PDA

View Full Version : Into's Medley



Dribbel_
7 mei 2013, 16:37
Er zijn zoveel bekende (en cliche) nummers die je als coverbandje wel op je lijst moet hebben staan en om er in een set zoveel mogelijk van doorheen te raggen hebben we een medley gemaakt van allemaal bekende intro's.

Hier is een filmpje van een gedeelte van deze medley. Benieuwd wat jullie ervan vinden :)



http://www.youtube.com/watch?v=_T4jhZWDSMs

HaroldA
7 mei 2013, 17:20
Hier is een filmpje van een gedeelte van deze medley. Benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Ik vind het heel irritant. Net als het publiek aanhaakt beginnen jullie iets anders ... sterker nog, de zanger zingt gewoon Blur over Nirvana heen?!?

Ik heb het niet af kunnen luisteren.

guhlenn
7 mei 2013, 18:09
Ik vind het razend irritant en het is ook nog eens heel slecht kwa uitvoering. Gelukkig hebben jullie er wel plezier in, ik zou me kapot schamen. Not kidding.

HaroldA
7 mei 2013, 20:24
Een tweede poging over goede speakers ipv koptelefoon ... nope, kan het niet uitzitten, sorry.

Henri H
7 mei 2013, 20:30
Ik haat medleys. :stop:

wiltin
12 mei 2013, 09:29
Ik vindt het wel gaaf, in de context van het optreden: een feestje is het gewoon lol hebben zowel voor band als publiek.

Henri H
12 mei 2013, 10:29
Ik haat "gewoon lol hebben". :D

da Liks
12 mei 2013, 10:44
Ik vind het razend irritant en het is ook nog eens heel slecht kwa uitvoering. Gelukkig hebben jullie er wel plezier in, ik zou me kapot schamen. Not kidding.

"heel erg slecht".. is dat niet wat overdreven?

arcane
12 mei 2013, 10:58
Ik kan me voorstellen dat het publiek het wel naar zijn zin had. Ikzelf hou helemaal niet zo van medleys. Op het moment dat je er net lekker inzit komt er weer wat anders. Dat is altijd zo'n 'jammer moment'.

guhlenn
12 mei 2013, 11:08
"heel erg slecht".. is dat niet wat overdreven?

Dat mag je zelf bepalen. jij vond het 'een beetje' slecht?

MEdley's zijn crasp, als dan ook het tempo, het ritme en de toonsoorten niet kloppen is het volgens mij gewoon echt bedroevend. Maar ik hou dan ook van muziek. Mooie muziek.

http://www.youtube.com/watch?v=0OE1B7eep-4



Toegegeven, hier hoefde je waarschijnlijk geen kaartje voor te kopen. :)

Henri H
12 mei 2013, 12:06
Ik kan me voorstellen dat het publiek het wel naar zijn zin had.....Ik eerlijk gezegd ook wel een beetje, maar vind het wel een trieste bedoening als ik zoiets zie, vooral als ik er zelf deel van uit maak. Vandaar dat ik nooit meer naar dit soort gelegenheden toe ga. Het publiek kan toch ook op een "verantwoorde" manier vermaakt worden? Waarom altijd Narcotic, en dat domme meebler-deuntje van Bro Hymn, makkelijk scoren. :stop:

Ik zit zelf ook in een rock-coverband, en heb dan ook regelmatig discussie hieromtrent. Soms moet ik concessies doen, maar ik weiger om bepaalde nummers te doen, puur voor het publiek. Ik moet er zelf ook achter staan.

Dribbel_
12 mei 2013, 21:45
Ik ben even een tijdje weggeweest dus vandaar de late reactie. Jammer dat het niet zo positief opgevat wordt, wij vinden het zelf wel tof maar dat is natuurlijk iedereen zijn mening. Er zijn inderdaad veel dingen voor te zeggen.

Het publiek waar we voor spelen (eigenlijk 90% studentenfeesten) komen om een avond mee te bleren, te drinken en te feesten. Dan kan je kiezen om niet "makkelijk scorende hitjes" te gebruiken, maar dat zijn toch de punten waarop een zaal helemaal los gaat keer op keer. Ondanks dat het cliché is werkt het gewoon heel goed qua entertainment gehalte. Omdat we zelf ook niet al die nummers willen spelen hebben we gekozen er stukjes van aan elkaar te rijgen zodat er een hoop aanbod komt maar je set niet eindeloos met cliche nummers gevuld is.

