PDA

View Full Version : Nieuwe Buizencombo gezocht



RickdH
13 mei 2013, 12:52
Hoi allemaal,

Sinds kort ben ik op zoek naar een nieuwe versterker om voornamelijk thuis gebruik van te maken, heel misschien in de toekomst ook voor kleine gigs, maar dat is nog lang niet zeker.
Aangezien ik thuis voornamelijk Jazz, Blues en Southern Rock speel zoek ik een versterker met een goede clean sound. Voor een extra randje kan ik desnoods een overdrive of boost pedaal gebruiken.

Jammer genoeg ben ik niet heel erg thuis in de wereld van de versterkers en speel ik al jaren op een Kustom Dual 35 dfx, niet heel erg bijzonder dus. Wat ik dus zoek is een goede en betaalbare, mijn budget gaat tot rond de 400 euro, buizencombo met die ik kan gebruiken zonder mijn ramen eruit te blazen.

Hopelijk hebben jullie goede ideeën, want ik kan door de bomen het bos niet meer zien!

LRS
13 mei 2013, 15:09
2e hands Fender Blues Jr?

Kakihara
13 mei 2013, 15:37
De Ampeg GVT15-112 schijnt behoorlijk clean te blijven op hoog volume, hoogstens een miniscuul randje. Ik heb er helaas zelf geen ervaring mee, maar afgaan de beschikbare clips online, lijkt het een behoorlijke pedalenslikker.

Rock Bottom
13 mei 2013, 15:39
Peavy delta blues lijk me een goede keuze!

trikker
13 mei 2013, 18:19
Ik heb nog niks anders dan positieve reacties van de Fender Super Champ x2 gelezen. Ik heb deze zelf ook recent gekocht maar ik heb te weinig ervaring om hierover een waarde-oordeel te vellen.

tommus42
13 mei 2013, 18:43
Als je er niet mee rond gaat slepen; een Epiphone Blues Custom. Fenderish clean, na wat aanpassingen mooie drive, en zeer betaalbaar. Wat anders, en te luid voor thuis is een 5-watter ook al. 30W, terug te schakelen naar ongeveer 15W. Dus mocht je een kroeg vinden, perfect. Het leuke van het drive kanaal is dat ie een actieve midboost heeft, en eenvoudig goed te laten klinken is.

RickdH
13 mei 2013, 19:50
Bedankt allemaal voor alle suggesties! Ik zal ze allemaal even checken.
Een maat van mij kwam aanzetten een Fender Excelsior en een Fender Champion 600. Heeft iemand toevallig ervaring met 1 van deze versterkers?

lauke_101
13 mei 2013, 20:34
Zelf heb ik ze niet, maar 2 vrienden van mij waar ik geregeld bij over de vloer kom hebben die amps.
De Champion is op zichzelf echt een speledingetje vind ik, klinkt erg ielig en rommelig met het speakertje dat het gewoon niet allemaal trekt als de volumeknop voorbij de helft komt. Plug hem in een andere kast in (bij die maat de 12" speaker van zijn Deluxe Reverb) en er gaat een wereld open. Klinkt wel nog altijd redelijk wollig, niet perse slecht maar hij heeft geen sprankel laat ik het zo zeggen.

De Excelsior (hij heeft een 'gewone' bruine en niet eentje met een Eminence speaker) klinkt heel mooi vol, warm en sprankelend in het clean. Beetje eigen karakter, niet erg met een standaard Fender of ander merk te vergelijken. Hij overstuurt redelijk vlot, maar dat is wel al op een volume wat je niet meer thuis gebruiken kunt. Kom je wel mee uit de voeten denk ik.

Andere tip die ik nog mee wil geven: Ibanez TSA15. Is zowel als combo als head verkrijgbaar, Fender-achtig clean en zowel een volumeboost als tubescreamer ingebouwd voor je randje scheur. Ook kun je hem nog omlaag schakelen naar 5 watt, scheelt toch weer voor thuisgebruik. Deze blijft ook nog goed lang clean, dus in een bandje kom je er ook aardig mee uit de voeten als je drummer geen houthakker is.

RickdH
13 mei 2013, 20:56
Die Ibanez TSA15 is zeker een goede tip! Die neem ik zeker mee als optie.

davidof
13 mei 2013, 21:13
++ voor die Fender Blues Jr

SantaX
13 mei 2013, 21:51
Gewoon om mee te denken draag ik nog een 2de hands Fender Hot rod Deluxe aan. Onlangs zelf op de kop kunnen tikken voor precies 400, vandaar. Ben er zelf heel tevreden mee, maar je moet dan dus echt vooral clean spelen of clean met een randje. Echte lekkere vette scheur ga je er zonder pedaaltjes niet uithalen. Ander nadeel, met de originele volume en master-pot is het voor thuis op 1 al te hard. Je hebt uit, een kwart millimeter met volume dat thuis acceptabel is en de rest tot 12 is te hard voor thuis.

Als je met de pots kunt leven of ze (laat) vervangen dan moet je hem gezien jouw vraag om dat cleane geluid zeker een kans geven. Mark Knopfler clean zit er echt in. Sterker nog, er zijn youtube filmpjes van berlijn uit 2007 waar hij er zelf eentje gebruikt.

mixing
14 mei 2013, 21:27
Of opzoek gaan naar een tweedehandse Marshall DSL40C, is een 40 watt buizenbak die schakelbaar is naar 20 watt.

petpas
15 mei 2013, 09:10
Ik zeg Orange TH30 combo. Schakelbaar van 30/15/7,5 watt. Heel mooi clean geluid en de drive is super. Perfect voor wat jij wil. Heb m nl zelf ook ;o)

arcane
15 mei 2013, 14:18
Zelf heb ik ze niet, maar 2 vrienden van mij waar ik geregeld bij over de vloer kom hebben die amps.
De Champion is op zichzelf echt een speledingetje vind ik, klinkt erg ielig en rommelig met het speakertje dat het gewoon niet allemaal trekt als de volumeknop voorbij de helft komt. Plug hem in een andere kast in (bij die maat de 12" speaker van zijn Deluxe Reverb) en er gaat een wereld open. Klinkt wel nog altijd redelijk wollig, niet perse slecht maar hij heeft geen sprankel laat ik het zo zeggen.

