PDA

View Full Version : Vervelend geluid bij versterker



Spie
17 mei 2013, 17:41
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn Fender Hot Rod Deville 212 - buizenversterker.

Sinds een tijdje weerklinkt (x aantal tijd na het aanzetten) er een constante, irritante fluittoon.

Deze weerklinkt na het inschakelen van de stand by - switch.
Als ik mijn versterker opzet, wat laat opwarmen, en daarna de stand by - switch overhaal, weerklinkt deze irritante fluittoon na x - aantal tijd .
Als ik deze afzet, is er niets te horen. Schakel ik deze terug naar 'ON', weerklinkt de irritante fluittoon binnen enkele momenten terug...

Ik heb deze reeds ergens binnengebracht voor herstelling maar daar zeiden ze niets gevonden te hebben. Ze dachten dat het de lampen waren die deze fluittoon veroorzaakten, maar na 3 dagen in de atelier gestaan te hebben hebben ze niets gevonden.
Terug thuis aangekomen maakte deze dit geluid opnieuw, echt heel irritant.

Kan iemand mij helpen? Zou dit een transfo kunnen zijn? Toch lampen? (Lijkt mij sterk want ik heb deze versterker 2 jaar in mijn bezit...)

Gearjunkie
17 mei 2013, 19:16
Raar dat ze de buien/lampen verdenken en niet een nieuw paartje proberen.

Een echt deskundige opzoeken denk ik.

Robin...
17 mei 2013, 19:47
Ik heb het ook op mijn fender super sonic. Het zijn denk ik de pre amp buizen. Alleen ik heb er 7 en voor mij kan het nog even wachten. Het komt door dat ze in de fabriek bij fender goedkope groovetubes in doen uit china.

Spie
17 mei 2013, 20:02
Hey!

Alvast bedankt voor de reacties :)

Ik denk ook in die richting van jullie, maar het rare is dat ze er daar in die atelier niets van gemerkt hebben en ze hem daar enkele dagen gehouden hebben.
Wat mij ook verontrust is dat ik dit probleem enkel thuis voorheb, niet op repetities en/of optredens...
Zou het aan mijn thuisomgeving liggen? Lijkt mij toch merkwaardig, niet?

Robin...
17 mei 2013, 20:12
Heb je goeie aarde thuis?

Spie
18 mei 2013, 02:00
Ik kijk het na, misschien een ander stekkerblokje kopen? Kan dat helpen denk je?
Indien het blijkt (niet) zo te zijn laat ik het weten ;-)

Bedankt he, echt!

Grts!

lcvanderhelm
18 mei 2013, 10:06
Je hebt een storingsbron thuis.Dat kan TLverlichting zijn,een dimmer een koelkast op de zelfde groep etc.
Probeer eens met aan en uitschakelen van allerlei apperatuur,er achter te komen wat de boosdoener is.

7ender
18 mei 2013, 10:59
het is gewoon "oscillatie" ,.....en het wordt veroorzaakt door kut-12AX7 (ecc83) buisjes in de voorversterker

Het lijkt wel of de markt tegenwoordig overspoeld wordt met troep ,...ook wbt de nu gerenommeerde merken

7ender
18 mei 2013, 11:09
het zal me ook echt NIKS verbazen , als er vandaag of morgen zwendel aan het licht komt :dontgeti:,

die buisjes zijn voorzien van een simpel zeefdrukje ,....dat leent zich prima voor plagiaat ,....en de glazen ballonnetjes zijn ook niet eens voorzien van produktie-nummer/letters die in het glas zijn ge-etst ,.....bovendien zijn die lullige doosjes ook zo na te maken .

Ik heb hier bijv nieuwe 12AT7 buissies liggen van E-H ,.....die zijn ook gewoon ronduit KUT :soinnocent:

Dutch66
18 mei 2013, 12:40
,.....en het wordt veroorzaakt door kut-12AX7 (ecc83) buisjes in de voorversterker



Wat mij ook verontrust is dat ik dit probleem enkel thuis voorheb, niet op repetities en/of optredens...

@7ender, there goes your tube-gate.... ;)

cluseau
18 mei 2013, 12:50
Sinds een tijdje weerklinkt (x aantal tijd na het aanzetten) er een constante, irritante fluittoon...........

