PDA

View Full Version : Inlays



King_Nothing
24 juni 2003, 16:04
Wie weet hoe ik in een toets een dot in kan leggen? moet ik dan een heel erg ondiep gat boren en dan die dot er in lijmen?????

En kan ik op dezelfde manier een inlay a la james hetfields ken gareth explorer maken?

En wie weet wat een stuk parelmoer voor zo'n inlay kost?

Ik ben namelijk het boek de gitaar aan het lezen en toen begon ik me dit af te vragen aangezien ik binnne afzienbare tijd zelf een gitaar wil gaan bouwen (lees over 2 weken de materialen kopen).

iam
24 juni 2003, 16:05
vraag eens raad aan fred dons... die weet het wel en kan het eventueel voor je (voor)doen

King_Nothing
24 juni 2003, 16:32
vraag eens raad aan fred dons... die weet het wel en kan het eventueel voor je (voor)doen

dat dacht ik ook al, maar de kans is groot dat ie mn post leest :-D

SiNiSTRaL
24 juni 2003, 16:44
Wie weet hoe ik in een toets een dot in kan leggen? moet ik dan een heel erg ondiep gat boren en dan die dot er in lijmen?????

En kan ik op dezelfde manier een inlay a la james hetfields ken gareth explorer maken?



Ken Lawrence....niet gareth

hansoonk
24 juni 2003, 16:54
Ik was vorige week bij Vox Humana en dzag dat ze daar pearl dots verkochten. Volgens Vox Humana kun gewoon een gat (6 mm) in de toets te kunnen boren, de dot er in te kunnen leggen, vlak schuren en klaar.

N.B. www.voxhumana.nl

King_Nothing
24 juni 2003, 17:26
Ik was vorige week bij Vox Humana en dzag dat ze daar pearl dots verkochten. Volgens Vox Humana kun gewoon een gat (6 mm) in de toets te kunnen boren, de dot er in te kunnen leggen, vlak schuren en klaar.

N.B. www.voxhumana.nl

ok thanx daar wil ik ook mn spullen gaan kopen oa de dots van 6mm.

maar vooral de kosten van t parelmoer boeiden me voor een evt volgende gitaar als de eerste is gelukt.

maar is vox een beetje een goeie zaak. Ik kreeg vrij snel reactie op mn mail met 5 vragen, maar wil graag de ideeen over ze horen van een ander.

@ sinistral Sorry t is idd ken lawrence. How the fuck kom ik bij gareth???

roppie
24 juni 2003, 17:31
volgens mij is voxhumana wel een goede zaak, toen ik graphtech zadeltjes ging kopen liep die man daar eerst een hele waslijst met mogelijke andere snaar-breek-oorzaken met me af voordat ie overtuigd was dat ze echt nuttig waren en niet alleen zonde van mijn geld :)

King_Nothing
24 juni 2003, 17:35
volgens mij is voxhumana wel een goede zaak, toen ik graphtech zadeltjes ging kopen liep die man daar eerst een hele waslijst met mogelijke andere snaar-breek-oorzaken met me af voordat ie overtuigd was dat ze echt nuttig waren en niet alleen zonde van mijn geld :)

das idd wel heel erg netjes.

kan iemand me ook meteen vertelen waar ik in godsnaam grafietstrips voor zou moeten gebruiken??

JV
24 juni 2003, 18:30
die kun je tussen je hals en de toets leggen als je een hals maakt. voor extra stevigheid

fred dons
24 juni 2003, 19:10
sorry ik heb nogal een drukke baan dus niet altijd tijd om te lezen :D
(hoewel inlay in een titel wel altijd mijn aandacht trekt)

