PDA

View Full Version : pedalen voor live direct-in



qwertyuiop
17 mei 2013, 16:14
he,

ik wil een pedalenbordje maken waarmee ik live direct de pa in kan, zonder tussenkomst van versterker dus, en zonder moddeling-ding.
ik zag al dat iemand hiervoor (marc-o geloof ik) een blackstar ht dual gebruikt, maar dat vin-ik-nie echt geweldig klinken, sorry.

weet iemand pedalen die dit goed doen? het gaat mij alleen om de drive-pedalen, de dlay's, rverb's enzo geloof ik wel. ik heb normaal gesproken altijd een ts en een rat als drive en distortion in mn pedalenbak. voor het clean maak ik altijd gebruik van het cleane kanaal van de map.
ik heb ooit eens met een maxon od808 rechtstreeks ingeprikt door problemen met de amp, en dat klonk wel redelijk, zij het een beetje dun.

zijn er mensen die dit ook doen of wel eens gedaan hebben en weten welke pedalen dit goed kunnen?

telecastermaster
17 mei 2013, 16:23
Het probleem is - zoals altijd - de cabinet simulatie.
Ik zou zeggen kijk hier eens (voor de prijs van een nieuwe laptop, maar dan heb je ook wat):


http://www.youtube.com/watch?v=FBDrR7CbeFg&feature=player_detailpage

Il_Falco
17 mei 2013, 18:22
Ik heb laatst ook hier onderzoek naar gedaan.
Resultaten?
--) tech 21 character series
--) carl martin rockbug
--) di box

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een cleane amp met cabinet weggedraaid v h podium en een mic ervoor.

qwertyuiop
18 mei 2013, 12:03
Ik heb laatst ook hier onderzoek naar gedaan.
Resultaten?
--) tech 21 character series
--) carl martin rockbug
--) di box

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een cleane amp met cabinet weggedraaid v h podium en een mic ervoor.

ja, dat die ik nu dus ook. en om het sjouwen te beperken doe ik het met een blackstar ht5. werkt op zich prima, maar zonder versterker zou nog idealer zijn. staat bij mij als het kan zelfs achter het podium vanwege de evt. overspraak.

qwertyuiop
18 mei 2013, 12:04
[QUOTE=telecastermaster;2981159]Het probleem is - zoals altijd - de cabinet simulatie.
Ik zou zeggen kijk hier eens (voor de prijs van een nieuwe laptop, maar dan heb je ook wat):

die twonotes torpedo klinkt wel goed moet ik zeggen. maar .s ff over nadenken...

lennytien
18 mei 2013, 12:08
Wat mag het kosten?

Ethos Overdrive krijgt zeer lovende reviews.

http://www.customtonesinc.com/

Heus
18 mei 2013, 14:45
Zelf geen ervaring mee,maar kijk ook eens naar AMT SS-11

arjanb01
18 mei 2013, 15:41
Een koch pedaltone is de beste pre amp met speakersim op de markt vind ik, 3 kanaals, clean crunch en lead elk apart te boosten en er zit ook een reverb en fx loop in. Beter klinkend en completer ga je ze niet hebben. Ik geloof dat ze nieuw rond de 400 eu kosten maar het geld meer dan waard!

Il_Falco
18 mei 2013, 17:20
Er schiet nog iets tebinnen. Wat dacht je van een amp met emulated speaker out? Eventueel een weber mass met dummy load of zoiets.

apekop
18 mei 2013, 21:43
Het probleem is - zoals altijd - de cabinet simulatie.

Exact! zonder amp of cab simulatie klinkt bijna geen enkele distortion goed als je rechtstreeks naar de PA gaat of rechtstreeks opneemt.

Mitch
18 mei 2013, 22:46
Ik heb de serie van Tech21 vóór de Charachter series gebruikt, was niet veel soeps. Daarna de HT Dual en dat was ook niet bepaald geweldig, hoewel iets beter. Maar slecht bruikbaar als écht clean en drive platform. Ik heb ook nog eens een Harley Benton (Joyo?) kloon van de Charachter series gehad, dat was echt enorm prut.
Weet je in ieder geval wat je níet moet hebben :D

harrie-beton
18 mei 2013, 23:31
ISO cab al overwogen?

