PDA

View Full Version : Humbucker van twee single coils. (zinloos, maar verder gewoon omdat het KAN)



Tabula Rasa
11 mei 2013, 16:14
van de week met een klein experimentje bezig geweest. Niet met een bepaald doel, maar gewoon omdat ik het wilde proberen.

Ik heb twee singlecoils doorgezaagd (vawege het zaagverlies door de dikte van het zaagblad. Vervolgens heb ik van twee halve coils 1 gemaakt en 3 polepieces verruild om ze er alle 6 hetzelfde uit te laten zien.

Beide kleine spoelen heb ik opnieuw gewikkeld. Daarna de magneet doorgezaagd en 1 helft omgedraaid. Alles aan elkaar gesoldeerd en geplakt en in een kapje gevrot.

Het is het brugelement in het filmpje. Halselement is een gewone alnico 5 singlecoil van ongeveer 9K. Brugelement is nu dus een humbucker van 5.3K Op het einde zie je wat het qua brom doet (hoewel het op het filmpje niet echt over komt is het in het echt een aanzienlijke bromonderdrukking).

In de halspositie zou het element waarschijnlijk minder goed werken omdat je met bends op de G-snaar van het ene magnetische veld naar het andere gaat en daartussenin zit heel eventjes helemaal niets.

http://i41.tinypic.com/besmr.jpg

Filmpje is net geupload, dus het kan nog eventjes duren voordat het werkt.


http://www.youtube.com/watch?v=Q7K_Xxc4ioE&feature=youtu.be

da Liks
11 mei 2013, 17:38
best lekker! al vind ik de halspup echt een stuk smakelijker. maar het zal best HEEL goed voor sommige stijlen bruikbaar zijn!

Pepe
11 mei 2013, 18:17
In mijn oren klinkt het dun en geknepen. Ik pas.

Tabula Rasa
11 mei 2013, 18:28
Pepe, voor die brugpup pas ik ook. :-). Hou van een. Wat vollere dikkere sound. Halspup vind ik wel lekker. Brugelement klinkt op een gewone versterker wel iets beter dan door de toneport gx.

het was ook meer bedoeld om gewoon eens wat vreemds te proberen, gewoon een beetje buiten de box denken. Er zal wel een reden dat dit niet algemeen gebruikt wordt.

fred dons
12 mei 2013, 15:35
G&L heeft natuurlijk de getrapte variant waar de bas kant wat hoger zit (wellicht om wat meer laag te pakken?)

Tabula Rasa
12 mei 2013, 15:40
Ohja... Die hebben van die dubbele singlecoils. Dat zijn dus humbuckers? Ik zoek gewoon een leuke oplossing binnen de normale behuizing. Gewoon voor de fun.

Rock Bottom
13 mei 2013, 20:16
Ik heb wel eens een Jackson sc uit elkaar gehaald en dit was volgens mij een gestapelde humbucker.

Tabula Rasa
13 mei 2013, 22:09
Ik heb wel eens een Jackson sc uit elkaar gehaald en dit was volgens mij een gestapelde humbucker.

Yep, heeft fender ook. Maar het verhaal is dat die dingen nooit met twee polariteiten ofzo de trillingen van de snaren oppikken omdat het twee elementen op elkaar zijn. Snap er geen bal van, maar het was leuk om te proberen. Dit was 0.05mm draad en een keramische magneet. Ik heb ook nog alnico 5 staafjes liggen en de normale 42 AWG draad van 0.063mm. Ga het daarmee binnenkort ook eens proberen en kijken of dat er meer op lijkt.