Zou dit een transfo kunnen zijn? Toch lampen? (Lijkt mij sterk want ik heb deze versterker 2 jaar in mijn bezit...)


Woon je soms in een winkel gebied?

Dit wordt niet veroorzaakt door een trafo, buisje kan wel maar dan niet alleen thuis. Gebrek aan randaarde zou kunnen maar klinkt erg onwaarschijnlijk.

Het maakt niet uit hoelang je de amp bezit hoor, storingen trekken zich daar niets van aan.

lindstrom
18 mei 2013, 17:47
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, zat bij mij niet in de versterker maar in mijn overdrive pedaal.
De oplossing bij mij was het vervangen van de geschakelde voeding voor een conventionele spoelvoeding.

Nu weet ik niet of dit probleem zich bij jou ook voordoet. Mocht je er pedalen tussen hebben, haal die eens er tussen uit en bekijk of het probleem dan opgelost is.
Zoja, zit het ergens in de pedalen.

Spie
27 mei 2013, 15:05
Had je dit probleem dan vanaf het begin dat deze pedaal ertussen stond of duurde dat een tijdje?

Ik heb het reeds getest met enkel de gitaar. Zelfs wanneer ik deze uittrek en de versterker opnieuw opzet ZONDER gitaar is het probleem er terug. Ik heb deze kabels en pedalen toch al wel een tijdje en het probleem van de versterker blijft zich voordoen, elke keer opnieuw.
Toch de versterker denk je dan?

guitarnijboer
27 mei 2013, 20:18
Een constante pieptoon kan ook goed door een defecte 6l6 eindbuis komen. Als ie piept even tegen de eindbuizen tikken. Soms houd de piep dan even op en hoor je het tikken erg duidelijk door de speaker.

Gewoon even met de vinger op de bovenkant (bolle kant waar niet de pennen zitten) tikken / drukken.

cluseau
27 mei 2013, 22:11
Hij heeft er alleen thuis last van. Buisje is niet selectief voor lokatie toch?

Eko
28 mei 2013, 15:14
Probeer eerst alles uit te sluiten door bv eerst alleen je gitaar met een goede kabel te gebruiken. Daarna pas met pedalen er tussen. Is je gitaar actief? Probeer eens een nieuwe batterij, klinkt gek maar je zou de eerste niet zijn.
Probeer een ander wandcontact , op een andere groep. Wel randaarde. Niet eentje waar moeders ook nog de wasmachine op laat draaien tijdens het testen. Geen verlengdoos met aarde steken in een contactdoos zonder aarde, ook daar zul je echt de eerste niet blijken te zijn.
Geen telefoon vlak naast een amp , zender / ontvanger , denk aan TL en andere bekende storingsveroorzakers.
Daarna kun je beginnen aan het testen van buizen. Stuk voor stuk de preamp buizen uitwisselen met goede. Denk ook aan je gelijkrichterbuizen. Ik heb zo`n zelfde storing gehad wat uiteindelijk daar bleek te zitten, maar het is geen wet. Eindbuizen liever niet zelf vervangen want die moet je biassen en dat kun je beter over laten aan iemand die er verstand van heeft.

guitarnijboer
28 mei 2013, 17:51
Hij heeft er alleen thuis last van. Buisje is niet selectief voor lokatie toch?

Oh, had ik niet gelezen.

Bernardduur
29 mei 2013, 10:43
Als hij thuis niet op volume speelt zou dat nog kunnen; microfonie geeft de omgevingsgeluiden / trillingen door dus als je maar onder die 'drempel' zit zal hij de klachten niet zo snel weergeven

maar goed, het klinkt zeker apart!

cluseau
29 mei 2013, 10:53
Als het alleen thuis is moet het toch aan de lokatie liggen. Gebrek aan randaarde gaat hij niet van oscilleren, daar geloof ik niet in. Er is eens een topic geweest met een dergelijke klacht en dat bleek te worden veroorzaakt door de diefstal poortjes van onderliggende winkelpand. Kan raar lopen in buizenland.

7ender
29 mei 2013, 13:14
Hij heeft er alleen thuis last van. Buisje is niet selectief voor lokatie toch?

de oplossing is dan heel simpel :

Hij moet gewoon nooit meer thuis spelen ,....dan doet ie 't perfect :D