving was. De amp zelf was een goed referentie punt, maar daar bleef het dan ook bij. Ik weet dat ik iets in die richting zoek, minder groot, minder log en goedkoper.

De overige combo's dienden ook als referentie, allemaal klonken ze op hun eigen manier goed - behalve het OD-kanaal van de Ampeg, daar kon ik dan weer helemaal niets mee.

En dan nu... op zoek naar een testbare Deluxe Reverb denk ik. Een andere optie zou zijn, aangezien me dat stiekem toch wel erg leuk lijkt, om een goeie kit te vinden en 'm zelf in elkaar te steken. Voornaamste redenen die me tegenhouden zijn: prijs en onzekerheid over het eindresultaat.

Nou, wie weet kunnen jullie hier iets mee - ik wilde gewoon even m'n ervaringen delen.

Cheers!

Hendriks
18 mei 2013, 18:57
Je mag mijn Deluxe Reverb wel komen proberen (als hij klaar is) :) .

the sure thing
18 mei 2013, 20:30
Check de Marble Bluebird eens die op MP staat. Ik zou m morgen kopen als ik het geld had liggen!

the sure thing
18 mei 2013, 20:32
Check de Marble Bluebird eens die op MP staat! Ik zou m morgen kopen als ik het geld had liggen.

heavy-metal-thunder
18 mei 2013, 20:57
ik heb de super sonic 60W gehad. Ik vond het clean eigenlijk maar niets in vergelijking met een blues Deluxe en zeker niets i.vgl.m. mijn deluxe reverb en Vibrolux (beiden begin seventies, maar de DR was geblackfaced). De Super Sonic was bassman wel vol, maar leefde toch onvoldoende en Vibrolux was heel dun en scherp. Het burn kanaal vond ik dan helemaal te gek, daar kon je alles uitkrijgen, maar je moest wel het principe v/d cascadegain door hebben. En natuurlijk met een druk op de knop kon je niet van een crunch naar een high gain.

ga je de nieuwe amp gebruiken in een band of enkel voor thuis? Want dan is 22W lampen gek hard. Zelfs een Blues junior vind ik voor thuis al te luid.

DarknessAwaits
18 mei 2013, 22:45
Thanks voor de reacties.

In volgorde: Hendriks, zou ik misschien best eens willen doen - ik wil je sowieso nog wat vragen over de bouw stellen via PM ter zijner tijd.

Sure thing - Ziet eruit als een hele mooie amp, maar denk niet dat het is wat ik zoek. Ik heb een vorige keer al wat Tweeds van Fender geprobeerd en die hebben niet dat clean wat ik zoek.

Heavy-metal-thunder - Thanks voor de input. De Super-sonic had inderdaad iets duns, dat herken ik wel. Had ook graag nog wat meer modellen naast elkaar gezet, maar dat zat er niet in. De versterker is inderdaad primair voor thuis, tenzij er weer een band in zicht komt. Ik ben me er van bewust dat het dan al snel veel vermogen is - leuk klinken op laag vermogen/volume is ook iets om op te letten dus.

DarknessAwaits
19 mei 2013, 22:44
Vandaag weer wat meer vooronderzoek gedaan, de Princeton Reverb lijkt ook een goede optie. Is ook weer een stapje eenvoudig in DIY, dus toen ben ik me nog wat meer gaan focussen op de kits. Bijvoorbeeld deze (http://www.mojotone.com/amp-parts/amp-kits-blackface-style/Blackface-Princeton-Reverb-Style-Head-Kit#.UZk4QCuMHm0). Leek me interessant, totdat ik achter de verzendkosten kwam. Eerst dacht ik dat het een fout was, vanavond ook nog via de site van UPS geprobeerd uit te rekenen - de wizard werkte niet, maar uiteindelijk bleken er ook PDF's te bekijken met allemaal mooie tabellen. M'n goedkoopste gok (geen idee wat het pakket zou wegen, maar het leek mij dat het onder de 25 kg zou moeten zijn zonder behuizing) kwam iets rond de 300 dollar. Als ik het via Mojotone zelf laat schatten komt er een drietal bedragen uit:

UPS Worldwide Expedited – $587.52
UPS Saver – $835.26
UPS Worldwide Express – $913.67

Dat zijn bedragen die ongeveer gelijk zijn aan het aanschaf zelf, dan gaat de lol er snel af. Iemand ervaring hiermee?

