PDA

View Full Version : Bedrading Fender Strat input vraag



The Lo Lands
17 mei 2013, 13:45
Ik heb mijn Fender strat van begin jaren negentig weer voorzien van zijn orginele slagplaat en elementen.

Mijn vraag betreft de grijze kabel met daarin een witte kabel met mantel en shielding draad erin/omheen gewikkeld. Ik weet dat de losse zwarte kabel aangesloten wordt op de sleeve (jack) van de input. De witte (v/d grijze kabel) komt op de tip (jack) van de input. Wat doe ik met de shielding (v/d grijze kabel) kabel? Sluit ik deze ook aan op de zwarte (sleeve) of kan ik deze ongemoeid laten wat ik nu heb gedaan. Ik heb geluid maar wel wat hum. De shielding kabel is aan de andere kant aangesloten aan de behuizing van de volumepot.

Misschien een stomme vraag maar ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan geven. Bedankt alvast!

TeleK
17 mei 2013, 14:14
shielding ook aansluiten op de sleeve. waar komt die zwarte kabel vandaan? als het goed is komt die ook van de potmersbehuizing. in principe is een gitaar altijd als ster geaard, dus alle massadraden op huis van de potmeter en vandaar naar de sleeve van de output, dat hoeft maar 1 draad te zijn dus als de shieling tussen potmeterbehuizing en output sleeve loopt kan die zwarte zelfs vervallen

The Lo Lands
17 mei 2013, 16:33
shielding ook aansluiten op de sleeve. waar komt die zwarte kabel vandaan? als het goed is komt die ook van de potmersbehuizing. in principe is een gitaar altijd als ster geaard, dus alle massadraden op huis van de potmeter en vandaar naar de sleeve van de output, dat hoeft maar 1 draad te zijn dus als de shieling tussen potmeterbehuizing en output sleeve loopt kan die zwarte zelfs vervallen

Dank voor deze bevestiging! Ik had zojuist even als test een kabel vanaf de shielding naar de zwarte sleeve verbonden en dit maakte dus geen verschil meer. De grijze kabel met witte draad en shielding was voldoende voor de input en was de extra zwarte kabel voor montage op de bridge! Ik heb namelijk een extra zwarte draad hiervoor moeten toevoegen (solderen) wat dus achteraf niet nodig was :-) Uiteindelijk is het mij duidelijk en laat de extra zwarte kabel met shielding mooi zitten, kan verder geen kwaad.

Ik doe dit niet dagelijks maar heb wel weer wat geleerd :-)

Nogmaals dank voor je reactie!