PDA

View Full Version : Handheld recorder



Jasper.
17 mei 2013, 15:33
Hey,

Ik heb al een aantal topics doorgelezen maar vind het nog wel lastig.
Ik overweeg om een handheld recorder te kopen om tijdens de bandrepetities te gebruiken. We gebruiken nu telkens onze telefoons maar dan kunnen de drums niet meedoen en moet je telkens de gitaar zacht zetten anders dan hoor je er later niks meer van terug.

Ik zoek iets wat je gewoon midden in de oefenruimte neer kunt zetten en als je een idee hebt of een (gedeelte van een) nummer af hebt gewoon op record kunt drukken en op vol volume het er luisterbaar op kunt zetten met alle instrumenten tegelijk.

Oh ja, ik wil het zo goedkoop mogelijk houden :p Ben nou eenmaal een arme student :D

Zelf heb ik een Zoom H1 op het oog. 90 euro bij thomann en bax-shop. Lijkt me een leuk handig dingetje maar zal bijv. de zoom h2n (die 50/60 euro duurder is) een enorme verbetering in geluid opleveren? Ik ben niet zo heel erg thuis in opties en termen van opname apparaatjes. Op de h2n lijken wat meer opties te zitten m.b.t. de microfoons.
Zoom h1 v2: klik hier (http://www.bax-shop.nl/handheld-recorder/zoom-h1-v2-ultra-compacte-handheld-recorder/product-details.html)
Zoom h2n: klik hier (http://www.bax-shop.nl/handheld-recorder/zoom-h2n-handheld-recorder/product-details.html)

Of zijn er nog andere opties die beter zijn rond dezelfde prijsklasse? Bijv. de Tascam DR-05? Klik hier (http://www.bax-shop.nl/handheld-recorder/tascam-dr-05-digitale-recorder/product-details.html) Die is volgens mij wat beperkter qua microfoon plaatsing tov de andere apparaatjes?

Graag tips, suggesties etc.

The Bertman
17 mei 2013, 15:38
Ik heb een Roland R-05 (http://www.bax-shop.nl/handheld-recorder/roland-r-05-handheld-recorder/product-details.html), fijn ding, wel wat duurder dan die Tascam of de Zoom, maar hij kan heel goed met hogere volumes overweg.

Jasper.
17 mei 2013, 16:03
Hmm, is me toch iets te duur op het moment. Kan iemand bevestigen of de zoom of tascam ook met hoge volumes overweg kunnen?

Edit: De Zoom's kunnen 120dB aan. De Tascam 125dB. Te weinig? Het is niet dat we nou super luid spelen.

Plant
17 mei 2013, 17:55
De Zoom's kunnen 120dB aan. De Tascam 125dB. Te weinig? Het is niet dat we nou super luid spelen.

120dB kun je zelf niet eens aan, want dat is bij mijn weten zo'n beetje de pijngrens.

Jasper.
17 mei 2013, 18:32
Oh ok. Mooi. Omdat ik las dat een beetje drummer makkelijk over de 100 gaat. Maar elke 3dB was zeker verdubbeling van het geluid ofzo toch? Dan zal het wel kloppen.

Bassa
17 mei 2013, 18:34
[QUOTE=Jasper.;2981209 Maar elke 3dB was zeker verdubbeling van het geluid ofzo toch?[/QUOTE]
Klopt. en tien tekens

duckman
17 mei 2013, 19:00
Heb zelf al zeker een jaar of 6 de Zoom H2 en die bevalt mij prima. Van akoestisch tot luide rockband niveau goede opnames. De H1 lijkt mij een prima keuze. Volgens de site http://www.samsontech.com/zoom/products/handheld-audio-recorders/h1/ heeft hij de "Same frequency and SPL handling as popular Zoom H2" ......

paulusdeBKB
19 mei 2013, 09:42
Je kunt de H1 met een gerust hart aanschaffen voor het doel dat je beschrijft: zo lang het gaat om de repetitie vast te leggen, voldoet hij prima. Experimenteer wel een beetje met plaatsing, dat maakt een hoop uit voor het resultaat. En besef dat je voor de beste 'mix' mogelijk de groepsopstelling een beetje moet aanpassen: gitaarversterker beetje opzij draaien als die te hard is bijvoorbeeld. Tip: kijk eens of je de recorder met tape aan een ongebruikte microfoonstandaard kunt bevestigen zodat deze op ooghoogte komt te hangen. Dan 'hoort' hij wat jullie ook horen. Zet de microfoonstandaard in de buurt van de vocalist. Deze zijn het meest mobiel en instinctief geneigd om de best klinkende plek in de ruimte op te zoeken.

