PDA

View Full Version : Lampen 6 jaar oud fender deluxe



davidof
11 mei 2013, 19:18
Hey

Ik ben van plan een Fender Hot Rod Deluxe te kopen, de lampen zijn echter al 6 jaar oud (ik ken de verkoper heel goed).
Ik weet dat het een zéér degelijke versterker is, maar wil toch even zeker zijn dat er niets aan de versterker zelf beschadigd kan zijn. Is het 'gevaarlijk' om er nu op te spelen? Met zo'n oude lampen?

thanks!
David

zjanke
11 mei 2013, 19:23
Gevaarlijk is het niet, als de buizen 'op' zijn dan wordt het geluid slechter.
Belangrijker is hoeveel de versterker gebruikt is : Elke week 2 uurtjes tijdens de repetitie is niet veel en dan zullen de buizen waarschijnlijk nog niet versleten zijn, maar dagelijks een uurtje of drie op volle bak is een ander verhaal.

davidof
11 mei 2013, 19:53
Gevaarlijk is het niet, als de buizen 'op' zijn dan wordt het geluid slechter.
Belangrijker is hoeveel de versterker gebruikt is : Elke week 2 uurtjes tijdens de repetitie is niet veel en dan zullen de buizen waarschijnlijk nog niet versleten zijn, maar dagelijks een uurtje of drie op volle bak is een ander verhaal.

6 Jaar is sowiso wel redelijk lang hé denk ik? Hij is nu zelf drummer dus, vroeger heeft hij hem wel wat op laag volume gebruikt. En nadien wat gitaristen die af en toe komen jammen .. Maar wel regelmatig op 'extreem' luid volume. Als ik er nu op speel hoor ik op stil volume precies vanalles meeresoneren.

Gearjunkie
11 mei 2013, 21:46
Een maand of drie geleden had ik het genoegen iemand over de vloer te hebben met een fifties tweed Fender bak. Ik zou geloven dat de originele buizen er nog inzaten en me in jouw geval niet druk maken.

davidof
11 mei 2013, 22:10
Een maand of drie geleden had ik het genoegen iemand over de vloer te hebben met een fifties tweed Fender bak. Ik zou geloven dat de originele buizen er nog inzaten en me in jouw geval niet druk maken.

Maar ik hoor wel dat er iets niet juist is hoor, op laag volume hoor ik zoals ik al zei vanalles mee'resoneren'.. Een héééél lichte 'distortion' zeg maar ... moeilijk uit te leggen

Gearjunkie
11 mei 2013, 22:17
En dan concludeer je dat de buizen vervangen moeten worden?

davidof
11 mei 2013, 22:21
En dan concludeer je dat de buizen vervangen moeten worden?

Dat is het enige waar ik aan kan denken.. Andere oorzaken?

Gearjunkie
11 mei 2013, 22:24
Een reverb die meetrilt? Zet hem eens op een extern cabinet en schakel de interne speaker uit. Luister of het er dan nog is.

cluseau
11 mei 2013, 22:45
Dat is het enige waar ik aan kan denken.. Andere oorzaken?

De gedachte aan buizen is zo gek nog niet maar er zij legio andere oorzaken voor resonantie te bedenken. Kom ook wel eens ampjes tegen van 40+ met nog originele buizen maar daar mankeerd dan ook wel een en ander aan. Als het idd buizen zijn kun je daar met het heft van een schroevedraaier tegen tikken (gepast geweld weet je wel) Als de buizen gaar zijn zal dat zeker te horen zijn. Kleine buisjes kun je zo vervangen maar bij de grotere moet bij sommige deLuxe de bias instelling afgeregeld worden.

davidof
12 mei 2013, 13:39
Als ik op de buizen zachte tikjes geef komt er niks door de luidspreker (volume op 3)..

davidof
12 mei 2013, 14:02
Heb ook eens opgenomen waarover ik het heb, na beter luisteren merk ik 2 verschillende 'bijgeluiden'

1) Op zéér laag volume een soort van stille 'distortion' uit de speaker vooraanµ
2) op luider volume als ik de lage A speel op mijn 6de snaar hoor ik een trilling (metaal?) uit de achterkant van de versterker.

