PDA

View Full Version : Welke nieuwe amp?? Graag tips!



Bernd Veenema
9 mei 2013, 21:02
Hoi allemaal,

Na een afwezigheid van zo'n 3 jaar ben ik toch weer terug op het forum omdat ik jullie hulp nodig heb. Ik speel nu al een aantal jaren mijn mijn beide Squier JV gitaren ('52 Tele uit 1983 en een '57 strat uit 1982) over mijn Hook R20. Als effecten gebruik ik alleen een Brunetti Mercury Box en een Electro Harmonix Memory Man. Op zich een hele fijne set.

Nu is het zo dat de Hook R20 thuis, maar ook op de bandrepetities en bij optredens eigenlijk niet voorbij volumestandje 1 komt. Ik speel vooral in kerken en daar moet het (kortweg) altijd zachter. De Hook klinkt op 'standje 1' op zich al best lekker, maar op 2 of 3 komt hij pas echt tot leven. Dat is echter geen optie.

Ik overweeg dus om een andere versterker aan te schaffen en ik raak een beetje verstrikt in de mogelijkheden. Wat zijn mijn eisen:

- Compacte versterker (zeker niet zwaarder of groter dan de R20). Ik denk aan een 1x10 of 1x12 combo of een topje (heb nog een 1x12 cab thuis staan).

- Wattage is voor mij niet zo interessant als de versterker op laag volume maar echt goed klinkt. Met laag volume bedoel ik echt huiskamervolume.

- Ik houd van een echt goed clean en clean met een randje. Als de versterker ook een lekkere crunch heeft is dat meegenomen, maar dat kan ik eventueel ook wel uit een pedaaltje halen.

- Ik heb geen problemen met een vintage versterker. Mag ook nieuw overigens.

- De versterker moet echt goed klinken met een Tele en een ES335 of Les Paul (één van deze 2 moet mijn strat gaan vervangen).

Ik heb de volgende versterkers op dit moment in gedachten:

- Kleine Fender-versterker (bijvoorbeeld Princeton Reverb of Deluxe Reverb) met wat leuke OD-pedalen;
- Vox AC30CCH of CC1 of andere gave Vox;
- Marshall JMP1 of JTM1 (eventueel aan te vullen met kleine Fender voor cleane sounds)

Mijn vraag aan jullie: Zie ik nog mooie opties over het hoofd? Tips zijn van harte welkom. Budget is zo'n 1500 euro.

Wicked Willy
9 mei 2013, 23:37
De versterkers die je noemt moeten ook al best hard....zeker de Voxen. Ga dan voor een AC15. Een oude Fender Champ of een kleine Badcat bijvoorbeeld...in het 10-15 watt segment is veel te krijgen. Nog goedkoper is een attunator om aan je Hook te hangen....ben je voor 200-300 euro klaar. Bijvoorbeeld de Loadbox van Koch.

lefthandstrat
10 mei 2013, 02:46
Ben het met Wicked Willy eens. Ik heb dit aan mijn Fender Hot Rod Deluxe met V30 hangen:http://www.feedbackmusic.com/gitaar/koch-dummy-box-home/100005513/FBR102269 . http://www.koch-amps.com/wp-content/uploads/2013/02/Dummybox-user-manual.pdf

duckman
10 mei 2013, 03:52
Gebruik die Koch loadbox ook thuis, werkt goed op laag volume!

Pepe
10 mei 2013, 04:05
voor dat budget is bijna alles mogelijk he.
Wat Vox betreft, Andertons brengt de Bruno voor 400 pond bij je thuis. Andere goede light clean platforms zijn de Peavey Delta, Fender Blues jr, Laney Lionheart, Dr Z Carmen Gia...
In de lichtgewicht 18 watt heb ik amps over so shoot me a mail als je interesse hebt.

arjanb01
10 mei 2013, 07:21
Ik zou helemaal geen nieuwe amp kopen. Wat Willy aangaf, een koch loadbox ervoor zetten vind ik de beste optie voor je, aangezien je tevreden over je sound bent.

arcane
10 mei 2013, 08:53
Ik zou helemaal geen nieuwe amp kopen. Wat Willy aangaf, een koch loadbox ervoor zetten vind ik de beste optie voor je, aangezien je tevreden over je sound bent.