Wat betreft toonsoorten ritmes enz, is het sowieso allemaal lastig in elkaar te krijgen, maar ondanks dat vond ik het wel een geslaagde poging (we zijn er nog steeds aan het sleutelen om te verbeteren en uit te breiden). Live wordt er heel goed op gereageerd, maar dat is vaak een ander slag mensen dan de mensen hier op gitaarnet. En daarom waardeer ik jullie mening ook omdat jullie wat meer naar het muzikale gedeelte kijken :)

Henri H
12 mei 2013, 22:34
.... maar dat zijn toch de punten waarop een zaal helemaal los gaat keer op keer....Sneu.......

Dribbel_
12 mei 2013, 22:43
Joh als je niks inhoudelijks toe hebt te voegen ga je toch lekker achter je computer vandaan en gitaar spelen man :')

HaroldA
13 mei 2013, 01:03
Ik vind het ook wel een beetje sneu... Muziek maken zou meer moeten zijn dan klootjesvolkvermaak. Iets met kunst, ziel, zaligheid, etc...

dagrim1
13 mei 2013, 09:31
Meh, ik moet zeggen dat dit ook niet helemaal mijn ding is (medleys) maar op zich best grappig en vind dat er wel heel heftig op gereageerd wordt hier hehe.

En wat is er mis met puur vermaak af en toe? Tuurlijk is het leuk als je alles helemaal perfect, naar eigen wens en kunstzinnig top kan maken... maar als er dan totaal geen publiek voor is is dat toch ook jammer. Als je een groter publiek wil aanspreken zijn de herkenbare nummers toch het makkelijkst. En als je dat publiek en eventuele bekendheid eenmaal hebt kun je misschien ook meer gaan experimenteren.

showband
13 mei 2013, 10:02
hihi, allemaal cultuurfascisten die muziek zoooo serieus nemen.

ach kom, laat ik er een ingooien. Jullie band is beter dan alles wat de afgelopen 30 jaar in de oor is opgehemeld.

Rinze
13 mei 2013, 10:13
Ik vind ook dat er wel erg heftig gereageerd wordt.

Muziek als vermaak is niks mis mee. Sterker nog, ik denk dat het live vaak op de eerste plaats komt of zou moeten komen. Ik zie in het filmpje een studenten-band en een studenten-publiek die zich beide goed lijken te vermaken. Het kan je smaak niet zijn maar het dient wel een doel en het werkt: er is sfeer en omzet. Dat het muzikaal niet allemaal perfect is, ach. Dat is typisch iets voor muzikanten om daar over te vallen, het normale publiek wil gewoon lol hebben.

Eerlijk gezegd denk ik dat dat vermaken (van vooral het publiek) nu net is wat er ontbreekt bij het gros van de bandjes die zichzelf zo serieus nemen.

Ik heb ook heel lang eigen werk gespeeld: voor vrienden en bekenden in eigen buurt, in de rest van Nederland voor halflege zalen. En altijd vooraan die chagrijnige muzikanten. Nu speel ik in een karaoke-band en zie dat het hele publiek breed staat te grijnzen, mee te schreeuwen en te springen. Ik weet wel waar ik voor kies.. Ook al betekent dat dat ik elk optreden the Final Countdown moet spelen :D Dat doe ik dan ook met hart en ziel. En dan is het helemaal niet zo erg, beter dan voor de kat zijn kut spelen in ieder geval. Ik zie ook hier op het forum veel foto's en filmpjes van optredens waarbij een muzikaal redelijk gevorderde band voor een praktisch lege zaal of weide staat te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

@ Showband: ik zat me al af te vragen waar je bleef :D

Henri H
13 mei 2013, 10:31
... Ik zie ook hier op het forum veel foto's en filmpjes van optredens waarbij een muzikaal redelijk gevorderde band voor een praktisch lege zaal of weide staat te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.......omdat bands als deze het gras voor de voeten wegmaaien met makkelijk-scoren-"muziek".

@showband: Je mag zelf beoordelen of onze band al dan niet goede muziek maakt, maar we maken in ieder geval muziek waar we achter staan, en we doen ons best om zo goed mogelijk te worden/zijn.

Verder denk ik ook wel dat ik me een beetje heb laten gaan, maar als je een dergelijk topic opent op dit forum, kun je verwachten dat er wat rancuneuze figuren (zoals ik :D) zullen reageren.
En nogmaals: ik vind het oprecht walgelijk. Geef me dan maar de Jostiband. ;)

showband
13 mei 2013, 10:51
....omdat bands als deze het gras voor de voeten wegmaaien met makkelijk-scoren-"muziek".

daar gaat ie weer.

-Je kan alleen een alternatieve band zijn als je ergens een alternatief voor bent.

