PDA

View Full Version : Filtertron polepieces veranderen



Lexvandoef
17 mei 2013, 02:10
Hi! Ik wil een filtertron in de neckpositie van mijn tele plaatsen maar ben er nu achter dat de polepices aan de onderkant te ver uitsteken waardoor ik de pickup niet laag genoeg krijg. Nu wil ik aan zowel de gitaar als de pickup niks blijvends veranderen dus dacht ik er aan een setje nieuwe kortere geschikte boutjes/schroefjes te halen en die in de pickups schroeven. Maar kan dat zomaar zonder dat ik iets in het geluid drastisch verander? Dat is namelijk weer niet de bedoeling. Of dienen die hele lange polepieces ergens voor en verander ik het geluid sowieso?

Thnx alvast!

Tabula Rasa
17 mei 2013, 08:23
Gewoon doen. Er gaat niets stuk en het zijn geen magische schroefjes. :-)

Lexvandoef
17 mei 2013, 10:12
Thnx! Pickups zijn een beetje magic voor mij om aan te knutselen :p. Kan je zulke schroeven ook bij de bouwmarkt kopen?

Mr.Fingers
17 mei 2013, 10:57
Bouwmarkt lijkt me niet, aangezien het een Angelsaksische maat is, maar ik zou gewoon TV Jones of Gretsch eens mailen, kans is groot dat zij je voort kunnen helpen!

humbucker
17 mei 2013, 10:57
Draai ze er uit en zaag er een stukje vanaf.. Dan weet je zeker dat je de juiste hebt. In de US gebruiken ze andere schroefdraadmaten dan hier...

Lexvandoef
17 mei 2013, 11:55
Ben net al bij de lokale ijzerwaren speciaalzaak geweest, niks te vinden inderdaad.

Zou het inderdaad geen kwaad kunnen om er een stukje af te zagen? Daar zat ik namelijk ook al aan te denken...

Tabula Rasa
17 mei 2013, 19:19
Probeer fabory in Rotterdam Spaansepolder ("de bouten centrale").

Lexvandoef
18 mei 2013, 02:01
thnx! Inmiddels opgelost dmv wat frezen in de body, klooien aan de pickups werd me uiteindelijk afgeraden door De Gier in Schiedam en gezien ik toch alle tools in huis heb om de body aan te pakken heb ik dat maar gedaan :). Toch thnx for the help guys!

Maar....!

Nu heb ik probleem nr2.... Ik vermoed dat de polariteit van 1 van de 2 pickups niet goed is, en ik verdenk de filtertron. Als ik die namelijk op de normale manier aansluit (signaal draad naar de switch en mantel/afscherming aan de aarde) dan klinkt de pickup zelf gemoffeld en de middenstand super dun en uit fase. Draai ik het om dan klinkt het top maar dan is de aarding niet meer in orde want alles bromt en ruist als de ziekte en als ik de pickupcover aanraak van de filtertron krijg ik helemaal herrie.
Iemand een idee of ik gelijk heb en hoe ik dat dan kan oplossen?

Thnx!

Tabula Rasa
18 mei 2013, 09:21
Kon de Gier het ook onderbouwen of lult ie maar slap uit zijn nek? Ik ben wel benieuwd naar de "waarom niet dóen."

je hebt waarschijnlijk aan de mantel het begin van de spoel zitten, samen met de behuizing van de pickup. Dit is de mantel en de kern is het einde van je spoel, de hot draad: draai je dit om, dan zit de oude hot draad aan de massa, de oude massadraad (mantel) wordt de hot. Die pikt dus sneller rotzooi op want is zelf niet afgeschermd en aan de hete kant zit ook nog eens de metalen behuizing, die ook als een antenne werkt.

je zal dus minimaal de behuizing moeten loskoppelen en deze aan de andere draad hangen

Pepe
18 mei 2013, 12:10
Is het niet handiger om de draad van de andere pickup om te draaien

Tabula Rasa
18 mei 2013, 12:34
Is het niet handiger om de draad van de andere pickup om te draaien

Lastig, want het andere element is een telecaster brugelement, dus ook met een behuizing (bodemplaat) aan de massadraad. Dan gaat dat element weer het probleem verzoorzaken in de tussenpositie. Da's in ieder geval mijn theoretische inschatting.

Lexvandoef
18 mei 2013, 12:41
Thnx tabula!

De Gier zei dat het wel kon maar als ik de polepieces ging vervangen dan kon mijn pickup weleens microfonisch worden werd mij verteld, en daarom afgeraden door hun.

