PDA

View Full Version : Gevonden: Fender Deluxe 85



Zottepee
15 mei 2013, 19:29
Hey,

Ik heb vandaag een versterker 'gered' die net naar het containerpark ging vertrekken. Dacht misschien kan ik nog iets doen met de onderdelen. Maar na hem even wat op te poetsen lijkt de versterker me in vrij goede staat, enkel de speaker ontbreekt. Ook is er 1 veer van de reverb afgebroken, klein mankement en dus zo weer opgelapt. Ten slotte is het doek vervangen door een (vrij lelijk) rood doek. Het gaat om een Fender Deluxe 85 uit het jaar 1987/1992, er staan 2 datums op en ik weet niet welke de productie datum is.
Nu was ik niet echt van zin hem echt te gaan gebruiken, omdat ik nog steeds gek ben op m'n AC15. Dus wou ik eens vragen of deze versterker nog iets waard zou zijn, en het dus de moeite zou zijn om er een speaker in te zetten. Het logo op de voorkant staat op ebay voor 38 dollar (http://www.ebay.com/itm/Vintage-FENDER-Made-in-USA-Metal-Amp-Amplifier-Logo-Plate-Deluxe-85-logo-/360646815058?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53f839ad52), sterk overdreven prijs natuurlijk, maar het doet me toch denken dat ik hier toch iets kan uithalen.

De versterker wordt al enige jaren niet meer gemaakt, en als ik zo eens wat rond zoek op google, waren de commentaren nogal gemengd. Op de achterkant hangt trouwens nog een etiket van 9950 Bef, omgerekent zo'n 250 euro ;)

Hier enkele foto's:
http://i1319.photobucket.com/albums/t672/Zottepee/P1040252_zpsa67584d4.jpg
http://i1319.photobucket.com/albums/t672/Zottepee/P1040249_zpsa81a92c8.jpg
http://i1319.photobucket.com/albums/t672/Zottepee/P1040242_zps81053277.jpg
http://i1319.photobucket.com/albums/t672/Zottepee/P1040236_zps5b7f0d47.jpg

Dus, wat zou dit nog waard zijn, en zou hier wel interesse in zijn?

SantaX
15 mei 2013, 19:46
In die staat? Wat de gek ervoor geeft gaat het dan denk ik worden, maar ik zou me niet rijk rekenen. Wel een mooi projectje om hem weer mooi toonbaar en goed werkend te krijgen.

Edit: en voor optimale winst, inderdaad het logootje en de trafo etc, los verkopen.

Hendriks
15 mei 2013, 20:00
Zonder speaker? Iets van €75 , maximaal.

Zottepee
15 mei 2013, 20:07
Ik wil hier zeker niet rijk mee worden hoor.
Dat was eigelijk mijn punt, als dit echt niets opbrengt, zou ik er inderdaad een leuke bezigheid bij hebben om hem op te knappen. Vraag blijft dan of ik hem wel ga gebruiken, dus zou ik hem toch liefst proberen verkopen.
Ik had zelf op 50 euro gerekend, ik smijt hem maar eens op marktplaats, ik zie wel wat er van van komt :)

SantaX
15 mei 2013, 20:27
Ik kan me voorstellen dat als er ergens iemand fan van deze verstekers is, 50 euro wel haalbaar is. Zeker omdat het printje zelf er op het eerste oog goed uitziet. Als dat functioneert is dat een perfecte backup voor een liefhebber. Zelf heb ik dat met lab L5-versterkers. Onder een select groepje mensen een zeer geliefde versterker want BB King speelt erop. In praktijk leveren die versterkers compleet en goed werkend tussen de 200 en 275 euro op. In onderdelen kun je er 700 voor krijgen als je het een beetje slim speelt.

Helaas voor mij ben ik ook een Lab L5 liefhebber ;)

guitarkid
15 mei 2013, 21:47
Ik heb vroeger zo'n ding gehad. Niets bijzonders, maar alleen de behuizing is al leuk. Misschien gebruiken voor een mooi dhz buizen-ampje?

7ender
16 mei 2013, 01:56
ik maak me zorgen ......

Dit is zo'n zeldzame versterker ,......en de waarde is wel zo enorm hoog ,.....dat ik 'r ,....als ik jou was ,...er met een geweer in de aanslag naast zou gaan slapen ....

:soinnocent:

Einzeln
16 mei 2013, 07:31
ik maak me zorgen ......

Dit is zo'n zeldzame versterker ,......en de waarde is wel zo enorm hoog ,.....dat ik 'r ,....als ik jou was ,...er met een geweer in de aanslag naast zou gaan slapen ....

:soinnocent:

Radiohead heeft met deze amp in combi met een ac30 zijn signature geluid gemaakt!