-"moeilijke muziek" blijkt ook prima te kunnen scoren (van tom waits tot cohen. allemaal hebben ze platen verkocht en zalen vo getrokken) Als je eigen werk band niet goed genoeg is om publiek vast te houden? Dan is dat niet de schuld van een ander.

-mensen die vermaak zoeken van een coverband zullen echt niet naar "niet makkelijk scoren muziek" bands gaan kijken als er geen keuze zou zijn.

een van de genoemde bezwaren is de drukke mashup en, eh, "creatieve stemming". Dat klinkt erg als een verwijt dat deze coverband verweten wordt dat ze "niet de regels volgen". Wat subtiel precies aangeeft dat de cultuurgestapo in veel vastere patronen denkt dan de muzikanten die zich met muziek bezig houden.
Alternatieve bands die chaotische nummers spelen en "rammelen" krijgen daar veelvuldig complimenten over. Waarom zou een coverband dat niet mogen. Hokjesgeest in volle glorie.

B~Rock
13 mei 2013, 11:07
Muziek is net als het leven zelf, doe het met plezier of helemaal niet (en je MOET gvd helemaal niks, laat staan je aanpassen aan mensen die wel vinden dat er iets moet).

Even afgezien van dat: het idee is leuk, maar ik vind idd de uitwerking niet zo super (maar dqat zeg ik duidelijk vanuit mijn ivoren gitaarnet torentje en niet als student met een biertje in mijn hand, dan is het idd makkelijker scoren...en wat zou dat ook). Wat er eventueel anders zou kunnen:

- kortere intro's/snellere overgangen
- proberen door de juiste volgorde te kiezen met nummers die in elkaars verlengde liggen het publiek op het verkeerde been te zetten (je denk het ene nummer, blijkt het toch het andere te zijn)
- misschien wat intro's er bij van bekende nummers die je normaliter niet op een gitaar zou zpelen

In z'n algemeenheid had ik het leuk gevonden als er ietsje meer gedachte achter de keuze van de nummers en de manier waarin ze in elkaar overlopen. Makkelijk lijkt het me idd niet.

Henri H
13 mei 2013, 11:09
daar gaat ie weer.

-Je kan alleen een alternatieve band zijn als je ergens een alternatief voor bent.Is dat jouw mening? Ik vind het nergens op slaan. Dat kan ook komen door de term "alternatief", wat een subjectief begrip is.


-"moeilijke muziek" blijkt ook prima te kunnen scoren (van tom waits tot cohen. allemaal hebben ze platen verkocht en zalen vo getrokken) Als je eigen werk band niet goed genoeg is om publiek vast te houden? Dan is dat niet de schuld van een ander.

-mensen die vermaak zoeken van een coverband zullen echt niet naar "niet makkelijk scoren muziek" bands gaan kijken als er geen keuze zou zijn.Hier heb je een paar goede punten. Ik leg, m.n. in mijn vorige post, de schuld bij een ander, had ik niet moeten doen.

Feit blijft dat ik het een walgelijke vertoning vind. Het feit dat "hele volksstammen" uit hun dak gaan, omdat er een paar herkenbare deuntjes het podium afgeslingerd worden, en dan niet één keer, maar al jaaaaren gaat dat aan, duidt er bij mij op dat er ergens in de (muzikale) evolutie iets mis is gegaan. Dat is mijn mening, maar ik hoor graag wat tegenargumenten. Het is tenslotte een forum toch? :)

Rizz
13 mei 2013, 11:23
Is dat jouw mening? Ik vind het nergens op slaan. Dat kan ook komen door de term "alternatief", wat een subjectief begrip is.

Hier heb je een paar goede punten. Ik leg, m.n. in mijn vorige post, de schuld bij een ander, had ik niet moeten doen.

Feit blijft dat ik het een walgelijke vertoning vind. Het feit dat "hele volksstammen" uit hun dak gaan, omdat er een paar herkenbare deuntjes het podium afgeslingerd worden, en dan niet één keer, maar al jaaaaren gaat dat aan, duidt er bij mij op dat er ergens in de (muzikale) evolutie iets mis is gegaan. Dat is mijn mening, maar ik hoor graag wat tegenargumenten. Het is tenslotte een forum toch? :)

Ik deel die mening, maar helaas luistert het gros van de mensen liever naar makkelijke en bekende nummers met 20 bier in de mik. Zelfs ik maak me er af en toe schuldig aan (met genoeg bier), terwijl ik walg van dat soort muziek.. En ik heb hier een kast vol moeilijke muziek die voor 75% niet door het grote publiek beluisterd wordt..

