PDA

View Full Version : Welke speaker is het meest "all round"



hole
8 mei 2013, 08:06
Hoi.

Ik heb absoluut geen verstand van speakers, en er is nogal wat op de markt. Ik zoek een speaker met een "all round sound", dus eentje die goed klinkt met clean, crunch, gain en "metaallzzz" (Ik speel in een cover band met een heel breed repertoire).

Ik snap dat dit enorm subjectief is, en dat ik 'zelf moet gaan luisteren' (dat ga ik ook doen). Maar ik wil een short-list maken. De intentie is om een 2x12 te gebruiken met een Engl Morse (en nee, de AxeFX gaat er niet uit!)

Tweede vraag: iemand ervaring met Palmer cabs?

Dus, ik hoor graag suggesties en of jullie ervaringen met bepaalde speakers.

arjanb01
8 mei 2013, 09:03
Ik zou voor jou muziekstijl en sound i.c.m. die Engl gewoon een Engl Cab met V30s gebruiken. Geeft je de beste sound. Ik gebruik zelf ook al jaren Engl versterkers en V30s zijn naar mijn mening de mooist klinkende, vooral live prikken ze lekker door de mix.
Ik geloof dat Engl deze kasten ook in een 2x12 versie heeft en als je goed MP checkt zijn ze ook redelijk goed tweedehands te vinden.
Wat ook hele mooie kasten schijnen te zijn zijn die Bogner kasten met V30s, wat duurder maar niet minder goed !

Met Palmer heb ik geen ervaring verder.

Rick trodat
8 mei 2013, 09:46
De meest neutrale speakers zijn altijd PA speakers. Want daar zijn ze ook voor bedoeld. Niet kleuren, hoog wattage ( dus geen oversturing). Heel algemeen genomen zijn celestions bedoeld om te kleuren. Ze staan niet voor niks voor die herkenbare sound die de meeste speakers mee brengen. Algemeen genomen zijn celestions ook niet ruim in wattage. ( heel specifiek qua oversturing).

Een van de duurste all rounder is een electrovoice 12L. Deze wordt de hemel in geprezen, maar het is feitelijk een Pa speaker die het erg goed doet op gitaar. Qua celestion vind ik de classic lead redelijk neutraal klinken, maar wellicht een beetje te helder. De g12K-100 liggen in hetzelfde straatje alleen hebben deze meer scoop mid. Dus dan wordt het al niet echt neutraal meer.
De G-12 65 is redelijk neutraal, maar wel donker neutraal met compressie als ie op zijn donder krijgt. De v-30 zijn ook een goede keuze, deze hebben alleen veel mid, waardoor je ze niet neutraal kan noemen. Als je ze op hun donder geeft gaan ze zingen, met nog meer mid en veel top hoog. Ook niet neutraal dus.


Nu kan je wel een pa speaker kopen, maar niet elke pa speaker werkt lekker op gitaar. Dus daar moet je mee uitkijken. Qua eminence ( die zijn zeer algemeen genomen een stuk neutraler) Vaak baseren ze hun modellen op celestion types. Maar vaak een stuk gevoeliger, waardoor ze een stuk harder gaan. Hoeft geen voordeel te zijn. de meeste gitaristen weten, dat je meestal een stuk beter klinkt als je amp iets meer kookt voordat deze hetzelfde volume haalt. Maar als er toch een eminence is die ik zou kunnen aanraden dan is dit de LEGEND V128. Deze is zeer vergelijkbaar met de g12 65. Maar iets meer tophoog en gaat veel later oversturen, waardoor deze neutraler is.

JohnLord
8 mei 2013, 10:08
Kleuren hoeft voor een allroundsound geen probleem te zijn hoor. Qua allround heb ik goede ervaringen met v30's. Ik heb wel eens een ENGL Morse bespeeld maar vond die dan weer bepaald niet allround.

HaroldA
8 mei 2013, 10:15
Allround? Celestion G12-T75's.

V30's vind ik vrij uitgesproken voor "middle of the road" speakers.

kassie
8 mei 2013, 10:51
Ik ben het volledig eens met Rick Trodat.

