PDA

View Full Version : Vraag aan Zoom G3 gebruikers ivm 'digitaal gepiep'



jan7
17 mei 2013, 14:44
Mijn online zoektocht naar een 'multi-effects/headphone modelling amp' lijkt voorlopig in het voordeel van de Zoom G3 uit te vallen. Althans, daar vind ik de minst tegenstrijdige reviews over.
Bij alle andere (line6 pods, korg, digitech, behringer, nux etc.) lopen de reviews altijd uiteen van 'totally sucks' tot 'simply awesome' en er zijn er teveel om ze overal persoonlijk te gaan uittesten.

Maar als ik dan op Youtube wat videos over de G3 bekijk, valt het me op dat er bij sommigen een hoog digitaal gepiep te horen is.

Bijvoorbeeld: (soms enkel goed te horen als je via koptelefoon luistert)

vanaf 3min 45sec: http://www.youtube.com/watch?v=5_FVAY6CDeo
vanaf 8min 15sec: http://www.youtube.com/watch?v=tkmgzKBcvfg
vanaf 2min 40sec: http://www.youtube.com/watch?v=37V2OWdQqUo (lijkt alsof je daar het ledlampje van de tap tempo hoort)
vanaf 0min 22sec: http://www.youtube.com/watch?v=n7GQFDCP8ww

Ik vind ook wel videos waar geen digitaal gepiep of gefluit te horen is, maar ik weet niet of er dat achteraf uitgefilterd is.

Zijn er hier Zoom G3 gebruikers die daar iets meer over kunnen vertellen, vooral dan wat koptelefoon gebruik betreft, want daarvoor wil ik het gebruiken.
Een lichte constante ruis vind ik nog niet zo erg, maar zo'n hoog digitaal gepiep of gefluit lijkt me niet iets dat ik kan verdragen door een koptelefoon. :)

Jan

hugo
20 mei 2013, 19:54
Ik heb een Zoom G3 en als ik de G3 gebruik als audio interface is het gepiep voor mij onacceptabel. Kan ook aan mij PC liggen maar wordt er gek van.

arnoldtims
21 mei 2013, 11:32
Ik heb de G3 en het was me nog nooit opgevallen. Maar ik ben 40 en hoor niet alle hoge tonen meer.
Heb de audio interface op de computer nog steeds niet aan de praat gekregen dus of er dan ook een piep is, weet ik niet.
Ik speel ook niet geaard dus heb ik zo wie zo al veel bijgeluiden.

Kingfisher
21 mei 2013, 20:57
'K heb eerder de indruk dat het interferentie is van een ventilator of een spaarlamp.

jan7
22 mei 2013, 04:34
Gisteren nog tig reviews zitten lezen en ook nog een hoop andere youtube videos bekeken en het lijkt toch slechts een heel beperkte minderheid te zijn die er last van heeft.
Ik wilde eerst een tweedehandse Zoom G3 kopen via een zoekertjessite maar de afstanden om ter plaase eerst te testen, zijn veel te ver en op goed geluk kopen en laten opsturen ga ik toch maar niet riskeren. Ze gaan gemiddeld ook voor 120euro en voor 25euro extra kan ik hem ook nieuw kopen. Dan heb ik niet alleen 3 jaar garantie maar vooral de mogelijkheid om hem gratis terug te sturen en mijn geld terug te krijgen ingeval het toch echt van die irritante digitale geluiden maakt. :)
Hij is momenteel niet op voorraad (bij Bax shop), maar zodra ik hem heb (over een weekje of zo) zal ik laten weten hoe het nou zit.
Bedankt voor de reacties. :)


als ik de G3 gebruik als audio interface is het gepiep voor mij onacceptabel.
Ik las op de FAQ pagina het volgende, wat heel misschien een oplossing/uitleg is voor jouw probleem. (Ik weet namelijk niet of jouw gepiep een flanger-achtig gepiep is.)


When I record to DAW software using the G3 USB audio interface, it sounds like a flanger effect is being added.

If the DAW software’s “echo back” function, which sends the input signal back to the outputs during recording, is on (input monitoring on), the signal from the DAW software will be output slightly after the direct output of the G3, resulting in a sound like a flanger. If you want to use the DAW software’s “echo back” function, set the USB AUDIO MONITOR parameter to “100.” For details, see page 20 of the Operation Manual.
http://www.zoom.co.jp/faq/g3

Jan

jan7
29 mei 2013, 03:32
Vanmorgen mijn Zoom G3 geleverd gekregen en er gelijk al zo'n 10uur op gespeeld. :crazyhappy:
Ik kan alvast geen 'algemene' irritante digitale bijgeluiden vaststellen. :)
Alle effecten waar geen distortion in zit (modulatie, delay, reverb etc) zijn compleet ruisvrij.

Effecten/ampsims waar wel gain/crunch/distortion in zit, hebben wel wat ruis maar dat lijkt me normaal. Het is ook geen vervelende ruis. De gain levels zijn standaard ook heel erg hoog ingesteld, staan overal op 60 (van 100) terwijl 10 of 20 meestal al meer dan voldoende is.

Met de 'Zoom noise reduction' kan je het merendeel van de ruis eruit halen ( moest je echt willen).
De 'Noise gate' daarentegen kapt het geluid of te snel of te laat af.
De 'Dirty Gate' maakt identiek hetzelfde irritante geluid als de noise gate in mijn Roland Cube 30x. Bij Zoom wordt het omschreven als: "This vintage style gate features a characteristic way of closing". Yeah right. :mad:

Voorlopig heb ik enkel via een aantal hoofdtelefoons getest (daarvoor had ik dit toestel voornamelijk gekocht) en moet zeggen dat het daar uitermate geschikt voor is en vooral de 'Arena Reverb' en 'Stereo Chorus' zijn echt schitterend dan.

Verder heeft ook de 'Acoustic Sim' me verrast. Op mijn Roland Cube klinkt de "Acoustic" setting in de verste verte niet als acoustic maar als een tweede clean channel, maar op de Zoom komt het aardig in de buurt van het geluid/feel van een akoestische gitaar.

Heb ook snel even een test opname gemaakt via de laptop en de meegeleverde Sequel software en dat leek op het eerste zicht ook helemaal in orde.

Aan het drum en looper gedoe ben ik nog niet toegekomen. Morgen...

DarknessAwaits
29 mei 2013, 08:32
Heel mooi dat je een alternatief hebt gevonden voor je Cube. Ik kan alleen geen vraag uit je tekst terugvinden, terwijl die wel in de titel staat.

Lees ik er overheen of...?

arnoldtims
29 mei 2013, 11:22
Zijn eerste vraag was al beantwoord en nu geeft hij gewoon even een eerste indruk.


Grappig is dat ik juist niet van de looper kan afblijven en heb me verder na een mislukte poging de software aan de praat te krijgen, niet met de interface bezig gehouden.
Wens je veel plezier met het ding.

jan7
29 mei 2013, 12:55
Ik kan alleen geen vraag uit je tekst terugvinden, terwijl die wel in de titel staat.

Zijn er hier Zoom G3 gebruikers die daar iets meer over kunnen vertellen, vooral dan wat koptelefoon gebruik betreft, want daarvoor wil ik het gebruiken.
Over dat digitaal gepiep dat ik in sommige video's hoorde.

Hij is momenteel niet op voorraad (bij Bax shop), maar zodra ik hem heb (over een weekje of zo) zal ik laten weten hoe het nou zit.
Bij deze dus (en voor eventuele andere twijfelaars). :)