PDA

View Full Version : 2 gitaren op 1 versterker.



Rubenhoi
12 mei 2013, 10:04
Kan je met zo'n kabel ( http://www.bax-shop.nl/jack-kabels/procab-cab721-jack-male-stereo-2x-jack-male-3.00-meter/product-details.html ) 2 gitaren op 1 versterker aansluiten??


Mvg Ruben

MyGreenLady
12 mei 2013, 11:24
Je gitaarkabel en input is waarschijnlijk mono, niet stereo. Maar dat hangt vooral van je versterker af dus. :)

harrie-beton
12 mei 2013, 13:03
Het zou kunnen met een kabel maar het is beter om een apart schakelkastje te gebruiken of een kleine mengtafel.

mountainman
12 mei 2013, 14:13
Met mono pluggen is het zeker mogelijk. Eventueel ook wel met zo'n stereo plug als je 'm er half induwt maar dat is nu niet bepaald een aanrader. :stop: Op mijn oude Carlsbro versterker zitten trouwens standaard al 2 ingangen, elk met een aparte volume- en toonregeling.

Maar wat is eigenlijk je bedoeling hiermee? Wil je bij het wisselen van gitaar het overpluggen vermijden? Of moeten er echt 2 gitaristen tegelijk over 1 versterker spelen? Mijn ervaring met dat laatste is dat het dan al snel een modderige brei wordt waarin je de gitaren nauwelijks meer van elkaar kan onderscheiden.

Rubenhoi
12 mei 2013, 14:24
Met mono pluggen is het zeker mogelijk. Eventueel ook wel met zo'n stereo plug als je 'm er half induwt maar dat is nu niet bepaald een aanrader. :stop: Op mijn oude Carlsbro versterker zitten trouwens standaard al 2 ingangen, elk met een aparte volume- en toonregeling.

Maar wat is eigenlijk je bedoeling hiermee? Wil je bij het wisselen van gitaar het overpluggen vermijden? Of moeten er echt 2 gitaristen tegelijk over 1 versterker spelen? Mijn ervaring met dat laatste is dat het dan al snel een modderige brei wordt waarin je de gitaren nauwelijks meer van elkaar kan onderscheiden.

Dat laatste is inderdaad wat ik van plan ben. Maar ook weer niet helemaal omdat ik graag een loopstation wil gebruiken met 2 gitaristen tegelijk. En het liefst wil ik dan niet nog een versterker EN nog een loopstation aanschaffen....

Eric van Esch
12 mei 2013, 17:27
Er is nog een praktisch probleem met de kabel, deze zou je al moeten gaan splitsen wil je er twee gitaren er op aansluiten, zoals de kabel nu gebouwd is zitten de gitaren elkaar in de weg.

Rubenhoi
12 mei 2013, 20:01
Er is nog een praktisch probleem met de kabel, deze zou je al moeten gaan splitsen wil je er twee gitaren er op aansluiten, zoals de kabel nu gebouwd is zitten de gitaren elkaar in de weg.

Bestaat er dan ook een 'splitkabel' waar je gewoon 1 kant in een effectpedaal kan doen en de andere 2 stekkers in 2 gitaren???

harrie-beton
12 mei 2013, 20:37
hier loopt soortgelijk draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161051-Apparaat-3-gitaren-1-pedaal

Eric van Esch
12 mei 2013, 20:55
Bestaat er dan ook een 'splitkabel' waar je gewoon 1 kant in een effectpedaal kan doen en de andere 2 stekkers in 2 gitaren???

Jazeker, met een ABY splitter.

http://www.bax-shop.nl/gitaarvoetschakelaar/morley-aby-signaal-splitter-en-combiner/product-details.html

GuitarFX
16 mei 2013, 16:37
2 gitaristen op 1 versterker zal ik je niet aanraden. Het wordt zoals zoals mountainman al zegt modderig, en 1 van de 2 gitaren zal altijd iets van een volumedrop hebben doordat de ene iets meer output in een bepaald frequentiebereik dan de ander.