een dotje is inderdaad makkelijk in te leggen je besteld de dotjes bij vox of henny van ochten in de maat die je nodig heb (maten worden in mm aangegeven) je koopt het boortje in de maat van de dot (liefst een houtboor met zo'n puntje er aan) de dots zijn zo'n 2 mm dik (gemiddeld)
en boort het gaatje. als het gat nu te strak is beweeg je de boor een beetje heen en weer tijdens het boren en laat je daarna de dot in het gat vallen (lijmen doe je met superlijm). als je gaat inleggen voor dat je gaat fretten dan laat je de inleg iets boven de toets uitsteken schuur je hem daarna vlak met de rest van de toets. als dat niet mogelijk is dan moet je de fret gelijk op de juiste diepte boren (ik geef meestal met tippex aan op de boor tot waar ik moet boren). Ik heb al een tijd geen dots gekocht maar ze zijn niet zo duur (rond de euro per stuk voor abalone geloof, of iets minder)
Als je grotere stukken gaat inleggen dan kun je beter niet je materiaal bij Vox of Henny kopen maar direkt bij het bedrijf waar zijn het weer van daan halen (Shellex Gmbh, ze hebben een website) dat is minimaal 3 keer goedkoper dan bij genoemde bedrijven. Bij Shellex betaalde ik bijvoorbeeld 4 mark voor een stuk abalone waarvoor ik bij Henny van Ochten NLG 20 betaalde.
Als je gereedschap hiervoor nodig heb kun je dat het best bij www.stewmac.com kopen (daar kun je ook dots, sterren en blokjes of plaatjes abalone en parelmoer kopen) daar hebben ze ook video's en boeken met uitleg over inleg. Het parelmoer is wat duurder dan bij Shellex maar als toch zagen, freesjes etc. nodig heb kun je dat het beste gelijk mee laten komen omdat shellex een minimum order van EUR 50 heeft en je dus minimaal zoveel moet uitgeven.
succes!

King_Nothing
24 juni 2003, 19:30
super bedankt. moet volgens mij wel lukken. :-D , maar weet je ook een prijs van het parelmoer voor een flinke inleg (hele of halve toets ik heb dan wel behoorlijk snijverlies maar dat moet ik dan maar op de koop toe nemen (zoals die giotaar van hetfield) of per cm3 wat mij betreft, want dta kan ik nergens vinden.

Alvast bedankt.

BTW ben je een prof in het inleggen, omdat je die blokjes van skabouter ook gedaan hebt? die waren wel onwijs mooi trouwens.

fred dons
24 juni 2003, 19:47
nee ik ben geen prof maar omdat er niemand was die het in nederland deed (althans ik kon ze toen niet vinden) heb ik het me zelf aangeleerd
omdat ik zo graag een draak op mijn gitaar wilde.

voor een beetje behoorlijke inleg kun je setjes parelmoer en abalone bij stew mac kopen en die kosten zo'n USD 30 per set, daar zitten groote en kleinere stukken in en als je daar 2 setjes van heb heb je genoeg voor bijvoorbeeld Jaimz explorer met de from wolf to man inleg

een los plaatje parel moer 4 bij 2 cm kost +/- 6 euro bij Vox en H. van Ochten en zo'n 2 euro bij Shellex (4 bij 2 is zo'n beetje de standaard maat omdat grotere stukken moeilijker te krijgen zijn en daardoor weer veel duurder worden (8 bij 2 kost bijvoorbeeld al EUR 20 bij shellex))

in mijn album staan wat voorbeelden van mijn inleg, moet je maar eens door bladeren
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=41&page=6&ktw=50fb6075b69234f704cbd09381517a8f

King_Nothing
24 juni 2003, 19:51
Ziet er echt goed uit hoor dat foto-album.

maar als ik het dus goed begrijp is het mogelijk om een inlay te maken uit meerdere stukken materiaal? en hoe leg je die grotere inlays in je toets?

en hoe moeilijk is dat is dat nog te doen voor iemand die net z'n 2e gitaar bouwt?

fred dons
24 juni 2003, 20:05
je doe het altijd uit meerdere stukken omdat er gewoon weinig schelpen zijn die zo groot zijn dat er een plat stuk parelmoer uitgehaald kan worden dat groot genoeg voor zoiets is.

ik heb zelf nogal wat nekken verpest met oefenen dus het is niet iets wat ik je aanraad om op je 2e gitaar te doen.
Wat een goedkope methode is om te oefenen is om met fineer te werken in een bijvoorbeeld een plak hout (het finneer is normaal gesproken dunner dan parelmoer maar dat kun je oplossen door 2 stukjes op elkaar te lijmen wat het ook makkelijker maakt om te figuur zagen)

Ik weet niet waar nieuwkoop ligt maar anders kunnen we een keer afspreken zodat ik je wat tips kan geven en dingen kan uitleggen die via een forum wat onhandig zijn (maak in ook wat kopietjes voor je uit de inleg bijbel van Larry Robinson, waar ik alles van inleg uit geleerd heb)nrs

