PDA

View Full Version : Ander (slechter) geluid door speakers te verplaatsen



7string
9 mei 2013, 02:44
Normaal heb ik m'n Mesa Boogie F30 boven op een Mesa onderkast staan. Beide hebben een 12" speaker.
Vanavond met repeteren wilde ik eens een andere opstelling proberen, m'n amp achter me op een kratje en mn onderkast naast me, schuin vanaf de vloer omhoog gericht.

Nu bleek het geluid veel minder te zijn. Hoofdzakelijk mid en weinig bas....
Onderkast weer onder m'n amp gezet en alles klonk weer normaal.

Kwam dit nu doordat de geluiden van beide speakers elkaar "in de weg" zitten???
Of staat mn onderkast (of de kabel ertussen) kennelijk uit fase??
Kan iemand hier iets meer over vertellen??

S

FruscianteFan
9 mei 2013, 02:52
Waarmee had je hem gekanteld?

Versterkers gewoon recht neerzetten, direct op de grond geeft wel de meeste bass response. Ze maken dan namelijk het meeste contact met de vloer.

7ender
10 mei 2013, 22:49
Normaal heb ik m'n Mesa Boogie F30 boven op een Mesa onderkast staan. Beide hebben een 12" speaker.
Vanavond met repeteren wilde ik eens een andere opstelling proberen, m'n amp achter me op een kratje en mn onderkast naast me, schuin vanaf de vloer omhoog gericht.

Nu bleek het geluid veel minder te zijn. Hoofdzakelijk mid en weinig bas....
Onderkast weer onder m'n amp gezet en alles klonk weer normaal.


Kwam dit nu doordat de geluiden van beide speakers elkaar "in de weg" zitten???
Of staat mn onderkast (of de kabel ertussen) kennelijk uit fase??
Kan iemand hier iets meer over vertellen??

S

Als je twijfelt over "of de speakers in fase staan " ,.....dan koppel je de speakers even van de versterker af , ....je pakt een 9Volt batterijtje ,....en je drukt kortstondig de speaker-jackplug even over beide polen .
Als je tijdens die "blob" de conussen dezelfde kant op ziet bewegen , dan is het in orde.

lindstrom
10 mei 2013, 23:27
Ik denk dat het geluid niet is veranderd maar je hoort nu hoe de speakers klinken als je er direct voorstaat. (zoals publiek het horen zou)

Als je hem weer gewoon rechtop zet dan gaat het geluid als het ware onder je langs en hoor je vaak het hoog niet meer zo.
Tot mijn grote irritatie draaien gitaristen om die reden veel te veel hoog in de versterker waardoor het allemaal enorm schel en onprettig klinkt.

Probeer het maar eens uit. zet de gehele set maar eens rechtop op een verhoging of tafel en loop er een meter of 4 a 5 vanaf. je zult je verbazen hoe schel je eigenlijk aan het spelen bent.

7string
13 mei 2013, 23:40
Ik denk dat het geluid niet is veranderd maar je hoort nu hoe de speakers klinken als je er direct voorstaat. (zoals publiek het horen zou)

Als je hem weer gewoon rechtop zet dan gaat het geluid als het ware onder je langs en hoor je vaak het hoog niet meer zo.
Tot mijn grote irritatie draaien gitaristen om die reden veel te veel hoog in de versterker waardoor het allemaal enorm schel en onprettig klinkt.

Probeer het maar eens uit. zet de gehele set maar eens rechtop op een verhoging of tafel en loop er een meter of 4 a 5 vanaf. je zult je verbazen hoe schel je eigenlijk aan het spelen bent.

Ga ik eens proberen. Thanks!