heavy-metal-thunder
18 mei 2013, 23:54
Onlangs wat gitaarspullen gekocht en zat ook een Mesa Boogie VTwin in het pakket. Ik had de Vtwin al eens op een solid state versterkertje geprobeerd (als gewone stomp box via de input van de amp) en dat klonk niet onaardig. Daarom heb ik hem gisteren eens uitgeprobeerd op de PA van m'n band. En was toch wel aangenaam verrast, had heel snel een mooie cleane sound, een rock/bleusy overdrive en een zingende lead (en dat allemaal voetschakelbaar). Ik ben nu nog niet direct zinnens om mijn lampen head aan de kant te laten, maar de Vtwin gaat in de toekomst altijd mee naar optredens als back up.

qwertyuiop
19 mei 2013, 22:13
Amt ss en ethos zijn leuke opties! Kende ik nog niet, ik ga ns ff checken.
Wb. de koch: ben er nooit zon fan van geweest, van die sound, maar misschien dat het direct in wel lekker klinkt, ga ik ook ns ff checken. Thanx voor het meedenken, guys!

Oh ja; direct vanuit de amp doorlinken kan ik ook met de ht5, maar dat klinkt niet echt geweldig, en bovendien moet dan toch weer die amp mee....

Les Paul Reed Smith
20 mei 2013, 08:29
De eerste serie Bad Monkey van Digitech schijnt heel aardig te klinken. Zelf geen ervaring mee, maar Chris Winsemius gebruikt dat wel eens voor jamsessies. En hij is daar niet ontevreden over.

akkebaas
20 mei 2013, 09:10
Ik ben naar hetzelfde op zoek, maar dan voor opnames thuis.
Die Torpedo CAB ziet er wel goed uit, maar erg prijzig.
Ben voorlopig op de Tech 21 Blonde uitgekomen, hier is een goeie demo:


http://www.youtube.com/watch?v=nneS4DWIPV4

Lijkt wel te werken, hoewel ik het nog steeds een beetje 'dood' vind klinken. Iemand hier ervaring mee?

kokeleko
20 mei 2013, 10:53
Ik heb als backup een HotHead van dit merk, klinkt rechtreeks niet onaardig.

toddzilla
20 mei 2013, 12:44
Stel je wil dit in stereo doen, wat zijn dan de opties? Twee van dergelijke apparaten kopen?

telecastermaster
20 mei 2013, 12:57
Nee, gewoon een stereo effect (delay) na de speaker simulator plaatsen.

toddzilla
20 mei 2013, 13:05
Nee, gewoon een stereo effect (delay) na de speaker simulator plaatsen.

Ah, natuurlijk! :soinnocent:

qwertyuiop
22 juni 2013, 16:44
nog bumpen;

heb zojuist ontdekt dat de digitech delay (de oude versie) een zogenaamde CIT-ampsim aan boord heeft. dat pedaal heb ik op mn tweede bordje staan. ff ingeplugd in de computer. klinkt niet slecht. mn rat komt goed door moet ik zeggen. ga ik ns ff een keer live proberen.

BorisA
23 juni 2013, 08:17
Nog een suggestie mocht je nog niet helemaal tevreden zijn.
Enkele maanden geleden zag ik Ryan Roxie in een gibson demo bij keymusic en die gebruikte (ondanks het hele warenhuis aan versterkers dat er beschikbaar is) een yamaha THR die rechtstreeks in de PA ging (vanuit de koptelefoon/line-out), en dat klonk echt wel lekker.
Ok: het is ook 'modeling' en niet echt een pedaal. Maar het volledige pakket dat je zoekt (eigenlijk een hele versterker in pedaalformaat) doet je anders nogal snel terecht komen bij line 6 pod HD500 en consoorten, en ik denk dat dat is wat je zoekt.

Ik heb er zelf ook 1 (net als best wel wat anderen op dit forum die er enthousiast over zijn), en gebruik em zelf enkel als oefenampje. Maar het is misschien een optie.

10us
23 juni 2013, 10:33
Voor de el cheapo variant: thomann heeft een heel goedkoop DY boxje van huismerk harley benton. 25 ekkies volgens mij en doorgaans is HB prima te pruimen.

harrie-beton
23 juni 2013, 11:49
Je dwaalt wel af van je beginpost. Alle opties hier genoemd zijn modeling oplossingen. Als je direct een PA in wilt zonder een speaker en microfoon ervoor is dat bijna de enige optie. Waarom wil je eigenlijk direct een PA in?
Quick and dirty is dat wel een oplossing maar de meeste geven (in mijn ogen terrecht) een voorkeur aan een gemikte versterker.

arjanb01
23 juni 2013, 13:30
Geen modelling oplossing maar imo de beste oplossing: koch pedaltone, 3 kanalen, reverb en fx loop voor fx! 1watt buizen pre amp met speakersim. De beste op de markt als je weinig wil slepen.