Maar verandert de loadbox niet behoorlijk wat aan de sound?

arjanb01
10 mei 2013, 09:40
Nope de koch loadbox is de meest transparante powersoak op de markt. Tast je karakter van je amp niet aan.

zjanke
10 mei 2013, 10:24
Ik zou een loadbox toch eerst even testen. Ik heb zelf naar volle tevredenheid een THD hotplate gehad en dempen van bloedende oren naar acceptabel volle bak kroeg volume werkt prima, maar van lekker geluidje tijdens de repetitie naar fluisterstil werkt volgens mij gewoon niet omdat dan ook de invloed van nauwelijks gebruikte speakers een te grote rol gaat spelen.

Als je toch geld gaat uitgeven voor een loadbox is een klein ampje erbij misschien niet eens duurder...

E-J
10 mei 2013, 10:45
Wat voor speaker heb je in de R20? Misschien kun je wat decibelletjes van het geluid snoepen door een minder efficiënte speaker erin te hangen...

Bernd Veenema
10 mei 2013, 11:38
Ik heb de aanschaf van een attenuator wel overwogen, maar dat lijkt mij hier niet de oplossing. De Hook haalt zijn oversturing gewoon uit de preamp en niet uit de eindtrap. Daarbij klinkt de Hook op huiskamervolume al best goed, maar vind ik het jammer dat ik niet alles eruit kan halen. Dat gaat ook niet lukken met een Loadbox vrees ik. Er zit een G12-65 speaker in. Met zijn efficiëntie van 97db valt daar ook niet heel veel winst te behalen.

Om die reden zit ik bijvoorbeeld te denken aan een Princeton Reverb combo (met 10" speaker). Die speaker draagt al minder ver dan een 12" kan ik mij voorstellen en met een paar OD-pedalen moet daar ook veel uit te halen zijn. Het clean is in ieder geval zalig. Voor eventuele grotere gigs kan ik mijn Cube 1x12 nog aansluiten.

arjanb01
10 mei 2013, 12:15
Als je een 1x12 cabje gaat aansluiten voor grotere gigs zal je niet harder gaan en dan heb je gewoon meer vermogen nodig en niet meer spreiding wat je met meer en grotere speakers krijgt. Een princeton reverb of tweedehands deluxe reverb kost je rond 800 eu. Nieuw rond de 1100-1200 eu.

jutter
10 mei 2013, 12:31
Vorige week heb ik een paar Orange versterkers getest. Er zitten een paar hele leuke tussen. Zelfs de Dual Terror (made in China, head+cab) vond ik zeker niet verkeerd. Schakelbaar tussen 7, 15 en 30 Watt. De Tiny Terror is er ook in combo. Klonk ook erg goed. De rockeverb50 ga ik binnenkort aan de tand voelen. Misschien is het voor jou ook de moeite waard om Orange te gaan testen.

the sure thing
10 mei 2013, 16:39
Ik heb de loadbox op een Hook R40 combo uitgeprobeerd. Daar wordt je niet echt blij van... Ik vond t geen verbetering van mn geluid. Ik zou bij de Hook R20 blijven. Dan maar "genoegen" nemen dat ie op standje 1 gewoon goed klinkt.

ateng
10 mei 2013, 17:11
Waarom niet gewoon een modeler gebruiken. Heb jaren in een gospelband gespeeld met mijn Vox Tonelab en was voor mij de beste oplossing.

Les Paul Reed Smith
11 mei 2013, 09:37
De JTM1 en JMP1 zijn allebei erg leuk. Maar 1 watt is nog steeds aan de forse kant voor de huiskamer. Zeker omdat deze amps geen MV hebben. Ze kunnen wel naar 0.1 watt teruggeschakeld worden. Bruikbaar, maar je moet echt vlak voor je amp zitten om het lekker te horen.
Grote voordelen van deze amps is, dat door het geringe vermogen de eindbuizen lekker werken. Goed voor die heerlijke Marshall sound met veel sustain.
De JMP1 is inmiddels voor thuis mijn nr1 amp. In mijn studio is de 1 watt precies genoeg om lekker hard te kunnen staan, zonder dat ik meteen een gehoorbeschadiging heb. Vroeger had ik een CMW Plexi+ en die moest gewoon te hard voor een lekkere sound. Goed voor het podium, maar niet geod voor thuis.
De JMP1 kan trouwens verrassend clean. De JTM trouwens ook. En pedalen zijn prima te gebruiken op beide amps.