Ik zat mij dus ook af te vragen of de brug pickup draden omwisselen een optie was, maar ik had hetzelfde idee als jij TR aan de hand van je verhaal net. Nu vraag ik me wel af hoe ik dat trucje van je op mijn filtertron ga toepassen, ik zie nergens dat de aan het kapje vast zit.....

Tabula Rasa
18 mei 2013, 13:00
Kan ook zijn dat de polepieces zelf geaard zijn. Zie je weleens bij oude stratelementen waarbij de draad binnenin de spoel door oxidatie de polen raakt. Dan kan je de twee draden ook niet omdraaien.

Lexvandoef
18 mei 2013, 13:06
Hmmm oké... Wat zou dan wijsheid zijn denk je? Ben nu een beetje de weg aan het kwijtraken zo :p

Tabula Rasa
18 mei 2013, 13:20
Als je bij een van de twee de behuizing los kan solderen van de massa, dan kan je een derde draad aanleggen en kan je de wikkelrichting min of meer omdraaien. Ik weet niet hoe zo'n filtertron in elkaar zit, maar mogelijk is het een strip met draad, daar zitten de polepieces in gedraaid. Een of twee magneten langs die strip. Dan kan je de magneten omdraaien en weer monteren. Zo draai je de polariteit om.

zoek eens afbeeldingen van kitjes van elementen die je zelf kan wikkelen, dan zie je de constructie.

Lexvandoef
18 mei 2013, 13:30
Top! Thnx ga ik vanmiddag eens ff doen :)

Orpheo
19 mei 2013, 13:48
Even wat meer onderbouwing uit de 'pickup hoek'. kortere polepieces verlaagt de inductie, dus je tone wordt veel, veel helderder, dunner en 'glassy'. Soms is dat de bedoeling in combinatie met het ontwerp van de spoelen, maar in dit geval lijkt het me niet verstandig.

Lexvandoef
21 mei 2013, 03:36
thnx, heb het ook niet meer gedaan uiteindelijk :).

Maar nu weer het volgende gezeik....

Uiteindelijk de aarde van de baseplate van de tele losgemaakt en apart geaard. Gaat prima, pickup geeft nog steeds dezelfde waarde op de multimeter. Alles weer aan elkaar vast gesoldeerd, gaat ook prima, ik heb geluid in alle standjes. Maar na heel bij te zijn geweest en de gitaar weg gelegd voor een paar minuten, geen geluid meer uit de brug pickup. Vreemd net deed hij het nog. Alles op nieuw aan elkaar vast gesoldeerd, zelfde euvel. Neck en bridge uitgewisseld qua stand, alles doet het weer gewoon. Dus maar weer terug gesoldeerd, alles lijkt het weer te doen totdat ik even wacht en dan heb ik geen geluid meer uit de brugpickup en tussenstand.... Wat nou weer....?

Lexvandoef
21 mei 2013, 16:52
En ook dit is weer opgelost :).

Er ging blijkbaar iets mis met het losmaken van de aarde van de bodemplaat van de aardedraad van de pickup. Die maakt nog contact met de bodemplaat af en toe en het resultaat was dat ik geen geluid had met beide aarde draden vast en wel geluid had met alleen de signaal draad vast. Beetje raar natuurlijk. Alles nu netjes schoongemaakt en opnieuw vastgezet en het werkt weer! Hoera!

Mitch
21 mei 2013, 22:01
:B

Is natuurlijk de vraag: hoe klinkt -ie?

Tabula Rasa
21 mei 2013, 22:18
Werkt nu ook echt alles zoals het zou moeten werken?

Lexvandoef
22 mei 2013, 03:08
:B

Is natuurlijk de vraag: hoe klinkt -ie?

Ik moet hem nog ff op oorlogsvolume in de band proberen maar de eerste indrukken zijn goed, veel druk en een hele brede sound. Zit een heel mooi tophoog in, dat kerang als je aanslaat, en een rommelend donderend midlaag/laag in die pup. Echt heel apart en vet, ben zeer benieuwd hoe die het in de band gaat doen! Brug pickup is een Fender Nocaster en die klinkt gewoon ouderwets tele, breed, dik en zeer twangy!

Ik vind het tot nu toe een aparte upgrade boven de standaard pickup die nogal donker en een beetje mat klinkt, de gitaar is trouwens een Squier Classic Vibe '50's, zeer leuk dingetje! Stond echt versteld in de winkel van de unplugged sound....


Werkt nu ook echt alles zoals het zou moeten werken?

Ja alles werkt zoals het zou moeten, geen brommetjes meer, middenstand in fase en een vette sound!