Pepe
23 juni 2013, 13:44
Noem de Koch maar handzaam.. ik heb buizenamps die kleiner zijn dan een pedaltone.

Maar ik had het ook 2 weken geleden... even wat spelen op een zanginstalatie. Je fietst er naar toe (Beursplen Amsterdam.. je bent al blij als je een plek vind om je fiets te parkeren) en omdat een elektriek nergens naar klinkt op zo'n instalatie heb ik maar alles met een akoestiek gedaan, wat niet ideaal was.
Ik hoef geen rare overdrive Marshall met reverb dinges maar een cleane gitaaramp sim die in je binnenzak past was wel handig geweest.
Ik heb op dat vlak een Korg Pandora gehad, zoiets maar dan simpel en goed.

arjanb01
23 juni 2013, 13:51
Pepe, als jij een pedaltone al gesleep vindt, dan moet je gewoon zorgen dat je zorgt dat er op elke locatie waar je speelt een amp staat, gitaartje inprikken en klaar is kees😉
Lukather doet dat op die manier, maar ja.... We zijn niet allemaal Steve !

Pepe
23 juni 2013, 15:21
Ik ben voor!
Helaas is de tijd dat er een vrachtwagen voor kwam rijden waar je amp al in stond allang voorbij. Hoe ouder je wordt, hoe praktischer.
Praktisch is een ander woord voor liever lui dan moe.:D

telecastermaster
23 juni 2013, 20:57
Moen FX Buffalo http://www.moenfx.com/ba.html


http://www.youtube.com/watch?v=P5RTb1k0nHM&feature=player_detailpage

The Lo Lands
23 juni 2013, 21:58
Ik heb momenteel op mijn pedalboard de Carl Martin Rock Bug liggen welke ik gebruik zodra ik stereo wil spelen/opnemen thuis of live. Dus 1 mic voor mijn cabinet en één XLR line out vanuit de Rock Bug naar de mengtafel. Als ik mijn cabinet niet wil meeslepen heb ik een loadbox aan mijn amp ter vervanging van het cabinet en gebruik de Rock Bug mono als directe line out naar de mengtafel. De Rock Bug bevind zich aan het einde van de keten in mijn amps effects loop waardoor de drive van de amp ook gebruikt kan worden! Klinkt overtuigend doordat de amp nog altijd het basisgeluid maakt. Rechtstreeks vanuit mijn pedalboard de Rock Bug in naar de mengtafel klinkt toch iets minder overtuigend imo.

Er zijn tegenwoordig al aardig wat kleine buizenversterkers met directe line out (cab/sim/load) waar ik zelf ook naar aan het kijken ben. Opties genoeg tegenwoordig :-)

harrie-beton
23 juni 2013, 22:39
Even om te stoken: Modeling is voor mij hetzelfde als "speaker simulatie", "DI guitar pedal" en "directe line out". Meer marketing dan echte verschillen tussen die kastjes.

peter_heijnen
24 juni 2013, 09:42
Dan stook ik even terug! ;)

Speakersimulatie is er al sinds begin 90's -red box, palmer, fanta, etc- en dat waren doosjes met slechts filter/eq standen. Die doosjes bewerken je geluid. Veel later pas ontstond modeling. Daarbij wordt het hele proces van analoge klankopwekking digitaal nagebootst/gemodeleerd. Die doosjes produceren je geluid.

Het verschil is echt heel veel meer dan marketing.

Btw, een pedaal dat mij positief opviel is die amt chameleon. Volgens mij geen modeling. :)

http://www.youtube.com/watch?v=3BGVY19MwxI

duckman
24 juni 2013, 09:51
Ik heb als backup oplossing een Zoom G3. Van alles geprobeerd de afgelopen 20 jaar, van Sans-Amp tot Line 6.
Niets klinkt nog als een mooie buizenamp met goede speakerkast, maar dit is neit altijd aanwezig of mogelijk.
De Zoom doet het verrassend goed voor wat ik wil.

qwertyuiop
24 juni 2013, 21:18
Je dwaalt wel af van je beginpost. Alle opties hier genoemd zijn modeling oplossingen. Als je direct een PA in wilt zonder een speaker en microfoon ervoor is dat bijna de enige optie. Waarom wil je eigenlijk direct een PA in?
Quick and dirty is dat wel een oplossing maar de meeste geven (in mijn ogen terrecht) een voorkeur aan een gemikte versterker.