Kim Wilson
16 mei 2013, 08:22
Kun je hem niet ombouwen tot top? Lijkt me een ideaal projectje om er voor weinig weer iets heel leuks van te maken.

Hendriks
16 mei 2013, 08:38
Er staat nu een originele op MP voor €120 , tja crisis hé.

barno
16 mei 2013, 08:41
ik heb al enkele decennia zo'n 85 en ik gebruik 'm nog bijna dagelijks terwijl ik toch de keuze heb tss aantal high end buizenbakken. zeer goede oefenamp en ook bruikbaar voor kleine gigs.

Harry
16 mei 2013, 10:52
ik heb er ook een gehad, altijd met veel plezier mee opgetreden. Totdat ik weer terug ging naar een buizenversterker.

7ender
16 mei 2013, 10:58
Radiohead heeft met deze amp in combi met een ac30 zijn signature geluid gemaakt!

da's mooi ,.....maar zegt me niks ,...en doet me niks ....

... ik heb bijv. ook wel basgitaartjes van een "knaak" gehad , die me bijzonder goed bevielen , en nog goed klonken ook ( vond ik dan )

Ik maakte natuurlijk maar effe een grappie ( met dat geweer etc ..) ,.....maar in principe heeft Fender nog nooit rotzooi op de markt gebracht ( wel eens wat mindere kwaliteit in vergelijking met vroegere top-spullen ,...maar NOOIT rotzooi .
in wat voor prijsklasse dan ook ) ;)


....niet verder vertellen ,...ik ben een "Fender-fan" :sssh:

:D

nico verduin
16 mei 2013, 11:05
Ik kan me voorstellen dat als er ergens iemand fan van deze verstekers is, 50 euro wel haalbaar is. Zeker omdat het printje zelf er op het eerste oog goed uitziet. Dat het printje er mooi uitziet zegt niks. Transistors fikken gewoon uit zonder zichtbare schade.... Eerst maar eens kijken of hij het wel doet

Kim Wilson
16 mei 2013, 11:05
Nou... Ik vond de Rocpro een draak van een apparaat.

7ender
16 mei 2013, 16:39
Dat het printje er mooi uitziet zegt niks. Transistors fikken gewoon uit zonder zichtbare schade.... Eerst maar eens kijken of hij het wel doet

eerst maar effe de bruggelijkrichter en de eindtorren doormeten vóórdat je d'r prik op zet....

nico verduin
16 mei 2013, 16:40
eerst maar effe de bruggelijkrichter en de eindtorren doormeten vóórdat je d'r prik op zet....Welnee.... gewoon doen. Komt er rook uit dan is ie defect, maar dan ziet het printje er al eerder niet goed uit :)

Misery Signals
16 mei 2013, 17:52
da's mooi ,.....maar zegt me niks ,...en doet me niks ....

... ik heb bijv. ook wel basgitaartjes van een "knaak" gehad , die me bijzonder goed bevielen , en nog goed klonken ook ( vond ik dan )

Ik maakte natuurlijk maar effe een grappie ( met dat geweer etc ..) ,.....maar in principe heeft Fender nog nooit rotzooi op de markt gebracht ( wel eens wat mindere kwaliteit in vergelijking met vroegere top-spullen ,...maar NOOIT rotzooi .
in wat voor prijsklasse dan ook ) ;)


....niet verder vertellen ,...ik ben een "Fender-fan" :sssh

:D

Ik moet wel zeggen dat jij de lat dan niet erg hoog legt... Fender is tegenwoordig kwalitatief nu al geen wow merk, vroeger was het wel wat beter maar met bv een Frontman wil ik nog niet gratis gezien worden. Ikzelf schat zo'n Deluxe 85 niet slechter in dan zo van die nieuwe Hot Rod Series, dat clean is beter maar de drive van zo'n Deluxe 85 vind ik pakken beter.

Wel vreemd trouwens, Fender fanaat en dan interesseert het je geen ruk dat een bekende band als Radiohead erin geslaagd is een bekend geluid / cd's met zo'n Fender budgetamp te creëren?

MS

SantaX
16 mei 2013, 20:44
Dat het printje er mooi uitziet zegt niks. Transistors fikken gewoon uit zonder zichtbare schade.... Eerst maar eens kijken of hij het wel doet

Helemaal mee eens, ik noem dan ook specifiek nog 'als ie nog functioneert'. Dat stukje heeft je quote helaas niet bereikt terwijl het nochtans direct achter de punt staat waar je me de quote afkapt.

