PDA

View Full Version : Snaren-sticky



GuitarL91
6 mei 2013, 19:29
Aangezien ik een vraag heb over snaren op een akoestische gitaar, leek het mij een goed idee om net als in de elektrische gitaren sectie een snaren-sticky te hebben.

Ik zal zelf aftrappen met een setje D'Addario EJ26 die ik op mijn Lag T66DCE heb gelegd, dan volgt mijn vraag vanzelf. Ik heb geen idee wat er standaard op de Lag lag, maar het is verschil is duidelijk merkbaar. De nieuwe snaren klinken een stuk scherper en helderder, de gitaar doet veel meer van zich spreken dan met het oude setje. Aan de andere kant zijn ze wel wat stroef, dat maakt het voor sommige stijlen minder aantrekkelijk. Over de levensduur kan ik nog niks vertellen omdat ze er net nieuw op liggen. Ik zal dit later vermelden.

(Ik ben nog een beetje een snaren-noob) Doordat deze snaren wat stroever zijn, maakt hij wat hardere bijgeluiden (vergelijkbaar geluid met het geluid van het langzaam met je nagel over de snaren bewegen) wanneer je over de snaren slide. Welk type snaren hebben dit minder? Overigens is het wel iets afgenomen nadat ik er wat op gespeeld heb, maar het is iets om mee rekening te houden bij de aankoop van een volgend setje.

DBS
6 mei 2013, 19:32
Ik zweer bij Elixers...

GuitarL91
6 mei 2013, 19:54
....Welk type snaren hebben dit minder? Overigens is het wel iets afgenomen nadat ik er wat op gespeeld heb, maar het is iets om mee rekening te houden bij de aankoop van een volgend setje. Hiermee doel ik op flatwound, roundwoud, etc.


Ik zweer bij Elixers...
Die staan bij mij op de lijst voor de volgende beurt :)

Rizz
6 mei 2013, 21:44
Elixirs en de meeste gecoate snaren overigens hebben minder squeek door de coating. Jouw gitaar heeft af fabriek Elixirs, dus het logisch dat je wat verrast bent.. Bijna elk merk heeft wel gecoate snaren. Dus als je dat minder wilt, zou ik in die richting gaan zoeken..

Overigens, als je veel met plectrum speelt, zal de coating er snel vanaf gaan, dus is de vraag of dat extra geld het je waard is of genoegen nemen meer bijgeluiden...

Elvee
6 mei 2013, 21:53
Ik heb geen idee wat er standaard op de Lag lag, maar het is verschil is duidelijk merkbaar


Hetzelfde had ik onlangs ook tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe gitaar. Ik probeerde een Larrivée L03 uit, maar had twijfels over de klank, totdat de verkoper voorstelde om er nieuwe set snaren (Elixers) op te zetten. Daarna ging de gitaar echt leven en was ik gelijk om en heb ik hem gekocht en kwam er een einde aan een zoektocht van ruim een jaar.

vederlicht
6 mei 2013, 21:53
Ik zweer bij Elixers...

me too
Vederlicht♫

Rizz
6 mei 2013, 22:07
En om even de recensies aan te wakkeren:


Dreads: Martin .012-.054 MFX-740. Knallende snaren met lekker veel warme laag en mids, iets ingetogen, maar toch sprankelend hoog.
Jumbo: Elixir Nanoweb .012-.056 Bronze. Veel setjes erop gehad, deze klinken het beste. De jumbo heeft veel laag, maar eigenlijk teveel hoog en dat wordt met deze snaren meer ingetogen.. Dreunen doen ze!
Parlor: op het moment DR rare fb .012-.054, maar de lage E klinkt niet zo lekker, dus dat wordt nog even zoeken. Het is een gitaar met heel veel mids en hoog en daar ben ik wat minder een fan van, maar fosfor brons doet een hoop goed en laat de gitaar echt warm en minder dozig klinken. Daar komen we wel uit, komt nog.
Klassiek: D'addario Pro arte Hard tension. Lekker fel en de enige gitaar waar ik dit merk opzet, voor de rest vind ik D'addario echt ruk qua klank. Ze spelen altijd wel lekker. Hannabach is ook een favoriet, ook hard tension.

GuitarL91
6 mei 2013, 22:53
Elixirs en de meeste gecoate snaren overigens hebben minder squeek door de coating. Jouw gitaar heeft af fabriek Elixirs, dus het logisch dat je wat verrast bent.. Bijna elk merk heeft wel gecoate snaren. Dus als je dat minder wilt, zou ik in die richting gaan zoeken..

Overigens, als je veel met plectrum speelt, zal de coating er snel vanaf gaan, dus is de vraag of dat extra geld het je waard is of genoegen nemen meer bijgeluiden...
Bedankt voor je inhoudelijke antwoord. Als er even op gespeeld is, wordt het wel wat minder gelukkig. :ok:

Plant
7 mei 2013, 00:38
Ik zweer bij Elixers...

Ik ab-so-luut niet. Om de al genoemde reden van loslatende coating, verder voelen ze glibberig aan en ze gaan verhoudingsgewijs niet langer mee dan de prijs hoger is.
Dan heb ik liever ongecoate snaren die ik dan maar vaker moet vervangen. Gezien het feit dat ik dreadnoughts met een helder karakter heb, prefereer ik dan phosphor bronze snaren. Die zijn vanaf het begin minder helder maar behouden hun tone langer.

Er zit verschil in behandeling zoals coating, want de laatste keer (half jaar geleden?) kocht ik een paar sets Martin Lifespan SP (http://www.martinguitar.com/acoustic-strings/itemlist/category/277-sp-lifespan.html) snaren ("treated for long life", wat dat ook moge zijn) en die hebben geen last van de issues die ik met Elixir snaren ervaar en gaan echt lang mee.

Mrmilksop
13 juni 2013, 14:39
Ola mede forumgenoten

Ik ben dus sinds vorige week trotse eigenaar van een Sigma 000R-28VS

Toen ik hem kocht zaten de originele martin snaren er nog op maar die waren naar mijn gehoor zo dood als een pier.
Vanmorgen dacht ik ach laat ik eens wat anders erop zetten ik had nog een gebruikt setje Elixers liggen 0.11 (martin snaren waren 0.12)
En het verbaasde me dat zelfs met dit gebruikte setje de gitaar toch al redelijk tot leven is gekomen.
Heb de actie nog wat verlaagd (stond op bijna 4 mm en nu op 2.6mm) hals wat rechter gezet en hij speelt echt monster nu en klinkt erg vol (met de martin snaren was het net een box geen sustain geen diepte)

Nu wil ik toch weer overstappen naar 0.12 (beetje fretbuzz op de E en A)
Elixers Nanoweb 0.12 80/20 die ga ik sowieso even proberen!
Nu las ik ook diverse dingen over Silk&Steel snaren de meeste vinden het niks maar ik wil het toch graag proberen


Na een beetje speurwerk kwam ik er achter dat die alleen niet in 0.12 zijn???
Ik kan van Martin een setje vinden van 0.115 ik neem aan dat dat niet zo heel veel uit maakt ten opzichte van 0.12?

Ik ga zaterdag even langs bij de opening van een gitaarzaak hier in Enschede (weet niet of ik de naam mag noemen maar voor de mensen die het weten Kaj heeft weer een nieuwe winkel en gaat zaterdag open)
Dus ik ga dan even wat setjes halen en ik zal mijn bevindingen posten.

