PDA

View Full Version : Marshall 2203 en 2204 klinken te scherp...



jerome
10 mei 2013, 19:30
Ik had dit al in een ander bestaand topic geplaatst maar daar werden mijn vragen niet helemaal begrepen, dus ik probeer het hier maar eens… ;)

De JMP/JCM 2203 en 2204 versterkers staan er om bekend dat ze nogal scherp kunnen klinken.
Die van mij ook, te veel hoog, de trebleknop komt niet boven de 2 uit.

Nu zijn er een paar bekende mods voor dit "probleem" waar de meningen nogal over verdeeld zijn.
Volgens mijn amptech zullen een aantal van die mods teveel het karakter van de versterker veranderen en dat is niet wat ik wil…
Daarom geeft hij het advies om een simpele “milde” mod uit te voeren, waarbij volgens hem de amp iets minder scherp gaat klinken maar waarbij het karakter van mijn 2203 behouden blijft:

De 470pF condensator bij #1 in de foto weghalen en de 470 k weerstand laten zitten.
En ik zou volgens hem ook die condensator kunnen vervangen door een condensator die de helft van deze waarde heeft, dus ergens tussen de 200 en 250 pF.
Dat zou m ietsje minder scherp maken.
Volgens hem zijn dit betere oplossingen dan de weerstand en condensator te vervangen door een 68K weerstand wat een bekende mod schijnt te zijn, maar wat meer gain zou geven en dat is ook niet wat ik wil...

Wat vinden jullie hiervan?
Kan dit zomaar?
Het is dus niet dat ik hem niet vertrouw, maar ik zou graag jullie theorie/mening willen weten…
Heeft iemand van jullie dit al eens op dezelfde manier gedaan?
http://i137.photobucket.com/albums/q235/jeroenm2/modsJCMenJMP_zpsb51196e8.gif

Dirk_Hendrik
10 mei 2013, 20:12
Pak een tang en knip em aan 1 pootje door. Luister hoe het bevalt. Daar heb je volgens mij geen amptech voor nodig maar een klein beetje durf en wilskracht. Bevalt het niet, dan is het zo weer te fixen.

jerome
11 mei 2013, 10:10
Ja dat snap ik, maar waar het mij om gaat is om de theorie wat er achter zit, wat gebeurt er in de versterker als ik dat doe?
Kan het (op de lange duur) kwaad voor mijn versterker?
En wordt deze "milde" mod vaker gedaan?

guitarnijboer
11 mei 2013, 10:46
De mod kan zeker geen kwaad voor je versterker. De condensator over de weerstand zorgt ervoor dat hoge frequenties in je geluid ' om de weerstand heen gaan '. Een condensator laat gemakkelijk wisselspanningen (signaal) door. Afhankelijk van de waarde van de condensator doet hij dit al bij lage frequenties (hoge waarde) of pas bij hoge frequenties (lage waarde). E.e.a. is ook afhankelijk van de inpedantie die de condensator ziet, maar dat wordt wat ingewikkeld.

Hier zit gewoon een condensator met een lage waarde over een weerstand waar het signaal doorheen gaat. Het hoog wordt daardoor als het ware geboost.

Ik zou er trouwens niet voor kiezen deze cap weg te halen, maar andere zaken aan te pakken. Deze cap weghalen haalt welliswaar hoog weg, maar dit is een lapmiddel en je versterker prikt niet meer door de mix. Je krijgt een vlakker geluid dat misschien op zichzelf wel goed kan klinken, maar in een band waardeloos is. Ik zeg: niet doen.

Naast dat er veel betere mods zijn die net dat smerige hoog weg kunnen halen zonder het karakter en de sound van je versterker te verkloten, zou je ook kunnen kijken of er misschien een ande oorzaak is voor je probleem!