Zottepee
20 mei 2013, 19:58
Ik heb nog een vraag; ik zou eens willen testen of hij nu eigenlijk no wel werkt, voordat ik er kosten aan doe om hem helemaal op te lappen.
Ik kan hem niet zomaar aan de stroom leggen omdat er geen speaker is aangesloten, en die 2 draadjes dus gewoon los hangen. Deze versterker heeft echter een output voor een koptelefoon. Als ik er daar een koptelefoon op aansluit, dan wordt de speaker toch niet gebruikt hé? Dus dan zou dat toch geen probleem mogen opleveren?

the sure thing
20 mei 2013, 20:19
Ja dat is ok. Zorg zowie zo liever niet dat die 2 draadjes contact met elkaar maken. En daarnaast: een transistor versterker kan je prima aan en uit zetten zonder speaker er aan te hangen.

cluseau
20 mei 2013, 20:35
.....een transistor versterker kan je prima aan en uit zetten zonder speaker er aan te hangen.


Als hij heel is wel. :D

Sluit je een speaker aan kan het zijn dat alles in rook opgaat waar eerst niets aan de hand leek te zijn.

7ender
21 mei 2013, 20:34
Ik moet wel zeggen dat jij de lat dan niet erg hoog legt... Fender is tegenwoordig kwalitatief nu al geen wow merk, vroeger was het wel wat beter maar met bv een Frontman wil ik nog niet gratis gezien worden. Ikzelf schat zo'n Deluxe 85 niet slechter in dan zo van die nieuwe Hot Rod Series, dat clean is beter maar de drive van zo'n Deluxe 85 vind ik pakken beter.

Wel vreemd trouwens, Fender fanaat en dan interesseert het je geen ruk dat een bekende band als Radiohead erin geslaagd is een bekend geluid / cd's met zo'n Fender budgetamp te creëren?

MS

Niet vreemd ,...ik vind 't een vulles-band ,....die vulles-muziek maakt ,....waar ik geen interesse in heb :soinnocent:

Over die Fender-versterkertjes in die budget-klasse :

Je kunt nergens vooor een opel-kadett prijs een Jaguar kopen ,...zo simpel.
Die Frontman kost een "appel en een peer" ,...en voor die centjes heb je nog een "leuk" versterkertje .

http://www.bax-shop.nl/gitaarversterker-combo/fender-frontman-212r-100-watt-2x12-inch-gitaarversterker-combo/product-details.html?gclid=CLWpwdnup7cCFabLtAod9BYAXA

voor de rest maakt 't mij geen ene bal uit of iemand 't dan nog oke vind of niet ,....ik heb geen aandelen in die fabriek :D

Einzeln
23 mei 2013, 18:47
Het leek mij zinvol richting topicstarter om naast een sarcastisch bedoelde opmerking over de waarde van die amp, een opmerking te maken over hoe andere mensen daar een signature sound van hebben gemaakt.

Misery Signals
23 mei 2013, 21:27
Denk dat Mr 7ender dringend eens wat goeie amps moet bepotelen in de Opel kadett prijsklasse, om dan te beseffen dat die Fender Frontman als een kapotte Lada klinkt. Sowieso als Fender "kenner/fanaat" nauwelijks serieus te nemen met zo'n praatjes.En 't interesseert me geen bal of hij dat nou oké vindt of niet ;)

Hopelijk aan die Deluxe 85 niet teveel kosten doen, want voor een schijntje ergens anders aan te schaffen.

MS

Zottepee
23 mei 2013, 21:39
Ik zie het vooral als een projectje momenteel, waar ik alleen maar kan van bijleren. Veel kosten doe ik er sowiezo niet aan, een goedkope speaker zal me niet meer dan 20 euro kosten op marktplaats.
Gohja, op zich kan het wel een mooie aanvulling zijn op m'n Vox, en anders verkoop ik hem voor een paar tientjes.

Ace 1.15.19
24 mei 2013, 00:04
Ik vind het sowieso al gaaf dat je hem van de schroothoop gered hebt, of hij nou in goede staat is of niet. Leuk om te zien dat er mensen zijn die deze 'meuk' dan nog op willen knappen.

Zo had mijn oom een keer een aanhanger vol oud puin, etc. klaar staan om naar de stort te brengen. Ergens stak er een banjo uit, die ik in eerste instantie niet eens gezien had. Zal geen kwaliteit spul geweest zijn, en ik kan niet eens op 5-snarige banjo's spelen, maar het staat leuk aan de muur! :ok:

Marbles
26 mei 2013, 12:27
Gewoon doen! Het is een fucking versterker, en van fender. Als het niet teveel kost is het 1 een leuk leerproject, 2 misschien vind je het wel te gek klinken. Als je er niet meer aan uitgeeft dan dat je er voor zou kunnen krijgen kan het alleen wat tijd kosten. En wat is er mis met wat tijd besteden aan het klooien met instrumenten/amps?

Er zijn steeds meer trans-amps (..) die tegenwoordig worden gehyped. Over 10 jaar was deze amp 'toch niet verkeerd, eigenlijk...' bestaan er een stuk minder en zijn er mensen die er achterlijke prijzen voor betalen ;)