Als iemand weet dat ze wel 0.12 silk&steels hebben dan hoor ik dat uiteraard graag anders houden we het bij 0.115 ;)

Harald
13 juni 2013, 14:45
Het hele idee is juist dat silk and steel minder snaarspannning heeft. Maar goed, even proberen kan geen kwaad. Beetje gipsy sound. Voor fingerstyle zou ik het niet doen.

Ernest01
13 juni 2013, 14:48
Bij Lord of the Strings hebben ze het merk La Bella....
Geen ervaring mee. Lijkt mij ook niet echt iets voor fingerstyle.

Maar goed, als je het wilt proberen, hier is de link :

http://www.lordofthestrings.com/lots/mcsmambo.p

Rizz
13 juni 2013, 20:55
Jawel, die zijn er wel: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Thomastik-AC112-Plectrum-Bronze/11001654.html Ook lage spanning, speciaal voor small-body gitaren..

joesman
14 juni 2013, 08:35
Ik heb de meeste merken geprobeerd die silkwound snaren produceren. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij John Pearse phosphor bronze-silk wound strings. Hij maakt ze zowel in light als light-medium (0.12). Voor mij klinken ze goed en voelen ze ook echt fijn aan. Ik heb ze er nu al een tijdje op staan en bij mij blijven ze lang goed. Lord of the strings heeft ze op voorraad. http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/John-Pearse-610-LM/00001281.html

Mrmilksop
14 juni 2013, 10:30
Ik heb de meeste merken geprobeerd die silkwound snaren produceren. Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij John Pearse phosphor bronze-silk wound strings. Hij maakt ze zowel in light als light-medium (0.12). Voor mij klinken ze goed en voelen ze ook echt fijn aan. Ik heb ze er nu al een tijdje op staan en bij mij blijven ze lang goed. Lord of the strings heeft ze op voorraad. http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/John-Pearse-610-LM/00001281.html

En op wat voor gitaar heb je deze snaren zitten als ik vragen mag??

joesman
14 juni 2013, 10:34
Ik heb ze liggen op een Recording King ROS-616, een volledig mahonie OOO-model, met 12 -fret neck joint. Heerlijk fingerstyle gitaartje.

http://www.recordingking.com/products/guitars-all-models/guitars-ros616

Mrmilksop
14 juni 2013, 10:51
Ok dan dan ga ik die even bestellen zometeen

Heb ook een 12fretter 000 dus ben benieuwd

joesman
14 juni 2013, 12:00
Ik heb ook de martins en d'addario's besteld, maar voor mij is het verschil groot. Ik heb ook geen last meer van fretbuzz, dat had ik bij de twee voorgaande merken wel. Ik speel ook vaak in andere stemmingen en met capo en op de één of andere manier bleef ik bij de martins echt de hele tijd bijstemmen, daar heb ik nu totaal geen last meer van, misschien door de hogere snaarspanning? Hopelijk is het wat je zoekt.

The Bertman
14 juni 2013, 16:02
Ik verplaats dit topic naar de Snaren-sticky. (Bovenaan)

The Bertman, mod

Eve1981
11 januari 2014, 01:44
Hey, ik heb ook raad nodig :-)
Eerst en vooral, ik ben een beginner, ben thuis aan het leren, lukt al aardig, en vanaf eind januari begin ik met lessen.
Ik kocht mijn akoestische gitaar en de snaren die erop zaten waren echt zoooo heavy, megadik, zo zwaar (denk 0.13)
Ik heb er toen andere snaren op laten zetten in de muziekwinkel (Elixir), het verschil van soepelheid was enorm, maar ik weet niet precies welke dikte hij erop heeft gezet. Het valt me wel op dat ik juist geen moeite moet doen om ze aan te drukken, een baby kan ze indrukken, en het ergste van al, ze klinkt niet als ik ze aansla, doordat ze zo soepel zijn moet ik wel degelijk inboeten op geluid, en ze klinken voor mij te helder, zeker met die sustain, ik hou eerder van een heldere, maar iets zachtere klank.
Hebben jullie voor mij tips ivm dikte en merk van snaren, rekening houdend met de ervaring die ik met mijn huidige snaren heb en de klank die ik verkies? Let me know!

Rizz
11 januari 2014, 06:34
Je vertelt er niet bij welke elixirs er op.liggen. Een stukje algemeen advies: bronze wound snaren geven over het algemeen een meer heldere klank. Phosphor bronze snaren daarentegen klinken wat warmer. Daarnaast zullen dunneresnaren altijd wat ieler klinken, dus met meer hoog. Mijm ervaring met elixirs is dat de nanoweb phosphor abronze 012 snaren het hoog iets meer ingetogen maken, wat ik erg fijn vind. Maar snaren zijn erg persoonlijk, ik moet voor elke gitaar weer op zoek. Maar blijf in de phosphor bronze hoek dus, daar zal je eerder vinden wat je zoekt.

--=HANS=--
11 januari 2014, 10:02
Het zou zomaar kunnen dat ze een setje 0.11 of nog dunner op je gitaar geknutseld hebben en ookal zijn het dan qua uitvoering de snaren waar Rizz het over heeft, het blijft een enorm verschil. Wat voor een gitaar heb je? De meeste steelstrings worden standaard voorzien van 0.12 en dan is het daarna idd zoeken naar wat je qua klank het beste ligt.

Eve1981
12 januari 2014, 18:17
Een dreadnought akoestische gitaar, Hudson HI-100, en wat voor snaren hij erop heeft gezet weet ik nie, ik heb de verpakking noch de originele snaren meegekregen. En zoals ik al zei, ik ben ook een beginner, ik weet nog niet veel van snaren, er zijn er zoveel! Daarom dat ik vermeldde hoe ze nu klinken, en dat ik zou willen dat ze klinken, ik kan het niet anders omschrijven :-)

brandt
7 mei 2014, 17:15
Ik heb voor de gein een oude sicilaanse gitaar overgenomen, een Catania
carmelo tipo 5 (zie foto) er zitten stalen snaren op maar vraag mij af of dat ook hoort bij dit type gitaar? Heb echt geen idee namelijk!http://img.tapatalk.com/d/14/05/07/amyse6ap.jpg iemand die mij hier mee kan helpen?

LaurentB
7 mei 2014, 18:14
Omdat-ie geen klassieke brug heeft is het in elk geval niet riskant voor de brug of het bovenblad. De hals is wel een andere zaak natuurlijk, of die voor de hogere spanning van stalen snaren is gemaakt.

Vanaf een bepaald moment kregen staalsnarige gitaren een stalen pen in de hals, die je of aan de bovenkant of via het klankgat bij kunt stellen, maar bij oude gitaren liet men dat ook wel eens achterwege. Hmm, moeilijk te zeggen.

ik zie dat men bij deze Catania er wel stalen snaren op heeft zitten: http://www.bruunari.nl/for_sale.php?id=274

brandt
8 mei 2014, 10:14
Er zit idd geen pin in de hals, zou je om de "stalen" brug gewoon een klassieke knoop kunnen leggen met nylon snaren?

purplejohn
8 mei 2014, 10:43
Ik heb ook lang Elixers gebruikt. Buiten het feit om dat ze snel gingen rafelen en erg snel braken is het geluid toch voor mij doorslaggevend. Totdat ik een nieuwe AER amp kocht waar een setje AER snaren bij zat. Nog nooit gezien, maar klinken werkelijk fantastisch helder, zijn oersterk en blijven lang goed klinken. Ze zijn alleen bijna nergens te koop. Mijn gitaarboer besteld ze nu steeds apart voor me.

