PDA

View Full Version : Framus Dragon



migellemertens
8 mei 2013, 12:09
Hoi iedereen,

momenteel ben ik in het bezit van een Laboga Mr. Hector, cool beestje maar ik zoek op dit moment toch iets strakker en net dat beetje meer punch.

Nu heb ik van iemand het voorstel gekregen om m'n Laboga te ruilen voor een Framus Dragon. Heeft iemand ervaring met deze amp? Want enorm veel soundclips zijn er niet te vinden op youtube, etc.

Ik zoek dus vooral iets met meer strakheid en punch dan m'n laboga.

thx!

almarvk
8 mei 2013, 13:15
Ik zou het alleen al doen vanwege de doorverkoop waarde van de Framus. Die ligt volgens mij een stukje hoger en beter in de markt.

jasses
8 mei 2013, 13:28
daar sluit ik me bij aan. Ik heb er trouwens al een behoorlijke poos een, en ben er altijd wel tevreden van geweest. Ik heb echter nog nooit op een laboga gespeeld, dus kan weinig vergelijk bieden. Punchy vind ik 'm in elk geval. Strak ook, maar ik ben een erg bescheiden gain gebruiker (vandaar dat ik het derde kanaal niet gebruik) en dan is strak niet snel een issue. Probeer 'm eens uit.

Brum
8 mei 2013, 15:43
Ik zou het alleen al doen vanwege de doorverkoop waarde van de Framus. Die ligt volgens mij een stukje hoger en beter in de markt.

Zou je op voorhand wel zeggen, maar is helaas niet waar weet ik uit ervaring. Ik heb mijn Dragon nu drie keer op allerlei verkoopsites gehad en ik ben er wel klaar mee. Ik begon bij een bedrag van €750,-, wat echt niet teveel is voor een versterker als deze en was op een gegeven moment bereid om 'm voor €600,- te verkopen. Dan nog krijg je alleen maar mailtjes dat men er enkel €500,- voor over heeft, waar ie echt niet voor weg kan. Onder andere van eentje hier op het forum, waarvan je weet dat ie geld als water heeft en een verzameling thuis heeft staan waar menig pro nog U tegen zegt, maar oke... Moest het even kwijt.:soinnocent: Momenteel is de markt echt verziekt door gelukszoekers, die alleen maar voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, omdat ze weten dat het ook op de tweedehands markt crisis is. Verkopen is echt even geen pretje en echt alleen nog maar de bekende merken kun je voor een redelijk bedrag kwijt en dan nog moet je je ontdoen van die uitkaaiers. Het probleem is echt niet meer de crisis heb ik het idee, het zijn de misbruikers die de markt hebben verziekt.

Ik gefrustreerd? Hoezo??:mad:

arjanb01
8 mei 2013, 16:20
Nou Fenders en Gibsons waarderen ook als een gek af heb ik op MP en Gitaarmarkt gezien. 50 tot 60% van de nieuwwaarde als tweedehandsprijs is eerder regel dan uitzondering. Gibsons die nieuw bijna 4000 euro waren zie je nu voor 2000-2500 tweedehands aangeboden worden, ziek. Dus gewoon ff wachten tot na 2014 en dan maar eens weer proberen je spullen fatsoenlijk te verkopen mocht je iets kwijt willen, is mijn advies ! Want het is echt de crisis die de markt zowel voor nieuwe als tweedehands instrumenten de das om doet.

Brum
8 mei 2013, 17:12
Ik zoek dus vooral iets met meer strakheid en punch dan m'n laboga.

thx!

Ik was eigenlijk alleen gefixeerd op de post over de inruilwaarde, maar op deze wil ik toch even inhoudelijk op ingaan. Als je iets strakkers zoekt, dan moet je geen Dragon hebben. Zelfs met een tubescreamer krijg ik 'm niet echt vreselijk strak. Het is een lekker klinkende versterker, maar de nadruk ligt heel erg op het laag. Veel punch, dat wel, maar het laag is niet al te strak te noemen. Dan zou ik eerder kijken naar de Cobra, die is daar toch echt meer voor bedoeld. Nou weet ik niet hoe die Laboga van jou het doet, maar een Dragon voor strakheid in het laag; niet doen.

Hier een leuk filmpje van de Dragon trouwens, beetje naar beneden scrollen:

http://www.guitarmessenger.com/reviews/framus-dragon-head-cabinet/

Geen idee hoe de reviewer het kan hebben over een versterker met 'tight low-end', zelfs in het filmpje van meneer hoor ik het niet, maar desalniettemin, voor bepaalde doeleinden is het wel een dijk van een versterker en heel veel waar voor je geld.

caliban
8 mei 2013, 17:17
Ik vind het een geweldige versterker, naar mijn mening leuker dan een monsieur hector, maar ken de verkoopwaarde van de laboga niet. Dragons gaan tweedehands echt niet makkelijk, terwijl ze naar mijn mening veel leuker dan bijvoorbeeld een rectifier zijn.

