PDA

View Full Version : Toch maar niet met tabs?



obiwan
12 mei 2013, 21:20
Ik zit sinds kort op gitaarles en kreeg van mijn leraar ongeveer zoiets ter oefening:

Ocean Soul
Nightwish


Band: Nightwish
Song: Ocean Soul
Album: Century Child
Intro
------------
------------
------------
------------
-2-2-2-2-2--
-0-0-0-0-0--
. . . . .

Riff 1
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------
-2-2--2-2-----7-7--7-7-----7-7--7-7-----3-3--3-3-----5-5--5-5--
-0-0--0-0-----5-5--5-5-----5-5--5-5-----3-3--3-3-----5-5--5-5--
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Riff 2
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-2-2--2-2-----2-2--2-2-----7--7-7-7--7--7-7-7--2--2-2-2--2--2-2-2--2-2-2--7--
-0-0--0-0-----0-0--0-0-----5--5-5-5--5--5-5-5--0--0-0-0--0--0-0-0--0-0-0--5--
. . . . . . . .

-------------------------
-------------------------
-------------------------
-------------------------
--7---2-2-2-2-2-2-2-2-2--
--5---0-0-0-0-0-0-0-0-0--
. . . .

Riff 3
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------
-2------5------3------5------5--------5---5---5---5---5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5--
-0------5------3------5------3--3-3-3-3-3-3-3-3-3-3-3-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5--
. . . . . . . . . . . . . . . . . .

-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------7--4----
-5-5-5-5-5-2-----2-----2---2---2---2-3-3-3-3-3-3-3-3-5--2----
-5-5-5-5-5-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-2-3-----3---3---3---------
. . . . . . . . . . . . . . . .
Riff 1 x 1
Riff 2 x 1

Maar op internet zie je het ook zo:

Ocean Soul
Nightwish
Em
One more night
Am
To bear this nightmare
C D Em
What more do I have to say

Em Am
Crying for me was never worth a tear
C D Em
My lonely soul is only filled with fear

PRECHORUS:
Am Em
Long hours of loneliness
D Am Em
Between me and the sea

CHORUS:
Em D
Losing emo tion
C D
Finding de votion
G D
Should I dress in white and search the sea
Em C D
As I always wished to be - one with the waves
Bm Em
Ocean Soul

Em
Walking the tideline
Am
I hear your name
Is angels whispering
C D Em
Something so beautiful it hurts

REPEAT PRECHORUS

Em Am
I only wished to become something beautiful
C D Em
Through my music, through my silent de votion

REPEAT CHORUS

Ik had hem al gemaild, want vond het wat verwarrend en kreeg dit antwoord terug:

In die versie staan alleen de akkoorden. De tab die ik heb gestuurd gaat meer in op de details van de gitaarpartij. Aan alleen de akkoorden heb je niet zo veel. De gitaar speelt bijvoorbeeld gaan Em bij de verse maar een E5 (powerchord).

Ben geloof ik het spoor bijster.......

barno
12 mei 2013, 21:34
akkoorden zijn handig voor de kampvuur versie maar de meeste nummers worden met gedeeltelijke akkoorden gespeeld. de gitaar neemt bv twee noten uit het akkoord, de bas neemt een derde noot.

tabs zijn de vingerzettingen voor die partijen. maar zeggen dan weer weinig over het belangrijkste in het nummer: phrasering / groove / accenten ...

daarvoor moet je beroep doen op die twee schelpen aan weerszijde van je kop :)

Rizz
12 mei 2013, 21:45
Als ik het zo lees, staat er in de akkoordenversie precies hetzelfde in barrévorm. Aangezien het powerchords zijn, voldoet de tab en kan je het met 2 vingers af.. Waar zit precies je verwarring?

Montecristo
13 mei 2013, 07:37
Belangrijkste les: Luister naar je leraar! :ok:

terrasbeest
13 mei 2013, 09:14
Belangrijkste les: Luister naar je leraar! :ok:

Niet.

Als de ' componist' van dit nummer een powerchord had gewild ipv van Em zou er E5 staan.
Wat is betrouwbaar : de tabs of de akkoorden ? Wat klinkt het beste ?