Rinze
13 mei 2013, 12:28
Tsja, het gros van de gitaristen speelt ook op een keuze uit een stuk of vijf gitaarmodellen die al vijftig jaar bestaan. Is dus ook fout? :crazyhappy:

Wat mij stoort aan dit soort reacties is dat er aan bepaalde gegevenheden (mensen zijn kuddedieren, het gros ziet muziek als vermaak en hoort liefst iets bekends) een negatief normatief labeltje wordt gehangen. "Mijn muziek is beter dan die populaire troep", dat soort gedachte.

Er vanzelfsprekend volkomen aan voorbij gaand dat in die kleinere subwereldjes precies dezelfde mechanismen optreden als in de verfoeide grote wereld. Want laten we even eerlijk zijn: in het alto- of rock-wereldje is het ook een kwestie van elkaar napraten, buitenlandse voorbeelden kopiëren, vriendjespolitiek, de ego-aangedreven zucht naar roem en sex, geslijm en kinnesinne, de schuld van het uitblijven van eeuwige roem altijd bij de buitenwereld leggen, noem het maar op. Verder is de gemiddelde alternatief/rock/whatever-liefhebber net zo star en conservatief als een fan van het Nederlandstalig gebeuren of euro-dance.

Live and let live.

dagrim1
13 mei 2013, 13:54
Ah, dus eigenlijk mag je niet teveel succes hebben... Want dan word je bekend en populair, krijg je een breder publiek, gaan mensen je nummers herkennen en vinden ze het leuk om mee te zingen en die herkenbare nummers te luisteren.

Niks mis met simpel vermaak hoor, niet als het altijd alleen maar simpel is, maar soms is het gewoon heerlijk om niet te veel te hoeven en moeten denken of doen.

Henri H
13 mei 2013, 16:18
Wellicht zit er een vorm van afgunst in mijn walging, maar ik denk dat het wel meevalt. Ik ben er gewoon wel klaar mee.
Je hebt vermaak en je hebt vermaak denk ik wel 's. "Moeilijke muziek" is ook een vorm van vermaak.
Als ik echter die uitgekauwde deuntjes weer hoor, ben ik snel pleite.

guhlenn
13 mei 2013, 17:15
daar gaat ie weer.

-Je kan alleen een alternatieve band zijn als je ergens een alternatief voor bent.

-"moeilijke muziek" blijkt ook prima te kunnen scoren (van tom waits tot cohen. allemaal hebben ze platen verkocht en zalen vo getrokken) Als je eigen werk band niet goed genoeg is om publiek vast te houden? Dan is dat niet de schuld van een ander.

-mensen die vermaak zoeken van een coverband zullen echt niet naar "niet makkelijk scoren muziek" bands gaan kijken als er geen keuze zou zijn.

een van de genoemde bezwaren is de drukke mashup en, eh, "creatieve stemming". Dat klinkt erg als een verwijt dat deze coverband verweten wordt dat ze "niet de regels volgen". Wat subtiel precies aangeeft dat de cultuurgestapo in veel vastere patronen denkt dan de muzikanten die zich met muziek bezig houden.
Alternatieve bands die chaotische nummers spelen en "rammelen" krijgen daar veelvuldig complimenten over. Waarom zou een coverband dat niet mogen. Hokjesgeest in volle glorie.

Als je je pet peeve te vaak van stal haalt is de kans erg groot dat je op een zeepkist staat. Er is niks mis met dom vermaak. Ook niet met intelligent vermaak. Het enige dat varieert daarbij is het publiek waarop je mikt. Maar dit is gewoon slecht. ECHT SLECHT. En dan bedoel ik niet de nummer keuze of het feit dat ik een graf hekel heb aan medleys. Het is gewoon slecht: overgangen zijn beroerd, en er is geen sprake van muzikale beheersing, ze doen maar wat. Als je een debiel een triangel geeft komen er ook mensen kijken. Mag je het tcoh gewoon zeggen dat de uitvoering te wensen over laat.

Dribbel_
13 mei 2013, 19:07
Ik heb ook heel lang eigen werk gespeeld: voor vrienden en bekenden in eigen buurt, in de rest van Nederland voor halflege zalen. En altijd vooraan die chagrijnige muzikanten. Nu speel ik in een karaoke-band en zie dat het hele publiek breed staat te grijnzen, mee te schreeuwen en te springen. Ik weet wel waar ik voor kies.. Ook al betekent dat dat ik elk optreden the Final Countdown moet spelen :D Dat doe ik dan ook met hart en ziel. En dan is het helemaal niet zo erg, beter dan voor de kat zijn kut spelen in ieder geval. Ik zie ook hier op het forum veel foto's en filmpjes van optredens waarbij een muzikaal redelijk gevorderde band voor een praktisch lege zaal of weide staat te spelen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

@ Showband: ik zat me al af te vragen waar je bleef :D

Dat is precies dezelfde afweging die ik ook heb gemaakt. M'n eerste gitaar heb ik jaren geleden gekocht met het idee dat ik in een band wilde spelen en optreden. Hierbij leer je de harde werkelijkheid van de muziekwereld kennen waarbij het vooral voorkomt dat bandjes denken dat het om muziek maken gaat en dat publiek zelf wel komt of dat dat iets is wat de zaal maar moet regelen. Met als resultaat dat je hard moet oefenen om voor een paar locals te spelen die aan de bar hangen en hun biertjes weg tikken.

