PDA

View Full Version : Vraag over Fender USA Strat (wanneer kwam de 2-point brug?)



marter544
8 mei 2013, 14:04
Goedemiddag,

Ik zit er over te denken de volgende strat te kopen:

http://link.marktplaats.nl/674635501

http://i.marktplaats.com/00/s/NzY4WDEwMjQ=/$T2eC16hHJGkFFmyR)!6jBRidY-k79!~~60_85.JPG

Echter heeft deze de vintage 6-point trem. Dit zou betekenen dat dit geen Standard is.. Echter zou het kunnen zijn dat ze toen nog de 6-point gebruikten? Ik kan het nergens vinden.. Indien dit geen standard is, wat dan wel?

Alvast bedankt!

Gearjunkie
8 mei 2013, 14:56
Slagplaat lijkt niet origineel, humbucker zit bij 7ender normaliter met 3 stelschroefjes vast.

petpas
8 mei 2013, 15:30
serienummer opvragen en bij fender vragen welke gitaar daarbij hoort.

marter544
8 mei 2013, 17:16
De 6-point hoort niet op deze gitaar kom ik net achter.. Lijkt er op dat dus de hele body niet origineel is, dan laat ik em schieten.

hs0504
8 mei 2013, 19:30
Het is een 'American Traditional'. De voorloper van de Highway I en een goedkope uitvoering van de Standard. Werd een paar jaar eind jaren 90 gemaakt (advertentie tekst klopt dus niet). Serienummer is N90XXXX (op de voorkant van de kop), heeft 21 frets, 'poplar' body en mindere electronica en hardware dan de American Standard.

geert1976
9 mei 2013, 00:24
Het is een 'American Traditional'. De voorloper van de Highway I en een goedkope uitvoering van de Standard. Werd een paar jaar eind jaren 90 gemaakt (advertentie tekst klopt dus niet). Serienummer is N90XXXX (op de voorkant van de kop), heeft 21 frets, 'poplar' body en mindere electronica en hardware dan de American Standard.

Klopt helemaal.
veel onderdelen/componenten, waaronder de body en hals zijn gemaakt in Mexico en in elkaar gezet in USA, waardoor er "made in the USA" op mag prijken, maar in feite koop je Mexicaanse onderdelen die in de USA versmolten zijn tot een gitaar.

TeleK
9 mei 2013, 11:36
het makkelijkste verschil is dat een hals van een Mex Strat 21 frets heeft en een hals van een USA Strat 22 frets. dus een Strat met 21 frets is geen 'echte USA' Strat. (dit geldt uiteraard pas voor de periode dat er ook een Mex productie kwam: de oude modellen uit Fullerton factory hadden 21 frets en ook de CBS large headstock strats)

hier staat ook nuttige info: http://www.guitars2go.co.uk/

marter544
10 mei 2013, 11:24
Bedankt voor de reacties! Ik kijk dan even verder.

Marc1974
10 mei 2013, 11:27
Ik heb zelf een mexicaantje met een two point synchronised tremelo. Dus de tweepuntsconstructie is niet alleen voor USA strats, maar ook voor speciale Mexicaanse modellen.

Zelf zou ik eerder voor een nieuwe mexicaan kiezen, dan voor een tweedehandse amerikaan. Het is waar dat Amerikanen wat beter van kwaliteit zijn, maar het verschil is niet groot. De mexicaan heeft een hele goede prijs / kwaliteitverhouding.

mesaman
11 mei 2013, 22:54
verdiep je er effe goed in voor je ene paar honderd euro verspild aan ene luxe artikel. En koop dan wat je echt wilt, heb je er jaren plezier van.

marter544
12 mei 2013, 11:23
Ik ben op zoek naar een strat die voldoet aan de volgende eisen:

Medium frets
Medium C-neck
Pallisander toets
HSS frezing of HSH frezing
Liefst 22 frets
Alder of Ash maakt me niet zoveel uit, zolang ie maar goed klinkt (en pups zijn veel belangrijker voor je geluid dan waar je body van is gemaakt, is mijn ervaring)

Prettymuch een vervolg op mijn huidige London City:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/20121222223721.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/13617738/P1080002.JPG

Ik heb al een aantal dure gitaren gehad, en weet zeker wat ik wil. De London City heeft mij er achter laten komen dat ik best wel een stratman ben, terwijl voorheen mijn gitaren een vaste brug en twee humbuckers moesten hebben. Juist de trem, en de luchtige stratsound icm. met een goede humbucker voor een lekkere brownsound vind ik tegenwoordig helemaal te gek. Mijn LC onstemt zo goed als niet bij heftig trem gebruik, voor mij dan ook geen floyd rose. De LC heeft nu locking tuners, een andere slagplaat, een duncan custom brug element (op de foto nog een duncan designed), een dunne laag witte nitro, compleet nieuwe elektronica, en een vette graphic er op geschilderd. Echter is ie nu toch een keer aan vervanging toe.. Een hoop dingen zijn het net niet: de hals is te dun, de trem begint in te slijten op de scharnierpunten (ik gebruikte alleen de 2 buitenste schroeven, nu de 2 daarbinnen), de sound is het net niet, de hals heeft een fret te weinig en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Om deze redenen ben ik zoek naar een nieuwe, de American Standard is een goede kanshebber, maar ik kijk ook nog naar een aantal andere. De Select Strat lijkt me zeer vet, omdat de compound radius me errug fijn lijkt. Andere tips zijn ook welkom! Ik heb ook naar dingen als Suhr, G&L, en Warmoth gekeken, maar om één of andere reden wil ik toch graag een Fender..

mesaman
13 mei 2013, 23:50
ja, de american standard is tegek! ik heb er al jaren eentje, niet kapot te krijgen.