Zo zou ik bijvoorbeeld niet uitsluiten dat je gitaarkabel debet is aan het smerige hoog. Veel gitaristen onderschatten het belang van goede kabels! Afgelopen week was toevallig iemand bij ons in het oefenhok die wat verschillende kabels had meegenomen ( importeur ) en die hebben we toen uitgebreid getest. Ondanks dat het allemaal nieuwe kabels waren van goede kwaliteit, zat er een behoorlijk verschil in geluid tussen de verschillende kabels. Er was een kabel waarbij het geluid van zowel mijn versterker als die van mijn medebandlid een stuk vetter werd en het schreeuwende pinnige hoog verdwenen was. Deze kabel gebruikte verzilverde kopergeleiders met meerdere kernen. Ineens een heel gebalanceerd geluid zonder een knop te hebben aangeraakt. Natuurlijk zullen er weer mensen zijn die dit niet geloven en zich niets kunnen voorstellen bij verschil in geluid door goede kabels, maar geloof mij, het is echt waar.
De betreffende kabel was trouwens een 12 meter lange 'colonel incredible' van sommer cables.

jerome
11 mei 2013, 11:55
De mod kan zeker geen kwaad voor je versterker. De condensator over de weerstand zorgt ervoor dat hoge frequenties in je geluid ' om de weerstand heen gaan '. Een condensator laat gemakkelijk wisselspanningen (signaal) door. Afhankelijk van de waarde van de condensator doet hij dit al bij lage frequenties (hoge waarde) of pas bij hoge frequenties (lage waarde). E.e.a. is ook afhankelijk van de inpedantie die de condensator ziet, maar dat wordt wat ingewikkeld.

Hier zit gewoon een condensator met een lage waarde over een weerstand waar het signaal doorheen gaat. Het hoog wordt daardoor als het ware geboost.

Ik zou er trouwens niet voor kiezen deze cap weg te halen, maar andere zaken aan te pakken. Deze cap weghalen haalt welliswaar hoog weg, maar dit is een lapmiddel en je versterker prikt niet meer door de mix. Je krijgt een vlakker geluid dat misschien op zichzelf wel goed kan klinken, maar in een band waardeloos is. Ik zeg: niet doen.


Ok, bedankt voor je antwoord!!
Je zegt dat als je die 470pF condensator weghaald het geluid vlakker wordt.
Wat zou er gebeuren als ik m zou vervangen door een condensator van ergens tussen 200 en 250 pF?
Zou dat een betere oplossing zijn?

En je schrijft dat er betere mods bestaan, waar denk je dan aan?

kassie
11 mei 2013, 12:55
En je schrijft dat er betere mods bestaan, waar denk je dan aan?

Wat mij heel erg heeft geholpen bij mijn Silver Jub...
Er zat standaard een 47pf tussen anode en kathode op de v1 (eerste buis pin 1 en pin 3). Omdat anode en kathode uit fase staan cancelen de hoge frequenties elkaar dus uit d.m.v. die cap. Echter voor mij was de sound te drastisch donker. Ik knipte die cap weg maar kreeg een lelijke grit over mijn sound heen. Die heb ik later gefine tuned door:

1. Een 100pf cap parallel met de 82k anode weerstand in de Phase Inverter. ( een genoemde Enhancement cap).
2. Een 47pf cap tussen de twee 0.022UF PI condensatoren (die zat er al, maar als die er bij jou nog niet zit dan kun je dat overwegen)
3. Ipv de 47pf cap tussen pin 1 en pin 3 op de eerste buis die imho teveel wegsnoepte, heb ik die 47pf parallel gezet aan de 100k anode weerstand die richting pin 1 gaat.

Dit heeft voor mij een uitstekend resultaat gehad. De superhoge frequenties zijn eruit (extreme presence is weg) met nog steeds meer dan voldoende high end in de sound. De versterker komt wat muzikaler tot uiting imho.