Riny
8 mei 2014, 11:58
Er zit idd geen pin in de hals, zou je om de "stalen" brug gewoon een klassieke knoop kunnen leggen met nylon snaren?

Ik zou dit niet doen, dit is wachten op breken bij het op stemming brengen.
Ben op een dergelijke gitaar begonnen welke het zelfde straatstuk had voor stalen snaren, een symphonie gitaartje was dat en daar zat ook geen truss rod in de hals (47 jaar geleden).
Zelf denk ik dat een .010 light het goed zou kunnen doen op het afgebeelde gitaartje.
Welk merk snaren? vind dat zo persoonlijk dus durf geen merk aan te geven, maar zou niet gelijk de duurste nemen.
Eerst maar eens proberen.

P.s.
Zie onderstaand het Symphonie gitaarje (1960/1970) wat voor mij het begin was.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/793212/Afbeeldingen/Symphonie-lijst.jpg

LaurentB
8 mei 2014, 12:53
Of misschien silk & steelsnaren gebruiken, een soort compromis tussen staal en nylon

Riny
8 mei 2014, 13:15
Of misschien silk & steelsnaren gebruiken, een soort compromis tussen staal en nylon

Die kende ik niet echt, is dat een combinatie van materiaal?

brandt
8 mei 2014, 13:55
Top, bedankt riny! Ik ga het van de week maar eens uitproberen! Ik ben sowieso wel benieuwd naar wat voor type gitaar het is. Merklabel zit er nog in en is leesbaar. Maar qua vorm houd het lijkt het meer op een klassiek/spaans gitaartje? Alleen daar horen dan toch weer geen stalen snaren op?

Riny
8 mei 2014, 14:06
Op een echte classic gitaar zitten uitsluitend nylon snaren, light, medium of heavy tension.
Op de modellen die wij nu weergegeven hebben zitten stalen snaren i.v.b. het metalen staartdeel waarin de stalen snaren worden bevestigd.
Je zou ook eens de tip van LaurentB uit kunnen proberen.

Rizz
8 mei 2014, 14:15
Silk n steel zijn speciaal voor oude parlors. Staal geluid maar met lage spanning

Riny
8 mei 2014, 14:22
Kijk Rizz, ondanks de leeftijd, nooit te oud om te leren.
Dank voor de info hier kunnen wij wat mee.

LaurentB
8 mei 2014, 14:56
Ja, ze hebben ook een klank ergens tussen staal en nylon in, en hebben een wat lagere spanning dan puur stalen snaren. Harald Koll gebruikt ze op zijn oude harpgitaar, bijvoorbeeld.

den titten
18 juli 2014, 12:27
Heb ik het eindelijk aangedurft om nieuwe snaren te leggen op mijn Eastman (volgens internet een Orchestra Cutaway). Had thuis nog enkele snaren liggen: Martins MSP4000 en MSP4200 en ook D'Addario EJ26. Omdat de gitaar een kleiner model is (dan dreadnought altans) en mijn breintje dacht dat ik dit niet te zwaar moest besnaren heb ik voor de MSP4000 gekozen. Ik kreeg dit ook als tip van de vorige eigenaar.

Nu heb ik last van 'blikkerige - metalen' klanken als ik met een plectrum speel. Bij het gebruik van vingers is dit minder.

Zijn er hier mensen die mij snaren kunnen aanraden waar dit minder het geval zou bij zijn? Ik ben niet van plan om zelf alle mogelijke soorten namelijk één voor één te testen.
Zou het ook kunnen dat de klank gaat beteren met de tijd ?

Groeten,
Tom

Rizz
18 juli 2014, 13:40
Ik heb op mijn OM .012-.056 liggen, is geen probleem. een .010 setje heeft niet genoeg energie om het bovenblad goed in beweging te brengen.

Ik weet niet welke je hebt, maar de mijne kwam helemaal tot leven met Elixir nanoweb .012 PB. Setje .011 kan ook. Ervasring met elixirs is dat de .012 van de Nanaoweb serie soepeler is dan de .011 en met een goede afstelling voel je nagenog geen verschil. Daarom heb ik nog een dikker setje gekozen voor meer oomph en dat werkt als 1 trein! Wees niet bang, je gitaar kan het makkelijk hebben, juist de kleinere oppervlakte van je bovenblad zorgt voor meer stevigheid en de Eastmans worden tegenwoordig standaard geleverd met een .012 setje... Van Elixir.. :) De vorige eigenaar is veel te voorzichtig, is nergens voor nodig.

Ernest01
19 juli 2014, 21:40
Kan de Elixir snaren aanbevelen. Ze geven ook bij een paar van mijn gitaren meer 'body' aan het geluid.
Eastman gitaren gaan niet standaard met Elixir snaren de fabriek uit. Volgens mij nog steeds met D'Addario EXP16 .012-.053.

Rizz
19 juli 2014, 22:18
Kan de Elixir snaren aanbevelen. Ze geven ook bij een paar van mijn gitaren meer 'body' aan het geluid.
Eastman gitaren gaan niet standaard met Elixir snaren de fabriek uit. Volgens mij nog steeds met D'Addario EXP16 .012-.053.

My bad, je hebt gelijk, Ernest.. Dacht dat een keer gehoord te hebben.. Maar die EXP's zijn crap, slaan heel snel dood.. Bij mij iig.

woldhek
22 september 2014, 22:24
Hoi, vraagje,
Ik heb een semi akoestische Ibanez Talman tcy50 en speel er nu 2 jaar op.
Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst de snaren vernieuwt met een setje van de Lidl.
Ik weet het, zal wel niets wezen, maar ik zit nog in de leerfase een beetje thuis tokkelen en kon ze niet laten liggen want kostte geen drol.
Jezus, wat een verschil, vooral de lage snaren klinken opeens zoveel helderder.

Maar vandaag de gitaar aangesloten op een versterker en kom ik erachter, dat de 2 hoogste snaren bijna niet versterkt worden.
Nou bevat deze Ibanez een normaal element en heb ik geprobeerd om het element aan de kant van de hoge snaren wat dichterbij te draaien (is verstelbaar), maar nog steeds bijna geen geluid van die 2 hoge snaren.
Kan het zijn, dat deze 2 snaren gemaakt zijn van een metaal, die nauwelijks magnetisch zijn (ik bedoel dus het magnetisch veld bijna niet beïnvloeden om het element heen) en had ik er gewoon snaren op moeten zetten die speciaal voor elektrische gitaren zijn? Zo`n setje heb ik ook bij de Lidl toen gehaald, maar ik dacht, aangezien ik wel eenzelfde brug heb als een akoestische, dat ik die moest gebruiken.

Iemand al hetzelfde probleem gehad?

LaurentB
22 september 2014, 22:31
hmm, normale staalsnarige akoestische snaren moeten toch wel op een magnetisch element werken dacht ik.

Plant
22 september 2014, 23:02
Ja, die werken gewoon. Maarrrr...

