PDA

View Full Version : welk elementen voor een echt rock geluid uit je fender strat



eddienew
24 juni 2003, 14:46
hallo,

ik ben in het bezit van een fender usa std. uit 1984 en vind hem eigenlijk iets te tam (lees funky) klinken! Ik ben opzoek naar andere elementen die mij instaat stellen om een beter ROCK geluid te geven. Ik speel veel van:

deep purple
acdc
guns'n roses
bon jovi

en dan nog wat 70's rock bands!

Ik wil dus wat ruiger geluid! maar geen andere gitaar!

wie helpt mij!!

Wilson
24 juni 2003, 14:52
een paar hotrailtjes mischien??

SiNiSTRaL
24 juni 2003, 14:56
burn fender burn....een stagg klinkt nog meer rock...voor ac/dc is het zeer ongeschikt omdat het geluid te schriel is bah :P
en anders kan je er een emg in gooien, klinken toch overal hetzelfde op, of een hotrails...of een nieuwe slagplaat erop zetten met een humbuckergaatje erin :)

renier
24 juni 2003, 14:56
hot rails will do the trick. als alternatief: dimarzio fastrack 1& 2 of the chopper.

maar persoonlijk vindt ik de hot rails het beste.

als je het je kunt veroorloven zou ik kiezen voor een hot raisls bij de bug, een cool rails bij de neck en de middelste laten zitten...

Wilson
24 juni 2003, 15:00
maar als ik jou was zou ik gewoon een leuke gitaar erbij kopen, een leuke SG ofzo...

SiNiSTRaL
24 juni 2003, 15:03
sja, of als je toch strat fan bent en bon jovi speelt, kan je voor de richie sambora strat gaan...
http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/1132700_xl.jpg

of een Malmsteen (met zijn eigen signature dimarzio pickups in de neck en bridge)

http://www.fender.com/new_repository/fender_guitars/images/0107100_xl.jpg

jorrit
24 juni 2003, 15:27
ik heb echt een hekel aan strats maar ik vind die blauwe sambora met floyd eigenlijk wel gaaf.... :-?

sash
24 juni 2003, 16:40
Nee GEEN hotrails! Dat verziekt echt het karakter van je gitaar.
Voor een echt rock geluid check de Van Zandt Rock pickups!

http://www.vanzandtpu.com/pickup.htm

moretel
24 juni 2003, 16:41
Ha interessant,
ik heb een strat de luxe maar vind de elementen ook wat te tam, ik heb al een andere gitaar voor lekker rockwerk maar wil dat ook op mijn strat doen, nu zit ik al langer te denken aan een nieuw setje maar de prijs houdt me tegen,
maar 500 euro kado gekregen van schoonmoeder dus het speelt nu weer door mijn hoofd.

Ik speel naast bovengenoemde stijlen ook stevige bluesrock en funkdingetjes, maar ondanks alle topics niet echt inzicht gekregen in alle verschillen,
moet je altijd 3 dezelfde kopen of wordt ook alles los geleverd, ik wil geen humbucker op de brug i.v.m. de originaliteit.
Eigenlijk zoek ik dus een combinatie van pittig strat clean tot een meer dan stevig geluid maar geen metal.

SiNiSTRaL
24 juni 2003, 16:42
WAT NOU GEEN METAL?

sash
24 juni 2003, 16:43
burn fender burn....een stagg klinkt nog meer rock...voor ac/dc is het zeer ongeschikt omdat het geluid te schriel is bah :P



Van jouw squiertje wel ja. Met mijn strat behaal ik een geweldige ac/dc sound. Niet te spreken over Led Zeppelin, Black Crowes, Aerosmith, GNR. ROCK :)

moretel
24 juni 2003, 16:49
WAT NOU GEEN METAL?

Daar heb ik weer een andere gitaar voor.

sash
24 juni 2003, 16:56
Moretel: Overweeg de Van Zandt Rock pickups eens. Ze zijn verkrijgbaar bij Texas & Tweed in Zeeland.
Deze pickups gaan in m'n nieuwe strat als ik weer geld heb :)
Van Srv - riviera paradise tot Iron Maiden.

Even voor de duidelijkheid: Van Zandt was degene die de pickups van SRV gemaakt had.

hugo
24 juni 2003, 17:46
Kijk ook eens op BillLawrence.com, het duurt even voordat je elementen hebt maar zijn stukken goedkoper en volgens vele van absolute topkwaliteit, ik heb ze zelf nog niet ingebouwd dus spreek nog niet uit ervaring. Je kan humbucker in een singelcoil behuizing plaatsen, maar ben ik zelf niet kapot van het resultaat is een stuk minder dan een full size humbucker. Om een normale humbucker te plaatsen moet je waarschijnlijk wel frezen in je body en de slagplaat aanpassen/vervangen. Klinkt misschien wat eng maar stelt weinig voor. Op het forum (van Billlawrence) staat een uitgebreide beschrijving van de elementen.
Succes

Ic3gl0vE
24 juni 2003, 18:20
sash> 2 dagen geleden zei je nog dat je je strat niet ging modden :???:

Jeee
24 juni 2003, 18:24
Ik heb een strat met een Seymour Duncan Pearly Gates +.
Klinkt echt heel lekker, heel goeie notendefinitie, ik krijg er echt een perfecte ac/dc crunch uit. Da's wel een full sized bucker, dus dan heb je een andere slagplaat nodig.