Ik heb zelf de overstap gemaakt van v30 naar Eminence Delta Pro 12A. Die is min of meer vergelijkbaar met een EVM12L, alleen dan iets minder top-end. Tot dusver geen spijt van gehad, behalve dat ze heel zwaar zijn. Mocht ik ze vandaag gekocht hebben dan zou ik voor de Deltalite zijn gegaan, deze heeft iets meer top-end en heeft ook flink wat minder gewicht. Zo'n PA speaker heeft wat voordelen:
1. Hoog wattage, dus je hebt in principe maar 1 speaker nodig voor een 100 watt versterker. Dit scheelt heel wat sjouwwerk als je met meerdere versterkers speelt.
2. Geen cone breakup of cone cry, altijd meer dan voldoende headroom. De speaker blijft dus eerlijk zijn werk doen wat de versterker geeft. Zeker met high gain behoudt dit strakheid.
3. De DP12A heeft ontzettend veel low end.
4. Minder 'Ice pick'. Dus schelle versterkers kunnen beter 'ingesteld' worden.

Nu brengt elke speaker wel min of meer zijn eigen karakter, en de kast is hier ook zeker van belang.

showband
8 mei 2013, 10:53
allround is een selectief begrip.

1) Volgens de technische norm is "neutraal" allround. In dat geval kun je gewoon een DI box in de PA duwen en de rest met post processing oplossen....

2) Je gitaar is samen met "je handen", kabels, effecten, versterker, speaker en de ruimte ertussen (luchtkolom) een gesloten systeem die een geluidsbeeld geeft.
Een speaker zal dus in realiteit complementair aan het totale systeem moeten zijn.
Alleen een allround speaker kopen (als die al zou bestaan) zal dus geen allround geluid opleveren. Hooguit de mogelijkheden uitbreiden.

3) handiger is dus een functioneel simpele setup opzetten die afdekt wat jouw behoefte is.
-Voor een coverband kan dat een variax + modeller betekenen.
-voor een normale band is de aanschaf van een goed licht driekanaals combo met twee of drie duidelijk verschillende gitaren waarschijnlijk het "meest allround"

geen eenduidig antwoord buiten de constatering dat een "allround speaker" hooguit voor optie 1 te koop is.

B-stone
8 mei 2013, 11:20
Ik met harolda :ok:

hole
8 mei 2013, 11:23
Sinds wanneer gaan gitaristen voor 'functioneel simpele setups' ? :seriousf:

(ik speel overigens over een AxeFX , direct de tafel in...de Morse wordt 'voor erbij' :/ )

the sure thing
8 mei 2013, 13:17
Voor jouw doeleinden sluit ik aan bij de Celestion V30. Uiterst makkelijk 2e hands te verkrijgen ook.

Mitch
8 mei 2013, 13:28
G12 100 is neutraal genoeg zonder hifi te zijn. EVs vind ik juist totaal niet geschikt voor crunch, veel te rafelig. Voor high gain kan het strak genoeg zijn maar het tophoog, afhankelijk van de kast en amp, kan mooi of juist lelijk scherp in het hoog worden. Een meer als gitaarspeaker bedoelde speaker is een veel logischer keus.

svdijk
8 mei 2013, 13:31
V30????? Is absoluut geen allrounder, daarvoor heeft Celestion de G12T75 speaker gemaakt!!
Kan alles een beetje!!

Pepe
8 mei 2013, 13:38
Topicstarter bedoeld met alround een speaker die high gain en clean goed doet wat toch heel wat anders is dan een neutrale of niet kleurende speaker.
In dat geval, een V30 kleurt als een gek maar kan clean en high gain prima aan. Maar welke speaker niet?

Een speaker die alleen clean of high gain kan... dat lijkt me veel lastiger.

LRS
8 mei 2013, 14:02
Check:

http://billmaudio.com/wp/?page_id=295

Bill refereert wel specifiek naar een Fender Blues Jr., maar het grootste deel van zijn ervaringen zijn tamelijk generiek.

Bijl
8 mei 2013, 14:58
Tweede vraag: iemand ervaring met Palmer cabs?

Ja! Ik heb een 2x12 frontloader van Palmer, prima ding en degelijk zat. Zelf heb ik er 2x EVM12L in zitten, dus een 400 watt belastbare kast voor het betere blafwerk. Klinkt prima in combinatie met mijn Fryette Sig:X maar veel gitaristen zullen het iets te koud en strak vinden klinken.

Echter voor een all-round geluid zou ik het advies ter hand nemen om die Celestion G12-T75's er in te stoppen. Een tweedehands Marshall cab met die speakers zou ook wel moeten lukken denk ik.

the sure thing
8 mei 2013, 16:34
De G12T-75 is wel all round, maar doet alles net niet. De V30 vind ik voor metal met dropped D echt wel beter dan de G12T-75.