Harald
13 mei 2013, 09:53
Wat is betrouwbaar...? De plaat! En je oren, nadat je ze geoefend hebt. Zelfs proffessionele tabs in boeken kloppen lang niet altijd. Laat staan Pietjes eerste tab ooit, die hij dan toch maar op het internet pleurt. En het lullige is dat juist een beginner nog veel tijd nodig heeft om erachter te komen dat er geen hol van klopt. Vervolgens zal het hem ook nog meer tijd kosten om dan het geleerde weer af te wennen, en een betere versie aan te leren.

Teksttabs zou ik trouwens zo veel mogelijk vermijden. Liever guitarpro of powertab bestanden waar de standaardnotatie ook bij staat. Bovendien kun je die bestanden laten afspelen. Dan hoor je of het een beetje in de buurt zit of niet.

Maar, speelt je leraar het niet even voor? Tip, telefoontje of cameraatje mee waarmee je een eenvoudig filmpje kunt maken tijdens de les. Laat je leraar het spelen, en film dat voor eigen gebruik.

Rizz
13 mei 2013, 10:01
Als je ervan uit gaat dat de componist van de akkoordenversie net zoveel of iets minder akkoordenkennis heeft als ik en het net even wat simpeler bekijkt, zie ik precies hetzelfde staan in beide versies, zij het dat de akkoordenversie minder gedetailleerd is. Als ik een Am barré pak en ik sla alleen de bovenste 2 snaren aan, staat er 5--7. (van boven naar beneden). Er had daarmee net zo goed een A kunnen staan, maar goed. Als ik een Em open pak en ik sla alleen de bovenste 2 snaren aan... vul zelf maar in.. Dat maakt dat zo'n beetje iedereen hier gelijk heeft. Ook de componist van de akkoordenversie.

obiwan
13 mei 2013, 10:03
Wat de leraar mij heeft gemaild ziet er wel iets anders uit, maar is een pdf document. Volgens mij kan ik dat hier niet plaatsen. Zou veel verduidelijken.

terrasbeest
13 mei 2013, 10:10
Als je ervan uit gaat dat de componist van de akkoordenversie net zoveel of iets minder akkoordenkennis heeft als ik en het net even wat simpeler bekijkt, zie ik precies hetzelfde staan in beide versies, zij het dat de akkoordenversie minder gedetailleerd is. Als ik een Am barré pak en ik sla alleen de bovenste 2 snaren aan, staat er 5--7. (van boven naar beneden). Er had daarmee net zo goed een A kunnen staan, maar goed. Als ik een Em open pak en ik sla alleen de bovenste 2 snaren aan... vul zelf maar in.. Dat maakt dat zo'n beetje iedereen hier gelijk heeft. Ook de componist van de akkoordenversie.

Het is de bedoeling van muzieknotatie dat die twijfel of dubbelzinnigheid wordt weggenomen. Als je in een tekst alle klinkers weglaat wordt het ook chaos.
Ook de ' betere' standaardnotatie van akkoorden ( Am, C, Em enz. ) is verre van perfect, omdat er verschillende versies van een akkoord bestaan. Dan moet je idd gaan vergelijken met wat het beste klinkt, vergeleken met het origineel.

terrasbeest
13 mei 2013, 10:12
Wat de leraar mij heeft gemaild ziet er wel iets anders uit, maar is een pdf document. Volgens mij kan ik dat hier niet plaatsen. Zou veel verduidelijken.

Als die leraar zijn vak verstaat, zal hij je dit kunnen uitleggen. ( niet hoe je een pdf moet posten....:) )

Rinze
13 mei 2013, 10:18
Tabs en filmpjes met lessen staan meestal vol fouten. Je kunt ze wel gebruiken maar het blijft zaak om met je eigen oortjes uit te maken wat wel en niet goed klinkt. Ik moet veel nummers uitzoeken en merk dat ik het steeds meer op gehoor doe. Gaandeweg krijg je de partij dan in je vingers.

