PDA

View Full Version : Sigma 15-series?



Sjoerdz
16 mei 2013, 16:48
Vrienden van de gitaar,

Ik studeer sinds anderhalf jaar in Nijmegen en zit dermate daar ook op kamers. Nu speel ik doordeweeks lekker op mijn western, (ayers). Maar 's weekends ga ik altijd terug naar tukkerland voor werk, sport, familie e.d., echter heb ik daar geen chille western tot mijn beschikking. Dus: familieuitbreiding!

Speelde laatst bij 'La casa de guitarra' in Borne op een Sigma; 15-serie, dreadnought model, en vond dat zo slecht nog niet. Fijn flexibel gitaartje, en dat voor een relatief klein prijsje, clearly een kopie van de Martin 15series, en Sigma is van Martin? Dus eigenlijk was ik er wel uit, toch vroeg ik mij of er nog mensen zijn die meer weten? Of evt. ervaringen willen delen.

Proost,

Sjoerd

http://www.sigma-guitars.com/uploads/pics/DM-15.jpg

Bassa
16 mei 2013, 16:55
Heb zelf een sigma dm-1st en ben daar tevreden mee voor die prijs. Sigma is trouwens niet meer van martin. Eerst wel maar later zijn ze apart gegaan al lijken ze wel veel op elkaar (namen, modellen, logo).

6snaar
16 mei 2013, 20:19
Ja bouwen ze allemaal bij de japsen, wat maak het dan nog uit. Wie kan echt vandaag nog zeggen dat hij een gitaar die hij nu koopt uit een fabriek is in de US.? ik denk het niet, ik denk dat je op de eerste plaats zelf tevreden moet zijn met je gitaar.
Of niet .? :-) Is die rug uit Palissander of is het gemaakt van laminaat.? :-)

Mr.Fingers
16 mei 2013, 20:24
De reeksnummering is nog steeds gebaseerd op Martin (dus ik vermoed dat er nog wel enige vorm van licensing is, anders kom je daar niet mee weg met je modellen ook HD28 te noemen bvb), en de 15-reeks is volledig mahonie.

Ik denk dat Sigma's allemaal een massieve top hebben, en gelamineerde back & sides.

6snaar
16 mei 2013, 20:30
Als de klank maar goed is, he ik heb een gitaarlele gekocht van stagg :$ lol

Rizz
16 mei 2013, 20:48
Simpel gezegd, maar waar. Het ligt er maar aan wat je gewend bent, of tevreden mee bent. De 15 serie is idd solid top en gelamineerde b/s. En met benen topkam en zadel.. Meer dan redelijke kwaliteit voor een veel lagere prijs. Heb nog een keer gekeken naar een OM-model, vind alleen de de topkam te smal. In mijn ogen hoort bij een fingerstyle gitaar een bredere topkam en bredere spacing bij het zadel. Maar klinken doen ze!

Stagg doet het niet meer voor me, dus die zijn bijna bij voorbaat al afgeschreven, heb teveel op betere gitaren gespeeld en al bezit ik er nog geen, er zal er 1 komen, zeer binnenkort. Teveel verwend? Yup..

6snaar
16 mei 2013, 21:26
of misschien meer kennis en goed gehoor zodat je weet welke gitaar een goede klank geeft voor haar prijs Rizz, die stagg is meer een klein gitaartje kruising tussen gitaar en Ukulele en je moet ze CHRO stemmen.
ADGCEA raar maar waar. :-)

Rizz
16 mei 2013, 21:32
of misschien meer kennis en goed gehoor zodat je weet welke gitaar een goede klank geeft voor haar prijs Rizz, die stagg is meer een klein gitaartje kruising tussen gitaar en Ukulele en je moet ze CHRO stemmen.
ADGCEA raar maar waar. :-)

Ook waar, ik heb een campingdread van Squier van 58 euro, geweldig ding en valt echt niet tegen!

6snaar
16 mei 2013, 21:43
Die dingen zijn gewoon goed voor even ergens op je gemak te gaan spelen en gaat zo in je rugzak en die van mij klinkt wel heel goed voor haar afmeting. Iedereen denkt altijd dat het een kindergitaar is lol. :-)

Rizz
16 mei 2013, 21:56
Maar goed, we dwalen af. Las net op de Sigma-site dat vanaf de OMR-21 ze wel een bredere topkam hebben en worden dus al interessanter, met een adviesprijs van 580 usd. En een paar mooie 12-fretters.

Muzieknono
18 mei 2013, 08:04
Heb sinds kort ook een sigma, gewoon doen.
Mvgr. Dirk Jan

6snaar
18 mei 2013, 20:25
Je moet gewoon naar de winkel gaan en op deze gitaar spelen, en ook een paar in dezelfde prijsklasse bespelen. dan kijken welk hout ze gebruiken en naar de afwerking kijken. dan nog even hier kijken op het forum wat mensen denken en ondervonden hebben die zo een Gitaar al een tijdje hebben.

En ZELF tevreden zijn en respect voor je gitaar opbrengen, er bestaan geen twee dezelfde gitaren op de wereld en ook geen twee dezelfde houten planken. Koop niet omdat je een bevlieging hebt om een gitaar te kopen maar koop verstandig en kijk wat je eraan wil betalen.

Maar is het niet.

6snaar
22 mei 2013, 13:24
Ja ik kan je goed volgen man ik ben gewoon met mijn bek in de klassieke gitaar gevallen, kan er ook niks aan doen.
Nu probeer ik de laatste maanden een paar nummerkes te spelen, komt wel goed, als je er al 48 bent sta je niet meer 100 nummers te leren. Ik ken maar een kalmeerpil en dat is Gitaar.
Ik vind dit gewoon een mooi gitaar, toen ik ze eens speelde vond ik ze wel wat scherp klinken, maar dat is iedereen zijn gevoel he :o

Jovl
22 mei 2013, 17:23
Naar mijn mening zijn die Sigma's echt van goede kwaliteit. (k heb zelf n dr-28 ).
Wel lijkt het me een goed plan om gewoon naar de winkel te gaan en wat te proberen, vind je vanzelf uit of het iets is!

6snaar
22 mei 2013, 18:19
Ik heb een Blueridge BR-160 en ben er heel tevreden mee, is natuurlijk heel wat anders, dan zo een Sigma.
Nu speel ik ze de laatste maanden wel minder, omdat ik aan de klassieke nummers aan het leren ben.