PDA

View Full Version : loop aansluit-vraag



chris-tian
16 mei 2013, 19:45
hallo allemaal,

Ik wil graag m'n gear uitbreiden en elektrische gitaar gaan spelen (speel nu alleen akoestisch)
omdat wanneer je elektrische gitaar gaat spelen je ook een versterker nodig hebt, heb ik daar al wat research naar gedaan en is mijn oog gevallen op een Orange Crush PiX 35 ldx

Dit is een instap combo van 30 watt waarbij er al een aantal effecten in de versterker zijn ingebouwd. Het zullen ongetwijfeld niet de beste effecten zijn maar het lijkt me prima om zo te beginnen.

Naast een versterker wil ik dan wel graag direct een looper aanschaffen, bijvoorbeeld de Boss RC3.
Ik wil dit graag omdat je hiermee niet alleen kunt loopen maar er ook drums inzitten kunt opnemen en backingtracks op kunt afspelen. (Ideaal om goed in maat te leren spelen, en om een hoop plezier mee te hebben)

Nu is mijn vraag:
Als ik mijn gitaar aansluit om de Boss RC3 en die vervolgens op de amp
Dan is er volgens mij alleen maar een richtingsverkeer

Wanneer ik dan de amp modeleer naar distortion en het zou opnemen via de RC3
Dan neemt de RC3 alleen clean op terwijl je distortion hoort?

Is dit zo?

Zo ja, hoe voorkom je dit
Zo nee, hoe werkt het dan?

Graag jullie kennis :D

Marbles
16 mei 2013, 21:24
Hey Chris-tian, tja dat is wel een beetje lastig.
Je hebt gelijk dat het inderdaad eenrichtingsverkeer is. Je looper is eigenlijk een soort verlengde van je gitaarsignaal. Het is eigenlijk 1 signaal. Dat gaat naar jouw versterker en wordt versterkt(... :D).
Op het laatste moment gaan er dus bij de modelling amp effecten bij. Deze zitten dus eigenlijk als allerlaatst in het signaal voordat het uit de versterker komt. Dit heeft als nadeel dat dit effect 'effect' heeft op alles wat ervoor in jouw signaal zit, dus ook de looper.

Oftewel: Je verzint een leuke drumbeat, speelt een clean slagje in, zet distortion aan op je amp en: (op het einde en dus effect op alles) Je drumpartijen en je cleane slag worden nu ook vervormd door de distortion :(

Eigenlijk neemt de looper altijd op wat ervoor zit. In jouw geval zou dat nu een cleane gitaar zijn, deze stuurt hij door naar de amp en het klinkt dus hetzelfde als wanneer de looper er niet tussen zou zitten. Omdat de looper dus opneemt wat ervoor zit (er dus in gaat ipv eruit) moeten de effecten voor de looper zitten als je iets anders dan clean wilt, dus eventueel pedalen.

Effecten die na de looper komen hebben effect op het signaal dat uit/na de looper komt. Dus een distortion of reverb of wat dan ook gaat in dat geval over alles wat uit de looper richting de versterker gaat. Alles wat je inspeelt en drumpartijen helaas.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk, ik verdwaal nog wel eens in mn uitleg haha

chris-tian
16 mei 2013, 21:35
Je uitleg is zeker duidelijk! dank hiervoor.
Het is dus nog extremer dan ik dacht, zelfs de drum zou dus vervormen.
Ook wel logisch in de set-up zoals ik hem heb omschreven

De vraag blijft nu wel staan, hoe dan wel.
moet ik gaan kijken naar een andere amp zonder modelering en gaan denken aan een multi-effect pedaal (weet dat niet iedereen daar fan van is, maar het is wel een goedkoop begin om veel effecten te proberen)
Of is er een mogelijkheid om de set-up zo te maken dat de looper na de amp komt, als zijnde line-out?

Bassa
16 mei 2013, 21:52
Als je zoŽn orange crush en een looper wil hebben van 200 euro zou ik eerder een betere versterker kopen en geen looper, maar dat moet jij weten ;) (die kan je dan mischien later kopen). Het is beste is gewoon naar de gitaar winkel gaan en daar dingen uitproberen. Veel succes met je zoektocht.
En heb je al enig idee wat voor gitaar je gaat kopen?

chris-tian
16 mei 2013, 22:09
Jazeker

de keuze is nog niet definitief maar zoals het er nu uitziet word het een paul reed smith se custom 24 (bij gebrek aan groter budget haha)
vind de sound uit die gitaar echt super mooi! en ik heb er nu een keer op gespeeld en dat beviel erg.
ben geen overhaaste koper dus ga me zeker nog verder oriënteren, maar tot zover wordt het dus de prs.

