PDA

View Full Version : Hoe heet een 'opmaat' in het Engels? Vraag over GuitarPro



aaronstonebeat
9 mei 2013, 01:19
Voor een leerling schreef ik het Wilhelmus uit in GuitarPro. Ik realiseerde me dat ik nog steeds niet heb gevonden hoe je in het programma een opmaat in overeenstemming kunt brengen met de laatste maat zonder dat je 'rode maten' als foutmelding krijgt.

Ik heb wel het Duitse 'Auftakt' gevonden maar dat helpt me niet verder met mijn Engelse versie van het programma.

Of weet iemand zo of GuitarPro wel of niet opmaten ondersteunt?

Ace 1.15.19
9 mei 2013, 02:20
Opmaat = anacrusis.

Gesualdo
9 mei 2013, 02:21
Pickup bar of measure is de informele benaming. Anacrusis is de meer formele benaming.

Zelf gebruik ik geen GuitarPro, dus kan je daar niet verder mee helpen.

aaronstonebeat
9 mei 2013, 02:30
Opmaat = anacrusis.

Wauw! Dat had ik niet kunnen verzinnen. Dank je. Eens zien of ik dat in GuitarPro terug kan vinden; even googelen geeft hoop.

@ Gesualdo:
'Pickup' had ik wel al gevonden maar niet in een context van GuitarPro.
We gaan het zien

Il_Falco
9 mei 2013, 10:18
Kan je er niet er rondwerken? Eerste maat opvullen met rust en erna beginnen met herhalingstekens?

aaronstonebeat
9 mei 2013, 11:13
Kan je er niet er rondwerken? Eerste maat opvullen met rust en erna beginnen met herhalingstekens?

Ja, het lukt me toch wel om het te noteren.

Ik denk dat de opmaatfunctie nog niet zit in de versie die ik heb (5.2).

duckman
9 mei 2013, 11:25
wordt het niet ook gewoon een "upbeat" genoemd?

aaronstonebeat
9 mei 2013, 11:35
wordt het niet ook gewoon een "upbeat" genoemd?

Dat lijkt inderdaad ook een correcte vertaling; maar in GuitarPro helpt die me evenmin verder.

arcane
9 mei 2013, 11:58
Bekijk dit eens : http://getsatisfaction.guitar-pro.com/arobas_music/topics/upbeat_notation_problem

Misschien helpt je dat verder.

Of dit:
http://getsatisfaction.guitar-pro.com/arobas_music/topics/what_if_i_need_an_upbeat_not_only_at_the_beginning _of_a_song

terrasbeest
10 mei 2013, 10:38
Ga naar Wiki NL , zoek ' opmaat'. Op die pagina, klik op 'andere talen-Engels ', et voilą :


In music, an anacrusis is the note or sequence of notes which precedes the first downbeat in a bar. In the latter sense an anacrusis is often called a pickup or pickup note. Western standards for musical notation often include the recommendation that when a piece of written music begins with an anacrusis, the composer, copyist, typesetter, or printer should delete a corresponding number of beats from the written music's final bar in order to keep the number of bars in the entire piece at a whole number.

Harald
13 mei 2013, 11:03
Wow, een programma dat gericht is op mensen die van tab lezen. Gaat er dan vanuit dat ze de term anacrusis kennen... klinkt meer als iets uit Harry Potter. Weer iets geleerd vandaag!