PDA

View Full Version : Geraak niet in gitaar om potmeter vast te zetten



davidof
6 mei 2013, 20:40
Hey ik heb een Ibanez agr73t en ik zie geen enkele mogelijkheid om aan de elektronica te geraken. Normaal is er toch altijd een deksel aan de achterzijde die men kan openvijzen maar hier is dat niet het geval. Enkel de 'klankgaten' maar daar krijg ik niet veel door.

Grts!

Tabula Rasa
6 mei 2013, 20:48
Ja, dat is klote. Weet er alles van. Je kan het asje vasthouden en dat het moertje aandraaien. Niet te veel kracht op zetten anders gaat de pot verrot.

Fiendish
6 mei 2013, 20:51
Pickups eruit, pots los en dan de hele boel er uithalen ?

MyGreenLady
6 mei 2013, 20:52
Het moet toch echt via de F-gaten. 't is er ook ingegaan dus het zal er ook wel weer uit kunnen.

http://www.stewmac.com/tsarchive/ts0094.html

davidof
6 mei 2013, 21:24
Het is gelukt, gelukkig zit de aandraaimoer bovenaan. En is er ook een gleuf (als ik de knob ervan haal) waar een platte schroevendraaier in past om hem tegen te houden, zelfs de f-gaten niet moeten gebruiken dus. Hopelijk moet er nooit iets vervangen worden daarbinnen!

Tabula Rasa
6 mei 2013, 21:43
Het is gelukt, gelukkig zit de aandraaimoer bovenaan. En is er ook een gleuf (als ik de knob ervan haal) waar een platte schroevendraaier in past om hem tegen te houden, zelfs de f-gaten niet moeten gebruiken dus. Hopelijk moet er nooit iets vervangen worden daarbinnen!

Precies. Dat bedoelde ik. Je moet het asje op zijn plek houden aan het einde van de draaibeweging en dat de moer verdraaien. Als het er ooit eens allemal uit moet, knoop er dan touwtjes aan vast, dan kan je de nieuwe parts weer te voorschijn hengelen.

davidof
6 mei 2013, 22:24
Precies. Dat bedoelde ik. Je moet het asje op zijn plek houden aan het einde van de draaibeweging en dat de moer verdraaien. Als het er ooit eens allemal uit moet, knoop er dan touwtjes aan vast, dan kan je de nieuwe parts weer te voorschijn hengelen.

Goede tip dat touwtje! Wat een geklooi om daarin een fout te ontdekken & te solderen enz! Die pot's steken ze er in de fabriek op voorhand op mag ik hopen..

Gearjunkie
7 mei 2013, 17:23
En toch valt het mee. Je wiring harness goed klaarleggen is belangrijk en dan in de juiste volgorde door het f gat laten zakken.
Ik gebruikte ijzerdraad voor de output. De dichtsbijzijde potmeters kan je met je vingers bij.

Tabula Rasa
7 mei 2013, 21:26
twee tips die ik mee wil geven (er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar deze neem ik) :

stuk krimpkous nemen. Ijzergaren er doorheenzuigen alsof het een rietje is. Krimpkous door een gat steken en naar de f-sleuf richten. Met een pincet oppakken. Touwtje vastpakken en krimpkous terugtrekken.

touwtje zet je op de asjes van potmeters vast, net onder de spiebanen, waar ie iets smaller is. Doe dit met een dubbele mastworp. Die krijg je snel weer los. Ge bruik je dit smalle deel van het asje, dan kan je je ringetjes en moertjes over het touwtje heen gooien en de boel aandraaien terwijl je de pots aan de toujwtjes omhoog trekt.

ten slotte: maak je harnas vooraf op een stuk karton!

heavy-metal-thunder
7 mei 2013, 21:58
interessant filmpje voor een hollow body
http://tvjones.com/resources/videos-sound-clips/how-to-videos/