Onbalans ligt op de loer. Dat komt omdat bij de omwonden bronze snaren alleen de stalen kern op magnetisme reageert. Bij elektrische gitaar met nikkel omwindingen doet de hele snaar mee.

Bij bronze snaren is het dus bij een hoop soundhole pickups zo dat de hoge 2 snaren (en dan bedoel ik 'hoge' in toonhoogte, dus de onomwonden B- en E-snaar juist naar verhouding veel harder klinken dan de omwonden snaren. Vooral de B-snaar

Woldhek zegt dat de hoge snaren zachter zijn en dat snap ik dan weer niet.

woldhek
23 september 2014, 08:53
Inderdaad, de hoge B en E snaar geven geen geluid.
Ik neem vandaag een magneetje mee van het werk en ga eens kijken of die snaren wel aangetrokken worden door de magneet.
Een verklaring zou kunnen zijn, dat ze van roestvrij staat zijn, dat reageert ook niet magnetisch......

Rizz
23 september 2014, 09:01
Heb je niet p.o. je zadel omhoog getrokken? Maw, je piezo vernaggeld?

woldhek
23 september 2014, 12:08
Deze Ibanez heeft geen piezo, maar een normale pick-up element.

http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/media/t_ibanez%20tcm50e-nt.jpg

Rizz
23 september 2014, 12:41
Ah, excuus, ik dacht dat deze een piezo heeft.. dan heb ik niets gezegd.. Carry on! :soinnocent:

woldhek
23 september 2014, 19:55
Nou, ik heb een magneetje bij de "western" snaren gehouden en inderdaad trekt die de hoge b en e snaar nauwelijk aan.
Daarna het doosje met snaren voor de electrische gitaar open gemaakt (ook van de Lidl) en die hoge snaren worden wel aangetrokken.

Ik denk inderdaad dat de hoge western snaren van roestvrij staal zijn en daarom niet door de pick-up waargenomen worden.
Dan zullen ze ook niet gouw roesten.

Toevallig ook net een een thread over de Lidl snaren gevonden hier op GN en de ervaringen waren over het algemeen goed. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163610-Tip-Lidl-snaren

Tja, dan ga ik toch maar de Elec. git. snaren erop zetten, dan weten we het zeker.....

woldhek
12 november 2014, 23:29
Nog even een update over de lidl snarer.
Ik had de "Elec. gitaar snaren" er op gezet en inderdaad, nu klinken ook de hoge b en e snaar weer uit de versterker.
Echter klinkt de gitaar voor geen meter, lijkt wel of hij niet te stemmen is.
Wat ik gemerkt heb, is dat dat ik deze snaren heel gemakkelijk kan optillen, lijkt wel of ze heel slap zijn.
Vanavond alle snaren hoger gestemd en dan klinkt hij weer prima.
Dus volgens mij zijn die electrische gitaar snaren van de Lidl te slap, of te dun of zo, in elk geval voor mijn gitaar.
Nu ffe zoeken naar de juiste snaren en geschikt voor mijn TCY50......

Riny
13 november 2014, 11:55
Met alle respect, waarom snaren van de Lydl? Omdat ze goedkoper zouden zijn?
Als de B en de E niet doorkomen via het element dan hoeft dat per definitie niet aan de snaren te liggen maar mogelijk aan het element.
Weet niet of er nog specificaties zijn van je gitaar want daar zou in vermeld moeten zijn welk merk en welke dikte fabriek af op de gitaar meegekomen zijn.
Wanneer ik iets dergelijks had waar ik niet zelf uit zou komen, zou ik naar een gitaar- speciaalzaak gaan en daar eens navraag doen.
Er worden hier vaak allerlei opties gegeven van wat het probleem zou kunnen zijn maar het meeste, met alle respect en goede bedoelingen, slaat m.i. nergens op.
Uiteraard zijn de bedoelingen van het meedenken door iedereen goed bedoeld, geen twijfel mogelijk.

Plant
13 november 2014, 19:26
Wanneer ik iets dergelijks had waar ik niet zelf uit zou komen, zou ik naar een gitaar- speciaalzaak gaan en daar eens navraag doen.

Ze zien je daar aankomen met je Lidl-snaren :D

Ik experimenteer momenteel ook met relatief goedkope snaren, niet van de Lidl want die hadden geen .012. Maar ik heb sterk het vermoeden dat de snaren onder andere merknaam van dezelfde makelij zijn, de plastic zakjes waarin de snaren individueel zitten zijn namelijk precies hetzelfde.
Ook bij die snaren voel ik duidelijk dat de tension iets lager is dan gebruikelijk bij .012, met name bij de bassnaren.

Het klankgatelement probleem herken ik dan niet bij deze snaren, ik heb ook een western met een magnetisch element en ondervind net als bij 'dure' snaren geen outputprobleem bij B en E.

woldhek
13 november 2014, 20:49
@Riny
Tja, ik was met de vrouw boodschappen doen en zag ze liggen voor weinig.
Aangezien ik al een jaar met de originele snaren speelde (en nog een behoorlijke newbie ben), had ik 3 doosjes mee genomen.
1 doosje voor klasieke gitaar (heb ik ook nog), 1 doosje voor western gitaar en 1 doosje voor electrische gitaar.
Eerst de snaren gewisseld met die voor de western gitaar en dat klonk heerlijk, zeer helder, met als probleem, dat de hoge 2 snaren niet via de versterker hoorbaar waren.
Na een paar maanden was ik wat aan het klooien met Ardour onder linux om wat op te nemen en was het vervelend, dat de hoge snaren niet opgenomen werden.
Toen een setje uit doosje 3 geprobeerd en toen waren de hoge 2 snaren ook weer hoorbaar via de versterker, maar blijken de snaren zo slap, dat hoewel hij gestemd was, toch bij elk akkoord weer vals klonk. Als test heb ik alle snaren iets hoger gestemd en toen klonk hij niet vals meer, maar ja dan kan ik niet met nummers op TV meespelen.

Toch weer een hoop geleerd en dan heb ik volgens mij toch bewezen:

- Het doosje van de Lidl met Western snaren, die zeer helder mooi klinken, bevat een hoge b en hoge e snaar die niet magnetisch is (getest met magneet) en dus niet met een gewone element versterkt kunnen worden. Waarschijnlijk gaat dat met een Piezo element, zoals de meeste Wester gitaren hebben, wel goed.
- Het doosje met snaren voor electrische gitaren zijn te dun, of zoals Plant ook aangeeft "hebben een lagere tension" en dat klinkt niet goed op mijn gitaar.

En ja, ik ben een persoon die zoveel mogelijk alles zelf uitzoekt en dat niet alleen met gitaar spelen.
En ik vind de opties die anderen geven voor de oplossing wel ergens op slaan en helpen mij enorm tijdens het denkproces.

allard85
23 november 2014, 20:13
Heeft iemand hier ervaring met Ernie Ball's Earthwood? Zelf heb ik een tijdje Martin's gebruikt en sinds kort een setje D'Addario. De Martin's hebben mijn voorkeur vanwege de mooiere warmere klank met name als ze net nieuw zijn.

