PDA

View Full Version : hoe opgedroogde seconden lijm te verwijderen?



jan jansen
7 mei 2013, 20:32
Enige tijd geleden heb ik een binding aangebracht. Dit met secondenlijm. Ik heb de binding met tape vastgezet. Bij het verwijderen van de tape blijkt secondenlijm op de voor en zijkant te zitten. Nu is dit een essen fineerlaag.
iemand een tip hoe het beste de opgedroogde en keiharde secondenlijm te verwijderen? :mmmm:

superfly
7 mei 2013, 21:06
Secondenlijm laat zich oplossen in aceton (nagellak remover) er is ook ca debonder in de handel
daarna voorzichtig opschuren, als het in de fineer getrokken is hou je wellicht kleurverschil, maar dat wordt door de verkleuring door de afwerk laag (lak?) misschien weer gecompenseerd.
My 5cents, misschien zijn er betere ideeen

Wim

DBS
7 mei 2013, 21:39
Ikzelf ben 20 jaar onderhoudschilder geweest en het klinkt gek, maar als ik toendertijd mijn plamuurmessen (waar nog resten 2 componenten plamuur aan zat) een uur in een bak water legde dan loste de plamuur helemaal op en kon ik het er zo vanaf schuiven.
Ik neem aan dat secondelijm net zo hard word als de 2 componenten plamuur.
Hoe je deze tip op je binding zou kunnen toepassen is aan jou!

7ender
7 mei 2013, 22:18
Hééél eenvoudig !

Het vereist hooguit een beetje om secuur en voorzichtig te werk te gaan :

Je neemt gewoon een zgn vlak sleutelvijltje ,...en je vijlt die keiharde seconde-lijm-pukkels er gewoon van af .
Je voelt vanzelf wanneer je op de laklaag zit en moet stoppen.
Daarna neem je een beetje auto-cleaner of zilver/koper-poets en polijst de boel weer onzichtbaar en glad uit.

De mazzel die er per-ongeluk bij komt is, dat die secondelijm zich prachtig , onzichtbaar en kristalhelder laat polijsten . ;)


PS: Niet met aceton of thinner of andere linke bende proberen , je maakt er dan een zooitje van , want dat resulteert op het letzt in volledig afschuren omdat je laklaag er aan gaat .

Cocobolo
7 mei 2013, 22:20
...iemand een tip hoe het beste de opgedroogde en keiharde secondenlijm te verwijderen? :mmmm:

ik begrijp hier uit dat het soms ook een beetje harde verdikkingen/druppeltjes zijn? Ik zou dan eerst heel voorzichtig met een scheermesje/stanleymesje los in je hand er overheen schrapen tot je het gelijk hebt aan je fineer. Het mesje niet steken (van je af) maar schrapen (naar je toe trekken). Je hebt zo heel veel controle over hoeveel en hoe snel je materiaal wegneemt (vind ik). Ik denk dat je zo een heel eind zou moeten komen.

jan jansen
8 mei 2013, 05:52
ik begrijp hier uit dat het soms ook een beetje harde verdikkingen/druppeltjes zijn? Ik zou dan eerst heel voorzichtig met een scheermesje/stanleymesje los in je hand er overheen schrapen tot je het gelijk hebt aan je fineer. Het mesje niet steken (van je af) maar schrapen (naar je toe trekken). Je hebt zo heel veel controle over hoeveel en hoe snel je materiaal wegneemt (vind ik). Ik denk dat je zo een heel eind zou moeten komen. k ga dit eens proberen. Gelukkig zit er nog geen kleurlaag of lak op de body. Eventueel heel licht schuren zou nog kunnen. Foto`s van het resultaat volgen als het tenminste gelukt is.