Eigen werk spelen vond ik altijd heel vet, het creatief bezig zijn eigen muziek en dat dan uiteindelijk naar mensen brengen. Maar het is gewoon keihard werken voor een dik half uur spelen op een half gare bandwedstrijd of een duistere kroeg met een handvol mensen. Toen ben ik me er goed bewust van geworden dat het marketing gedeelte gewoon heel belangrijk is, we hebben optredens specifiek uitgezocht, altijd alles goed gepromoot en zo hebben we leuke gigs gehad die goed bezocht werden. Maar de energie die het kostte was niet wat ik er aan voldoening voor terug kreeg. In het wereldje met eigen werk zul je het publiek niet snel mee zien springen, het zijn meer de kopjes die op de maat mee bewegen die aangeven of iets vet is of niet.

Toen ik de keuze kreeg om in deze coverband te spelen was m'n antwoord in eerste instantie "nee".
Maar na het bekijken van een optreden was ik om. Het waren niet de standaard covers maar vooral dance muziek in een rock jasje gestoken met veel vette gitaren drums en synths. Dit aan elkaar geregen maakt een optreden een lange DJ-set die uitgevoerd wordt door een live band wat blijkbaar een ideale combinatie is voor veel feesten. Het enthousiasme van het publiek wat komt om een leuk feestje te bouwen is voor mij by far de belangrijkste factor van optreden en dat geeft me lol in wat ik doe :D De kick die het geeft om duizenden mensen voor je te zien die meespringen op de muziek die jij maakt vind ik intens tof.

De opmerking dat dit soort "makkelijk scorende muziek bandjes" de toeschouwers wegkapen is veruit de meest domme opmerking die ik in het hele topic dusver gelezen heb. Als jij niet capabel bent om je eigen werk te promoten moet je vooral de schuld naar anderen schuiven.

SantaX
13 mei 2013, 19:33
Ben het wel met dribbel eens! Overigens, leuke band, leuke medley. Jullie hebben lol, publiek heeft lol. Lijkt me working as intended :D

Verder vind ik zeggen dat bandjes publiek wegkapen nogal minachtend is tegenover je potentieel publiek. Ik vind mezelf prima in staat zelf te bepalen waar ik heen ga luisteren/kijken. Denk dat dat ik trouwens niet de enige ben die dat van zichzelf vind.

Als die coverband, zoals bij Dribbel, zelf plezier heeft en dat kan laten overslaan en jij een eigen nummertje heb wat mij totaal niets doet dan sta ik bij Dribbel te hossen en biertjes te doen!

En natuurlijk begrijp ik de pijn van alles in een nummer leggen en dan niet gehoord worden. Maar misschien, is jouw stijl gewoon niet de stijl van het grote publiek. Misschien moet je nog beter worden. Feit blijft wel dat als je een inkomen wil genereren uit de muziek je of goed moet zijn en dan nog heel veel geluk hebben. Of goed moet zijn en op bruiloften en partijen covers gaan spelen.

Maareh, een goede muzikant die covers aan het brengen is, hoor ik liever dan een slechte muzikant met het zoveelste G-D-C schemaatjes en een cliche-tekst.

Henri H
14 mei 2013, 00:06
....De opmerking dat dit soort "makkelijk scorende muziek bandjes" de toeschouwers wegkapen is veruit de meest domme opmerking die ik in het hele topic dusver gelezen heb. Als jij niet capabel bent om je eigen werk te promoten moet je vooral de schuld naar anderen schuiven.


....
Hier heb je een paar goede punten. Ik leg, m.n. in mijn vorige post, de schuld bij een ander, had ik niet moeten doen.

Feit blijft dat ik het een walgelijke vertoning vind. Het feit dat "hele volksstammen" uit hun dak gaan, omdat er een paar herkenbare deuntjes het podium afgeslingerd worden, en dan niet één keer, maar al jaaaaren gaat dat aan, duidt er bij mij op dat er ergens in de (muzikale) evolutie iets mis is gegaan. Dat is mijn mening, maar ik hoor graag wat tegenargumenten. Het is tenslotte een forum toch? :)Ik liet me gaan, en dan krijg je van die rancuneuze reacties. Excuses!
Die laatste opmerking blijf ik wel achter staan.