HaroldA
8 mei 2013, 16:35
De G12T-75 is wel all round, maar doet alles net niet. De V30 vind ik voor metal met dropped D echt wel beter dan de G12T-75.

Dus de V30 is geen goede all-round speaker, maar wel geschikt voor metal ... terwijl de T75 de meest gebruikte "metal speaker" is.

svdijk
8 mei 2013, 16:44
Dus de V30 is geen goede all-round speaker, maar wel geschikt voor metal ... terwijl de T75 de meest gebruikte "metal speaker" is.

Dan zou ik een V30 én een G12T75 in een 2X12" kast zetten, vult elkaar perfect aan!!
Heb ik ook, na heel veel experimenteren met verschillende speakers, in m'n 4X12" kasten!!

HaroldA
8 mei 2013, 16:45
Dan zou ik een V30 én een G12T75 in een 2X12" kast zetten, vult elkaar perfect aan!!
Heb ik ook, na heel veel experimenteren met verschillende speakers, in m'n 4X12" kasten!!

Heb je er dan ook altijd 2 microfoons voor staan?

svdijk
8 mei 2013, 16:59
Heb je er dan ook altijd 2 microfoons voor staan?


Klopt idd, altijd met 2 microfoons uitgemiced(??!!).
Eéntje helemaal naar links gepanned, en de andere, met een hele kleine vertraging (geloof 20milli seconde) naar recht gepanned.
Krijg je een lekker dikke sound van!!

HaroldA
8 mei 2013, 17:00
Eéntje helemaal naar links gepanned, en de andere, met een hele kleine vertraging (geloof 20milli seconde) naar recht gepanned.
Krijg je een lekker dikke sound van!!

... tenzij je links van het podium staat, dan heb je een fase-verschil wat als kamfilter kan werken en er dus niets over blijft.

svdijk
8 mei 2013, 17:06
... tenzij je links van het podium staat, dan heb je een fase-verschil wat als kamfilter kan werken en er dus niets over blijft.

Haha, maar daar hebben we dan weer een handig schakelaartje voor, die de fase omdraaid!! En sta altijd rechts op 't podium!

7ender
8 mei 2013, 17:12
Eminence Delta :B

hole
12 mei 2013, 10:05
Gisteren op een V30 kast gespeeld (engl 412) en dat was veel 'milder' dan ik verwachtte . Zowel clean als gain klonk prettig...wordt waarschijnlijk dus toch een v30 kast

scabiosa
12 mei 2013, 12:16
hmmm, wat zou je denken van de g12k-100?
Veel warmer dan de 75's, iets minder scherp dan de v30... persoonlijk vind ik dit erg goede speakertjes voor m'n 2x12.

Heerlijk vettig en superstrak laag voor de metal, warm voor de cleans, mooi in de mids en het hoog.
Nog een voordeel is dat ze elk 100w rms zijn, dus meer dan genoeg headroom en mogelijkheden om er met overdreven luide amps over te spelen... ;-)

up-guitarman
11 juni 2013, 00:23
Toch opvallend dat zoveel mensen instant Celestion roepen, terwijl Jensen naar mijn mening enkele veel leukere speakers heeft.

Ik ben zelf grote fan van Jensen Tornado. Superlicht (neodymium), volle sound, nooit schril a la v30, toch genoeg ballen.

big dooley
11 juni 2013, 10:48
Klopt idd, altijd met 2 microfoons uitgemiced(??!!).
Eéntje helemaal naar links gepanned, en de andere, met een hele kleine vertraging (geloof 20milli seconde) naar recht gepanned.
Krijg je een lekker dikke sound van!!

ik doe iets vergelijkbaars, door 2 versterkers (AFD en JVM) te gebruiken, waarbij de ene eindtrap een direct signaal krijgt en de ander een delay signaal afkomstig van een boss DD3... het delay signaal kan ik variëren van 12.5ms tot 50ms... level maximaal en feedback minimaal... iedere versterker drijft op zijn beurt een eigen set speakers aan die in mijn 2x12 kasten zitten... dit geeft een erg wijd geluid zonder al te veel verlies van laag...

the sure thing
11 juni 2013, 19:49
Toch opvallend dat zoveel mensen instant Celestion roepen, terwijl Jensen naar mijn mening enkele veel leukere speakers heeft.

Ik ben zelf grote fan van Jensen Tornado. Superlicht (neodymium), volle sound, nooit schril a la v30, toch genoeg ballen.

In mijn Two Rock cab zit een WGS-kloon van de G12-65, en ik moet zeggen dat die ook errug goed klinkt!