King_Nothing
24 juni 2003, 20:39
je doe het altijd uit meerdere stukken omdat er gewoon weinig schelpen zijn die zo groot zijn dat er een plat stuk parelmoer uitgehaald kan worden dat groot genoeg voor zoiets is.

ik heb zelf nogal wat nekken verpest met oefenen dus het is niet iets wat ik je aanraad om op je 2e gitaar te doen.
Wat een goedkope methode is om te oefenen is om met fineer te werken in een bijvoorbeeld een plak hout (het finneer is normaal gesproken dunner dan parelmoer maar dat kun je oplossen door 2 stukjes op elkaar te lijmen wat het ook makkelijker maakt om te figuur zagen)

Ik weet niet waar nieuwkoop ligt maar anders kunnen we een keer afspreken zodat ik je wat tips kan geven en dingen kan uitleggen die via een forum wat onhandig zijn (maak in ook wat kopietjes voor je uit de inleg bijbel van Larry Robinson, waar ik alles van inleg uit geleerd heb)nrs

is misschien wel gaaf. Nieuwkoop ligt bij alphen aan den rijn waar the mule o.a. vandaan komt. tussne leiden en utrecht ongeveer 45 min bij alkmaar vandaan.

Begrijp me niet verkeert ik wil pas over 2 weken aan mn 1è gitaar gaan beginnen, maar ben na het lezen van het boek de gitaar alvast verder aan het kijken en dit wekte mn interrese.

Anders Destium
24 juni 2003, 21:27
>Fred

Ik wil misschien ook aan inlayen beginnen, maar geef het liever uit handen :). Ik zou zelf graag iets als dit bereiken op mijn Jem blue floral pattern (nu zitten er blauwe plastic inlays op, maar wel deze inlay...), dan is zulk abalone toch wel heel gaaf :)

http://onlinerock.com/services/lgmguitars//jim_comp_7.jpg

Als je de blue floral pattern niet kent, zoeen is dat:
http://jemsite.com/axes/model/jem77bfp.htm

Alleen jammer dat ik die van mij in een niet zo beste staat heb gekocht, maar ja.

Aan welke orde-grootte moet ik denken als ik ook mijn board schoon wil hebben én gelijk een refret gedaan wil hebben? Het mag ook in de privéberichten hoor!

Alvast hartstikke bedankt :)

Barret Wallace
24 juni 2003, 21:31
hey destium is die jem een jemvsbl met een andere pickguard en andere pickupkapjes?? en ook nog eens maple neck :D :o ???

Anders Destium
24 juni 2003, 21:41
Nope, is een verbouwde RG570, gebeurt wel vaker.

Die maple nek met die inlays is echt TE GAAF, de rest is volgens mij een beetje een smaakkwestie :wink:

Hier is de thread met heel veel foto's:

http://www.jemsite.com/phpbb/viewtopic.php?t=21029

Vaak zijn de resultaten bij dit soort custom-jems verbluffend! Er zijn redelijk wat swirlgekken te vinden in de VS.

Barret Wallace
24 juni 2003, 21:49
damn die blauwe is echt nice alleen jammer van die gaye pickup covers

fred dons
25 juni 2003, 13:38
Hi Anders, ik fret niet zelf (ik heb pas 1 nek gefret en wil nog wat meer oefenen voor dat ik de nek van iemand anders ga doen)

Je zou een prijs voor het fretten kunnen vragen bij De Brug, als zij ontfret hebben geven de de neck aan mij voor de inleg, en daarna gaat hij weer naar hun voor het fretten.

als het deze neck betreft en dus alleen de blauwe blaadjes vervangen hoeven te worden zou ik het voor 80 euro kunnen inleggen, als het een hele inleg betreft dan moet je meer aan 150 euro denken

hansoonk
26 juni 2003, 11:48
Een poosje geleden heb ik bij een bestelling bij Warmoth meteen wat MOP meebesteld, vooral bedoeld om een inlay op headstock van een oude acoustische gitaar te restaureren. Daarna wil ik proberen om een neck-inlay te maken. Uit de bijdragen van Fred Dons aan dit forum leer ik al het nodige over inlays, maar ik heb nog een paar aanvullende vraagjes:
- wat is het voordeel van een juwelierszaag boven een gewone figuurzaag met daarin geschikte metaalzaagjes???
- kun je een tree-of life inlay zetten zonder dat daarvoor eerst alle frets van de hals afmoeten???
- De bijbel van jou ... is dat 'The art of Inlay' van Larry Robinson????