HaroldA
14 mei 2013, 00:23
Die laatste opmerking blijf ik wel achter staan.

Ditto ...

SantaX
14 mei 2013, 01:03
Ik denk dat zowel de coverbandjes als de 'eigen geluid' artiesten een totaal eigen markt dienen eigenlijk.
De coverband die boekingen krijgt weet vantevoren dat ze publiek krijgen die dus een coverbandje verwachten.... Met alle bekende verplichte meezingers en aansteker-songs die daarbij komen kijken. Dat verwacht het publiek ook gewoon van zo een band. Als je dan de hele avond obscure b-kantjes gaat spelen vermaak je het publiek niet. Dat publiek dat in zo een feesttent op vrijdagavond na een week hard werken toch echt wel komt om entertained te worden en effe lekker los te gaan.

Als je eigen werk schrijft heb je een totaal andere insteek. Je bent trots op je werk neem ik aan, je wil dat laten horen.
Maar waar een coverband al snel wel ergens een kans krijgt op basis van een set-list, moet de band met eigen werk zich eerst bewijzen op obscure bandwedstrijdjes etc.... Die weg is gewoon langer. Je doel is ook anders, je doel is niet zo zeer mensen te vermaken, maar dat mensen zich vermaken met wat je schrijft. Een coverband wil vermaken en daarbij zelf zichzelf vermaken zeg maar.

De beloning bij die tweede is als je succesvol bent waarschijnlijk groter, maar een coverbandje kan nog steeds hell-a-fun zijn wat mij betreft!

Dribbel_
14 mei 2013, 01:08
Kan gebeuren. En die laatste opmerking denk ik dat je zwaar in de minderheid bent. Ik kan me prima begrijpen dat jij dat vindt van samen met mijzelf gaan heel veel mensen juist naar dit soort events om een feestje te maken. En herkenbaarheid is de sleutel tot succes bij dit soort dingen.

aaronstonebeat
14 mei 2013, 01:58
Wij doen ook zoiets. Een medley op het thema van 'Peter Gunn', Peter Gunn zelf, James Bond, Mission Impossible, Bonanza, Sesam Straat, Day Tripper, Pretty Woman, Satisfaction, Funky Town, Misirlou (recent), Sex & Drugs & Rock 'n Roll steevast als afsluiter; soms nog wat meer tussendoor als me iets invalt (ik ben al een tijdje bezig om er Star Trek-thema's in te weven).

Ik had het idee een beetje van de Vlaamse band Les Truttes. Die deden, toen ik ze zag alweer een hele tijd geleden, weergaloos allemaal korte stukjes van bekende nummers maar ik vond het inderdaad irritant dat geen enkel nummer helemaal werd gespeeld, steeds begon weer iets anders.
Sinds enige tijd besluiten wij onze jam met een integrale uitvoering van 'Live and Let Die' en dat maakt voor ons het geheel tot iets heel anders; al die gein, die op zich al best leuk was, is dan slechts een opmaat, een anacrusis (:D, zie Technieken en Theorie) tot iets met enige substantie.

Harald
14 mei 2013, 08:41
zolang het maar geen anacruciatus wordt ;)

Biergooifestijnen, of de die hard Nederlandse levenslied liefhebbers, daar speel ik liever niet voor. En Showband mag dan afgeven op de dedain van de 'cultuurpolitie' voor amusement, maar onder het 'gewone klootjesvolk' zitten net zo harde muziekfascisten. Als ze het niet kennen, en het is niet op de radio of tv geweest, dan is het slecht... De cultuurpolitie gaat zitten afgeven op het amusement, het klootjesvolk kiest er voor om serieuze muzikanten dan belachelijk te maken. Resultaat de enorme bakken afzeiktv met auditievoorrondes waar we deelnemers kunnen uitlachen, zanger Rinus of de Tokkies die gewoon goed scorende optredens kan scoren. Nee, Showband, daar moeten we zeker blij mee zijn?

