PDA

View Full Version : Vraagje: effect pedalen voor Fender Excelsior



Forrest Provoost
15 mei 2013, 23:54
Ik ben nu al meer dan een maand in het bezit van een Excelsior en ben er erg over te spreken.
Gewoon een smerige amp in de trend van the black keys, white stripes en gary clark JR.
Ik ben erg blij met het "ik heb 1 knop op mijn versterker en als ik die voor drie kwart openzet dan komt er een heerlijk smerig blues rock soundje uit concept''. Toch kan ik niet genoeg feedback krijgen want ik HOU van VEEL feedback.
Ik heb de Excelsior altijd tussen 12 en 3 uur staan, ik speel met een Gibson les paul studio en danelectro 59 met 1 strat element.

Nou wil ik graag een vette heerlijke smerige fuzz, ik woon niet zo dicht bij een goeie muziek winkel en ik wil graag een mooi handgemaakt pedaaltje.
Ik hou zelf erg veel van de sound van de big muff maar ik vraag mij af of dat niet een Afrikaanse modderpoel word. Ik ben super verliefd op de sounds van eerdergenoemde bands, vooral de super gated hevige fuzz toon van oom White. Nou is mijn vraag of een big muff zou werken op deze versterker want ik laat de Excelsior redelijk koken. Als het niet werkt wat zou ik dan het beste kunnen doen om zo'n soort hevige wall of sound te krijgen?

P.S. Het hoeft echt niet per se een ehx te zijn want ik hou wel van handgebouwde kloontjes.

Fijne avond, Forrest.

Tankman
16 mei 2013, 00:02
Dr. No Kafuzz! Je omschreef hem haast in je post.

The Lo Lands
16 mei 2013, 09:38
Ik heb de Kafuzz een tijdje gehad en was achteraf er toch niet heeel enthousiast over. Ik denk dat dit te maken heeft met het feit dat ik een Big Muff-achtig pedaal niet fuzz genoeg vind, zoals ik dat in mijn hoofd heb en graag zou horen. Ik heb nu een Fulltone '69 MKII Fuzz pedaal op mijn plank liggen en ben hier zeer mee in mijn nopjes. Klinkt meesterlijk smerig voluit maar blijft wel gedefiniërd, warm en romig klinken. Werkt subliem met je volumeknop voor diverse variaties van volledige fuzz naar crunch/overdrive/clean. Het beste advies is om met je versterker en gitaar naar een muziekwinkel te gaan en een aantal fuzz of big muff pedalen uit te proberen. Ik heb in mijn korte kennismaking met fuzz/big muff pedalen gemerkt dat er veel variabelen zijn als welke gitaar, versterker, cabinet e.d. En het dan over smaak nog maar even niet te hebben :-)

humbucker
16 mei 2013, 10:51
Dr. No Kafuzz! Je omschreef hem haast in je post.

I agree!!!!

Bernardduur
16 mei 2013, 11:11
Een muff een gated fuzz?

Ik vind een Muff totaal niet werken met een amp die op standje 'burn' staat! Wordt een grote modderpoel ja...... voornamelijk het laag zorgt daarvoor maar zelfs met dat weggedraaid zorgt de mid cut voor identieke modder.

Ik zou zeker naar iets van een Fuzz Face gaan kijken oid. Werkt een stuk beter met een amp die op een rand staat!

Tankman
16 mei 2013, 11:39
Hierop wil ik graag toevoegen dat ik mijn Kafuzz eigenlijk alleen over een al flink oversturende amp gebruik en dat werkt perfect. Als stand alone over een clean sound is hij ook wel vet, maar ik heb geen clean amp op dit moment.

Forrest Provoost
16 mei 2013, 15:55
Luister maar naar veel harde nummers live van de white stripes.
Als je goed luistert naar Jack's solo's dan heeft ie zo'n stotterend geluid.
Misschien is gated ook weer niet helemaal het goeie woord want White's fuzz klinkt ook heel erg rauw en heeft heel veel compressie.
Als je naar bijvoorbeeld Salute your solution van de raconteurs luistert dan hoor je in het slomere gedeelte een super vette fuzz met veel compressie (Ook de big muff volgens mij)

In ieder geval, Jack White en Dan auerbach spelen allebei door redelijke smerige amps en dat werkt wel super tof voor hun...

Forrest Provoost
16 mei 2013, 21:46
Heeft er iemand toevallig een excelsior die met verschillende fuzz boxen speelt? Tonebender, Fuzz Face, Big Muff etc.?

Bassa
16 mei 2013, 21:57
Ik vind een fuzz sowieso niet zo goed klinken op een cleane amp. Ik gebruik zelf (als de amp licht overstuurt of meer) een fuzz face ( die jimi hendrix limited ed.) en dat vind ik heel goed werken en krijg er ook wel een black keys sound uit maar ik weet niet hoe dat gaat met een excelsior.

Robdop
16 mei 2013, 22:52
Ik heb zelf een EHX germanium4 muff en heb ook een Excelsior, klinkt heel prima!
Dat voorbeeld van The Raconteurs kan ook heel goed met dat pedaal, zit een volt knop op waarmee je dit soort geintjes heel makkelijk kan.

Octofuzz van dr. No, (dan wel met de octaaf uit ) is misschien ook een idee?
Die is een tandje heftiger dan de kafuzz, als ik het goed heb.

Forrest Provoost
17 mei 2013, 21:00
Ik ga die germanium muff effekes uitchecken.
Ik krijg over een weekje geld dus ik denk dat ik hem bij thomann bestel, als ik hem niks vind dan stuur ik hem gewoon terug.

Forrest Provoost
18 mei 2013, 03:08
Ik heb zelf een EHX germanium4 muff en heb ook een Excelsior, klinkt heel prima!
Dat voorbeeld van The Raconteurs kan ook heel goed met dat pedaal, zit een volt knop op waarmee je dit soort geintjes heel makkelijk kan.

Octofuzz van dr. No, (dan wel met de octaaf uit ) is misschien ook een idee?
Die is een tandje heftiger dan de kafuzz, als ik het goed heb.

Ik heb even een filmpje gekeken van die germanium muff, best dikke shit!
Hoe hard drijf jij eigenlijk je excelsior? gebruik je hem gewoon clean thuis of laat je hem wel een beetje grommen?:B

Robdop
18 mei 2013, 17:00
Is een lekker pedaaltje met heel muzikale knoppen!!
Ligt er aan, meestal stel ik mn excelsior op een (klein) randje in. Vol gas heb je amper meer een fuzz nodig ;)
Vind dat schone clean nooit zo mooi. Een versterker mag wel een beetje 'openbreken'.