Dutch66
11 mei 2013, 13:43
De mod's die je beschrijft komen volgens mij (gezien het plaatje) van Tone-Lizard, en zijn prima uitvoerbaar.
Bovendien is het allemaal vrij basic en mocht het voor jouw klankmatig niet werken, is het ook weer vrij eenvoudig de boel weer in z'n originele staat terug te brengen. Vele gingen je voor..

Zonder flauw te doen, je zult gewoon ergens moeten beginnen en kijken wat voor jouw werkt.
Het is weer zo'n verhaal van de een vind een bepaalde mod helemaal geweldig en de ander volkomen ruk...
Experimenteren met verschillende componenten en waarden is eigenlijk de enige optie, en dat is ook het hele idee achter modificeren toch?

Succes!

jerome
11 mei 2013, 14:02
Nee, de mods die ik beschrijf in mijn eerste post zijn toch iets andere mods.
Ik heb dat plaatje alleen maar even gebruikt om de positie van die mods aan te geven.
Ik heb begrepen dat de mods van Tone Lizard die bij dat plaatje "horen" door vele ervaren wordt als een behoorlijke verandering in het karakter van de amp.

Wat ik wil is een mod die alleen een heel klein beetje scherpte eraf haalt zonder dat de versterker vlak, wollig, donker, ontransparant of wezelijk anders gaat klinken...

kassie
11 mei 2013, 14:10
Wat ik wil is een mod die alleen een heel klein beetje scherpte eraf haalt zonder dat de versterker vlak, wollig, donker, ontransparant of wezelijk anders gaat klinken...

Dan zou ik die 470pf laten zitten. Of vervangen voor minimaal 300pf. Maar dan zou ik eerst de mods toepassen die ik je aanraadde, gewoon wat snubber caps over de anode weerstanden. (100k's op het circuitboard die naar de pinnen 1&6 van elke 12ax7 gaan) http://en.wikipedia.org/wiki/12AX7 Let wel! De versterker is een seriële signaalketen. Een 47pf snubber cap op v1 heeft dus meer impact dan een 100pf snubber op de Phase Inverter.

Volgens mij heeft die 470pf ook daadwerkelijk invloed op hoe de versterker opschoont met je volumeknop op de gitaar. Plus die houdt de sound ook wat strakker met High Gain settings.

HaroldA
11 mei 2013, 14:29
Je kunt ook een 2n2 condensator in serie op de negatieve feedback weerstand zetten. Dat maakt heel je versterker wat rauwer en donkerder, zonder het "gevoel" aan te passen.

kassie
11 mei 2013, 14:35
Je kunt ook een 2n2 condensator in serie op de negatieve feedback weerstand zetten. Dat maakt heel je versterker wat rauwer en donkerder, zonder het "gevoel" aan te passen.

Fixed Resonance mod? Vooral lage frequentie thump toch?

HaroldA
11 mei 2013, 14:40
Fixed Resonance mod? Vooral lage frequentie thump toch?

Je dempt hoog volgens mij, waardoor het laag wat vetter wordt. De 2n2 is vrij subtiel, maar haalt voornamelijk het hoge geknetter weg, is mijn ervaring.

Dutch66
11 mei 2013, 14:44
Nee, de mods die ik beschrijf in mijn eerste post zijn toch iets andere mods.
Ik heb dat plaatje alleen maar even gebruikt om de positie van die mods aan te geven.

Ik zou het stukje dan nog maar is goed lezen, met name het stukje over "treble peaking circuit"
want dat is 470p parallel aan 470K.. ;)

flo123
11 mei 2013, 22:42
Ik heb de bright cap over de volume pot weggeknipt en de treble peaker laten zitten in mijn oude 2204 jcm 800. Ik vind dat de sound nu meer consistent is, minder afhankelijk van het volume.

jerome
15 mei 2013, 18:39
Mensen, bedankt allemaal voor de feedback en de tips !
Ik ga gewoon het e.e.a. uitproberen... :)