PDA

View Full Version : neck



zeiler
18 mei 2013, 10:35
Hoi!

Onlangs hier bij Westerhaven in een speurtocht naar een vervanger gezocht voor m'n Fender Standard strat. Deze vervanging staat al een poos op het programma, maar nu moet 't er maar een keer écht van komen! KOrt gezegd krijg ik last van een verkrampte pols (geen carpentale tunnel maar wel vernauwd). Op m'n '94 LP Studio heb ik nergens last van...

Ik heb op een AVRI gespeeld, en hoewel ik daar onlangs erg blij van werd kon een andere avri mij niet zo blij maken. Vervolgens heb ik ook op een BAJA gespeeld. Die V-neck is dikker en voelt gewoon voor mij veel beter en comfortabeler aan dan m'n dunnere C-shaped strat.

Echter, die BAJA heeft wel zo'n out of phase stand, een 4e standje... Hoewel hij me best wel lag wil ik toch eens opties naast elkaar leggen. ZIjn er meer strats/tele's (mag van alle merken) die die ietwat dikkere nek hebben zonder dat de hals heel smal is?

HOop dat er wat opties langskomen!

Zeiler!

edit: hoe pas je de titel aan :s?

Fireburst
18 mei 2013, 11:17
Het 4e standje is een soort humbuckerstand, spoelen in serie dacht ik. Heb ik ook ook m'n Tele en I love it.

Strats met een dikkere nek :
62 Hot rod
SRV sig
Robert Cray sig

LRS
18 mei 2013, 11:37
Klinkt bekend, ik krijg ook vreselijk kramp van te slanke halsjes. Ik heb een John Mayer strat gekocht. Lekkere volle C hals. De SRV strat is nog dikker. Er zit tussen deze twee gitaren een groot verschil on pickups; zgn big dippers in de JM, met scooped mids, TX Special in de SRV, die het mid juist benadrukken.

Tabula Rasa
18 mei 2013, 11:50
Ik krijg ook krimp. Ik bouw mijn halzen altijd extreem dik met een V naar D profiel. Je zou een dikke allparts neck kunnen nemen en deze naar wens aanpassen. Dan houd je je favoriete gitaar.

Martin_
18 mei 2013, 12:27
Krijgen jullie met de dikkere halzen de duim nog op de toets of doen jullie dat toch al niet? Ik ben ook nog zoekende naar de juiste vorm.

Tabula Rasa
18 mei 2013, 12:30
Kan makkelijk en ik heb kleine handen. Rond profiel bij de duim en vlakker bij de vingers vind ik zelf ideaal tegen kramp. Bij een dikkere hals hoef je je hand minder ver dicht te knijpen.

cat's eyes
18 mei 2013, 14:54
Echter, die BAJA heeft wel zo'n out of phase stand, een 4e standje...

Waarom echter?

De S1 (out of phase) kan je inschakelen door de drukknop in de volumeknop in te drukken. Beschikbaar in stand 2 (parallel)en 4(serie), dat maakt dat je 6 posities hebt.
Ik heb de Baja nek altijd aangenaam gevonden. Maar de Tokai Breezysound(“V” nek) voelt nog iets beter aan, beetje dunner met een nadrukkelijkere”V”.

the sure thing
18 mei 2013, 15:07
HAAR strats hebben meestal ook wat dikkere halzen

arjanb01
18 mei 2013, 15:28
Check es inderdaad een haar strat tweedehands. De mijne heeft een hele chunky c-nek vooral vanaf de 7e positie van deze nek waardoor je veel rust houdt in je hand, erg fijne shaping. Een neck van een baja Tele vind ik veel te lomp en die brengt juist kramp in m'n handen.

zeiler
18 mei 2013, 17:34
Hoi!

thanks voor jullie reacties en fijn dat ik niet de enige ben met dit probleem :)! M'n bugget is ongeveer de waarde van een tweedehands Fender strat + wat geld erbij, dus ongeveer 800 E. That kinda narrows it down :)!

Die standjes klopt inderdaad, een 4e standje en die drukknop in de volumepot... Tjah, ik hou gewoon heel erg van simpel :p. Opzich inderdaad niet een heel groot probleem, feel is het belangrijkste, maar een oertele heeft de voorkeur ;)!

Een dun gelakte esdoorn (maple) toets heeft overigens de voorkeur. Ebben mag ook, maar da's al weer een stuk exclusiever ;)!

Kingfisher
18 mei 2013, 18:01
Ik heb gewoon bij Warmoth een nieuwe nek besteld voor mijn strat die speelt nu stukken beter. Ook de montage was een fluitje van een cent, en ik heb twee linkerhanden.

barno
18 mei 2013, 19:01
Krijgen jullie met de dikkere halzen de duim nog op de toets of doen jullie dat toch al niet? Ik ben ook nog zoekende naar de juiste vorm.

nee dat lukt niet met dikkere halzen en kleine handen: logisch. Nummers waar ik de E en A moet fretten met duim (en tegelijk de andere snaren met de vingers nemen) kan ik alleen spelen op een dun halsje

frekie
20 mei 2013, 10:04
Je zou een dikke allparts neck kunnen nemen

+1 of zelf samenstellen of een kant-en-klare Allparts strat kopen van MP, doen vaak niet eens zoveel. Ik heb er 2, beide dik en rond, fretwerk verschilt wel, de ene heeft smalle hoge frets de ander medium jumbo's. Maakt ook erg uit voor het speelgevoel.