Heb een opname van bijde gemaakt

https://mega.co.nz/#!p4YW2BIJ!LTpLGzZhd5ISlraH0I_7pQhHIrcXSc2TAmB5Tq3 EY8s

als ik zeg 'voorkant' heb ik het dus over (1) en 'achterkant' is (2)
om (1) te horen heb je misschien wel een koptelefoon nodig.. of goede speakers!

bedankt

marter544
12 mei 2013, 14:10
Bij het eerste stuk hoor ik niks geks, slechts wat ruis. 2e geluid lijkt me een reverb veer van de amp.

cluseau
12 mei 2013, 14:36
Als ik op de buizen zachte tikjes geef komt er niks door de luidspreker (volume op 3)..

Dat is dan geen bevestiging maar je kan de buizen toch ook niet uitsluiten. Nader onderzoek is vereist voor een juiste diagnose omdat zoals gezegd vele oorzaken te noemen zijn voor resonantie.

edit: na het horen van de audiofile lijkt het toch wel op resonantie van een eindbuis. Heb je soms tube retainers op de eindbuizen staan? Zoniet zou je eerst een paar nieuwe eindbuizen kunnen proberen maar die moeten mogelijk wel afgeregeld worden. Afhankelijk van het type deLuxe.

davidof
12 mei 2013, 14:51
Dat is dan geen bevestiging maar je kan de buizen toch ook niet uitsluiten. Nader onderzoek is vereist voor een juiste diagnose omdat zoals gezegd vele oorzaken te noemen zijn voor resonantie.

edit: na het horen van de audiofile lijkt het toch wel op resonantie van een eindbuis. Heb je soms tube retainers op de eindbuizen staan? Zoniet zou je eerst een paar nieuwe eindbuizen kunnen proberen maar die moeten mogelijk wel afgeregeld worden. Afhankelijk van het type deLuxe.

Ik heb net een volledige retube set besteld bij tonefactory.nl, zal ze vervangen & biassen en dan zien hoever we staan! Want zo is het onmogelijk om te achterhalen wat er precies fout is denk ik.

cluseau
12 mei 2013, 16:37
Ik heb net een volledige retube set besteld bij tonefactory.nl, zal ze vervangen & biassen en dan zien hoever we staan! Want zo is het onmogelijk om te achterhalen wat er precies fout is denk ik.


We wachten het resultaat af, succes.

davidof
13 mei 2013, 11:35
Oké ik heb zonet gemerkt dat het 'rattle' geluid (precies metaal) achteraan mijn amp weg gaat als ik de versterker 30° voorover kantel. Als ik hem terug recht zet op zijn 4 poten maakt hij weer hetzelfde gekrijs.. Dus misschien de bescherming rooster die een mm verschoven is en tegen de buizen komt?

Gearjunkie
13 mei 2013, 13:27
Misschien kan je de galmveer uit de combo halen en dan luisteren of het geluid weg is. De veer zit vaak in een soort etui onderin de combo.

davidof
13 mei 2013, 20:28
Misschien kan je de galmveer uit de combo halen en dan luisteren of het geluid weg is. De veer zit vaak in een soort etui onderin de combo.

Cool, wist niet dat die veer er zo gewoon los in zat. Heb hem eruit gehaald maar het geluid is er nog steeds, duidelijk vanuit de plaats waar de buizen zitten.

Gearjunkie
13 mei 2013, 21:41
Net zolang onderdelen wegslopen tot je het hebt gevonden!! ;)
Zitten er hulzen of veren om de buizen op zijn plek te houden? Zo ja.......