Het maakt ook wel serieus wat uit welke versterker je gebruikt. Mijn PG+ klinken prachtig op mijn Marshall DSL, omdat ie redelijk veel bas heeft. Maar op bepaalde andere versterkers klinken ze veel te iel.

Een vriend van me heeft een Seymour Duncan Invader in zijn strat gevlamd. Op mijn versterker is dat echt overkill, bijna enkel bas. Maar hij speelt over zo'n valvestate, en daar klinkt het nog best wel aardig.

Maar misschien wil je enkel single coil sized humbuckers?
Ik zou in elk geval niet voor de hot-rails gaan, klinken mij iets té. Voor een geluid als dat van de bands die je opsomde, denk ik dat je beter af bent met een SD JB junior. Echt ideaal voor zo'n hardrockgeluid.

eddienew
24 juni 2003, 18:57
oke, tot zo ver bedankt voor de tips, welliswaar veel uit een lopende voorstellen maar toch.

Ik heb een marshall jcm 2554 silver jubilee 1x12 combo.
Mischien dat dit de meningen doet veranderen!!!

Timmer
24 juni 2003, 20:07
Is een Seymour Duncan Little '59 niet wat voor je? Medium output humbucker, volgens mij meer het klassieke Gibson geluid in een singlecoil formaat.

Niet zo extreem als hotrails (= niet echt een metal element), maar toch prettig mee te rocken.


Duncans zijn nou niet direct de goedkoopste pups, maar kwaliteit gegarandeerd. You know you want it! 8)

Jeee
24 juni 2003, 20:38
Check anders effe de "tone wizard" van Seymour Duncan.
Voor strat-elementen (http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/strat.htm) of voor humbuckers (http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/hummer.htm)
En de tone chart (http://www.seymourduncan.com/website/support/tonechart.shtml) ook zeker eens bekijken.

En misschien hebben andere pu-fabrikanten (Di Marzio, Bill Lawrence, ...) ook clipjes van hun elementen?

Lacrymosa
25 juni 2003, 09:08
Is een Seymour Duncan Little '59 niet wat voor je? Medium output humbucker, volgens mij meer het klassieke Gibson geluid in een singlecoil formaat.

Niet zo extreem als hotrails (= niet echt een metal element), maar toch prettig mee te rocken.


Duncans zijn nou niet direct de goedkoopste pups, maar kwaliteit gegarandeerd. You know you want it! 8)

Een lil 59 is zeker een goed element, zeker voor rock, et is wel een humbucker, heeft ook wel een humbucker sound, maar net ff iets meer strat er in, zeg maar..............

Kwa output zal ie goed kloppen bij de 2 single coils die je er al in heb zitten,

je kan ook voor een Quarter Pounder van SD gaan, of een andere "high" ouput single coil (hmmmmm.......... :-? )

CheerS!!

john.3001
25 juni 2003, 10:16
Moretel: Overweeg de Van Zandt Rock pickups eens. Ze zijn verkrijgbaar bij Texas & Tweed in Zeeland.
Deze pickups gaan in m'n nieuwe strat als ik weer geld heb :)
Van Srv - riviera paradise tot Iron Maiden.

Even voor de duidelijkheid: Van Zandt was degene die de pickups van SRV gemaakt had.

Ik wil de pu's in mijn nieuwe strat (standard, die ik overigens nog niet heb) waarschijnlijk vervangen door een tex-mex setje. Maareh... hoe duur zijn die Van Zandt dingen? Als ik hoor dat hij ze voor SRV maakte klinkt het helemaal als mijn ding...

sash
25 juni 2003, 15:13
Ik heb geen idee wat ze kosten. Texas & Tweed in Zeeland verkopen ze. Ze hebben jammergenoeg geen website, maar wel een telefoonnummer :) Zal het ff voor je opzoeken.

sash
25 juni 2003, 15:19
Okey gevonden: 0118-479411

sash
25 juni 2003, 15:53
sash> 2 dagen geleden zei je nog dat je je strat niet ging modden :???:

Voorlopig nog niet nodig, ben er nog zeer tevreden mee, maar als ik over een tijdje misschien wat meer power nodig heb, gaan er alleen andere elementen in. Verder blijft ie stock.

john.3001
25 juni 2003, 22:13
Okey gevonden: 0118-479411

tnx dude :)

RadiuS
26 juni 2003, 10:59
sash> 2 dagen geleden zei je nog dat je je strat niet ging modden :???:

Voorlopig nog niet nodig, ben er nog zeer tevreden mee, maar als ik over een tijdje misschien wat meer power nodig heb, gaan er alleen andere elementen in. Verder blijft ie stock.
en zo verschuiven de grenzen steeds een beetje... :razz:

trouwens, k dacht dat SRV gewoon op texas specials speelde :-? maaja, zo veel weet ik er nou ook weer nie vanaf. K vond trouwens http://www.vanzandtpu.com/ met googlen.