Louise2012
30 december 2014, 23:08
Ik ben na zo'n tien jaar opnieuw begonnen aan een poging om het gitaarspelen onder de knie te krijgen en dacht dat mijn accoustische Stagg Western wel eens nieuwe snaren kon gebruiken dus kocht ik online Ernie Ball 80/20 BRONZE ALLOY snaren 13/56.
Deze heb ik vandaag dus (voor de eerste keer ooit én zelf) vervangen en nu klinkt het écht nergens naar.
Heb de snaren per twee er af gehaald en er op gezet en mijn inziens heb ik niets fout gedaan, heb de snaren gestemd maar ik heb bijna het gevoel alsof ik in een kerk zit, klinkt haast als een orgel.
Is het normaal bij nieuwe snaren?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Rizz
31 december 2014, 06:19
Ik ben na zo'n tien jaar opnieuw begonnen aan een poging om het gitaarspelen onder de knie te krijgen en dacht dat mijn accoustische Stagg Western wel eens nieuwe snaren kon gebruiken dus kocht ik online Ernie Ball 80/20 BRONZE ALLOY snaren 13/56.
Deze heb ik vandaag dus (voor de eerste keer ooit én zelf) vervangen en nu klinkt het écht nergens naar.
Heb de snaren per twee er af gehaald en er op gezet en mijn inziens heb ik niets fout gedaan, heb de snaren gestemd maar ik heb bijna het gevoel alsof ik in een kerk zit, klinkt haast als een orgel.
Is het normaal bij nieuwe snaren?
Alvast bedankt voor jullie advies!

Welkom! In het kort? Ja, dat is normaal.. In zoverre: als je oude snaren gewend bent, dan is het wel een schok om nieuwe snaren te horen, ja. Veel meer crisp en helderheid, veel meer sustain (lengte van toon).

Je hebt er overigens wel dikke snaren opgezet.. Normaal bij een western is 12/53. Niet dat hier iets verkeerds mee is, maar met dikkere snaren heb je over het algemeen meer volume en is alles nog wat meer versterkt..

Om het kerkgevoel wat te verminderen, zou je er iets dunnere snaren op kunnen zetten en ipv Bronze snaren, Phosphor Bronze snaren kunnen gebruiken. Die klinken wat warmer en iets minder helder.. Daarbij zou je ook nog gecoate snaren kunnen kopen, zoals elixirs (meer merken hebben die), die zijn wat gladder, maar gaan langer mee en doen minder pijn aan de vingers, maar zijn ook duurder.

Als laatste: door er zulke dikke snaren op te zetten, maak je het jezelf wel wat lastiger. Dikkere snaren betekenen hogere spanning en dus kost het meer kracht om ze in te drukken, wat dan weer resulteert in meer pijn in de vingers. Je zou zelfs naar een 11/52 setje kunnen gaan om dat eerste begin weer te maken..

Als laatste; tweede ronde: snaren zijn persoonlijk. Het heeft mij wat moeite gekost om de juiste snaren bij de juiste gitaar te vinden.. D'addario en Ernie Ball klinken over het algemeen wat helderder, CF Martins wat voller. Elixir meer volume, meer dynamiek en ook helderder en bassiger.. Wat meer geboost, zo je wilt.

11/52: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Elixir-16027-Nanoweb/10000904.html / http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX775-Flexible-core-cust.light/09030152.html
12/53: http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Elixir-16052-Nanoweb/10000905.html / http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX740-Flexible-core-light/09030153.html

En van Martin heb je ook de gecoate serie: Lifespan
De elixirs zijn bij Bax-shop goedkoper trouwens: http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=elixir&avz=true

Louise2012
1 januari 2015, 20:04
Heel erg bedankt voor je advies!
Ben nu aan het kijken voor de snaren die je me hebt aangeraden.
Zonde alleen van de andere snaren maarja, daar kan'k echt niet mee spelen dát geluid.. brrrr... krijg het zelfs met moeite gestemd.

Rizz
1 januari 2015, 20:10
Snaren hebben wat tijd nodig om op stemming te blijven.. De eerste 2 dagen ben je wat meer aan het stemmen..

Hou er rekening mee dat elke set nieuwe snaren de eerste twee dagen tot een week wat extremer klinken, maar dat gaat echt vanzelf weg...

Succes!

Louise2012
1 januari 2015, 21:58
Dat weet ik maar het klinkt zelfs gestemd écht vreselijk, kan het niet anders omschrijven als een vals orgel, écht fout. Klinkt ook totaal niet helder. Hoop dat ikzelf niets fout gedaan heb bij het vervangen maar ben vrij zeker van niet.
En als beginnend gitarist lijkt het me na je advies sowieso ook beter om dan met dunnere snaren te leren spelen.

Ik ga je advies volgen en deze bestellen:

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/C.F.-Martin-MFX775-Flexible-core-cust.light/09030152.html

D3nnis
2 januari 2015, 08:24
Dat weet ik maar het klinkt zelfs gestemd écht vreselijk, kan het niet anders omschrijven als een vals orgel, écht fout. Klinkt ook totaal niet helder. Hoop dat ikzelf niets fout gedaan heb bij het vervangen maar ben vrij zeker van niet.


Misschien te voor de hand liggend, maar staan alle snaren wel in de goede toonhoogte gestemd?
Dus misschien niet vals, maar bij wijze van een open G stemming terwijl je de akkoorden op de normale manier pakt?

elena75
5 januari 2015, 09:54
ps heb je ze wel in de goede volgorde er op gezet ? en ook niet teveel windingen

elena75
5 januari 2015, 09:57
misschien kun je een fotootje plaatsen

woldhek
5 januari 2015, 23:29
@Louise2012

"De nieuwe snaren klinken gestemd zelfs vals":

Ik heb dat ook gehad met een setje snaren en toen ik bij deze snaren ze allemaal iets hoger stemde, klonk het wel goed.
(dus zegmaar de lage E nog een toon omhoog (strakker) en dan de rest daar weer op stemmen)
Je gitaar klinkt dan wel goed, maar je kunt natuurlijk niet (makkelijk) met andere muziek mee spelen.
Dat zou je nog eens kunnen proberen.
Als het dan wel goed klinkt, zijn ze waarschijnlijk te slap voor jouw gitaar en weet je dat dat setje niet geschikt is.....

Rizz
6 januari 2015, 08:48
@Louise2012

"De nieuwe snaren klinken gestemd zelfs vals":

Ik heb dat ook gehad met een setje snaren en toen ik bij deze snaren ze allemaal iets hoger stemde, klonk het wel goed.
(dus zegmaar de lage E nog een toon omhoog (strakker) en dan de rest daar weer op stemmen)
Je gitaar klinkt dan wel goed, maar je kunt natuurlijk niet (makkelijk) met andere muziek mee spelen.
Dat zou je nog eens kunnen proberen.
Als het dan wel goed klinkt, zijn ze waarschijnlijk te slap voor jouw gitaar en weet je dat dat setje niet geschikt is.....

En dan heb je het over diktes van? Ik vermoed elektrische gitaar diktes: .009 oid. Vanaf .011 ga je daar echt geen last meer van hebben. En hoewel hoger stemmen een oplossing kan zijn, lijkt het me in deze niet echt het beste advies, no offence.. En hier gaat het om een .013 setje.. Als dat te slap is, dan is het een bariton gitaar.. ;) Dit soort staalkabels staat onder een spanning van 80kg+.