Rizz
13 mei 2013, 10:18
Helaas, of gelukkig, zijn er heel veel mensen die een gitaar kopen, geen les nemen en maar wat aankloten. Onderweg wat basiskennis oppikken, dit soort dingen opschrijven en op het net pleuren. Dat het net niet klopt, bwah. Met zoveel scheur eroverheen, wie hoort dat nou? Soms gaat het ook om het plezier in iets hebben. Dat kan je die mensen niet kwalijk nemen, maar zorgt in dit geval dus wel voor verwarring.

Maar hier gaat het om puur de juiste notatie in een lessituatie en heeft de leraar natuurlijk gelijk.

Montecristo
20 mei 2013, 22:47
Als die leraar zijn vak verstaat, zal hij je dit kunnen uitleggen. ( niet hoe je een pdf moet posten....:) )

Vandaar mijn eerdere punt. Zonder naar de inhoud te refereren: luister naar je leraar. Je hebt blijkbaar een gitaarleraar... uitstekend. Eerste stap is gezet. Maar dan ga je twijfelen aan zijn lesmateriaal, geen punt... gezonde twijfel is goed. Maar de twijfel komt door random spul vanaf het internet en dat probeer je te verifieren op hetzelfde internet. Ik denk dat hier sprake is van een generatiekloof :)
Check het gewoon even bij je leraar.

Harald
21 mei 2013, 09:01
Zekers, check het met de leraar, in de les, niet tussendoor via mail. (bij een normale lesprijs, zeg 15 per half uur of minder, of alleen bij uitzondering) Laat de leraar het voorspelen, en maak daar een filmpje van met je telefoon, of neem een cameraatje/fototoestel mee waarmee dat kan.

Naast je leraar, luister ook naar de plaat. Overigens, mijn opvatting als leraar is dat ik mijn leerlingen wil leren spelen, en muziek maken. Daar gaat het om. Ik gebruik liedjes, maar dat die exact als op de plaat gespeeld worden of niet is ondergeschikt aan het leren spelen en luisteren. De leerling moet na verloop van tijd in staat zijn om zelfstandig de muziek die hij/zij leuk vindt aan te pakken. Eigenlijk wil ik ze zo snel mogelijk onafhankelijk van mij hebben. Economisch niet slim trouwens voor mezelf...

Als je denkt dat je je oren pas gaat trainen als je al van alles kunt spelen, ben je te laat. Dan is het te makkelijk om die tab erbij te pakken. Dingen proberen te horen is voor de meeste mensen in eerste instantie ontzettend lastig, maar je kunt niet vroeg genoeg beginnen dat te trainen. En een muzikaal gehoor is essentieel als je een muzikant wilt worden. Kun je ook eens op een jamsessie meespelen zonder bang te zijn dat een nummer ingezet wordt, dat je niet kent.

Los daarvan, hoe goed het recept ook geschreven is, als je niet kunt proeven, kun je ook niet beoordelen of het eindresultaat goed smaakt. Tabs, en bladmuziek (ja , ook die echte, met stipjes, van lastige klassieke stukken), dat zijn handleidingen, recepten. Niet meer dan dat. Wil je echt weten wat de bedoeling is, moet je het horen. Heb je een stuk nooit gehoord, dan heb je na het spelen van de bladmuziek een interpretatie. Of die echt klopt met wat de bedoeling is? Daarvoor is notatie eigenlijk net niet gedetaileerd genoeg. Hoe Bach ten tijde van de barok echt gespeeld werd, hoe middeleeuwse muziek echt klonk, we weten het niet. Er zijn nl. geen opnames van. Hoe meer schriftelijke bronnen over zo'n stijl, hoe dichter bij we kunnen komen, maar zeker weten doe je het nooit. En als je opnames van vroeg 1900 vergelijkt met opnames van nu zie je dat de speelwijze helemaal verandert.

Harald
21 mei 2013, 09:15
De componist aan het werk, met kennis van zijn eigen muziek traditie

https://www.youtube.com/watch?v=UZkEYK4WKKg

En een versie van een A klasse klassiek gitarist, gebaseerd op bladmuziek

http://www.youtube.com/watch?v=eZuETVzODME