PDA

View Full Version : Een hele stap of anderhalve stap naar beneden stemmen.



Robin...
13 mei 2013, 21:01
http://www.youtube.com/watch?v=CaEHFxlmf-k
Ik keek een filmpje van jimmy vaughan en die sound die die had wou ik ook hebben, dus ik heb me micro vibe pedaal en me 2 tubescreamers aangedaan voor me fender super sonic. En ik kreeg die sound maar niet. Ik dacht eerst dat die in drop d speelde. Bleek dat die een hele stap naar beneden speelde. Ik vind nu me gitaar zo vet klinken en zwaar dat ik hem er gewoon nog even in die stemming houd. Heb er nu ook al 2 keer met me bandje opgetreden en in de studio ingespeeld met die stemming en wat klinkt dat lekker zeg. 0,13 erop en gaan.

Scarface
13 mei 2013, 21:25
Wouw,dat klinkt inderdaad erg... lekker!Moet ik ook eens proberen op mijn Strat.

Maar is dat alleen met andere snaren en omlaag stemmen?

Groet,
Marco

Robin...
13 mei 2013, 21:34
Ik heb het eerst op 0,11 gedaan. Dat lukte prima en dat deed jimmy vaughan waarschijnlijk daar ook. Maar ik kan niet tegen hele lossen snaren vooral met de blues. Ik wil altijd de noten eruit vechten zeg maar, dus deed ik er nog wat dikkere op wat de gitaar nog zwaarder liet klinken.

Hij gebruikt zoals je hoort een leslie pedaal. Ik heb al een tijdje een micro vibe dus dat werkte prima. Ik heb me versterker overstuurd met 2 tubescreamers voor de gain maar heb me'n volume knop ietsjes teruggedraaid (dat doet jimmy wel vaker) en ik gebruik de middelste/bridge pickup stand. Maar alleen een hele naar beneden stemmen geeft al echt een heerlijk geluid op je strat probeer het eens.

ps

Buizen gaan wel sneller kapot heb ik gehoord

Scarface
13 mei 2013, 21:57
Oké,ik zal het eens proberen. Heb nu 0.11 op mijn Strat. De versterker is dezelfde ook een Super Sonic..en volgens mij is die toch wel hufterproef. Om die buizen maak ik mij niet zo druk...

Groet,
Marco

arnoldtims
14 mei 2013, 09:18
Heb er nu ook al 2 keer met me bandje opgetreden en in de studio ingespeeld met die stemming en wat klinkt dat lekker zeg. 0,13 erop en gaan.
Ben je nu zo goed dat je de nummer on the spot kan transporteren naar een andere toonsoort of heb je in de band er een capo op gezet.

Robin...
14 mei 2013, 17:55
Ben je nu zo goed dat je de nummer on the spot kan transporteren naar een andere toonsoort of heb je in de band er een capo op gezet.

Thuis heb ik het voorbereid natuurlijk. Maar als je het eenmaal door heb weetje dat een e een d is en een a een g enzovoorts. En met barree akkoorden kan je gewoon alles opschuiven. Capo's gebruik ik haast nooit behalve op akoestisch voor bepaalde open akkoorden (niet de kampvuur akkoordjes). Op elektrisch merk ik met benden dat hij uit ze'n stemming raakt met een capo.

ps

Sinds gister avond zit ik nu op dacgad te spelen. Heb al een vet nummer daarop gemaakt.