PDA

View Full Version : Vox AC15 C1, buizen.



maxo0295
12 mei 2013, 20:16
Hallo,

Mijn Vox is wel eens toe aan nieuwe buizen, heeft iemand een ultieme samenstelling voor nieuwe buizen voor mijn Vox? Zodat je lekker die lekker vintage vox chime blijft behouden? Ik heb alleen nog maar op de stock-valves gespeeld, dus er kan alleen maar verbetering in komen lijkt me.

Dus welke pre-amp buizen zijn het best?
En welke power-amp buizen zijn het best? (Ik had gelezen dat de Mullard EL84 buizen erg lekker klonken, iemand ervaring mee?.)

Max

lauke_101
13 mei 2013, 10:46
Met pre amp buisjes verschilt het soms zelfs aardig tussen 2 keer hetzelfde model is mijn ervaring.. Hoe het ook zij, mijn AC30 doet het erg prima met een Elektro Harmonix op V1 en verder JJ's. Temt het soms wat schelle hoog ook wat.
Let met de eindpitten er wel een beetje op dat ze wat kunnen hebben, ze krijgen vrij veel te verduren in de AC15/30. Zelf geen ervaring met Mullards, ik heb er op dit moment nog een setje cheap ass Marshall (zal wel een rebranded Chinees zijn, of Sovtek) buisjes in. Ik ben nog niet toegekomen aan eens nieuwe buizen bestellen..

maxo0295
13 mei 2013, 21:36
mijn AC30 doet het erg prima met een Elektro Harmonix op V1 en verder JJ's. Temt het soms wat schelle hoog ook wat.

Maakt dus niet uit als je verschillende merken in de versterker stopt? ik ben een leek als het aankomt op dit soort dingen.

lauke_101
13 mei 2013, 22:20
In je voorversterker (de 12AX7) absoluut niet, voor de eindversterker (EL84, soms ook wel 6BQ5 genoemd) moet je wel opletten dat je een gematcht paar koopt. Die zijn dan ook altijd beide van hetzelfde merk.

In je voorversterker kun je zelfs experimenteren met buizen met wat minder gain, zoals de 12AT7, 12AY7, 12DW7, 5751... Deze zijn allemaal straffeloos uitwisselbaar. Als je twijfelt, vraag het dan gerust hier nog even na :)

Is er qua sound iets specifieks dat je wilt bereiken? De ultieme samenstelling die voor iedereen werkt bestaat helaas niet, maar misschien krijgen we de jouw wel bij elkaar gepuzzeld.

Nagramoth
14 mei 2013, 12:55
Een gematchte set JJ EL84 schijnt het erg goed te doen in de C1. En is ten opzichte van een setje Mullard's nog goedkoper ook...

Ik kan het helaas nog niet bevestigen, ik heb in mijn C1 nog de chinese stock buizen zitten.
Qua pre-amp buizen heb ik een 5157 op V1, en de rest vervangen door JJ's.

maxo0295
14 mei 2013, 17:52
Is er qua sound iets specifieks dat je wilt bereiken? De ultieme samenstelling die voor iedereen werkt bestaat helaas niet, maar misschien krijgen we de jouw wel bij elkaar gepuzzeld.

Ja opzich ben ik best tevreden met de sound van mijn versterker nu, ik zou alleen graat willen dat het iets meer 'vintage' zou klinken, al is dat natuurlijk een vaag begrip.

iets als de sound van The Beatles tijdens Rubber Soul en Revolver, dus nog steeds erg clean, maar moet ook wel rauw kunnen. Aangezien de ac15 niet heel veel headroom heeft met de standaardbuizen kan dit misschien wel iets verbeterd worden, dus buizen met meer headroom?

maxo0295
14 mei 2013, 17:53
Ja de mullards leken mij inderdaad ook wel iets te duur, ik hoorde zelf ook wel goede verhalen voor die JJ's, misschien die maar proberen.

lauke_101
14 mei 2013, 18:41
Meer headroom, daar kunnen we wel wat mee ja. Dan is het voor de preamp misschien interessant om een 12DW7, 5751 of 12AT7 (van hoog naar laag in hoeveelheid gain) buisje te proberen op V1 of V2. Die hebben minder gain dan de standaard 12AX7. Dat levert je een cleaner geluid op. Veel lager in gain zou ik ook niet gaan, op een gegeven moment hou je geen sound meer over want zó high gain is een Vox circuit nou ook weer niet.

Van wat ik ooit van mensen over Mullards gehoord heb, is dat je die niet moet hebben voor veel headroom. Ze zijn ook niet voor niets zo geliefd blij bluesgitaristen. Al zit headroom wel nog altijd meer in het ontwerp van de amp dan in de buizen zelf.

Uit vorige buizenamps (6L6 en EL34 types) was mijn ervaring dat de military grade buizen wel vaak de boel een tandje harder lieten gaan en dat die ook nog langer mee gingen. Dan moet je zoeken naar een EL84M (van military) of EL84STR (van strong).

Laat trouwens maar weten wat je van je nieuwe buizen vindt, welke het ook worden. Daar ben ik wel benieuwd naar :)

maxo0295
14 mei 2013, 19:28
Bedankt voor je tips,
Ja klopt de Vox is inderdaad niet heel high gain, zou alleen fijner zijn als hij op hoger volume nog wat cleaner blijft, ik haal toch de meeste overdrive uit pedalen, dan vind ik een zo'n clean mogelijke basis altijd wel lekker.

Eerst maar even die examens doen en wat geld bij elkaar sprokkelen, dan laat ik weten welke buizen het geworden zijn.:ok:

Marcel64
27 september 2013, 08:12
Bekend probleem met het te weinig headroom. Ik wil de 12AX7's vervangen door 12AY7's, maar hierboven wordt gesproken over de V1 en V2. Hoe herken ik die?
Ik heb overigens de AC15 HW-TV, zo'n wit vierkant geval, ook in China in elkaar gesoldeerd.

lauke_101
27 september 2013, 16:54
Staat als het goed is wel in de handleiding, of op een overzichtje wat in de amp zit? Aardige schatting is wel de buis die het dichtst bij je input (en het verst van de EL84s) zit.