Jasper.
19 mei 2013, 09:55
Dankje! Voor een paar euro meer heb je er een accesoirepakket bij. Daar zit ook een hulpstuk bij om hem aan een microfoonstandaard te bevestigen. (de groepsopstelling aanpassen gaat wel een beetje lastig in een ruimte van een paar m2)

Ik zit nu alleen te twijfelen of ik niet beter voor de H2n kan gaan. Zitten toch een paar extra opties op. En als je dan eens een nummer als een soort 'demo' wil opnemen heb je daar misschien toch wat meer aan? Zit een extra mid-side techniek op. Samen met de XY techniek. Misschien wat ruimtelijker? En de mic. gain die je met een wieletje in kunt stellen spreekt me ook wel aan.
twijfel. Ook omdat ik Kerry king met een H2n heb gezien :p Verdomde reclame ook.

paulusdeBKB
19 mei 2013, 12:12
Laat mij je vooral niet tegenhouden als je de H2 wilt kopen :)

Die extra mogelijkheden zijn het extra geld ook echt wel waard. Maar dan moet je dat geld wel hebben. Als de afweging is: nu de H1 kopen of 2 weken doorsparen voor de H2, dan zou ik 2 weken doorsparen. Of de H2 nu kopen en een week niet eten.

Jasper.
19 mei 2013, 12:48
Het is niet dat ik het geld niet heb. Ik wil gewoon niet altijd maar veel geld uitgeven. 150 euro is niet niks. Kan ik bijna weer een keer zakken voor mijn rijbewijs :D Maar dit wou ik ff weten. Of het dat extra geld echt waard is.

Henri H
19 mei 2013, 13:02
Ik heb de Tascam DR-08, en voor het doeleinde waar ik hem voor gekocht heb, het vastleggen van ideeën e.d. tijdens repetities, doet ie het prima, maar als ik er nu weer ééntje zou kopen, zou ik toch iets meer uitgeven, b.v. de Zoom H2N of die Roland van Bert.
De geluidskwaliteit is toch een beetje "plat" ofzo.

Jasper.
19 mei 2013, 14:50
Ok bedankt voor de input. Dan denk ik dat ik toch voor de h2n ga. Volgens mij kun je daar een wat ruimtelijker geluid uit halen. Voor gewoon ideen vastleggen in de oefenruimte heb ik waarschijnlijk wel genoeg aan de h1. Maar met de h2n kan ik ook wat meer en hoef ik later niet weer wat anders te kopen. (En dat Kerry King er mee op de foto stond was wel vet natuurlijk :D)

http://i.ebayimg.com/t/SLAYER-KERRY-KING-FOR-THE-ZOOM-H2N-DIGITAL-HANDY-RECORDER-AD-8X11-ADVERTISEMENT-/00/s/MTA2N1g4Mjg=/$(KGrHqZHJBIE8e0!J9P5BPOwi6clCw~~60_57.JPG

Jasper.
23 mei 2013, 16:32
Toch de H2n gekocht. Vandaag binnengekomen. Als ik gewoon de electrische gitaar thuis opneem klinkt hij niet verkeerd. Lekker vol wel op zich. Ben benieuwd wat hij vanavond in band verband gaat doen op hoog volume.

Riny
23 mei 2013, 21:26
Jasper,

Fijn dat je geslaagd bent en hoop van harte dat de Zoom H2n aan je verwachtingen voldoet.
Gefeliciteerd dus met je nieuw speeltje.
Je zal er even je weg in moeten vinden maar dan werkt het ook als een speer.:dance:

Jasper.
23 mei 2013, 23:32
Vanavond gebruikt! Werkt lekker hoor alleen ik moet er inderdaad nog een beetje mijn weg in vinden. Volgens mij is het vooral belangrijk waar je hem neerzet.

Henri H
23 mei 2013, 23:33
Bij de gitarist natuurlijk! :D

Jasper.
24 mei 2013, 10:36
Hehe. Ik heb er wel voor gezorgd dat hij iets dichter bij mijn cab stond dan bij die van de andere gitarist :p Achteraf iets te veel voor de balans.