Hendriks
20 mei 2013, 10:05
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Amp_Kits_Cabinets_AMP_Kit_Blackface/Amp_Kit_Princeton_Reverb_AA1164_Style_3340
Dit is dan een goedkoper alternatief. De Princeton stond ook op mijn wenslijst.

DarknessAwaits
20 mei 2013, 10:22
Thanks, had 'm gisteravond uiteindelijk ook gevonden. Enige nadeel van TAD lijkt nu de bijgeleverde documentatie te zijn, die is er nml. niet als ik de berichten op internet lees.

Hendriks
20 mei 2013, 10:31
Thanks, had 'm gisteravond uiteindelijk ook gevonden. Enige nadeel van TAD lijkt nu de bijgeleverde documentatie te zijn, die is er nml. niet als ik de berichten op internet lees.
Bij TAD kun je de documentatie downloaden , o.a. layout en schema , voor mijn project gebruik ik ook de documentatie van TAD.
Is goed te doen , gewoon de tijd nemen .

DarknessAwaits
25 mei 2013, 22:06
Vandaag een ritje naar Den Haag gemaakt om zowel de Princeton en de Deluxe Reverb uit te kunnen proberen. Naast elkaar zelfs, wat een luxe.

Voor de test had ik een van mijn eigen gitaren mee genomen, een Fender Strat 60's Road Worn met Kinman AVn-63 (neck), AVn-63 (mid) en een DiMarzio FastTrack 1 als bridge-pickups. Erg fijne gitaar en hielp me iets beter om objectief te kunnen oordelen.

Er werd begonnen met de Princeton, deze versie (http://www.fender.com/en-NL/series/vintage-reissue/65-princeton-reverb/) om precies te zijn. Eigenlijk was ik al heel snel verkocht. Een mooi helder gedefinieerd geluid, gearticuleerd hoog maar in niet pinnig. Ik denk dat ik er rustig een uurtje op heb gespeeld, lekker met de reverb gespeeld af en toe ook wat tremelo (of als je het vibrato wilt noemen...) erbij. Heerlijk gewoon.

Daarna toch maar eens de verkoper aan z'n mouw getrokken dat ik ook de Deluxe Reverb wel eens zou willen horen, deze versie (http://www.fender.com/series/vintage-reissue/65-deluxe-reverb/). De versterker naast de Princeton gezet en even een kort cosmetisch vergelijk tijdens het opwarmen der buizen: íets hoger, vooral breder en meer knopjes :).

Toen de versterker eenmaal van standby naar aan ging viel het me eerlijk gezegd een beetje tegen. Het werd direct al duidelijk dat deze versterker niet zo stil was als de Princeton (wat gewoon wel een minpunt is voor thuisgebruik). Dit is overigens met volumes (gitaar en versterker) te merken. Daarnaast vond ik niet meer dat lekkere geluid wat ik inmiddels gewend was geraakt terug, het was vrij bassig maar niet strak - meer woofy. Daarmee minder gearticuleerd. Ik vraag me af in hoeverre dit aan het verschil tussen de 10" en 12" speaker te wijten is...

Wat wel als positief punt opviel was de mate van dynamiek in de versterker, hard aanslaan had een duidelijk effect. De Princeton had meer een soortement van compressie over het geheel, leek het.

Na een paar minuten weer gewisseld naar de Princeton om nog even goed te vergelijken en het verschil was evident. Daarna nog geprobeerd om de Princeton tot crunch/overdrive te verlijden door het volume naar de 6 te brengen maar dat mocht niet baten en was eigenlijk ook gewoon te hard voor het hokje.

Inmiddels was het na zo'n 2 uur toch wel behoorlijk benauwd geworden in de kleine testcabine en moest er een keuze gemaakt worden. De Deluxe Reverb werd het niet, ik vond de Princeton leuker en was daarbij ook nog goedkoper. Dan is de keuze snel gemaakt zou je denken. Maar de echte keuze was zelfbouw of niet.

