PDA

View Full Version : Probleem ledjes Boss pedalen



Ijselrobo 07
17 mei 2013, 18:23
Goedenavond!

Omdat ik binnenkort hoop wat nieuwe pedaaltjes te kunnen kopen en een nieuwe T-Rex Fuel Tank ga ik ook geen gebruik meer maken van het multi DC kabeltje wat ik nu aan m'n T-Rex Fuel Tank Jr. heb zitten.
Momenteel voed ik mijn Korg DT-10, EHX Switchblade plus, Boss PH-2 en Boss CE-3 met die multi DC kabel.

Maar nu heb ik de 2 boss pedaaltjes om wat te testen een eigen kabeltje aan de Fuel Tank Jr. gegeven, en ik merk op dat de ledjes het niet meer doen.
Bij de CE-3 geeft het ledje geen licht meer en bij de PH-2 nog maar een heel klein beetje. de pedaaltjes doen het wel nog voor de rest.

Iemand enig idee waarom dit is?

Gr.
Luc

Dirk_Hendrik
17 mei 2013, 20:00
Omdat ze:
a) al niet zo fel zijn. Bij Boss bedachten ze al heel snel dat een felle led niet prettig is (verblindend) op een donker podium. Dat hebben ze iets te goed bedacht.
b) je genoemde pedalen gemaakt zijn voor een 12 volt adapter.

Oplossing is om de voeding aan te passen door een weerstandje te overbruggen waardoor ze gewoon 9 volt gaan eten (R9,150 ohm voor Ph2 en R1, 390 ohm voor de CE3) en de voorschakelzenerdiode voor de LED van een 5.6 naar een 3.9 volt type te vervangen.

Ijselrobo 07
17 mei 2013, 23:07
Wanneer de ledjes het wel doen geven ze wel genoeg licht. nu gewoon niks.
is er ook een simpele jip en janneke manier om ze het te laten doen? ik ben namelijk niet zo'n techneut :)

Maar dan vraag ik me af.. waarom doen ze het op de multi-dc kabel wel en met een eigen kabeltje niet?

Dirk_Hendrik
18 mei 2013, 07:20
Omdat die voorgenoemde weerstanden dan worden gebypassed.

Jip en Janneke manier?
Soldeerbout kopen, onderdelen kopen en studeren.

Brum
18 mei 2013, 11:11
Ik vind het wel vreemd hoor. Ik heb twee Boss pedalen in m'n keten, aan een T-Rex Fuel Tank, met eigen kabeltjes per pedaal en de ledjes doen het gewoon allemaal en die van de Boss pedalen ook echt niet minder fel dan die van de andere pedalen. Die ledjes zouden het normaal gesproken gewoon moeten doen lijkt me, zonder te solderen en dergelijke.

Dirk_Hendrik
18 mei 2013, 16:19
"2 boss" pedalen is niet specifiek genoeg. Waar Ijselrobo mee te maken heeft is het vrij klassieke Boss ACA vs PSA adapterprobleem. Dat komt dus niet bij alle Boss pedalen voor maar wel bij oudere waaronder die van hem.

Braindead
18 mei 2013, 20:12
Wanneer de ledjes het wel doen geven ze wel genoeg licht. nu gewoon niks.
is er ook een simpele jip en janneke manier om ze het te laten doen? ik ben namelijk niet zo'n techneut :)

Maar dan vraag ik me af.. waarom doen ze het op de multi-dc kabel wel en met een eigen kabeltje niet?


Dus oplossing wordt: of solderen, of aan de daisy chain.

Lomeos
18 mei 2013, 23:48
Of: http://www.thegigrig.com/acatalog/ACA-AOK.html#SID=24

Brum
19 mei 2013, 20:28
"2 boss" pedalen is niet specifiek genoeg. Waar Ijselrobo mee te maken heeft is het vrij klassieke Boss ACA vs PSA adapterprobleem. Dat komt dus niet bij alle Boss pedalen voor maar wel bij oudere waaronder die van hem.

Ah kijk, dat wist ik inderdaad niet en mijn pedalen zullen nog niet zo oud zijn dat ze ook dit probleem met zich meebrengen. Sorry! Ik heb wel 's een ouwe Japanse Boss chorus in m'n keten gehad en had dit probleem ook niet, maar dat was er dan ook maar eentje. Bovendien weet ik niet zeker of ik toen ook een multi-kabeltje gebruikte, want dat zou heel goed 's kunnen...