PDA

View Full Version : Bevrijdingsdag



Duhsjaak
13 mei 2013, 14:45
De gedachte, dat iedere dag een dag kan zijn om je te bevrijden van dingen die je beknellen? Dat sprak mij wel aan. Tekst eerder in 'Je eigen songteksten', GN/off topic.

Zoals steeds het systeem van automatisch schrijven van tekst en muziek. Alle partijen geimproviseerd erop. Met een citaat (My only girl). Arrangement van Gene Pitney van het lied 'That girl belongs to yesterday', de eerste hit van het beginnende schrijversduo Jagger & Richard buiten de UK.

Verder geïnspireerd door Steve Lawrence.

Gear:
Gatt Grootmembraam condensator
Vintage Advance AV1 (single coil met een klein randje humbucker erbij)
Danelectro longhorn bas
ART buizen voorversterker
Percussie ei
Drum doos uit de BR 1200, waarmee ook is opgenomen
koortjes 3 stemmen rechtstreeks 3 stemmen geloopt

Bevrijdingsdag

Ik was nog maar een halve fles hier
toen jij ook binnen kwam
fuck me boots, flatteus in linnen
regelrecht uit de tram/rechtstreeks uit Amsterdam

Met vreemd groot pupillen ogen
zo'n veelbelovende glans
Godallemachtig ongelogen
al mijn hormonen zeiden: dans!

Was die verjaardag een kutsmoesje
zogenaamd vriendinnendienst
't gaat niet om wat je hebt geleerd
't gaat om wie is het kienst

Ik ook van jou zei ik in antwoord
op wat ik in je ogen zag
ben bereid tot iedere leugen
als ik je maar wippen mag

br
Een grote slok en een klein snufje
ben helderziend, ik ga je kezen
en ik probeer ieder gebaar, prachtig
op waarde te schatten en te lezen

Ref
Je zei getrouwd en ik zei boeien
als ik wat te kiezen mag
scheiden rot op! rot op scheiding
iedere dag bevrijdingsdag

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13906770/01%20Unknown%20Artist%20-%20Track01.wav

w13apr2013
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
16 mei 2013, 00:55
Waterpijprock! Het nummer zou prima passen in een van die mixtapen die ik maak. Ken je Margo Guryan? (http://www.youtube.com/watch?v=Z6I3fk7nZeo) (op 2.50 begint het nummer pas)
Maar teveel echo hoor, het maakt het onverstaanbaar en dan krijgt het iets van een Koot & Bie pastiche.

Duhsjaak
16 mei 2013, 04:17
Hi P
Dank voor je tijd. Te uitgesproken/ongeorganiseerd. Zoiets vermoedde ik al een beetje. Op twee van mijn vorige posts ook geen reacties gehad.

De dame kende ik inderdaad niet. Daar ga ik eens op mijn gemak naar luisteren. Ik vraag mij af of dat album indertijd wel uit is geweest in Europa. Zo ja, dan is dat compleet door mij gemist. Leuk leuk leuk.
Iedere dag leren we weer wat! Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Scarface
16 mei 2013, 08:09
Hoi Gus,

Allereerst mijn petje af,omdat je het toch maar weer iedere keer flikt een nummer in elkaar te sleutelen...

Mijn eerste reactie was: Gaat hij dadelijk Arabisch zingen? Moet wel zeggen dat was op zacht volume op mijn Iphone,en toen klonk de gitaar erg hoog,overheerste zeg maar. Ik vond het dus lijken op een Marokkaanse toeter..sorry voor de omschrijving maar dit kwam in mij op.

Tweede reactie,met fatsoenlijk geluid..zit muzikaal best goed in elkaar,ik kon toen ook de verschillende tonen onderscheiden.Mijn gevoel zegt dat het nummer,iets rouwer gespeeld mag worden..en sneller..
De tekst van dit nummer vind ik goed,al loop je naar mijn mening een beetje te improviseren om het rijmend te krijgen..

Over all een echt nummer voor mannen,dat met iets meer ballen zeer zeker niet slecht zal klinken.

Met vriendelijke groeten,
Marco

Ernest01
16 mei 2013, 14:13
Weer een echt "Gus-nummer". Misschien - zoals Pepe zegt - teveel echo.
Wordt het een beetje een "tonen-brei" door.
Maar die bas.... prachtig geluid.
Mooi ook die meerstemmige- en koortjes-zang. Zou inderdaad in aanmerking komen voor
een hoger tempo. Kan die bas nog meer 'stampen'.

Dribbel_
16 mei 2013, 23:38
Deed me heel erg denken aan de muziek die mijn vader vroeger vaak draaide, vond het zeer prettig in de intro om naar te luisteren. Ik vind de zanglijnen ook fijn maar door de grote hoeveelheid effect moet je heel erg gaan focussen erop (kan de bedoeling zijn) wat je nou precies aan het luisteren bent. Ik ben vooral benieuwd hoe het zonder de extreme echo zou klinken :)

Duhsjaak
17 mei 2013, 13:29
Hoe kun je door je toehoorders worden gecorrigeerd. En in hoeverre sta je dat toe.

Steve Lawrence (van Steve Lawrence and Edie Gormé) dubbelde consequent alles dat hij zong. Alles. En dat met zo'n mathematische precisie, dat het je na twee nummers helemaal niet meer opviel. Gedrilled ingestudeerd. Nooit een fout.

Omdat het nummer is geïnspireerd op hem en de muziek uit die tijd (1960/1961) leek het mij een leuke gedachte bij wijze van hats off mij lead zang ook te dubbelen. Dat dat niet kan zonder het lied in te studeren is hiermee aangetoond. Er was nauwelijks sprake van echo of effecten, alleen van slecht gedubbelde zang.

Wat nog overblijft is de geloopte koortjes, die telkens iets voor de zang uit beginnen. Deze versie is dus gelijk aan de eerdere, behalve dat de lead zang iets is gefatsoeneerd.

Ik hoop dat het daardoor ook iets beter verstaanbaar is.

Allemaal bedankt voor het luisteren en commentaar.

@Dribbel_
Misschien is je pa jonger dan ik? (62)
Dit is muziek uit de tijd dat ik begon te puberen.

Er zijn twee windstille periodes geweest in de moderne muziek. 1961 en 1966. In feite gaat mijn interesse qua componeren vooral daarnaar uit. In die tijd zijn prachtmuziekjes gemaakt, omdat leidende/dwingende stromingen en modes ontbraken.

Thanks!
Vriendelijke groet, Gus


Edit:
1961 - Melodieuze dingen uit de Brill Building, Dan Penn etc.
1966 - De helft van alle jonge mensen zat in een band, konden er niks van en speelden in garages en jeugdhonken. Vandaar garagerock. Verschil: zij hebben muziek leren maken, ik maak nog steeds rammelrock.
Combineer dat en je hebt de sleutel tot de muziek die ik maak.