PDA

View Full Version : 100VAC verschil tussen WCD randaarde en CV?



HaroldA
8 mei 2013, 22:48
Als ik 100V~ spanningsverschil meet tussen de randaarde van een wandcontactdoos en de centrale verwarming, kan ik er dan vanuit gaan dat 1 v/d 2 niet geaard is? Volgens mij is het verplicht om je CV-installatie te aarden, zou het dan een goede aanname zijn dat de WCD geen randaarde heeft? Ik meet ook ongeveer 92V~ tussen mijn gitaar en de verwarming.

Ik dacht eerst dat het statische elektriciteit van de vloerbedekking was als ik een klap van de verwarming kreeg, maar nu ben ik bang dat er meer aan de hand is.

Plant
8 mei 2013, 23:09
Is dat met je versterker aangesloten op de WCD of zonder iets (dus geen enkel apparaat)?

Als je WCD niet geaard is kan door een ontstoorfilter in de versterker (condensatortjes tussen fase/aarde en nul/aarde) halve lichtnetspanning op de randaarde staan. Maar dat zou je waarschijnlijk al gevoeld tijdens gitaarspen zonder daarbij de CV aan te raken. En horen aan de brom bij snaren loslaten.

Thyztwizta
8 mei 2013, 23:13
Haal eens de stekker uit de c.v. ketel en kijk of de spanning dan nog tussen de radiator en de randaarde staat. Wanneer dit het geval is zou dit kunnen duiden op een defect in je c.v. ketel. Tevens zou je even de weerstand kunnen meten tussen de radiator en de randaarde.

cluseau
8 mei 2013, 23:16
Tevens zou je even de weerstand kunnen meten tussen de radiator en de randaarde.

Zal zijn meter fijn vinden ;)

Thyztwizta
8 mei 2013, 23:18
Zal zijn meter fijn vinden ;)

Uiteraard wanneer er geen spanning te meten is, had ik erbij moeten vermelden ;)

HaroldA
8 mei 2013, 23:22
Is dat met je versterker aangesloten op de WCD of zonder iets (dus geen enkel apparaat)?

Alleen een (doorgemeten) verlengsnoer in de WCD om tot aan de verwarming te komen.


Als je WCD niet geaard is kan door een ontstoorfilter in de versterker (condensatortjes tussen fase/aarde en nul/aarde) halve lichtnetspanning op de randaarde staan. Maar dat zou je waarschijnlijk al gevoeld tijdens gitaarspen zonder daarbij de CV aan te raken. En horen aan de brom bij snaren loslaten.

Ik ben vandaag gestopt met spelen omdat ik "geknetter" in m'n handen voelde. Er is inderdaad ook een brom bij losse snaren, bij zowel mijn setup als die van de andere gitarist en bassist. We spelen allemaal op buizenamps.


Haal eens de stekker uit de c.v. ketel en kijk of de spanning dan nog tussen de radiator en de randaarde staat. Wanneer dit het geval is zou dit kunnen duiden op een defect in je c.v. ketel. Tevens zou je even de weerstand kunnen meten tussen de radiator en de randaarde.

Het is niet mijn CV, maar van degene waar wij een ruimte van huren. Er is een jaar(?) geleden een periode geweest dat de aardlekschakelaar regelmatig z'n werk goed deed, ik denk nu te weten waarom dat niet meer zo is ;)

Thyztwizta
8 mei 2013, 23:23
Wat misschien beter is is systematisch groepen uitschakelen in de meterkast. Eerst isoleren welke groep dit probleem eventueel zou kunnen veroorzaken. En wanneer de groep gevonden is, 1 voor 1 de apparaten uitschakelen op deze groep. Hoewel ik nog steeds vermoed dat het bij de c.v. vandaan kan komen.

-edit- c.v. is dus uitgesloten. En aangezien de ruimte gehuurd is, is de vraag of je bij de groepen kan komen.

HaroldA
8 mei 2013, 23:40
-edit- c.v. is dus uitgesloten. En aangezien de ruimte gehuurd is, is de vraag of je bij de groepen kan komen.

Nope, ik kan niet bij de meterkast komen.

Wop6670
9 mei 2013, 01:28
Nope, ik kan niet bij de meterkast komen.

Tjeemig de peemig,
Linke soep Harold! :eek:
Heb je de fase en de nul gemeten ten opzichte van aarde?
Als je bij de fase en aarde 230Volt meet dan is de boel geaard.

Maar een spannings verschil tussen verwarming en de wandcontactdoos aarde is erg vervelend.
Als je het merkt met spelen lijkt mij het stopcontact niet geaard.

Uitkijken geblazen!

