PDA

View Full Version : externe speakerkast aansluiten op een bascombo vraagje



krist
24 juni 2003, 12:47
Hallo,

ik heb een erg mooie bascombo, de Hughes ans Kettner basskick 505. Dit is een tweehonderd watt versterker, met een 15 inch speaker. Nu heb ik een oude vintage speakerkast uit 1968 gekocht (voor een prikkie) en aangezien ik nog geen losse top heb, en daar ook geen geld voor heb, wil ik deze graag aansluiten op mijn combo. Mijn combo heeft twee uitgangen voor speakers. In de gebruiksaanwijzing staat hierover: You can connect one 8 ohm cabinet. Het probleem is (wordt, want ik heb de speakerkast nog niet in huis) dat die 16 ohm is. Eerste vraag is dus: hoe kan ik dit oplossen? Tweede vraag is: kan ik ook beide speakers gebruiken? (dus die 15 inch van mijn combo én die externe spaker)

Ik heb hier zelf niet veel kaas van gegeten, dus zou graag wat nuttige opmerkingen hierover krijgen. Bij voorbaat dank.

De Teng
24 juni 2003, 13:57
Ik ken de kaasjes wel aardig inmiddels, maar dit is toch wat vaag.

Op zich kun je het beste de fabrikant zelf een email sturen hierover, als je onzeker van je zaak bent even met de uitleg van het probleem.

Vermoedelijk bedoelen ze dat je nog een externe speaker kunt aansluiten van 8 ohm: 16 daarop aansluiten is geen probleem. De weerstand moet echter niet lager zijn, vanwege overbelasting van de speaker in dat geval.

De aansluiting is parallel als het goed is, belangrijk om te weten, wil je de totale weerstand goed hebben. Vraag daar eventjes naar. Meer kan ik er niet over zeggen, neem dus gewoon geen risiko.