Ivm de post van Brum van een aantal minuten terug, de Dragon is gemakkelijk de modificeren naar Cobra.

Misery Signals
8 mei 2013, 19:54
Ik vind de heavy scheur van een Mr Hector leuker dan die van de Dragon. De Mesa ronk met de 5150 strakte, en dat klinkt ook daadwerkelijk zo, heerlijk. De Dragon is dan weer veel veelzijdiger.

Maar serieus, dat je een Laboga sloppy krijgt... Dat is een echt retestrakke amp?

Een Dragon ligt helemaal niet beter in de markt, alle twee even slecht, maar uiteindelijk moet je voor een Dragon wel 200 Euro meer kunnen vangen. 600 vs 800 Euro of zo.

MS

migellemertens
9 mei 2013, 00:20
Ik vind de heavy scheur van een Mr Hector leuker dan die van de Dragon. De Mesa ronk met de 5150 strakte, en dat klinkt ook daadwerkelijk zo, heerlijk. De Dragon is dan weer veel veelzijdiger.

Maar serieus, dat je een Laboga sloppy krijgt... Dat is een echt retestrakke amp?

Een Dragon ligt helemaal niet beter in de markt, alle twee even slecht, maar uiteindelijk moet je voor een Dragon wel 200 Euro meer kunnen vangen. 600 vs 800 Euro of zo.

MS

Ik krijg 'm jammer genoeg niet strak genoeg naar m'n zin, heb er ook al pedalen proberen voorzetten maar zonder succes. Hij klinkt toch redelijk modderig, net iets té modderig voor de nieuwere stijl van m'n band.

Maar na dit gelezen te hebben ga ik de laboga toch houden en maar een andere oplossing zoeken ervoor... Ik kan er natuurlijk ook gewoon een distortion voor de clean hangen maar dat is dan ook weer zo'n zonde.

caliban
9 mei 2013, 03:24
Ik krijg 'm jammer genoeg niet strak genoeg naar m'n zin, heb er ook al pedalen proberen voorzetten maar zonder succes. Hij klinkt toch redelijk modderig, net iets té modderig voor de nieuwere stijl van m'n band.

Maar na dit gelezen te hebben ga ik de laboga toch houden en maar een andere oplossing zoeken ervoor... Ik kan er natuurlijk ook gewoon een distortion voor de clean hangen maar dat is dan ook weer zo'n zonde.
Een tubescreamer voor een dragon is zeer strak...

Brum
9 mei 2013, 11:31
Sorry, die mening deel ik absoluut niet, Caliban. Je kunt alles zeggen van de Dragon, maar strak in het laag is ie absoluut niet, ook niet met een tubescreamer. Je krijgt 'm ietsje strakker met een tubescreamer, maar echt strak is gewoon het karakter niet van de Dragon. Het crunch kanaal misschien nog enigszins, maar het lead kanaal toch zeker niet.

Hij schijnt inderdaad wel vrij makkelijk om te bouwen te zijn naar een Cobra. Iets wat ook wel 's door mijn hoofd is gegaan om te laten doen.

caliban
10 mei 2013, 12:54
Sorry, die mening deel ik absoluut niet, Caliban. Je kunt alles zeggen van de Dragon, maar strak in het laag is ie absoluut niet, ook niet met een tubescreamer. Je krijgt 'm ietsje strakker met een tubescreamer, maar echt strak is gewoon het karakter niet van de Dragon. Het crunch kanaal misschien nog enigszins, maar het lead kanaal toch zeker niet.

Hij schijnt inderdaad wel vrij makkelijk om te bouwen te zijn naar een Cobra. Iets wat ook wel 's door mijn hoofd is gegaan om te laten doen.
Had de mijne deels gemod en vond het verschil niet zo groot. De modificatie in de EQ had ik wel niet gedaan, maar toch, verschil tussen die twee amps zit voor een deel tussen de oren denk ik.

Brum
10 mei 2013, 13:15
To be honest, ik ken de Cobra niet zo goed. Ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat ie een pak strakker is dan de Dragon, gezien het in de metal wel een bekende jongen is tussen de hi-gainers.

Die mod schijnt echt een hele simpele ingreep te zijn heb ik wel 's begrepen? Schematisch gezien ontlopen de twee elkaar ook niet zoveel heb ik me wel 's laten vertellen, dat verklaart wellicht ook dat het verschil nu ook weer niet zo groot is tussen beide versterkers.

Hoe het ook zij, qua strakheid komt de Dragon nog niet eens in de buurt van m'n JCM800 icm een tubescreamer.;) Wel veel vetter, dat zeker, maar een beetje sloppy laag vind ik persoonlijk en de nadruk ligt er ook erg op heb ik het idee.

Tristan
10 mei 2013, 21:16
De Dragon komt van alle channel switchers die ik getest heb wel het dichtste in de buurt van een JCM800 2203 / 2204 denk ik.

Bijl
14 mei 2013, 12:12
Helpt een eq/filter rond de 200 Hz ook niet om het geluid strakker te maken? Volgens mij zit daar meestal alle bagger...