Het meest waarschijnlijke hier is of idd verkeerd gestemd, of een setje wat echt totaal niet bij deze gitaar past qua klank.. Heb dat zelf ook wel eens aan de hand gehad.. Een vreselijk klinkend gitaar met het ene .012 setje en dezelfde gitaar briljant klinkend met het andere .012 setje..

Louise2012
15 januari 2015, 23:19
Hoi Rizz

Ik heb de snaren gekocht die je me had aangeraden van C;F. Martin MFX775 Flexible core cust.light en heb ze er gisteren op gezet.

Het klinkt al véél beter maar toch krijg ik m'n gitaar niet mooi gestemd, ik gebruik een Fender FCT-12 gitaar tuner in C key maar wat ik ook doe het klinkt niet helemaal goed.

Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens naar een gitaarwinkel ga gaan zodat de verkoper mij hier misschien mee kan helpen als ik de gitaar meeneem.

Zou het ook aan de gitaar zelf kunnen liggen misschien?
Is al een oud exemplaar en heeft al eens warmer dan weer kouder gestaan..

Sowieso al bedankt voor je hulp!

Rizz
16 januari 2015, 07:23
Het zou aan de gitaar kunnen liggen. Ik weet of je tuners erg loszitten? Op de meeste stemknoppen zit een schroefje welke je aan kan draaien:
http://www.frets.com/FretsPages/Musician/GenMaint/Gears/GearTune/GearTuneViews/buttonscrew.JPG

Als deze loszit, krijg je 'm niet goed gestemd, omdat de trekkracht van de snaar 'm weer lostrekt.

Als laatste tip: Ik ga er maar vanuit dat je een smartphone hebt? Download de gStrings app maar eens.. Ik heb 3 stemapparaten in huis, deze is zuiverder en beter in mijn ogen.. ehh, oren.. :D https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&hl=nl

synapse
16 januari 2015, 09:18
Misschien ligt het aan de intonatie?

Sallie
21 september 2015, 15:51
Hee! Ik heb een vraagje over mijn snaren. Ik speel sinds een een maand of twee op een Takamine. Toen ik hem kocht zaten er d'addario snaren op, ik denk 0.12's. Ik heb deze vorige week vervangen voor 0.10's (phosphor bronze, ook d'addario) omdat het leren barren niet zo goed ging op de oude snaren. Nu merk ik alleen dat deze (nieuwe) snaren nu al helemaal viezig/roestig zijn.

Is dat normaal na een weekje spelen? Hoe komt t dat de snaren die er bij verkoop op zaten veel minder snel viezig werden?

Rizz
21 september 2015, 17:09
Hee! Ik heb een vraagje over mijn snaren. Ik speel sinds een een maand of twee op een Takamine. Toen ik hem kocht zaten er d'addario snaren op, ik denk 0.12's. Ik heb deze vorige week vervangen voor 0.10's (phosphor bronze, ook d'addario) omdat het leren barren niet zo goed ging op de oude snaren. Nu merk ik alleen dat deze (nieuwe) snaren nu al helemaal viezig/roestig zijn.

Is dat normaal na een weekje spelen? Hoe komt t dat de snaren die er bij verkoop op zaten veel minder snel viezig werden?,

Even snel opgezocht op de Takamine site: Er zitten af fabriek gecoate snaren op: de D'addario EXP 16. Door die coating gaan ze wat langer mee.

Je hebt blijkbaar wat agressiever zweet dan de meeste mensen en dat betekent simpelweg dat je snaren er sneller aangaan. Het beste koop je dan ook weer gecoate snaren. Van D'addario of Elixir of... Die zijn wat duurder, dat klopt, maar je doet er langer mee en bij jou is het ook nog nooodzaak blijkbaar.

Succes!

Plant
21 september 2015, 17:33
Tip: Veeg iedere keer als je de gitaar wegzet / -hangt na het spelen de snaren even af met een (schoon) doekje.

Sallie
21 september 2015, 18:04
Ah oke, dankjulliewel! Vond het verschil zo groot tussen de setjes. Dan ga ik binnenkort gecoate proberen.

Wel gek, ik heb niet het idee dat ik veel zweet als ik gitaar speel. Kan het ook komen doordat mijn kamer een vrij hoge luchtvochtigheid heeft?

Rizz
21 september 2015, 18:14
Het gaat om de zuurgraad van je zweet. Ik heb ooit 's een leerlinge gehad die niet zweette, maar toch binnen een uur een normaal setje snaren aan gort hielp. Goed, dat is een extreem geval, maar het punt is duidelijk, denk ik.. ;)

Zij schaamde zich ervoor, maar dat is nergens voor nodig.. c'est la vie.. :)

Midwolda
7 december 2015, 08:01
Toch weer een hoop geleerd en dan heb ik volgens mij toch bewezen:

- Het doosje van de Lidl met Western snaren, die zeer helder mooi klinken, bevat een hoge b en hoge e snaar die niet magnetisch is (getest met magneet) en dus niet met een gewone element versterkt kunnen worden. Waarschijnlijk gaat dat met een Piezo element, zoals de meeste Wester gitaren hebben, wel goed.
- Het doosje met snaren voor electrische gitaren zijn te dun, of zoals Plant ook aangeeft "hebben een lagere tension" en dat klinkt niet goed op mijn gitaar.

En ja, ik ben een persoon die zoveel mogelijk alles zelf uitzoekt en dat niet alleen met gitaar spelen.
En ik vind de opties die anderen geven voor de oplossing wel ergens op slaan en helpen mij enorm tijdens het denkproces.

Moi Sodommer!
Eerst dank voor je testwerk, maar nu de definitieve conclusies?
Het moeten dus snaren voor elektrische gitaar worden, en dan 0.11 of ga jij nog dikker?
Heb hier nog een setje Ernie Ball Beefy Slinky 11-54 liggen, die gaan er eerst maar eens op, maar ik ben wel benieuwd of jij nog betere resultaten hebt gescoord.

(Heb me gisteren ook een tweedehands TCM50-VBS aangeschaft, en de snaren zijn zo dood als een pier dus daar moet een nieuwe set op, kan ik gelijk de neck even rechttrekken.)

jantjec
16 december 2015, 20:19
@ Midwolda , die Ibanez TCM 50 heb ik ook gespeeld als eerste gitaar, toen ik een andere gitaar kocht is me verteld dat je die gitaar op 2 manieren kan versterken.... elektrisch en/of Akoestisch.. wisten wij niks van hoor... ik heb die verkocht aan een zanger die vaak optrad. mijn man had voor mij op die gitaar elixirs phosphor bronze setje 011-?? opgelegd ..

@ Rizz, ik lees hier dat je D'addario EXP16 crap vind.. dat mag hoor geen probleem. Ik heb een Takamine TLE-D1 LTD ( mmm jah nog steeds en die gaat niet meer weg ;-) ) en daar liggen heel fijne snaren op , geen idee of het die snaar is. de gitaar was van 2012 praktisch onbespeeld en klinkt heel goed.
Omdat Takamine gitaren steeds geleverd worden met diezelfde D'Add.EXP 16 snaren zou ik er ook deze weer opleggen als de tijd daar is he..
is er een reden waarom ik juist toch elixirs nanoweb phosphor bronze op zou leggen, heb er denk ik nog liggen....