fred dons
26 juni 2003, 16:37
Hi,

een juwelierszaag heeft ten opzichte van een figuurzaag een veel kleine achterkant waardoor je veel precieser kunt zagen (vraag me niet waarom ik heb beide geprobeerd en de juwelierszaag is als enige geschikt voor detail zagen) (hij is verkrijgbaar bij stewmac, net als de zaagjes, de kleinste zaagjes die bij de doe het zelfhandel te krijgen zijn (o) zijn te dik je heb 00 of 000 nodig)

ik heb zelf een tree of life gedaan zonder de frets te verwijderen en op een warmoth neck is het fretwerk altijd zo perfect dat ik ze daar niet niet afhaal en dus tussen de frets inleg (bijvoorbeel mijn draak en zeemeermin)
en het is inderdaad "the art of inlay" van Robinson

CHMC
26 juni 2003, 17:45
Hey fred,

Even een vraagje...

Ik heb bijv. die inleg van Skabouter gezien, die "raceblokjes", maar was er niet standaard al een inleg op die Ibbi S? En hoe heb je die weggehaald? Enne...als laatst...Wat kun je zoal? ;)

Groeten,

CHMC

hansoonk
26 juni 2003, 17:46
Dank je ... ik denk dat ik een dezer dagen dan het boek en zo'n zaag bestel. Ben benieuwd of ik er wat van bak ...

King_Nothing
26 juni 2003, 18:49
Dank je ... ik denk dat ik een dezer dagen dan het boek en zo'n zaag bestel. Ben benieuwd of ik er wat van bak ...

ik heb ff 1 tip voor je. bestel em niert bij vox daar is ie dubbel zo duur als bij bol.com

King_Nothing
26 juni 2003, 18:50
Hey fred,

Even een vraagje...

Ik heb bijv. die inleg van Skabouter gezien, die "raceblokjes", maar was er niet standaard al een inleg op die Ibbi S? En hoe heb je die weggehaald? Enne...als laatst...Wat kun je zoal? ;)

Groeten,

CHMC

in dit topic staat ene link naar z'n gallerie. daar staan hele gave dingen in.

hier is de link:

http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=41&page=6&ktw=50fb6075b69234f704cbd09381517a8f

hansoonk
26 juni 2003, 22:28
ik heb ff 1 tip voor je. bestel em niert bij vox daar is ie dubbel zo duur als bij bol.com

Dank je ... inderdaad een stuk goedkoper :cool: ... weet iemand waar ik in Nederland een juwelierszaag kan kopen?

King_Nothing
26 juni 2003, 22:32
ik heb ff 1 tip voor je. bestel em niert bij vox daar is ie dubbel zo duur als bij bol.com

Dank je ... inderdaad een stuk goedkoper :cool: ... weet iemand waar ik in Nederland een juwelierszaag kan kopen?

nee google geeft niets, maar fred heeft het over stewmac, misschien daar maar bestellen. of ff bij een juwelier langs gaan en vragen waar hij die dingen koopt. en als je het weet het hier weer ff posten, want ik heb dara ook wel interresse in :-D

fred dons
27 juni 2003, 08:15
hier de link van stew mac, de zaag kost 13 dollar dus zelfs met invoerrechten en vervoer nog steeds behoorlijk betaalbaar (en kun je gelijk zaagjes en parelmoer mee laten komen + het boek van Larry)
http://www.stewmac.com/cgi-bin/hazel.cgi?action=SERVE&ITEM=catalog/sku.html&S1=Inlay,_pearl&SS1=Tools_and_supplies_for:_Inlay,_pearl_cutting&sku=4611

King_Nothing
27 juni 2003, 18:54
thanx.

hansoonk
28 juni 2003, 09:40
Even wezen rondbellen en surfen. Maar juweliers maken tegenwoordig geen sieraden meer, ze kopen ze tegenwoordig massaal in in de lage-lonen landen in het verre Oosten .... klinkt bekend!!!! De term juwelierszaag is dus wat misleidend. Voor deze zagen moeten we waarschijnlijk zijn bij bedrijven die spullen verkopen voor goudsmeden of edelsmeden. Ik heb er al twee gevonden: http://www.herens.nl/ en http://www.bijou-moderne.nl/katalog.html ... ik kan ze beide helaas niet te pakken krijgen, dus probeer ik het maandag weer.