De Excelsior (hij heeft een 'gewone' bruine en niet eentje met een Eminence speaker) klinkt heel mooi vol, warm en sprankelend in het clean. Beetje eigen karakter, niet erg met een standaard Fender of ander merk te vergelijken. Hij overstuurt redelijk vlot, maar dat is wel al op een volume wat je niet meer thuis gebruiken kunt. Kom je wel mee uit de voeten denk ik.

Andere tip die ik nog mee wil geven: Ibanez TSA15. Is zowel als combo als head verkrijgbaar, Fender-achtig clean en zowel een volumeboost als tubescreamer ingebouwd voor je randje scheur. Ook kun je hem nog omlaag schakelen naar 5 watt, scheelt toch weer voor thuisgebruik. Deze blijft ook nog goed lang clean, dus in een bandje kom je er ook aardig mee uit de voeten als je drummer geen houthakker is.

Ik heb de excelsior green with envy, de nieuwere serie dus met de eminence legend speaker. Die overstuurt dus helemaal niet snel. Ik heb het ding bij ons tijdens een repetitie niet kunnen laten crunchen, terwijl we een hardmeppende drummer hebben. Hij kan wel prima crunchen, maar dan staat het ding wel echt op standje oorlog.

Little Jay
15 mei 2013, 16:47
Als je er niet mee rond gaat slepen; een Epiphone Blues Custom. Fenderish clean, na wat aanpassingen mooie drive, en zeer betaalbaar. Wat anders, en te luid voor thuis is een 5-watter ook al. 30W, terug te schakelen naar ongeveer 15W. Dus mocht je een kroeg vinden, perfect. Het leuke van het drive kanaal is dat ie een actieve midboost heeft, en eenvoudig goed te laten klinken is.

Een leuke versterker inderdaad, maar heb die van mij weggedaan omdat 'ie gewoon zwaarder was dan m'n Twin Reverb!

Solist
15 mei 2013, 22:33
Ik heb nog niks anders dan positieve reacties van de Fender Super Champ x2 gelezen. Ik heb deze zelf ook recent gekocht maar ik heb te weinig ervaring om hierover een waarde-oordeel te vellen.
Heb net de voorloper de Fender Super Champ x2 voor een prikkie op de kop kunnen tikken.
Thuis leuk maar de verrassing kwam bij de repetitie (bluesband). Alle effecten kunnen thuis blijven das voordeel 1 . Verder echt goed geluid. Aansloten op een 12 inch speaker durf ik er zelfs mee op te treden! Door het lage uitgangsvermogen klink ie vetter dan mijn Fender supersonic 60.

Dimitri92
15 mei 2013, 22:45
Ik heb de excelsior green with envy, de nieuwere serie dus met de eminence legend speaker. Die overstuurt dus helemaal niet snel. Ik heb het ding bij ons tijdens een repetitie niet kunnen laten crunchen, terwijl we een hardmeppende drummer hebben. Hij kan wel prima crunchen, maar dan staat het ding wel echt op standje oorlog.

De gitaar maakt ook behoorlijk wat uit hoor qua oversturing. Mijn paf style gibson buckies laten mn Blues Jr. ook veel sneller schreeuwen dan de low output elementen uit mn Tele.


+++ voor een Blues Junior (speaker swap was bij mij trouwens wel een flinke vooruitgang op hogere volumes, had heel veel geluk met een deal voor een Rola g12-80. Tevens ook een flinke jonge die NIET overstuurt, dat moet je ding zijn speakeroversturing)

zeiler
16 mei 2013, 09:43
Enkele interessante 15 - 20 (evt. een 30 watt) versterkers zijn inderdaad de Blues Junior. Best een leuke versterker en niet duur!

De Peavy Delta Blues heeft een 15" speaker, moet je wel van houden maar een erg lekker geluid. Anders heb je ook nog de Peavy Classic 20 (zeldzaam?) en de Classic 30.

Ook de Hghes and Kettner 20st (of 25th) anniversary versterkers zijn tweedehands daar ruim voor te krijgen ;)! Een erg lekkere sprankelende clean :).

Blackstars HT20 is ook mogelijk, maar ik ben niet zo'n fan van blackstar :).

RickdH
17 mei 2013, 21:22
Vandaag ben ik dan uiteindelijk een versterker gaan kopen. Met alle tips in gedachten, het testen van verschillende versterkers en op advies van diverse andere gitaristen en (gitaar)bouwers ben ik met een Fender Excelsior thuisgekomen. En wat klinkt die versterker toch goed zeg! Allemaal nog bedankt voor jullie tips!

LRS
17 mei 2013, 21:34
Gefeliciteerd! En nou spelen!!! ;-)

lauke_101
17 mei 2013, 22:41
Gefeliciteerd, toffe amp hoor! Die wil ik zelf ook graag nog eens :)
Lijkt me er echt eentje waar je veel kanten mee op kunt en niet teveel gezeik, gewoon aanzetten en spelen. Geniet ervan :)

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk 2