ik dwaal volgens mij niet echt af van de beginpost, tenzij dat digitech pedaal met huppeldepup-sim een puur mondeling-ding is, maar dat weet ik niet.
Ik begrijp uit de post van peter heijnen dat er een groot verschil is tussen moddeling en andere oplossingen, en dat was mijn gedachte dus ook. Ik geef ook de voorkeur aan het geluid van een gemicte amp. Ik werk ook vaak met een gemicte ht-5 achter het podium en dan de sound terug over mn monitor. weinig sjouwwerk, prima geluid etc. maar ik dacht; zou het nog kleiner kunnen zonder gebruik te maken van moddeling, dus zonder al teveel in te leveren op geluidskwaliteit? Misschien stoot ik hiermee mensen voor het hoofd, maar ik heb veel moddeling-apparaten geprobeerd, en het is allemaal drie keer nada. vlakke sound zonder dynamiek, en weinig open. hoewel de axe-fx dit allemaal beter schijnt te doen.

maar goed, ik heb veel ideeën gelezen, dus we gaan 'ns wat proberen de komende tijd. (eerst maar eens die digitech delay op wat hoger volume proberen in de oefenruimte binnenkort)

peter_heijnen
24 juni 2013, 22:13
Ik werk ook vaak met een gemicte ht-5 achter het podium en dan de sound terug over mn monitor. weinig sjouwwerk, prima geluid etc. maar ik dacht; zou het nog kleiner kunnen zonder gebruik te maken van moddeling, dus zonder al teveel in te leveren op geluidskwaliteit?
Ik zou dan toch echt eens de two notes torpedo cab eens goed bekijken. Zit naast een cab sim ook poweramp modeling -jaja- op.

telecastermaster
24 juni 2013, 22:22
De discussie wordt een beetje onduidelijk (Dankzij PH ;) ).

Je kunt zeggen dat er analoge speakersimulators zijn en digitale.
Analoge, zoals de H&K red box, zijn in feite EQ's die de frequentie response proberen te imiteren.
Digitale speakersimulators zijn modellers.
De stand van zake is momenteel zo dat digitale, op IR gebaseerde, speakersimulators een factor 100 beter zijn dan analoge.

peter_heijnen
25 juni 2013, 09:27
De discussie wordt een beetje onduidelijk (Dankzij PH ;) ).
Sorry, het was echt goed bedoeld. :)

peter_heijnen
25 juni 2013, 09:35
Ben voorlopig op de Tech 21 Blonde uitgekomen, hier is een goeie demo:

Lijkt wel te werken, hoewel ik het nog steeds een beetje 'dood' vind klinken. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb hem gebruikt met inears. Instellen was veel zoekwerk maar er was uiteindelijk goed mee te werken. De geluidsman had een keer een soundcheck jam opgenomen en als je dat terugluisterde hoorde je -daar geen overspraak- ook precies wat je in de zaal hoort en daar stond ik toch echt van te kijken: was echt goed!

Maar voor thuis zou ik dit niet aanraden, daar heb je veel betere oplossingen voor en nog gratis ook: impulse responses. Is de zelfde techniek als de torpedo cab gebruikt. Als je met bijv logic opneemt zit het al in je pakket met space designer. En anders moet je even een gratis ir-loader uitzoeken en downloaden.

newbreed
5 juli 2013, 21:46
Het probleem is - zoals altijd - de cabinet simulatie.
Ik zou zeggen kijk hier eens (voor de prijs van een nieuwe laptop, maar dan heb je ook wat):


http://www.youtube.com/watch?v=FBDrR7CbeFg&feature=player_detailpage

Ik heb de Torpedo Cab en ben er zeer tevreden over. ik gebruik m alleen voor opname en dan is een extra monitor voor de Torpedo software erg handig. Voor live gebruik zou ik er altijd een laptop bij gebruiken.

lespaulnmarshall
5 juli 2013, 22:00
Ik zou persoonlijk niet met pedalen direct de PA in gaan. Ik zou een (pre)amp uitzoeken en dan een palmer speaker simulator eraan hangen. Dan heb je altijd je vertrouwde sounds bij de hand maar dan wel over de PA dus ook de sound van een 100 watter op 10 maar dan wel bij en volume dat niet iedereen zijn hoofd eraf wordt geblazen.

Eezz
6 juli 2013, 11:56
Ik ben op het moment ook aan het experimenteren met een direct in pedalenbord. Ik speel normaal gesproken met twee amps waar ik een speaker simulator aanhang. Klinkt te gek, maar behalve een omvangrijke pedalenplank sleep ik dan ook nog twee combo's mee (Vox AC15/Bogner Duende) en twee speaker sims (Palmer PGA-04 en Koch Loadbox). Voor sommige gigs lijkt het me lekker om het eenvoudiger aan te pakken.