Klank van de gitaar is super vind ik, niet te hoog, heel harmonisch, veel sustain, ik geniet met volle teugen ervan!

elena75
22 december 2015, 11:29
ik heb ook gauw last van groene aanslag op mijn snaren al een x elixer snaren te vroeg vervangen daardoor mijn gitaarleraar zei dat ze langer mee moesten gaan
ik heb het al binnen een maand als het niet eerder is, maar laat ze nu langer zitten hoor mijn vorige zaten er bijna een jaar op

piezo
4 november 2018, 22:01
Informatief artikel in het Engels over keuze voor een snaardikte:
https://thehub.musiciansfriend.com/guitar-buying-guides/how-to-choose-the-right-acoustic-guitar-strings

Overigens gebruik ik zelf ook wel "elektrische" snaren op een akoestische gitaar, o.a. omdat ze hun klank wat langer behouden dan akoestische

alvinus
6 juli 2021, 13:46
Oei, dit snarentopic is alweer een flinke tijd dood, maar ik waag het toch om een dingetje voor te leggen.

Ik heb zo'n 'Inspired by Gibson' Epiphone Hummingbird gekocht na het lezen van een lovende recensie in het Duitse Gitarre&Bass. Echt een onweerstaanbaar instrument, met spruce top, all solid mahonie body, mahonie hals, 'Indian laurel' toets, benen kam en brug, inlays van echt paarlemoer en nog zowat aan mooie specs. De enige aanpassing die ik niet kon weerstaan, waren de plastic 'ivory' bridge pins. In Amerika vond ik brugpennen van gefossiliseerd mammoet. Klinkt geweldig interessant, natuurlijk, maar of ik er nou zo verschrikkelijk mee vooruit ging...mwoah.

Enfin, de gitaar klinkt fantastisch, dat moet gezegd worden. Beetje gepiel met de b-snaar, maar dat euvel kennen we hier wel. Na een half jaar jeukten mijn vingers om de snaren te vervangen. Deze (Indonesische en voortreffelijk afgeleverde) Epiphones komen namelijk met Gibson 0.12-0.53 snaren en ik had steeds de verwachting dat dat nóg wel beter moest kunnen. Wie gebruikt er nou Gibson snaren?

Nadat ik de voor mij vertrouwde D'Addario EJ-16 (Phosphor Bronze, zelfde dikte) had geplaatst, moest ik tot mijn schrik bekennen, dat de gitaar een stuk minder vol was gaan klinken. Blikkerig bij de hoge snaren. Dit was mij nooit opgevallen bij de voorgangers van mijn Epi (een Tanglewood met gelamineerde body en een compleet mahonie Guild Westerly). De enige verbetering was misschien die b-snaar.

De vraag: kan het nou kloppen dat die Gibsonsnaren (ook Phosphor Bronze) zoveel beter zijn dan de D'Addario's?
En wellicht heeft hier iemand nog een tip voor een nóg aantrekkelijker keuze voor op een Hummingbird?

Dank voor het lezen, ik hoop dat er nog gereageerd wordt....

kwispelhond
7 juli 2021, 11:44
Gibson snaren zijn prima, niks geen mindere kwaliteit maar wel met een bepaalde toon die je moet liggen en geoptimaliseerd voor een 24,75" mensuur. Nou is de Hummingbird toevallig een Gibson model dat door Gibson zowel in 25,5" als in 24,75" wordt gemaakt en ik heb geen idee wat Epiphone gebruikt.

Ik heb zelf een Gibson met een 25,5" hals en daar gebruik ik meestal Martin snaren op (SP bronze) omdat ik houd van het heldere van die snaren. Nou zijn Martin snaren weer geoptimaliseerd voor 25,5" omdat Martin's dat meestal zijn maar het gaat vooral om de klank en wat je zelf mooi vind.

Kort antwoord: als je de Gibson snaren mooi vind klinken gebruik je die toch, zijn ook prima snaren!

Edit: die 2 lengtes is natuurlijk de Dove, niet de Hummingbird, die zijn altijd 24.75". Ik wordt oud!! :hide:

Midwolda
7 juli 2021, 12:04
Nieuwe snaren klinken altijd "blikkerig" als je ze vergelijkt met de oude snaren die je net vervangen hebt. Dat gezegd hebbende, ik leg op al m'n westerns (nu even drie) Martin Marquis 80/20 Bronze Light 012-054. Klinken van zichzelf al wat voller dan phosphor-bronze, niet iedereen kan dat waarderen, maar wellicht eens proberen?

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0332/7621/products/DV016_Jpg_Large_100011__04541_0d58d789-eebf-4ba9-8b94-a89585824c09_grande.jpg?v=1486193285

alvinus
7 juli 2021, 12:54
@ Kwispelhond: Dank voor je antwoord. De Epi Hummingbird heeft een mensuur van 24.72”, dus het zou kunnen dat die Gibsonsnaren daar optimaal bij passen, als ik je bijdrage zo lees. Nooit geweten dat snaren geoptimaliseerd kunnen zijn voor een bepaalde mensuurlengte, althans niet als het gaat om een minimaal verschil. Staat toch ook nooit op de zakjes eigenlijk. Waar haalde je deze specifieke kennis vandaan? Ik vind het razend interessant om te weten, ook voor een eventuele alternatieve snaarkeuze in de toekomst!

@Midwolda: Wellicht een goeie tip, zo’n vol klinkende snaar. Zou die geoptimaliseerd zijn voor 24.72”?

Midwolda
7 juli 2021, 13:37
Weet ik niet, maar ze doen het prima in mijn Gibson MK-53 met 25.3" mensuur.

kwispelhond
7 juli 2021, 17:26
@ Kwispelhond: Dank voor je antwoord. De Epi Hummingbird heeft een mensuur van 24.72”, dus het zou kunnen dat die Gibsonsnaren daar optimaal bij passen, als ik je bijdrage zo lees. Nooit geweten dat snaren geoptimaliseerd kunnen zijn voor een bepaalde mensuurlengte, althans niet als het gaat om een minimaal verschil. Staat toch ook nooit op de zakjes eigenlijk. Waar haalde je deze specifieke kennis vandaan? Ik vind het razend interessant om te weten, ook voor een eventuele alternatieve snaarkeuze in de toekomst!

@Midwolda: Wellicht een goeie tip, zo’n vol klinkende snaar. Zou die geoptimaliseerd zijn voor 24.72”?

Gibson zet wel op de pakjes dat hun snaren ideaal zijn voor Gibson gitaren, en heel groot dat ze masterbuilt en premium zijn want ze houden van dat soort termen bij Gibson.

Verder heb ik het ook nooit op een pakje zien staan maar binnen de zelfde dikte-maten merk je als je snaren probeert dat er toch verschil zit in hoe soepel ze voelen en ook hoe gemakkelijk ze indrukken bij het spelen. Je begrijpt het waarschijnlijk al: de wat stugger aanvoelende snaren zijn vaak erg fijn op een kortere mensuur en de wat losser aanvoelende snaren zijn vaak top op een langere mensuur maar alles is betrekkelijk en klank en smaak is doorslaggevend.

Het advies is eigenlijk dan ook om gewoon zoveel mogelijk verschillende snaren te proberen en dan vind je vanzelf wat voor jou het beste klinkt en speelt.

Plant
7 juli 2021, 21:11
Ik vraag me af in hoeverre Gibson zelf snaren maakt of ze gewoon met de naam erop inkoopt van een anonieme fabrikant.