Na lang wikken en wegen, tijdens het halen van een frisse neus en Argentijnse steak - aanrader voor de liefhebbers Los Argentinos in Den Haag, erg gezellig én lekker, heb ik toch besloten om de Princeton te laten staan en zelf het avontuur aan te gaan.

Ik kan uiteraard nog overtuigd worden om tóch gewoon die versterker te halen, maar de voornaamste beweegreden is: ik heb de versterker niet nodig, en wanneer ik 'm koop is het toch al snel "gewoontjes" om 'm te hebben. Wellicht romantiseer ik het, maar het lijkt me dan toch leuker om een versterker te hebben met wat meer verhaal en iets wat dan toch 'eigen' is, op een bepaalde manier.

Op dit moment ben ik me een beetje aan het inlezen in mijn laatste aanwinst: The Guitar Amp Handbook (http://www.amazon.com/Guitar-Amplifier-Handbook-Understanding-Amplifiers/dp/087930863X) van Dave Hunter. Hoogst waarschijnlijk zal ik binnenkort een Princeton kit van TAD bestellen, maar tot die tijd houd ik me aanbevolen voor alle tips. Na die tijd overigens ook.

Zo, weer een heel verhaal verder - bedankt voor het lezen :ok:

Tristan
26 mei 2013, 10:50
Als je 'm zelf gaat bouwen dan kan je ook best een Deluxe nemen.
Het is gewoon dat de Princeton Reverb en Super Reverb de beste Blackface Reissue amps zijn die Fender momenteel maakt, de Twin Reverb en ook de Deluxe Reverb blijven daar een beetje bij achter.
Een Deluxe heeft wat meer headroom dus daar heb je meer aan in een band, een Princeton komt niet boven een redelijke drummer uit zonder volledig in de crunch te gaan (wat vaak niet supermooi is bij een Fender Blackface).

DarknessAwaits
26 mei 2013, 21:20
Bedankt voor het meedenken. Vooralsnog is de versterker voor thuis en thuis is een appartement. Daar komt de Deluxe Reverb toch minder tot z'n recht ben ik bang.

Daarnaast is de vergelijking tussen de Deluxe Reverb '65 Reissue en de Princeton Reverb '65 Reissue de enige directe vergelijking die ik kon maken. Op basis daarvan neig ik toch heel sterk naar de Princeton. Ik heb helaas geen kans gehad om een originele Deluxe Reverb erbij te testen, maar ik kan me (bijna) niet voorstellen dat het echt een ander karakter heeft dan de Reissue. Maar andere kant, misschien ook wel. Naast "tone" zijn prijs en complexiteit zijn ook belangrijke factoren. Op die punten wint de Princeton het voor mij ook weer.

Mocht ik nou echt de smaak te pakken krijgen en die band komt er ook uiteindelijk weer kan ik hierna altijd nog overwegen om de Princeton wat op de voeren met een andere trafo en 6L6's of die Deluxe Reverb erbij te nemen/bouwen.

YannickH
26 mei 2013, 22:29
en zit niet veel verschil op een RI deluxe reverb en een originele oude point to point deluxe reverb.

DarknessAwaits
26 mei 2013, 22:54
en zit niet veel verschil op een RI deluxe reverb en een originele oude point to point deluxe reverb.

En dat zeg je niet toevallig omdat je net de Reissue hebt? ;)

YannickH
26 mei 2013, 23:12
degene die al het werk doet aan mijn gitaren heeft een originele en ik heb de mijne via hem gekocht. heb al vaak op de originele gespeeld plus ze allebij naast elkaar gehoord.

DarknessAwaits
27 mei 2013, 09:18
degene die al het werk doet aan mijn gitaren heeft een originele en ik heb de mijne via hem gekocht. heb al vaak op de originele gespeeld plus ze allebij naast elkaar gehoord.

Dan heb je inderdaad een goed referentiepunt.

