PDA

View Full Version : oude gitaar 'vernieuwen'



tommeke19
11 mei 2013, 12:21
Hallo,

Ik heb onlangs van iemand een gitaar gekregen die hij niet meer gebruikt ik denk om en bij de 8 jaar oud.
Nu heb ik er al nieuwe snaren opgelegd, iets dikkere snaren omwille van dat ik deze in Drop C wil stemmen.

Maar nu ik dit gedaan heb klinkt de gitaar niet zo goed. Misschien ook omwille dat de gitaar al een serieuze ouderdom heeft.

Heeft iemand misschien tips hoe ik deze gitaar terug tot leven kan krijgen.

Mvg

barno
11 mei 2013, 13:02
8 jaar is ook al een behoorlijke leeftijd voor een gitaar maar mss kan je'm nog vernieuwen ... :)

dikkere snaren vragen andere afstelling: breng naar een tech of lees je even in over het afstellen van een gitaar

Ace 1.15.19
11 mei 2013, 13:07
Een model uit 2005? Er zijn mensen die spelen op spul uit de sixties, seventies, eighties, and so on...

Voor de rest: wat barno zegt.

Braindead
11 mei 2013, 13:20
@ Ace: Barno heeft er dan ook een smilie bijstaan. ;)

@ Tommeke: Wat bedoel je met dat hij niet klinkt. Met zo'n vage omschrijving kan niemand je hier helpen.

Hans001
11 mei 2013, 13:21
Even kort samengevat:

Wanneer je je gitaar besnaart met zwaardere snaren dan verandert de kracht die de snaren op de gitaar uitoefenen uiteraard mee. De hals van je gitaar gaat zich bv een beetje krommer / rechter trekken. Als je gitaar een zwevende brug heeft dan zal deze zich ook anders zetten onder een andere spanning. Bij een hollowbody met gebogen top zal de top zelf zich ook nog een beetje zetten. Dit alles zorgt er voor dat de afstand tussen kam en brug wijzigt en de gitaar dus 'niet klinkt'.

Daar zijn dan weer een hele boel oplossingen voor: brugzadeltjes bijregelen / tremoloveren aanspannen / halspen bijdraaien ....

Verder kan er ook nog een probleem met de elektronica zijn. Maar als de gitaar akoestisch niet klinkt dan denk ik dat je het probleem bij de afstelling moet zoeken.

Ace 1.15.19
11 mei 2013, 13:27
@ Ace: Barno heeft er dan ook een smilie bijstaan. ;)

@ Tommeke: Wat bedoel je met dat hij niet klinkt. Met zo'n vage omschrijving kan niemand je hier helpen.
Lees mijn post nog eens. ;)