Gewoon bekend werk spelen voor mensen die lol hebben is heel leuk. Maar het is ook wel gaaf om eigen werk te spelen en mensen te zien meezingen :)

Het enige waar ik echt geen zin in heb is een band die 'dan maar' repertoire speelt waar ze zelf geen zak aan vinden. Daar ga ik niet voor naar een optreden. Maar goed, de mensen die wel naar die optredens gaan, gaan daar ook niet voor naar een optreden. Die gaan om een biertje (en dat in een loop) te drinken, te kletsen, en misschien nog te doen alsof ze ontzettend cool zijn en mee gaan zingen om chicks te scoren. Van die mensen die ergens stijfjes aan de zijkant staan, en dan als ze de dansvloer oversteken naar de bar ineens met een grote (en ietwat stijve) smile lopen te swingen tot het eind van de dansvloer....

Wel één groot verschil in beleving. Bij coverbandjes kan ik nog kijken of ze het goed doen of niet, maar meestal is het ook wel weer snel vergeten. Een band die goed eigen werk, of echt leuke bewerkingen neerzet dat onthoud je. Daarvoor kom ik de deur ook uit, voor dat coverbandje niet. Maar dat is mijn smaak.

arnoldtims
14 mei 2013, 09:09
Nu ben ik ook niet echt fan van een medley maar kan me voorstellen dat het op een feest best aanslaat.
Heb al eerder gezegd dat ik jullie een leuk bandje vind,
Jullie doen iets wat bij de zogenaamde "alternatieve" "kunstzinnige" bandjes vaak niet ziet. En dat is plezier maken en dat ook uitstralen naar het publiek.
Er is hier een hoog snob gehalte.

Henri H
14 mei 2013, 10:33
....
Er is hier een hoog snob gehalte.Ik geef gewoon mijn mening.

Verder vind ik ook niks mis met coverbandjes, en zelfs een medley, mits niet te lang, kan leuk zijn.
Plezier uitstralen is het belangrijkste, daar hadden we het vorige week in onze oefenruimte met onze coverband ook nog over.
Ik straal geen plezier uit (vermoed ik) als ik Bro Hymn "moet" spelen, en al helemaal niet als ik een zaal op die manier "los" krijg.
Ik ben van mening dat het leuker kan, maar nogmaals, da's mijn mening/gevoel, en heeft niks met snobisme te maken.

Dribbel_
15 mei 2013, 15:33
Dat plezier en uitstraling daar staat je show mee vind ik. In onze nieuwe promo zijn een hoop live beelden van een optreden twee weken terug verwerkt en volgens mij wordt dat wel redelijk overgebracht op deze manier dat er een leuk feestje staat. :)


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=EMQLO1LFVj0

Als ik goeie muziek wil horen zet ik wel een CD op, als ik naar een concert ga dan wil ik entertainment zien. En niet een stel verveelde verzuurde muzikanten die alleen bezig zijn hun nummers retestrak te spelen. Veel bands hebben dan 1 iemand (meestal de frontman) die nog probeert te entertainen, maar als de rest niks uitstraalt valt dit ook weg. Één saaie gast in je band kan het qua dat voor de rest goed verpesten.

Brum
15 mei 2013, 16:54
Da's natuurlijk wel heel erg smaakgebonden he. Ik ben o.a. progrock fan. Je bent een knappe als je kan springen als een feestband en de meest ingewikkelde riffs in oneven maatsoorten tegelijk kan spelen. Dat gaat natuurlijk niet en dat is ook niet waar ik voor kom persoonlijk. Het is geen commentaar op jouw band, maar ik zou na één nummer al weggelopen zijn en dat bedoel ik nou met smaak.;) Dergelijk commentaar kun je natuurlijk ook verwachten op een muzikantenforum, een grote groep wil nou eenmaal op een andere manier vermaakt worden en ik denk dat leeftijd daar ook een grote rol in speelt. Jullie publiek zal het, met alle respect, een worst zijn.;) En dat bedoel ik echt niet eens minderwaardig, het is gewoon ander publiek.

Dribbel_
15 mei 2013, 17:13
Da's natuurlijk wel heel erg smaakgebonden he. Ik ben o.a. progrock fan. Je bent een knappe als je kan springen als een feestband en de meest ingewikkelde riffs in oneven maatsoorten tegelijk kan spelen. Dat gaat natuurlijk niet en dat is ook niet waar ik voor kom persoonlijk. Het is geen commentaar op jouw band, maar ik zou na één nummer al weggelopen zijn en dat bedoel ik nou met smaak.;) Dergelijk commentaar kun je natuurlijk ook verwachten op een muzikantenforum, een grote groep wil nou eenmaal op een andere manier vermaakt worden en ik denk dat leeftijd daar ook een grote rol in speelt. Jullie publiek zal het, met alle respect, een worst zijn.;) En dat bedoel ik echt niet eens minderwaardig, het is gewoon ander publiek.

