PDA

View Full Version : Synthy soundjes met de FM4, Q Tron en Ring Thing



EBOUE
12 mei 2013, 22:27
Garageband beat en in een uurtje in elkaar gedraaid. Was voor een vriend van me die ook erg nieuwsgierig was naar de freaky sounds. Varierend tussen modulator, envelope en synth geluiden. Solo is wel straight zonder gekkigheid. Ik heb niets vantevoren bedacht en heb ook geen takes opnieuw gedaan. Stukkie is in Bm.

Commentz desalniettemin?

http://soundcloud.com/drteng/snakes-effectology

Il_Falco
13 mei 2013, 10:20
Klinkt enorm goed!
Welk effect gebruik je het eerste? de fm?

Edit: welke gitaar je gebruik je hiervoor? Strat?

EBOUE
13 mei 2013, 12:43
hey Il Falco, thanks.

Vanaf 00:00s >idd slowfilter van FM4, deze drie loops voor het totaal van gemaakt. Later gooi ik daar de pitch shift van de RT overheen. Krijgt ie wat een organischer geluidje van ook. In een band erg leuk voor het 'wow'-effect. :)
0:20s > Q tron hi-pass mode, downfilter.
0:46 > Dan combi met modulator van RT.
1:00 > RT modulator met Q tron gecombineerd

1:15s solo. Rechttoe rechtaan, beetje reverb. Gitaarampgeluid van Garageband (zelf gebruik ik een Mesa Subway Rocket Reverb)

1:48s > Murf filter van FM4 als begeleiding eronder. En pitch shift van RT voor de luisteraar op de FM4.
2:28s > Heftigere modulator van RT op lead. (soleer daar maar eens mee in de band, whaaaap! te gek)
2:50s > Gitaarsynth ipv modulator (contrast is leuk vond ik).
3:08s > FM4 + Pitch Shift RT en gemixt met originele signaal in een loopje. Ff rust in de file.. :)
3:15s > Hoge harmonischen (C op de A snaar)
3:23s > EBS Chorus met pitch shift RT, expressiepedaal.
3:48s > RT modulator op auto-tune mode, 'bell-like' sounds (blokgolf gemoduleerd).
4:03 > Combi van harmonische golf met zaaggolf van de RT (geloof ik).

Dan mijn geliefde stuk hout. Sinds een dik jaar in bezit. G&L ASAT de Luxe (USA, jaren negentig). Wat een superding. Je hoort veel hout, heel expressief, veel overtones, echt wauw. Net wat dikker dan een Strat, maar geen Les Paul. Zeker niet. Nog voor een habbekrats in de US gekocht toen ik er woonde. Elke keer blijkt onze relatie weer een interessante.. hahaha. Net een vrouw die je steeds opnieuw ontdekt. ;-)

Tadaa:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/604033_4651370571381_798050146_n.jpg

Il_Falco
13 mei 2013, 21:24
hey Il Falco, thanks.

Vanaf 00:00s >idd slowfilter van FM4.

Tadaa:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/604033_4651370571381_798050146_n.jpg
Holy f******!
Kleeine kans, maar als je die weg doet, laat het me weten! Te gek!

Die fm4 klinkt echt nog bruikbaar voor in een band. Ik dacht altijd dat die enkel was om te freaken. Zo zie je dat vooroordelen meestal verkeerd zijn...

EBOUE
13 mei 2013, 22:15
Haha, de plank is werelds! Had ik al gezegd dat ie Metallic was? Subtiel, maar toch. Mooi!
Maar het mannetje wat het op deze foto bedient is me nog vele malen meer waard! Hij gaat z'n vader achterna... je moet het niet wagen de gitaar uit z'n handen te halen (al sinds ie 1 jaar oud is) als ie de snaren beroert. Hij slaat ze ook al echt aan! Dat is pas te gek.
Verkopen? Nooit. Ik weet wat 'nooit' bij muzikanten kan betekenen, maar deze gitaar is de herinnering aan een verhuizing naar de VS, iets wat heel bijzonder was. Ik zie mezelf nog verliefd worden op de muzikantenscene, onze band en de sound van deze prachtgitaar. Helaas bro! ;)

De Line6 FM4 is een bijzonder ding. Jammer dat er geen goede demo's op YT staan of wat dan ook. Wat er al op staat is voor een normale muzikant schier waardeloos en als je gelukt hebt, hoor je het Murf Filter. Je moet flink tweaken, maar dan heb je ook wat. De 4 presets vind ik inmiddels aan de schrale kant, want ik zou er zeker twee keer zoveel willen (modden is me wat te duur nu). Ik gebruik ze alle 4 in de band.

Bedankt voor je enthousiaste reacties, koop dat ding maar eens tweedehands en lekker klooien: voor dik 100 euro kan je je eigenlijk geen buil vallen..

Il_Falco
13 mei 2013, 22:48
Nuja, dat kan ik je niet kwalijk nemen !
Ben nu in de market voor een blauwe tele. Maar ik denk/vrees dat er ooit wel nog eens zo'n blauwe metallic g&l zal komen.
Prachtig wat een gitaar ook voor iemand kan betekenen :)

Nou, verkoop je die knul echt niet? :soinnocent:
Het is trouwens een mooie foto van hem. Kan je hem later tonen en zeggen: 'Kijk jongen, hier is het allemaal verkeerd beginnen gaan...' :D

Het is maar dat we nu in de band een natuurlijk crunchy geluid nodig hebben, als had ik er wel voor gekeken. Nuja, zeg nooit nooit :cooler:

EBOUE
15 mei 2013, 20:22
Zowel de gitaar als het mannetje blijven wel. Het was hiervoor al fout gegaan... haha. ;)

Als je een copy-band bent, dan heb je weinig speelruimte. Als je eigen inzicht wilt gebruiken om een nummer wilt verfraaien dan kan je heel veel leuk dingen doen. Eigen nrs? Dan helemaal!

Ik gebruik af en toe deze sounds in de band, maar dikwijls ook het pure gitaargeluid (uiteraard). Om zo uit te breken en dan weer terug te stappen, dat heeft wel impact.

Voor de meelezers: er zit wel degelijk een gitaarsolo in, misschien dat er dan van anderen ook wat reacties komen? Ga dan naar 1:15s ..