HaroldA
9 mei 2013, 01:31
Heb je de fase en de nul gemeten ten opzichte van aarde?
Als je bij de fase en aarde 230Volt meet dan is de boel geaard.

Heel dom, maar ben ik gewoon vergeten ... ga ik zsm doen!


Maar een spannings verschil tussen verwarming en de wandcontactdoos aarde is erg vervelend.
Als je het merkt met spelen lijkt mij het stopcontact niet geaard.

Uitkijken geblazen!

Doe ik! Ik wil het eerst uitgezocht hebben voordat we weer gaan repeteren. Heb al een mailtje naar de eigenaar gestuurd ...

HaroldA
9 mei 2013, 13:09
Het is al geregeld!

Vandaag met de eigenaar en m'n multimeter door het pand gelopen en uiteindelijk een doos gevonden waar de binnenkomende aarde netjes
afgedopt was ipv aangesloten ;)

Heel het "nieuwe gedeelte" heeft dus nooit randaarde gehad. Nu wel! :ok:

tommus42
9 mei 2013, 14:19
Goed geregeld. Begrijp overigens niet dat je de spanning voelt met je handen, is de ingang wel geisoleerd van het chassis?

HaroldA
9 mei 2013, 14:23
Goed geregeld. Begrijp overigens niet dat je de spanning voelt met je handen, is de ingang wel geisoleerd van het chassis?

Jep, maar zoals gezegd was er een spanningsverschil van 100VAC tussen mijn gitaar en de verwarming. Ik zal misschien wel via m'n voeten stroom gelekt hebben naar de vloerbedekking?

tommus42
9 mei 2013, 14:29
Beats me, hogere elektriciteit-kunde

HaroldA
14 mei 2013, 15:07
Zijn er naast de "mogelijkheid tot elektrocutie" nog andere gezondheidsgevaren aan het niet hebben van randaarde op je buizenamp?

7ender
14 mei 2013, 16:20
Zijn er naast de "mogelijkheid tot elektrocutie" nog andere gezondheidsgevaren aan het niet hebben van randaarde op je buizenamp?

Na recentelijk onderzoek door wetenschappers is aangetoond dat langer dan 5 minuten gitaarspelen over een niet geaard stopcontact gevaar met zich meebrengt van blijvende impotentie en overmatige flatulentie ......

....echt waar ! :D

HaroldA
14 mei 2013, 16:21
Na recentelijk onderzoek door wetenschappers is aangetoond dat langer dan 5 minuten gitaarspelen over een niet geaard stopcontact gevaar met zich meebrengt van blijvende impotentie en overmatige flatulentie ......

....echt waar ! :D

Hmmm ... de impotentie kan ik niet bevestigen, maar die flatulentie :stop:

Plant
14 mei 2013, 16:29
Elektrocutiegevaar is er overigens niet alleen voor gitaristen :blast:


http://www.youtube.com/watch?v=DU8lDvI2RuE

Gearjunkie
14 mei 2013, 20:11
http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_11/nummer_4/artikel_488/

Zie maar wat je allemaal krijgt van deze hoge spanning!! ;)

HaroldA
14 mei 2013, 21:15
http://www.medischdossier.org/archief/jaargang_11/nummer_4/artikel_488/

Zie maar wat je allemaal krijgt van deze hoge spanning!! ;)

"Elektromagnetische velden" - da's net iets anders dan gemiddeld 5 uur per week * 2 jaar 100VAC op je klauwen te hebben.

Gearjunkie
14 mei 2013, 21:47
"Elektromagnetische velden" - da's net iets anders dan gemiddeld 5 uur per week * 2 jaar 100VAC op je klauwen te hebben.

Bagatelliseer het allemaal maar weer!

Wop6670
19 mei 2013, 23:38
Blij dat je het gevonden hebt, Harold.

Het is wel prettig om veilig te werken.
Zo lang het goed gaat is er niets loos.
Filmpje is wel heel schokkend!:makeup:
Hoop dat niet me te maken.

Volgens mij zijn er genoeg muzikanten die ongeaard spelen.
De oudere woonhuizen hebben in de meeste ruimtes geen aarde. Behalve de natte ruimtes dan.
Heb zelf even een snoertje getrokken vanuit de keuken.

Bij mij prikt hij niet zonder aarde, denk alleen als je gaat schokken dat je goed vast zit.

Willem

Gearjunkie
20 mei 2013, 09:13
Ik rol ook altijd een kabeltje vanuit de keuken uit. Jarenlang geen aandacht gegeven aan dit soort veiligheid, velen met mij denk ik.
Nu zorg ik dat dit soort zaken in de basis goed zijn, de rest is bijzaak.