PDA

View Full Version : Gitaar olien



Martin_D
12 mei 2013, 17:40
Hallo ik ben Martin en heb een vraag waar ik op gitaarnet hoop een antwoord op te vinden.
Een aantal dagen geleden heb ik een Tokai Hard Puncher bas geruild met een Godin LGXT gitaar.
De belanghebbende voor de bas gaf aan dat de Godin welliswaar veel duurder was geweest maar dat een vorige eigenaar de gitaar een verschrikkelijk beroerde paintjob had gegeven. We hebben en afspraak gemaakt en uiteindelijk geruild. De gitaar was werkelijk zeer slecht gelakt en geverfd/gespoten maar was verder prima bespeelbaar en het geluid van de piezo en de Symour Duncan Antiquity's spraken me erg aan. Ik heb de gitaar dit weekend uitelkaar gehaald en heb hem inmiddels van de lak en verf ontdaan. Nu ben ik eigenlijk van plan om de gitaar te olien maar ik zou graag willen weten of ik deze olie ook kan aankleuren. Ik zou het de gitaar het liefst in grijs zwart willen namelijk.
Groet
Martin

barno
12 mei 2013, 18:05
dan is olie niet echt aangewezen. je zou de body kunnen stainen maar kans dat die stain voor stuk weer oplost in de olie en je geen gelijkmatige finish krijgt.

in dit geval zou ik zeggen, donker stainen en dan satijn aflakken.
Heb ik met deze gedaan:
http://guttlin.be/pics/Gutt models/SUPREMETUX1.jpg

Martin_D
12 mei 2013, 18:12
Hallo Barno,
Wat bedoel je precies met "stainen"?

Rizz
12 mei 2013, 23:08
Martin, welkom!

Stainen doe je o.a. met ecoline, een soort inkt op waterbasis. Reageert niet goed met olie. Ook kan het met waterbeits..

Het kan wel, maar op kleine plekken.. Als je iets probeert, maak eerst een proefstukje, om te kijken of je het gewenste resultaat krijgt.

Met de zoekfunctie hier onder de tab "zoeken binnen het forum": "ecoline, stainen" intikken, subforum zelfbouw aanvinken en laat resultaten zien als berichten moet je een heel eind komen. Er zijn onlangs nog wat topics geweest met dit onderwerp!

Succes met je project!

Martin_D
29 mei 2013, 19:20
Hallo Richie
Bedankt voor je reactie. Ik ben inmiddels met water beits aan de gang geweest maar was niet echt tevreden met het resultaat. Ik ga echter nog een nieuwe poging wagen.
Groet
Martin