7ender
13 mei 2013, 23:49
je moet er zachtjes met een voorhamer tegen aan tikken ,.....dan hoor je het 't beste :sssh:

davidof
14 mei 2013, 11:17
Hoi, heb zonet all buizen vervangen, klinkt allesinds al een pak beter! Van het geklingel (2) ben ik vanaf, maar ik hoor nog steeds die soort van 'distortion' op laag volume als ik lage tonen speel. Kan het aan de speaker liggen? Als ik hem luider zet hoor ik het niet, maar dan trilt natuurlijk heel mijn kamer mee :D

Ohja: vanaf ik hem volledig aanzet (niet standby dus) hoor ik wel iets uit de lampen/printplaat, zo precies 50hz elektriciteit. Als ik de backplate er terug op vijs zal dat geluid wellicht niet meer hoorbaar zijn.

Gearjunkie
14 mei 2013, 13:03
Mooi dat het verbeterd is!
Een aparte speaker proberen geeft je uitsluitsel.

Gearjunkie
14 mei 2013, 13:04
Mooi dat het verbeterd is!
Een aparte speaker proberen geeft je uitsluitsel. 50hz hoor je van de trafo, dat is normaal. Moest je de bias afstellen?

davidof
14 mei 2013, 13:27
Mooi dat het verbeterd is!
Een aparte speaker proberen geeft je uitsluitsel. 50hz hoor je van de trafo, dat is normaal. Moest je de bias afstellen?

Ik heb hem gewoon iets hoger gezet, stond voordien op 58mV wat volgens eurotubes en nog vele anderen veel te laag is, ze zeggen te beginnen met 68mV ofzo. Ik heb hem op 65mV gezet.

davidof
14 mei 2013, 13:42
Oké, ik heb even een oude speakerkabel verneukt om de 8ohm speaker van mijn peavey combo op de fender aan te sluiten en daar heb ik al veel minder last van die 'distortion' achtergrondruis.. Ligt het dan 100% zeker aan de speaker? Hoe kan zoiets stuk? Er zijn wel regelmatig bij de eigenaar van de fender gitaristen (waaronder ik) gepasseerd met pedaaltjes en zwierden de amp open om metal te gaan spelen enz.

Of kan ik de 'Eminence Fender' speaker er eens uithalen om zo eens te spelen en zeker zijn dat het de speaker is en niet gewoon onderdelen van de amp die meetrillen. Dan zal ik wel heel de versterker er eerst moeten uithalen zeker :/

davidof
14 mei 2013, 14:32
Oké, heb de versterker en speaker uit de kast gehaald: De bijgeluiden komen dus wel degelijk uit de speaker..

Gearjunkie
14 mei 2013, 15:16
Bias moet je wel uitrekenen. Zomaar instellen leidt wellicht niet tot optimale prestaties.

Speaker lijkt me een probleem.

davidof
18 mei 2013, 14:37
tss dit meen je niet .. Bestel ik een celestion v30 bij bax-shop.nl. Speel ik nog eens op de Fender HRD met 'kapotte' speaker en blijkt ineens dat het gekraak weg is. Terwijl ik 100% zeker was dat het aan de speaker lag.. W T F!

davidof
29 mei 2013, 22:27
Ik heb de speaker vervangen door een nieuwe V30 en dat klinkt verdomd lekker! Alle bijgeluiden zijn ook weg nu :) Enkel een trilling van de lampen als ik A speel, maar daar heb ik al een rubberen ring voor besteld op Ebay (ik ben zeker dat het die ene lamp slot is)

Rick trodat
30 mei 2013, 16:36
Wat doet die rubberen ring dan? Is dat voor het buisvoetje of....? Eitherway ik heb gemerkt dat buizen slijten, hoe dan ook. Staat die 6 jaar stil, dan zal het meevallen, maar is het ding van hot naar her geplaatst ( ook ( vooral) als de buizen warm zijn) dan moet je die dingen gewoon vervangen. Ik speel 2 x in de week met mijn master op 6,7 en vervang ( laat vervangen) buizen gewoon om de 2 jaar. preamp buizen om de 4 jaar.

davidof
1 juni 2013, 18:34
Wat doet die rubberen ring dan? Is dat voor het buisvoetje of....? Eitherway ik heb gemerkt dat buizen slijten, hoe dan ook. Staat die 6 jaar stil, dan zal het meevallen, maar is het ding van hot naar her geplaatst ( ook ( vooral) als de buizen warm zijn) dan moet je die dingen gewoon vervangen. Ik speel 2 x in de week met mijn master op 6,7 en vervang ( laat vervangen) buizen gewoon om de 2 jaar. preamp buizen om de 4 jaar.