Waarom zou jij voor een betere versterker gaan en waar zou ik dan naar moeten kijken?


Terug naar mijn vraag, bedacht me net dat als je het via line-out zou doen dat wanneer je een opgenomen stuk af zou spelen er geen geluid uit de amp komt omdat er alleen sprake is van uitgaand verkeer...

Hoe gebruikt men zo'n rc3 normaal gesproken????

Bassa
16 mei 2013, 22:18
Die prs se zijn heel veel gitaar voor het geld dus daar zit je wel goed.
Vooral met zoŽn gitaar verdien je wel een wat betere amp. Leuk buizen combootje met laag vermogen zijn ook altijd leuk maar als je optredens doet heb je niet echt genoeg headroom voor clean, of je koopt gewoon een leuke transistor versterker (ik weet nog wel een leuke *kuck*sigg*kuch*). Maar proberen blijft het best.
Een rc3 is bedoelt om gewoon wat in te spelen en er overheen te spelen en desnoods ook een drumloopje erbij. De rc3 kan je volgens mij ook gebruiken met een microfoon. Er is nu ook een tc electronic ditto looper, maar die gebruik je alleen met gitaar en die heeft geen drumloops (wel een stuk goedkoper, makkelijker en een kleine behuizing).

Marbles
16 mei 2013, 22:23
Tja, ik ben niet heel bekend met dat loop pedaal. Maar als het de amp iets van een line out zou hebben, zou alles wat uit je looppedaal komt toch ook weer terug je versterker moeten gaan. Want wat opgenomen is met het looppedaal moet ook weer uit het loop pedaal naar een bron die het versterkt (oftewel je gitaarversterker) dus helaas gaat dat niet werken.

Een andere versterker en een multieffect dat voor de looper is aangesloten is inderdaad een optie. En dat er weinig mensen fan van zijn, tja.. Ik ben zelf meer van de losse effecten, maar heb deze jaren bij elkaar gespaard. Als je net begint wil je gewoon lekker spelen. Er blijft altijd iets te wensen over. Ook als je duizenden effecten, gitaren en versterkers hebt. Ik geef Bassa wel gelijk, er zijn betere versterkers, en je gaat vast ooit een ander willen dus denk daar zeker over na (maar hey, ik had een groter broertje, de rockerverb en wilde toen ook nog wat anders haha.)

Als jij gewoon wat effecten wil hebben om mee te experimenteren en loopen moet je dat gewoon doen. Iedereen ziet het maken van muziek anders. Experimenteren met geluiden is goed, en ik denk ook zeker dat een looper erg goed is voor het ontwikkelen van je spel.

Ander idee misschien (maar dan ga ik misschien te ver haha), ik weet niet of je een computer/laptop hebt van minder dan een jaar of 5 oud. Maar je zou ook een audio-interface (externe geluidskaart) 2e hands aan kunnen schaffen voor rond de 80 euro. Als je een looper niet voor live situaties gebruikt, is dit een idee want hiermee kun je sporen opnemen in 1 van de lightversie studioprogrammas die je er vaak gratis bij krijgt. Je lineout van die versterker (of je gitaar) plug je in die kaart (of usb als die versterker dat zou hebben in je computer) en je kunt zat partijen door elkaar opnemen.
Nadeel is wel dat je dit dan terug luistert via je koptelefoon of anders monitor boxen moet kopen etc.

Op dit forum is iedereen heel goed in het geld uit andermans broekzak kloppen haha, en je hebt nog niet eens een gitaar en ik begin al over het bouwen van een halve studio, maar als het echt gaat om partijen en een drumbeat, en terugluisteren via een koptelefoon is voldoende, dan zou dit misschien ook een optie zijn die niet per se duurder hoeft te zijn (Orange+geluidskaart+gitaar).

chris-tian
17 mei 2013, 15:11
Dank allemaal voor jullie reacties, het is me duidelijk dat dit, zoals in mn eerste post beschreven is, niet gaat werken.
Ik ben vandaag naar Tonika(gitaarwinkel in groningen) geweest, en heb het zelfde voor gelegd. Ook hier werd mij aangeraden om dan naar andere versterkers te gaan kijken. Ik heb daar advies gekregen over wat zij vonden dat geschikt voor mij is. Ik ben erg benieuwd wat jullie daarvan vinden, maar daar zal ik een ander topic over starten in de rubriek versterkers