Is ook absoluut waar. In eigen werk bandjes speelde ik altijd een stuk lastigere dingen dan die akkoordjes die ik nu ram en af en toe wat solo's. MAar qua publiek is het zeker waar. Normaal kwamen er na een optreden mensen naar je toe die het dan muzikaal heel vet vonden en dat en dat riff en die solo. En nu komt het niet verder dan vrouwen die roepen heyyyyy jij speelt gitaarrr. Alles zo z'n voor en nadelen :D

Als ik iedere week meerdere dagen voor zo'n publiek kon spelen met eigen werk dan zou ik het ook wel weten :D MAar dat is gewoon practisch onmogelijk te bereiken.

Henri H
16 mei 2013, 09:53
....
Als ik goeie muziek wil horen zet ik wel een CD op, als ik naar een concert ga dan wil ik entertainment zien........en daar verschillen wij ook van mening, maakt verder niet uit, maar ik raak meer geboeid door een goede performance (muziek én evt. show) dan door "opgekloptheid".

Als je b.v. de live-shows van Rush vergelijkt met die van Yngwie Malmsteen, wereld van verschil, maar ik vind het beide retegaaf.
Waar ligt dat dan aan? Smaak zullen we dan maar zeggen? Sfeer vind ik oh zo belangrijk.

Mitch
16 mei 2013, 10:02
Ik had na de eerste pagina niet veel zin om de rest van de discussie te lezen, maar: leuk idee, ik liep met hetzelfde plan rond. Andere nummers dan, maar het is nog steeds niet tot uitvoering gekomen. Ik had het idee dat er af en toe geknipt was in de video?
Het had naar mijn smaak een tikkie bondiger gemogen, dus écht alleen een intro en dan meteen doorknallen naar iets anders, maar dan mis je natuurlijk weer sommige hooks.
Hoe dan ook, Koniginnedag, Grote markt Delft: :ok:

Rinze
16 mei 2013, 10:28
Wij doen intro's tussen nummers door, als we eraan denken en eraan toe komen. Omdat bij ons bij elk nummer een nieuwe "zanger" het podium op moet komen wat vaak even duurt hebben we een stuk of tien intro's ingestudeerd, juist de corny ones zoals het Rocky thema en Beat It maar ook Back In Black, March Of The SOD en meer van dat fraais. Helaas komt het onderhoud van die intro's er vaak niet van, dat krijg je met een repertoire van rond de 110 nummers. En vrij regelmatig wordt er ook een intro ingezet van een nummer wat we niet ingestudeerd hebben en dan knoeien we ons daar doorheen. De ingestudeerde intro's doen we inderdaad heel kort, op het moment dat het publiek denkt te weten wat er komt is het alweer afgelopen. Soms doet ook maar de helft van de band mee omdat de rest een technisch probleem probeert te verhelpen.

showband
16 mei 2013, 10:36
nou zijn medly's of potpourri's natuurlijk zo oud als de wereld.

http://www.youtube.com/watch?v=vMH8FoNxYoI

Ace 1.15.19
16 mei 2013, 16:43
@ Dribbel
Ik vind jullie live beelden altijd heel gaaf om te zien moet ik zeggen!

Duhsjaak
16 mei 2013, 19:54
Goes to show.
SOG loont!
Met je andere posts (minder feestelijk - muzikaal meer aan te kluiven: alleen maar mijn mening) had je niet de helft van de respons.
Aan jou de keus.

Vriendelijke groet, Gus (a.k.a. de voorzitter van de Dribbel_ fanclub)

Dribbel_
16 mei 2013, 23:45
@ Dribbel
Ik vind jullie live beelden altijd heel gaaf om te zien moet ik zeggen!

Dank je, ik vind het ook erg leuk er wat mee te kloten en te editten. We hebben voor de afgelopen beelden een paar keer een camera gehuurd en nu besloten er 1 te kopen. Dit is dus de nieuwe aanwinst waardoor we lekker eindeloos dingen kunnen filmen en beeldmateriaal in elkaar kunnen klussen als het de moeite waard is :)

http://i42.tinypic.com/30m67hu.jpg



Goes to show.
SOG loont!
Met je andere posts (minder feestelijk - muzikaal meer aan te kluiven: alleen maar mijn mening) had je niet de helft van de respons.
Aan jou de keus.

Vriendelijke groet, Gus (a.k.a. de voorzitter van de Dribbel_ fanclub)

Eigen werk en FCHA achtige muziek ben ik ook absoluut mee bezig en is muzikaal een stuk interessanter om op een forum als hier over te praten. Eigen werk heb ik altijd heel leuk gevonden en zal ik altijd blijven doen. Helaas erg druk de laatste tijd en ligt dat wat op de achtergrond :)