PDA

View Full Version : [HELP] Snaren ontstemmen steeds



Stefan1997
10 mei 2013, 18:43
Hallo allemaal. Ik ben Stefan en ik ben 15 jaar oud. Ik zit met een groot probleem. Ik heb 2 jaar geleden een elektrische gitaar gekocht (een elektrische gitaar uit de Cort G-Series). Ik heb een keer de dunste snaar té strak gespannen waardoor hij knapte. Ik heb vandaag een nieuwe snarenset gekocht en heb de oude vervangen met de nieuwe. Toch kom ik nog steeds een probleem tegen die ik voorheen ook tegenkwam. Het is namelijk zo, dat zodra ik met mijn stemapparaat 6E (dikste snaar) stem, en vervolgens naar 5A ga en die snaar stem, dat vervolgens snaar 6E helemaal ontstemd is. Dit is met iedere snaar waardoor hij nooit perfect gestemd is. Is dit probleem herkenbaar of ligt het echt aan het stemapparaat? Want bij mijn akoestische gitaar is het stemmen geen probleem.

Groetjes,
Stefan

Stefan1997
10 mei 2013, 18:44
P.S. ik heb ook geen bal verstand van gitaren dus kan iemand het op een niet-complexe manier uitleggen? Bij voorbaat dank! :D

Jasper.
10 mei 2013, 18:52
Heeft de gitaar een tremolo? Zo ja. Dan zou ik eens opzoeken hoe je die moet stemmen. Ik zit in de bus en ga niet een hele beschrijving op mijn telefoon intypen, maar je moet wel een boel op google rn yputube kunnen vinden daarover

Platyhelminthes
10 mei 2013, 18:53
Is een normaal probleem met nieuwe snaren, die moeten eerst even oprekken. Als het na een dag nog steeds zo is zou t wat anders kunnen zijn maar ik zou me vooralsnog geen zorgen maken

Stefan1997
10 mei 2013, 18:55
@Jasper Ik heb op Google afbeeldingen gezocht wat een tremolo is en ja, er zit een tremolo op mijn gitaar. Ik zal eens kijken hoe ik die moet stemmen.

Johannes
10 mei 2013, 19:04
Het kan aan van alles liggen. Kun je een foto posten van de stemknoppen? Het is namelijk belangrijk dat de snaren er netjes en op de juiste manier op gezet zijn (veel beginners zetten de snaren verkeerd op de tuners, waardoor snaren breken, de knoppen de verkeerde kant op draaien, een snaar klemt in de topkam, breken... enz, ik heb het allemaal voorbij zien komen :) )

Rizz
10 mei 2013, 19:06
Als jij nog steeds met de originele snaren speelt van 2 jaar geleden, dan kan het wel kloppen dat je gitaar steeds ontstemt icm de opmerking van Jasper. Snaren zijn op een gegeven moment hun rek kwijt. Vervang eens in de maand ofzo (afhankelijk van hoeveel je speelt) je snaren en dan het liefst de hele set in 1 keer. Klinkt beter en voorkom je problemen zoals deze.

Fiendish
10 mei 2013, 19:08
Snaren stemmen, alle snaren even oprekken, weer stemmen, weer een beetje oprekken, en dan stemmen.
Als je de snaren op een fatsoenlijke manier hebt vervangen zou dat voldoende moeten zijn.
En wat Rizz zegt over snaren vervangen uiteraard, ouwe snaren zijn vaak niet meer goed te stemmen.

LGK
10 mei 2013, 19:11
Als je, je snaar stemt komt er meer spanning te staan op de tremolo. Er zitten namelijk als het goed is aan de achterkant van je gitaar een paar veren (zit mischien een plaatje voor)
Als je dus een snaar strakker stemt komt die tremolo weer iets omhoog. Waardoor de andere weer ontstemmen enz enz..
Dit zou het kunnen zijn, mischien iemand naar laten kijken die hem even voor je kan afstellen.

the sure thing
10 mei 2013, 19:23
(Off topic: schattig hé :-))

LRS
10 mei 2013, 19:44
Schattig... Ach, een beetje aandoenlijk ;-) maar dat maakt verder geen bal uit, deze jongeman gaat er wel komen. Hij wil nl weten hoe het zit en is niet bang om vragen te stellen, een essentieel teken van intelligentie!

the sure thing
10 mei 2013, 20:29
Schattig... Ach, een beetje aandoenlijk ;-) maar dat maakt verder geen bal uit, deze jongeman gaat er wel komen. Hij wil nl weten hoe het zit en is niet bang om vragen te stellen, een essentieel teken van intelligentie!

Precies!!! Toen ik 15 was zat ik ook vol met vragen. Hulde !

Buzzel
10 mei 2013, 21:09
Hey stefan,

Je hebt een probleem wat veel voorkomt bij de 'wat goedkopere' gitaren. Ik heb laatst ook een goedkope gitaar gekocht (paar tientjes goedkoop) om lekker in te hakken. Deze gitaar had ook nogal wat ontstemmingsproblemen. Na mijn hak, zaag en frees bezigheden heb ik de gitaar ook een afstelbeurt gegeven. Ik kan je dit sowieso aanraden als je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Bij mij stond de hals zo krom als een hoepel. En moest de halspen (ja er zit een metalen pin in je hals) flink aandraaien om de hals weer recht te krijgen. Verder heb ik de tremolo brug geblokkeerd. Je kan hem niet meer gebruiken, maar het ontstemmen is ook flink beperkt. Ik heb dit simpel gedaan door een vuren blokje achter de het tremolo blok te tikken.

Plaatje maakt het wat duidelijker:

https://lh4.googleusercontent.com/-BLDWtXTbPa4/UY1D0r9ck1I/AAAAAAAAAT4/CbdKCEotSK0/s800/IMG_20130510_205957.jpg

Nu heb ik eigenlijk vrij weinig problemen :)

Dit en de vorige tips hier boven over de snaren vervangen helpt vaak echt ;)

Jasper.
10 mei 2013, 23:25
Kijk anders hier eens:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?157411-KAART-voor-kleine-reparaties-en-afstellen

Misschien woont er iemand bij je in de buurt die je wil helpen. Als je dan goed meekijkt steek je er zelf ook nog wat van op.

Nilke
11 mei 2013, 11:56
Toch kom ik nog steeds een probleem tegen die ik voorheen ook tegenkwam. Het is namelijk zo, dat zodra ik met mijn stemapparaat 6E (dikste snaar) stem, en vervolgens naar 5A ga en die snaar stem, dat vervolgens snaar 6E helemaal ontstemd is. Dit is met iedere snaar waardoor hij nooit perfect gestemd is.

Stefan, na het opzetten en de eerste keer stemmen, moet je een keer flink "rekken" misschien wel twee of drie keer en dan opnieuw stemmen. Om het probleem wat je (hierboven) beschrijft te voorkomen, moet je vanuit het midden stemmen: dus eerst de D en de G en dan de A, dan de B, dan de hoge E en dan de lage E.
Dat komt omdat de dikkere snaren de hals van je gitaar ietsje krommer trekken.
Na een paar keer rekken/stemmen moet het wel stabiel worden, al zal je zien dat na een paar keer spelen opnieuw gestemd moet worden. Speel ze!