PDA

View Full Version : Beste gitaar-/gearaansluiting voor optreden DJ act



BWilbertK
12 mei 2013, 23:00
Verleden week ben ik gevraagd om bij een groot evenement (grote zaal) mee te spelen met een DJ act. Totaal iets nieuws voor mij, maar ik improviseer me er lekker doorheen! Dit vergt wellicht een andere aansluiting van de gitaar die ik normaal gewend ben. Vandaar deze topic.

Zoals ik het nu zie zal mijn gitaar in de mixer komen zodat de DJ mij kan mixen in het geheel.
Nu is de vraag: wat is de beste aansluiting voor alles tussen mijn gitaar en de mixer!?

De gear die ik verder wil gebruiken: Roland Cube 30. Pedaaltjes (overdrive, compressor, fx etc.)
De Cube wil ik vooral gebruiken als monitor.

Een optie zou zijn, Gitaar > Pedaaltjes > Mixer > Monitor (Cube). Voor deze aansluiting heb ik wel begrepen dat een DI box gewenst is. Wat zijn de consequenties als ik geen DI box gebruik?

Een andere optie zou zijn om de gitaar en pedaaltjes aan te sluiten aan de Cube en de Record Out uitgang van de Cube door te linken naar de mixer (of anders micen).

Wat is in dit geval de beste optie om geluidskwaliteit te waarborgen? Iemand hier tips? Ik hoor ze graag! A.s Vrijdag moet ik de bühne op!

flo123
13 mei 2013, 01:53
Niet direct na de pedalen de mixer in want dat klinkt slecht.
Er moet een amp/speaker sim tussen (pod of zo) of je moet je versterker micen.

Il_Falco
13 mei 2013, 10:17
Ik zou de record out nemen. Zo hoor je je effecten door de cube, en gaat dat geluid naar het mengpaneel. :)

paulusdeBKB
27 mei 2013, 21:56
Stap 1 is uitvissen welke mengtafel de DJ gebruikt en of er wel of niet een geluidsman met mengtafel in de zaal zit. Zo ja, stel dan je vraag aan hem. Zo nee, dan wil je weten of de mengtafel van de DJ een XLR microfooningang over heeft. Soms heeft de DJ die namelijk zelf nodig voor een microfoon, dus vraag dat ook.

obiwanjacobi
28 mei 2013, 08:37
Als je record/line out neemt zou ik niet naar een mic ingang op de DJ-mixer gaan...

Stop de line-out van je setup in je gewone hifi setje. Dat geeft je een idee hoe het ongeveer klinkt.
Check ook even of de volume van je record/line out constant blijft ongeacht het volume van je amp.
Ik heb wel eens een heel zacht moeten spelen om die reden ;-)