Gisteravond heb ik de stap gezet en de Princeton kit bij TAD besteld. Ben van plan ook nog een bestelling te plaatsen bij Conrad en alle carbon weerstanden ook in metal film uitvoering te bestellen, het merendeel heb ik kunnen vinden maar de 6K8, 1M en 3M3 waren nergens te bekennen helaas. Nou is die site ook echt een ramp... Dus wie weet kom ik ze nog ergens tegen.

Gearjunkie
27 mei 2013, 09:41
Ha, weer een leuk project!!

DarknessAwaits
29 mei 2013, 16:54
De pakketten zijn binnen, ben benieuwd waar ze het chassis hebben verstopt... Zit helaas nog op m'n werk, thuis maar eens open maken. :crazyhappy:

Hendriks
29 mei 2013, 17:55
Veel plezier ermee ,we zien het project vast wel in de werkbank verschijnen.

DarknessAwaits
29 mei 2013, 23:18
Ja, absoluut. De vraag is alleen hoe snel want na inspectie op volledigheid kwam ik vanavond al snel bij een paar problemen uit. Hieronder de mail die net de deur is uitgegaan. :(

http://img.tapatalk.com/d/13/05/30/sutagamy.jpg (http://www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/various/tad-problems.jpg)

YannickH
30 mei 2013, 01:24
ik kan de foto's niet vergroten dus het is onleesbaar:dontgeti:

DarknessAwaits
30 mei 2013, 07:42
Oh... Leuke feature van Tapatalk. Ik zal het plaatje straks even op m'n server plaatsen.

Samengevat:

1: PT past niet in chassis
2: OT past niet in chassis
3: De ring om de Elco tussen OT en PT heeft de schroefgaatjes aan de verkeerde kant
4: Rectifierboard mist een gaatje om te monteren
5: De drie gaatjes van het grote eyelet board lijnen niet 100% uit met het chassis.

Edit: Ik heb het plaatje in het vorige bericht klikbaar gemaakt, hier is ook nog eens de directe link (http://www.rolandkamp.nl/wordpress/data/public/various/tad-problems.jpg).

Edit2: Het zit niet mee, de connectie met m'n server weer eens verbroken - vanavond komt eindelijk de KPN monteur om de aansluiting van Tele2 te controleren, terwijl ik weet en gezegd heb dat het aan het modem ligt... Long story.

DarknessAwaits
30 mei 2013, 09:28
Dan maar eens via dropbox:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/424595/TAD-problems.jpg

harrie-beton
30 mei 2013, 10:09
Slordig van de aanlevering. is het de moeite om heen en weer te sturen? Als het alleen de gaatjes zijn kan je toch zelf boren? Alles is verder wel compleet?

DarknessAwaits
30 mei 2013, 11:09
Slordig van de aanlevering. is het de moeite om heen en weer te sturen? Als het alleen de gaatjes zijn kan je toch zelf boren? Alles is verder wel compleet?

Ja, nou dat is precies het punt waar ik mee zit. Alle onderdelen zijn verder aanwezig en tuurlijk kan ik zelf de gaatjes boren, wat gaatjes wijder maken, etc. Ik heb stomboxes, cabinets en gitaren gemaakt, dit zal ook wel lukken.

Maar het feit dat je rond de €600,- betaalt voor een de(r)gelijke kit en dat direct al blijkt dat alles niet past... Dat geeft gewoon een heel naar gevoel, het moet gewoon goed zijn. In ieder geval beter dan dit.

Ik ben ook eigenlijk weer veel te ongeduldig om het terug te sturen, ik had gisteren al bijna de boor erin gezet. Maar ja, als er dan later blijkt dat er een cruciaal component écht niet in past... Zit je toch zelf met de spreekwoordelijke gebakken peren.

YannickH
30 mei 2013, 16:35
dat is wel erg jammer.
heb je al een mail ofzo terug gehad?

DarknessAwaits
30 mei 2013, 17:07
Geen reactie gehad, heb ook gezien dat ze vandaag en morgen dicht zijn vanwege 'banking holidays'. Nooit van de term gehoord maar zo leer je nog eens wat.

YannickH
30 mei 2013, 17:55
banking holidays? lol
ik hoop dat het goed komt man!