PDA

View Full Version : Richwood les paul opknappen



dikkiedik
17 mei 2013, 14:22
Beste gitaristen,

Ik heb thuis een Richwood les paul naast een Fender tele en strat. Het lijkt me leuk om een 3e bruikbare stage gitaar te hebben. Momenteel is die les paul dat namelijk niet. Slechte pickups, matig afgesteld, ontstemt snel.

Nu is mijn vraag. Is het de moeite waard om in een Richwood gitaar te investeren door bijvoorbeeld: tuners, topkam, brug en pickups te vervangen? Of kan ik dan net zo goed een goede Tokai of Epiphone kopen?

Ik hoor graag jullie mening!

geert1976
17 mei 2013, 14:38
Beste gitaristen,

Ik heb thuis een Richwood les paul naast een Fender tele en strat. Het lijkt me leuk om een 3e bruikbare stage gitaar te hebben. Momenteel is die les paul dat namelijk niet. Slechte pickups, matig afgesteld, ontstemt snel.

Nu is mijn vraag. Is het de moeite waard om in een Richwood gitaar te investeren door bijvoorbeeld: tuners, topkam, brug en pickups te vervangen? Of kan ik dan net zo goed een goede Tokai of Epiphone kopen?

Ik hoor graag jullie mening!

Nee niet de moeite, bespaar je de centen en spaar door voor een goede LP, bv een Gibson Studio, de Chinese Tokai's en Epi's zijn nu ook niet om over naar huis te schrijven.

joh@ndederde
17 mei 2013, 14:42
Persoonlijk denk ik dat het niet de investering waard is, aangezien je qua kosten waarschijnlijk er nog een Richwood LP tegenaan gooit. Voordeel is wel dat je dan meer een eigen inbreng hebt in de specs. Een andere goede optie zijn de Burnie Les Paul's. Wel schaars in Nederland, maar deze winkel heeft ze voor een mooie prijs: http://mstore.nl/catalogsearch/result/?q=burny

Verstandig is om te kijken of de gitaar zonder upgrades goed af te stellen is door iemand die er verstand van heeft. Blijkt dat niet of nauwelijks mogelijk zou ik als ik jou was niet in de gitaar investeren.

tuuur
17 mei 2013, 16:43
Ik heb in goedkope gitaren geïnvesteerd in het verleden en heb daar wel spijt van.
Het kost toch nog best veel geld, en de waarde van de gitaar gaat er nauwelijks van omhoog; terwijl de upgrades in mijn geval ook nog niet echt veel betere klank/bespeelbaarheid opleverden.
Ik zou het dus niet doen...

newbreed
18 mei 2013, 19:51
als het een RE-129 is , dan zou ik dat wel doen. goeie tuners er op, bare knuckles er in en gaan

MyGreenLady
18 mei 2013, 23:40
Als het niet om verkoopwaarde gaat (Je kan altijd nog in onderdelen verkopen) dan zou ik het gewoon doen. Kan je eventueel de gitaar ook nog weer terug-ombouwen.

dikkiedik
19 mei 2013, 17:36
Het gaat inderdaad om een RE-129.

Overigens vind ik de gitaar prima spelen, is goed afgesteld, fijne hals, goede feel. Pickups zijn alleen waardeloos afgesteld (dat bedoelde ik, sorry voor de onduidelijkheid). Daarnaast ontstemt de gitaar gewoon heel snel en is dus onbruikbaar on stage.

Ik ga het nog eens overwegen! bedankt voor jullie inbreng :)

muziekschuur
19 mei 2013, 18:01
De hals heeft 1 of twee slagen nodig van een imbus sleutel om op spanning te worden gebracht. Nieuwe potmeters en nieuwe elementen. Schielding. Dan zou je er het podium mee op kunnen. Nieuwe stemmechanieken misschien...

Ik heb twee dit soort gitaren van Stagg. Een witte en zwarte. Hout is goed. Alleen stemmechanieken en electronica is niet jedat. Ik denk als je het echt goed doet dan kost het je 400 euro en een hoop werk... Maar dan heb je wel een toffe gitaar..... Die tweedehands 200 euro max opbrengt...... Dus tja...

frekie
20 mei 2013, 09:55
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/RW RE125/RWLP002.jpg

Als het er zo een is dus een RE uit de oude verboden serie met gelijmde neck EN je hebt een goed exemplaar met goed fretwerk dan heeft het IMHO best wel zin om daar aan te gaan sleutelen. Ik heb destijds op mijn RE-125 een nieuwe Graphtec topkam gezet, veel beter dan de plastic originele topkam. Toen bleef ie ook beter op stemming. Pickups origineel zijn microfonisch dus vervangen door wat beters, GFS, SD, DiMarzio enz. Electronica dan ook maar, grote pots, goede switch dat is ook een zwak punt bij RW.

Uiteindelijk deed mijn RE-125 het best wel met GFS Crunchy Pafs erop. En dan toch weer verkopen natuurlijk, toch wel een beetje spijt. Al zijn er genoeg alternatieven, Epi, Vintage (merk), Hagstrom, LC Dakota.