De afgelopen weken ben in met de Tech 21 Liverpool bezig en ik moet zeggen dat ik er best over te spreken ben. Zeker qua klank en hoe het werkt op m'n pedalenbord. Het enige dat minder is dan mijn gebruikelijke setup is de feel; net even minder responsief.

Filmpje dat ik met de Tech 21 heb gemaakt:


http://www.youtube.com/watch?v=c-_kX1a2GNM

Ik heb ook nog een soort pedalenbord runthrough gefilmd, waar ik langs de verschillende gangbare geluiden ga, die hoop ik een dezer dagen ook online te hebben.

Ben ook nog wel zeer benieuwd naar de Blonde uit dezelfde serie.

Eezz
8 juli 2013, 18:11
Voor de liefhebber een filmpje waarin ik een aantal van de gangbare sounds laat horen - maw een aantal sounds waar je meeste gigs wel mee door moet kunnen komen. Allemaal rechtstreeks de geluidskaart in met de Tech 21 Liverpool in de rol van AC15/AC30 ;)


http://www.youtube.com/watch?v=YHHoGjd5Rf4

alfred
8 juli 2013, 21:37
Klinkt goed , mooie sounds !

Cageman
9 juli 2013, 00:09
Ik heb het al in het sounds forum gezegd.. Maar zowel je sound als je spel is echt beest. Dat dat geluid allemaal door een pedaal gegenereerd wordt, is echt magisch.

qwertyuiop
9 juli 2013, 17:27
je hebt een top geluid zeg! deels zal dat ook vanuit je vingers/aanslag komen, maar goed, die tech21 liverpool doet het goed. ga ik toch ook eens ff checken, thanx!

marc_o
10 juli 2013, 11:47
Klinkt te gek hoor.
Ik zoek ook nog steeds, ben klaar met versterkers slepen.
Voor de 180 euro die ik betaald heb, ben ik nog nooit een betere oplossing tegengekomen dan de HT Dual.
Maar dat gezegd hebbende: ik heb een vaste geluidsman die de setlist kent en effecten toevoegt, echt een betere backup kun je gewoonweg niet kopen wanneer je een 2 kanaals overdrive zoekt. Je kunt 'm maar in je auto hebben liggen, prikt in op de PA of zangversterker en je kunt voort, voila.
Koch pedaltone klinkt absoluut beter, en reageert ook goed op extra pedalen, dat doet de HT niet, heb er alleen een Wah voor en dat gaat goed. Als je ze nog kunt vinden voor een dikke rocksound: Engl Tubetoner.
Eer zijn nog wel wat pedalen die je als goede DI kunt gebruiken, zoals die van AMT, zit een cleane fendervariant tussen, die is zeer okay, kun je pedalen voor drive voorzetten. En zoals hierboven te horen is, de Tech21 reeks.
Er zijn ook goede resultaten te behalen met de verschillende Line6 en Vox floorprocessors, maar wellicht schiet je daarmee je doel alweer voorbij. Voorlopig speel ik lekker door met de HT en gaat mijn peperdure Bogner XTC classic waarschijnlijk gewoon de deur uit binnenkort.

muziekschuur
28 oktober 2013, 12:17
Pedalendoos.... En dan hierin:

http://a2.images5.thomann.de/pics/prod/180513.jpg

Korg Pandora box is ook handig....

peter_heijnen
28 oktober 2013, 13:27
Die behringer heb ik ook geprobeerd. Kun je je geen buil aan vallen voor het geld dacht ik, maar dat kan dus wel. Ik zou hem zeker niet aanraden. ;)

jan7
28 oktober 2013, 15:32
Ik heb ook nog eens een Harley Benton (Joyo?) kloon van de Charachter series gehad, dat was echt enorm prut.
Weet je in ieder geval wat je níet moet hebben :D
Gaat wel niet over 'live direct in' maar eerder over 'recording direct in'.
Op basis van deze video en de 'voting results" lijkt me 'enorm prut' toch sterk uitgedrukt. :)
En voor 29 euro...

http://www.youtube.com/watch?v=UwoTIRPkfhE

https://www.youtube.com/watch?v=Ny8JPLVs7OQ

dikkiedik
28 oktober 2013, 16:02
Die joyo pedalen zijn voor het geld niet te verslaan. Voor 29 euro is het natuurlijk echt het koopje van de eeuw, daarnaast zijn het ook prima overdrive/boost pedalen vóór de versterker. Veel waar voor je geld en om eens een optreden te proberen met zo'n pedaal is helemaal niet gek.