PDA

View Full Version : Marshall valvestate 8280 kraakt



jojoblabla
6 mei 2013, 21:31
Hallo allemaal,

Mijn marshall valvestate 8280 toont wat probleempjes. Hij maakt nogal krakende geluiden die wisselen van hard naar zacht. Soms valt het geluid ook een paar tellen weg. Ik heb de potmeters al gesprayed en het buisje vervangen, maar het heeft geen resultaten geleverd. De versterker heeft een aantal jaar bij mijn opa in de kelder stof staan te vangen. Mischien heeft dat met het kraken te maken. Heeft iemand raad?

cluseau
6 mei 2013, 21:50
Hallo allemaal,

Mijn marshall valvestate 8280 toont wat probleempjes. Hij maakt nogal krakende geluiden die wisselen van hard naar zacht. Soms valt het geluid ook een paar tellen weg. Ik heb de potmeters al gesprayed en het buisje vervangen, maar het heeft geen resultaten geleverd. De versterker heeft een aantal jaar bij mijn opa in de kelder stof staan te vangen. Mischien heeft dat met het kraken te maken. Heeft iemand raad?

Een amp gaat van stof heus niet kraken. Hooguit als het in de potmeters komt maar zelfs daar is meestal aanslag de oorzaak door het stilstaan. Jouw amp zit vol halfgeleider materiaal waar een probleem mee zou kunnen zijn maar ik denk dat het volgende je heel blij gaat maken: Neem een gitaarkabel en ram die een aantal keer naar binnen bij de send en return aansluiting. Als je dat zo'n vijfentwintig keer gedaan hebt zal je probleem wel over zijn, zoniet dan naar de dokter

jojoblabla
6 mei 2013, 23:47
Is het wel veilig om dat te doen? Spreekt u uit eigen ervaring?

Ace 1.15.19
6 mei 2013, 23:56
Ik zal je één tip geven: je hoeft niet te twijfelen aan cluseau, die weet wel hoe het zit.

jojoblabla
7 mei 2013, 00:09
Oké. Maar is dat wel nodig om een gitaarkabel in de send en return te doen? Ik gebruik namelijk geen pedalen (buiten mijn footswitch) en ik had begrepen dat je daar je loops en effecten moet aansluiten.

Ace 1.15.19
7 mei 2013, 00:20
Het is de bedoeling dat je hem er daarna ook weer uit haalt.

cluseau
7 mei 2013, 00:25
......Ik gebruik namelijk geen pedalen......

Dat is nu net het probleem ;).

Laat de amp maar gewoon uit staan en doe de truc met de jackplug. Daarna testen, grote kans dat het probleem is opgelost.

jojoblabla
7 mei 2013, 00:30
Ok. Ik ga het morgen proberen. Heb de versterker nog in de repetitieruimte staan. Bedankt voor de tip! :D

big dooley
7 mei 2013, 05:31
om te testen kan je met een patchkabeltje de send doorverbinden naar de return... hierbij wel de effects controller op het voorpaneel voluit opendraaien... wellicht ook de stereoloop testen op dezelfde manier
is het kraken weg moet inderdaad die returnjack(s) ff schoongemaakt worden op de manier die cluseau omschreef, kraakt ie nog steeds bespaar je dan die moeite, want dan zit het ergens anders

Heynis
9 mei 2013, 16:33
Vrijwel alle 8280's en 8240's die ik ooit gehoord heb, hadden last van krakende potmeters. Met name de gain/volume van het clean kanaal, en de reverb kraken schijnbaar vaak. Dat zijn respectievelijk een 220klog en een 22klog potmeter. Krakende jacks heb ik geen ervaring mee, maar dat valt bij een versterker zo oud als deze natuurlijk nooit uit te sluiten.

jojoblabla
11 mei 2013, 16:53
De versterker doet het weer :D Er bleken een aantal contactjes los te zitten. Iedereen bedankt voor de tips! ;)

Diederik de Jong
2 juni 2013, 15:14
Even een vraagje,

Mijn marshall valvestate is ook niet echt de nieuwste meer, ook krakende potmeters e.d. Morgen ga ik even hetgeen met de sent en return proberen. Maar wanneer ik hem aan zet geeft de versterker ook een kraak/klap. Ook wanneer ik alle pot's op 0 draai. Weet iemand of dit het zelfde probleem is of dat het ergens anders aan ligt?

cluseau
2 juni 2013, 19:44
Maar wanneer ik hem aan zet geeft de versterker ook een kraak/klap. Ook wanneer ik alle pot's op 0 draai. Weet iemand of dit het zelfde probleem is of dat het ergens anders aan ligt?

De loop jack's kun je niet als oorzaak uitsluiten maar ik ben bang dat er meer aan de hand is. Maak de jack's eerst maar schoon dan kun je daarna verder kijken.

Diederik de Jong
2 juni 2013, 20:01
De loop jack's kun je niet als oorzaak uitsluiten maar ik ben bang dat er meer aan de hand is. Maak de jack's eerst maar schoon dan kun je daarna verder kijken.

gewoon dmv de kabel er een aantal keer in en uit te halen?

cluseau
2 juni 2013, 20:09
gewoon dmv de kabel er een aantal keer in en uit te halen?

Dat kan maar een beetje contactspray werkt natuurlijk wel beter.