Verder kun je als het geluid van nieuwe bronze-snaren je niet bevalt, ook eens phosphor bronze proberen. In de basis wat minder helder, maar ze zouden wel wat minder snel dof worden. Of dat laaste zo is, durf ik niet glashard te be-amen, maar op van nature helder klinkende gitaren hebben ze mijn voorkeur.

alvinus
8 juli 2021, 22:04
Zowel de Gibsons die op de Epiphone zaten bij aankoop, als de -in mijn oren blikkerige- D’Addario’s zijn beide phosphor bronze, dus daar zal het niet aan liggen.

Ik heb inmiddels de originele Gibsons er weer op gezet. Net als jij, kan ik me niet voorstellen dat Gibson verstand zou hebben van snaren, vandaar ook mijn initiële opmerking dat ik dacht dat er vast wel betere zouden moeten zijn. En inderdaad komen ze waarschijnlijk van een andere fabriek. Zou hilarisch wezen als ze van D’Addario kwamen, in mijn geval dan.

Midwolda
8 juli 2021, 22:18
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/who-makes-gibsons-strings.1507967/

alvinus
9 juli 2021, 11:46
Zeer mogelijk D’Addario dus, hoewel de forumpiepels van jouw link het ook niet precies weten.
Ach, maakt ook niet uit. Ik moet gewoon genieten van de gitaar en verder niet zeuren. En die Martins ga ik ook nog eens proberen.

Chew
10 juli 2021, 19:06
Zeer mogelijk D’Addario dus, hoewel de forumpiepels van jouw link het ook niet precies weten. Ach, maakt ook niet uit. Ik moet gewoon genieten van de gitaar en verder niet zeuren. En die Martins ga ik ook nog eens proberen.

Als je toch op snarenzoektocht bent, probeer de snaren van Santa Cruz ook eens:
https://santacruzguitar.com/wp-content/uploads/Pkgs-Covers-Mid-02.jpg

Veel marketing ge-jibber-jabber, maar klinken wel lekker

D3nnis
10 juli 2021, 19:12
Zo, die zijn wel prijzig zeg!

Plant
10 juli 2021, 19:42
Parabolic Tension Strings... :???: Toe maar. Even kijken wat dat betekent:


When it comes to strings, it’s all about tension. While gauge is simply the measurement of the string’s diameter, the tension of a string determines its relative volume to the other strings (EQ). String tension is determined by its core to wrap ratio, which can vary greatly among manufacturers. This can create multi-pound differences between brands and an illogical EQ within any given set.

Santa Cruz Strings are engineered to do what others cannot, to put the exact tension on each individual string to create the appropriate download pressure. These calculated tensions determine the optimal relative volume between strings, or EQ, for your instrument. Santa Cruz Strings require precise core to wrap ratios and precision fit and finish for unprecedented tolerances of one half of one thousandths of an inch. This accurately determines the tension/volume of each string to the exact EQ that your guitar was designed for. State of the art metallurgy and micro-coating assures long life by preventing corrosive moisture from contacting the core of these nickel and lead free strings.

Tja, dat mag wat kosten ;) En als het werkt, werkt het :ok:

ivotje
24 oktober 2021, 11:53
Ik heb vandaag een klassiek gitaar gekregen. Maar volgens mij klopt het niet, er zitten 3 nylon snaren op en 3 western?

https://imgshare.io/images/2021/10/24/IMG_20211024_114632.th.jpg

LaurentB
24 oktober 2021, 11:54
De laagste drie hebben een nylonvezel kern, maar wel metalen omwindingen inderdaad.

ivotje
24 oktober 2021, 11:56
De laagste drie hebben een nylonvezel kern, maar wel metalen omwindingen inderdaad.



Wow wat een snelle reactie, ik was nog bezig met een foto plaatsen wat niet echt wil lukken.
https://imgshare.io/images/2021/10/24/IMG_20211024_114632.jpg

LaurentB
24 oktober 2021, 11:58
Ik ben dan ook super-moderator :D

LaurentB
24 oktober 2021, 11:59
Wat je kunt doen is de URL naar een foto tussen de tags "" en "" zetten (zonder aanhalingstekens; die moest ik gebruiken om die codes expliciet te kunnen laten zien), dan verschijnt de foto direct in de post.

ivotje
24 oktober 2021, 20:53
Ik ben dan ook super-moderator :D

👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

nak
26 november 2023, 09:06
Even een vraagje:
Ik heb een western gitaar en bij mij knapt vaak de G-snaar.
Heb elixers erop gehad, gisteren een nieuw setje en de snaar nog niet eens helemaal op spanning en hij knapt al.
Heb het tunergat al eerder braamloos geschuurd maar dat helpt niets, terwijl hij daar wel knapt.

Ik las ook bij de Bax reviews dat een knappend g-snaar behoorlijk vaak voorkomt, ook bij allerlei merken.
Ik heb de g-snaar liefst wel omwonden, als dat het probleem is zal ik naar plain moeten maar liever niet.
Tevens speel ik met 010 setjes.
Weet iemand een licht setje zonder die problemen?

no 1 hops
26 november 2023, 10:05
Even een vraagje:
Ik heb een western gitaar en bij mij knapt vaak de G-snaar.
Heb elixers erop gehad, gisteren een nieuw setje en de snaar nog niet eens helemaal op spanning en hij knapt al.
Heb het tunergat al eerder braamloos geschuurd maar dat helpt niets, terwijl hij daar wel knapt.

Ik las ook bij de Bax reviews dat een knappend g-snaar behoorlijk vaak voorkomt, ook bij allerlei merken.
Ik heb de g-snaar liefst wel omwonden, als dat het probleem is zal ik naar plain moeten maar liever niet.
Tevens speel ik met 010 setjes.
Weet iemand een licht setje zonder die problemen?

maar knapt hij wel bij de tuner??

G snaar nog nooit geknapt, maar die waren nooit omwonden.
zou het aan je manier van opzetten/opwinden van de snaar kunnen liggen?
misschien helpt dit?
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?91773-Doeweetje-Nieuwe-wijze-van-snaren-opzetten

bónneke
27 november 2023, 01:12
Om te bepalen of het aan de tuner ligt zou je de tuner van de G snaar eens kunnen wisselen
met die van de B snaar .
Dan weet je meteen of het aan de tuner ligt , maar ik denk van wel.

succes.

motorhan
28 november 2023, 10:34
De laagste drie hebben een nylonvezel kern, maar wel metalen omwindingen inderdaad.

Dat is toch altijd zo ik heb nog nooit gezien dat de dikke lage E helemaal nijlon was gelijk de 3 hoge snaren

motorhan
17 december 2023, 13:44
Voor de leifhebber ik mijn Martin D28 in nieuwstat op MP gezet omdat ik eigenlijk altijd de D18 pak die had ik eerder En heeft Francois pas een element in gebouwd.
element gebruik ik overigens weinig dan kies ik toch voor een Fender of LP

motorhan
27 december 2023, 12:41
Voor de leifhebber ik mijn Martin D28 in nieuwstat op MP gezet omdat ik eigenlijk altijd de D18 pak die had ik eerder En heeft Francois pas een element in gebouwd.
element gebruik ik overigens weinig dan kies ik toch voor een Fender of LP

De D28 is verkocht via MP