Gewoon een rubberen ring die over de buis zit zodat de buis niet kan mee resoneren, kan natuurlijk tegen de hitte van de buis. Hopelijk werkt het natuurlijk! als ik een A speelde en ik kwam met een potlood lichtjes tegen de buis was de trilling weg zodus.

Ik heb wel gemerkt dat het Biassen op internet ENORM overroepen is.. Ik heb nu bij enkele amps de 'factory' bias afstelling gezien en die is meestal net onder het gemiddelde (misschien iets te koud/laag dus). Terwijl ze op het internet iedereen zo bang maken dat je altijd MOET biassen enz enz.. Je kan perfect nieuwe buizen erin steken, oké de waarde zal mss niet 100% optimaal zijn maar dat zal niet veel schelen/hoorbaar zijn voor de gemiddelde muzikant.

cluseau
1 juni 2013, 20:41
Gewoon een rubberen ring die over de buis zit zodat de buis niet kan mee resoneren........
Ik heb wel gemerkt dat het Biassen op internet ENORM overroepen is..

Nou laat ik je dan even uit je natte droom helpen:

1 De rubber ring gaat je nauwelijks helpen tegen resoneren, het zou zelfs kunnen dat het met ring nog erger is.

2 Natuurlijk kun je buizen er zo in prikken en vaak werken ze nog ook. Toch maak ik mee dat buizen met bolle wangen knalrood hun zware taak staan te vervullen tot ze erbij neervallen. Werken doen ze idd maar hoe lang ???

Zelf weten hoor, tis jouw geld.

lauke_101
2 juni 2013, 09:36
Goh, bij mijn AC30 prik ik de buizen er altijd maar gewoon in :D


Even alle gekheid, het KAN zijn dat het toevallig zo uitkomt dat je nieuwe buizen in combinatie met de bias op jouw amp toevallig nog in de veilige marge draaien. Het KAN ook zijn dat ze keihard op staan te branden (zo dus: https://www.youtube.com/watch?v=9SfJJ8A8XNM) of veel te laag draaien. Even de bias checken is simpel dus doe het nou maar gewoon altijd braaf.

Wat dat trillen betreft, kan goed dat de boutjes van je speakerbevestiging niet overal gelijk aangedraaid waren. Vaak wil dat nog wel eens een rammeltje of andere resonantie geven. Nogal wiedes dat het dan weg is als je de speaker eruit haalt en er weer opnieuw in zet. Overigens: die boutjes moet je ook niet superstrak aandraaien, dan trek je vaak de speaker of baffle krom.

davidof
3 juni 2013, 11:44
Goh, bij mijn AC30 prik ik de buizen er altijd maar gewoon in :D


Wat dat trillen betreft, kan goed dat de boutjes van je speakerbevestiging niet overal gelijk aangedraaid waren. Vaak wil dat nog wel eens een rammeltje of andere resonantie geven. Nogal wiedes dat het dan weg is als je de speaker eruit haalt en er weer opnieuw in zet. Overigens: die boutjes moet je ook niet superstrak aandraaien, dan trek je vaak de speaker of baffle krom.

Als ik een potlood tegen de betreffende buis(voet) hield stopte de trilling.. Dan is het toch 100% zeker dat het van die buis(voet) komt?

Enfin ik heb het zonet opgelost: ik liet perongeluk de amp even botsen na het schuin houden en de trilling is weg.. even met een amp gooien doet dus wonderen :)