hansoonk
30 juni 2003, 10:34
Zonet even nagebeld. Beide zaken verkopen juwelierszagen. Je kunt ze kopen in verschillende diepten (afstand tussen de zaag en de beugel) van 8, 10 en 15 cm. Ze kosten 7 to 10 Euro (ex BTW). Zaagjes kun je alleen kopen per gros (dus 144 stuks) en kosten afhankelijk van de fijnte 13 tot 20 Euro. Ik koop binnenkort bij één van beide 'zo'n beugeltje, maar vind een gros zaagjes wel heel veel. Is iemand geïnteresseerd om een half gros (72 stuks) of kwart gros (36 stuks) over te nemen???

King_Nothing
30 juni 2003, 10:57
Zonet even nagebeld. Beide zaken verkopen juwelierszagen. Je kunt ze kopen in verschillende diepten (afstand tussen de zaag en de beugel) van 8, 10 en 15 cm. Ze kosten 7 to 10 Euro (ex BTW). Zaagjes kun je alleen kopen per gros (dus 144 stuks) en kosten afhankelijk van de fijnte 13 tot 20 Euro. Ik koop binnenkort bij één van beide 'zo'n beugeltje, maar vind een gros zaagjes wel heel veel. Is iemand geïnteresseerd om een half gros (72 stuks) of kwart gros (36 stuks) over te nemen???

is t 13 tot 20 euro per gros of per zaagje (wat ik nogal duur zou vinden)

en ik wil wel zo'n zaagje hebben, maar heb m misschien pas over een half jaar nodig en das nog niet eens zeker. dus om nou nu al zoveel zaagjes te kopen.

misschien is t wat voor m-pac (die is ook een gitaar aan het bouwen) of voor fred dons.

fred dons
30 juni 2003, 10:59
144 lijkt heel veel, maar ik breek er gemiddeld 35 per inleg (op een
goede dag)
de zaagjes zijn superdun en worden gloeiend heet tijdens het zagen dus de kans dat het misgaat is heel groot

King_Nothing
30 juni 2003, 11:10
144 lijkt heel veel, maar ik breek er gemiddeld 35 per inleg (op een
goede dag)
de zaagjes zijn superdun en worden gloeiend heet tijdens het zagen dus de kans dat het misgaat is heel groot

vandaar dat je ze per 144 verkopen en dat kost dan 20 euro. dat valt dan nog mee.

hansoonk
30 juni 2003, 11:20
144 lijkt heel veel, maar ik breek er gemiddeld 35 per inleg (op een
goede dag)
de zaagjes zijn superdun en worden gloeiend heet tijdens het zagen dus de kans dat het misgaat is heel groot

Overtuigd ... ik hou het hele gros zelf ... als ik dan maar genoeg heb ...

N.B. de prijzen van zaagjes die ik noemde zijn per gros ...

fred dons
30 juni 2003, 12:13
is trouwens een koopje per gross (ik betaalde ooit NLG 60 voor een gross)
en betaal nu 4 USD per 12 , ik ben dus wel geinterresseerd in het adress waar jij ze kunt krijgenn

hansoonk
30 juni 2003, 13:01
is trouwens een koopje per gross (ik betaalde ooit NLG 60 voor een gross)
en betaal nu 4 USD per 12 , ik ben dus wel geinterresseerd in het adress waar jij ze kunt krijgenn

Herens & Schmalz - Lopikerstraat 44a - 2871 BZ - Schoonhoven - telefoon: 0182-329000 http://www.herens.nl/

Bijou Moderne - telefoon : 010 - 529 66 00 - fax : 010 - 529 00 88 - e-mail info@bijou-moderne.nl - Edisonlaan 36-38 2665 JC Bleiswijk - http://www.bijou-moderne.nl/katalog.html ...

Fred. Als je bij één van deze twee informeert, kun je dan op dit forum nog even specificeren welke soort zaagjes je ons aanbeveelt (je had het eerder al over OO en OOO, maar ze hebben volgens mij veel meer keus en volgens mij ook iets andere aanduidingen)

fred dons
30 juni 2003, 13:03
heel erg bedankt (ik heb nu nog een gross maar zoals gezegd daar ben ik snel doorheen)