PDA

View Full Version : Plotseling heftige ruis in pedalboard



JelmerOnGuitar
13 mei 2013, 17:41
Hallo daar!

Bij deze doe ik even een beroep op jullie expertise mbt. effectpedalen.
Ik gebruik nu sinds een maandje een Pedaltrain, met 6 effectenpedalen gevoed door een T REX Fuel Tank, onderop de Pedaltrain gemonteerd. Alles heeft deze maand top gefunctioneerd.

Sinds vrijdag heb ik plotseling een ruis in mijn signaal, die enorm versterkt wordt door mijn Vox Bulldog Distortion. Die gaf een "plop" wanneer ik erop trapte. Wanneer ik die uit de fx-keten haalde was de ruis veel minder aanwezig maar plopte mijn AC booster nog wel een beetje. In die Vox Bulldog Distortion zit een 12AX7 buisje, ik dacht dat het daaraan zou kunnen liggen, omdat ik het pedaal al een jaar of 5 gebruik. Dus die heb ik vandaag vervangen, echter geen enkel verschil. (Kan het zijn dat de nieuw gekochte buis stuk is?)
Vandaag nog wat lopen experimenteren. Stroomkabeltjes van de Fuel Tank naar de pedalen vervangen en dat soort dingen, ruis en "plop" blijven echter. Ook heb ik de Vox Bulldog Distortion alleen tussen mijn gitaar en versterker aangesloten en ook dan ruist en "plopt" het.

Ik heb dus de indruk dat het aan mijn Vox pedaal kan liggen, maar weet het ook weer niet helemaal zeker!
Hebben jullie enig idee?
Kan de nieuw gekochte buis stuk zijn?
Wat schiet jullie te binnen?

Ik zou enige reacties enorm waarderen! :)

Gr Jelmer

ps. Pedalenketen: Korg Tuner, Vox Bulldog Distortion, Xotic AC booster, BOSS tremolo, BOSS delay, Electro Harmonix Holy Grail Reverb

Gearjunkie
13 mei 2013, 19:03
Andere kabels proberen, lichtdimmers, computerschermen, tl lampen....
Anders pedaal voor pedaal proberen. Eens weet je waar het probleem vandaan komt. Succes!

driftkop
13 mei 2013, 19:10
Heb je ook ruis wanneer je je gitaar direct in je versterker plugt?

Gearjunkie
13 mei 2013, 19:17
Heb je ook ruis wanneer je je gitaar direct in je versterker plugt?
Of zelfs geen kabel in je versterker met volume zoals je gewend bent?

EBOUE
13 mei 2013, 19:20
Haal de booster eens uit de chain of zet hem uit. Als je namelijk ruis hebt, wordt het extra opgekrikt. Zo kan je beter het originele ruisje karakteriseren. Kabels zijn vaak een boosdoener, geen breukje of iets dergelijks in de afgelopen week opgelopen?
Stroomkabeltjes naar fx-pedaaltjes zullen niet zoveel uitmaken in mijn ervaring. In theorie zou de buis microfonisch kunnen zijn, kan ook in ruis/bijgeluiden resulteren. Per stap idd nagaan wat het evt zou kunnen veroorzaken. Dit kan even duren.. en frustraties opleveren! :D

Anekdotisch?
Ik had extra ruis in de gehele signaalketen onlangs door een digitale delay en een filter (FM4) in een loop te zetten. Ik snapte er geen zak van. Alles was hetzelfde gebleven en zelfs als ik de loop uit zette, dan alsnog die typische ruis. Ik de boel nalopen, bleek opeens een ander delay pedaal welke in de FX-loop zat meer ruis te geven *(Akai Headrush E2). De FX-pedalen hadden gescheiden voeding, dat wil ook nog wel eens een oorzaak zijn, dat je het voedingssignaal gaat splitten (wat op zich niet zo erg is vaak) maar dat de een naar een fx-loop pedaal gaat en de ander voor de versterker geschakeld wordt. Dat kon bij mij dus niet de oorzaak zijn.

Uiteindelijk heb ik de Headrush en de Chorus (die dead-quiet was) uit de FX-loop gehaald en bij wijze van test ook voor de preamp gejast. Klaar. Niks, alle ruis weg.

Zo zie je maar, het ene kan plots interactie op het andere hebben, op plaatsen waar je het echt niet verwacht.
Kortom: alles nalopen. :)

Il_Falco
13 mei 2013, 21:15
Dat is karma. :soinnocent:


(Omdat je geen foto's van je board hebt gepost...)





Nus serieus, mijn gevoel zegt de holy grail. Maar best zoals hierboven al gezegd alles eens weghalen en beginnen toevoegen.

Marbles
13 mei 2013, 22:13
Ik zou ook zeggen: Begin met de holy grail... Ik heb m ook en met sommige pedalen ervoor of na ruist alles als een malle. In andere combi's is hij stil (of dat ligt aan mn nieuwe voeding). Maar ik zou die er eerst proberen uit te halen zoals Il_Falco al aangaf.

EBOUE
13 mei 2013, 22:33
EHX wil überhaupt wel ruizen. Ik heb de Q-tron en de Ring Thing, ben blij dat ze inmiddels in de 5-looper zitten. Alleen die 2 losten al veel op...

JelmerOnGuitar
13 mei 2013, 23:17
Guys!
Nu al enorm bedankt. Ik ga er morgenavond weer mee zitten klooien. Mijn gevoel op dit moment zegt dat het nog niet goed zit met die Distortion, omdat hij ook plopt en ruist wanneer ik Gitaar-Dist-Amp aansluit.
@Il_Falco / Marbles, true thanks. Die maakt lawaai inderdaad, ik hoor het lawaai ook veranderen wanneer ik aan de schakelaar of knop zit. Maar ik denk dat ik dus 2 probleempjes heb, die elkaar versterken. Echter was het een week geleden nog muisstil!

Maar kan dit dus aan patchkabels liggen? Zoja, dan heb ik nog wel een en ander te experimenteren!

@Il_Falco, foto komt eraan... ;)

JelmerOnGuitar
15 mei 2013, 09:22
Ben ik weer, ga straks weer testen mbt de ruis. Nog wel een vraag: Dit zou dus ook aan patchkabels kunnen liggen? Dan ga ik die ook eens testen.

Il_Falco
15 mei 2013, 09:46
In theorie kan het aan veel liggen. Maar patchkabels en pedalen (stroom) zijn de grootste factoren.

JelmerOnGuitar
21 mei 2013, 10:08
Mannen!

Vorige week heb ik dus het buisje van mijn VOX pedaal vervangen, ik bleek daar de verkeerde buis in te hebben gedaan dus later nog een keer vervangen en nu is het probleem een stuk minder erg! Ik heb er nu tijdens optredens geen last meer van, dat is te gek.
Ik hoor nog steeds wel een soort ruis, waarvan ik vrij zeker ben dat die uit de Holy Grail komt, wat ik daarmee ga doen weet ik nog niet.

In ieder geval duizend maal dank voor de hulp hiero! Top!

apekop
21 mei 2013, 10:27
even Willem bellen? :)